Jump to content

Recommended Posts

Guest A_Jönsson
Posted

Misstänker att det är många med mig som ska rycka in vid Amf 1 på amfibiekomapniet. Tänkte att vi denna tråden, liknande de om K3, fsj, undass och MP/SÄK, kunde samla tankar, funderingar och frågor inför vårat inryck.

Är själv uttagen som amfibiegruppbefäl, blev inte riktigt som jag ville men jag är ändå väldigt nöjd med att överhuvudtaget få göra värnplikt.

Kan själv börja med att fråga om det är någon som vet vad som gäller för båtchef, är det endast uttagna GP720 som kan få den tjänsten?

Förresten hur ligger ni till med träningen, någon som tränar marsch med ryggsäck?

//Jönsson

• Replies 329
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted (edited)

Jag ska rycka in som amfPB i september.

Det blir nog en bra och tuff utbildning (hoppas jag), trotts att de ska flytta.

Jag funderar på att söka mig till skytte, jag inbillar mig att det är lättast att uppehålla utbildningskvalité med skytte. Någon som vet om det ska utbildas skyttekomp 05/06?

Det verkar som om båtchef kommer bli en gb-tjänst. Kolla lite i tråden om amfibieplutonsbefäl, där försöker vi reda ut hur det är meningen att det ska bli.

/Påsen

Edit: Länk

Edited by Påsen
Posted

Jag misstänker att alla ska göra 11 månader, så det blir ingen skilnad på pb/gb/e/f. Ni behöver inte oroa er, ni kommer att bli duktiga på det ni ska, oavsett om ni ska skjuta eller inte.

Posted
Jag misstänker att alla ska göra 11 månader, så det blir ingen skilnad på pb/gb/e/f. Ni behöver inte oroa er, ni kommer att bli duktiga på det ni ska, oavsett om ni ska skjuta eller inte.

Nja, enligt min kallelse ska jag göra 15 månader.

Posted

Jag rycker in som Amftekniker UP720 i september. Är en till som ska göra de här på forumet som jag vet, någon annan?

Någon som vet lite vad en Amftekniker gör? Jag har inte största kollen, har hört lite från en kille på forumet.

Ska ligga inne 15månader, rycker troligtvis in samtidigt som PB. Nån PB som kan bekräfta?

Träna har det vart on om senaste månaden haft å göra i skolan/jobbet, men ska bara få klart ett arbet i skolan sen blir det mer träning. Kommer även bli lite mer seriös träning på BMX banan i stan också hoppas jag.

Syns 19/9.

Posted

lätt...fast som gb/båtchef, ej klart ännu om man blir båtchef...men man hoppas ju...

...kom på att gsu'n kommer bli sjuk jobbigt för oss gb'ar...vi kommer ha den mitt på vintern - ett rent helvete...hoppas inte bara att baskerprovet sker när det är kalla tider....

Posted

ää vinter är kul......i lagom mängder.

Troligen är B-provet ungefär den här tiden. Om du kollarAmf1 hemsida så är det ett reportage om det, dom har gjort de nyligen.

Posted
bara så ni vet.. ni kommer inte att rycka in på amf.. utan på berga

Vi ska rycka in på Amf 1 som ligger vid Hårsfjärden. Fast själva inrycket sker vid Vaxholm.

/Påsen

Posted

aja amf1 kanske det kommer att fortfarande heta på berga eller whatever.. men eran utbildning kommer ändå att ske i berga. Hela amfibie ska till berga.

Posted

Finns lite matnyttigt på Amf1's hemsida, exempelvis garinsonsordrar och tidsplaner.

Följ denna länken och kolla på PDF länken.

Träna på och kom ihåg att det är de små hundarna som gläfser och skäller intensivast och högst...

GMY

Posted (edited)

Det ska bli kul att tjänstgöra i Hårsfjärden. Även om jag var väldigt sugen på att själv få se och uppleva allt hemskt som sagts om Rindö :(

Det enda som jag inte ser fram emot är GSU i Januari-Februari som jag misstänker kommer vara väldigt blöt och kall. Men det är bara att bita ihop om man vill ha Thorleif och den gröna baskern :lol:

.hoppas inte bara att baskerprovet sker när det är kalla tider....

Det är tyvär alltid under kalla tider. Men så mycket mer spännande tycker jag!

/Lord

Edited by Lord
Posted (edited)
Även om jag var väldigt sugen på att själv få se och uppleva allt hemskt som sagts om Rindö

Tro mig, det är du inte alls... ;)

När det gäller UBK så skulle jag utan att tveka en sekund välja ett "vinter prov" framför ett sommar dito.. Men det är ju jag...

GMY

Edited by Rokare
Posted

Rokare: Jodå det är jag visst :lol:

En annan hemsk sak är ju att vi inte får springa den ökönda hinderbanan :(

En ny ska ju anläggas i Berga, men kommer den att hålla måttet tro?

Svaren kommer i Januari :D

Posted

Svaren kommer i Januari :D

Den på Berga nu är trist. Så man får väl hoppas på lite "uppryckning"...

Posted

"Trist"?? De erfarenheter jag har av hinderbanor, och mest av allt stridshinderbana så kan jag inte påstå att jag tyckte att någon är rolig. De ska inte vara roliga, de ska testa er förmåga att samarbeta i grupp för att ta er förbi hinder och för att komma i mål under utsatt tid.

Posted

Svaren kommer i Januari :)

Den på Berga nu är trist. Så man får väl hoppas på lite "uppryckning"...

Det är en viss skillnad på så kallade "stridshinderbanor" och de hinderbanor som används till marin femkamp.

Posted

Om du vill få det oerhörda privilegiet att få uppleva en trevlig och rolig stridshinderbana kan du väl fråga något befäl på amf1 att du vill besöka tarzan, jag tror den berömda gropen (speciellt precis efter muck) är en skön och avslappnande upplevelse.

Posted
Om du vill få det oerhörda privilegiet att få uppleva en trevlig och rolig stridshinderbana kan du väl fråga något befäl på amf1 att du vill besöka tarzan, jag tror den berömda gropen (speciellt precis efter muck) är en skön och avslappnande upplevelse.

Svårt skön :D

Posted

Har årets KJ varit på Korså något? Såvitt jag har förstått är Tarzanbanan nedlagt till förmån för en motionsslinga, även om enstaka (fallfärdiga) hinder finnes kvar.

"Gropen", nyttjas den ännu, eller är den igenväxt?

Posted

Jag vet inte om AMF 1 stridshinderbana borde var så "ökand". Den är likvärdig med övriga amfregementens stridshinderbanor i mitt tycke. Låt vara att man går tidigare ner i vattnet än man gjorde på KA 5:s bana, men å andra sidan är terrängen lättare etc...

Tarzan är som påpekats däremot något helt annat.

Posted

Har årets KJ varit på Korså något? Såvitt jag har förstått är Tarzanbanan nedlagt till förmån för en motionsslinga, även om enstaka (fallfärdiga) hinder finnes kvar.

"Gropen", nyttjas den ännu, eller är den igenväxt?

Om man tror alla historier om "gropen" så tror jag att inget VILL växa där.

Möjligen mutantmyggor från Jukkasjärvi...

Posted
Var det inte det 7månaders vpl för amfibie soldater innan?

Jo det har funnits men ska numera inte finnas längre. Alla amfibiesoldater ska någon gång inom snar framtid göra 11 månaders grundutbildning med några undantag. Jag reserverar mig för att säga när detta blir då jag inte vill spekulera.

Posted

Tror ni att det finns risk att bli hemskickad bara för att man blir röd om kinderna på vintern, när dom misstänker att det är frost skador...

//marcus