Jump to content

Basker

Recommended Posts

Posted

Det är rätt positivt att pansar får tillbaka sin svarta basker, det var väl så det började om jag inte missminner mig. Någon gång i tidernas begynnelse kom pansartrupperna fram till att det behövdes en mössa som fick plats i vagnen (vad hade de innan??? En gigantisk stetson?) Har för mig att den fylldes med halm, ibland iaf. Färgen valdes till svart så att smuts och olja inte skulle synas.

Fritt från Pansartrupperna XX år (minns inte riktigt, bok jag läste någon gång)

• Replies 470
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Det är rätt positivt att pansar får tillbaka sin svarta basker, det var väl så det började om jag inte missminner mig. Någon gång i tidernas begynnelse kom pansartrupperna fram till att det behövdes en mössa som fick plats i vagnen (vad hade de innan??? En gigantisk stetson?) Har för mig att den fylldes med halm, ibland iaf. Färgen valdes till svart så att smuts och olja inte skulle synas.

Baskern som huvudbonad i stridsvagnar är faktiskt äldre än pansartrupperna. De första baskerliknande mössorna fanns på Svea Livgardes stridsvagnsförband på 20-talet. Alltså är det infanteriet som var först med basker i Sverige. :P

Posted

Baskern som huvudbonad i stridsvagnar är faktiskt äldre än pansartrupperna. De första baskerliknande mössorna fanns på Svea Livgardes stridsvagnsförband på 20-talet. Alltså är det infanteriet som var först med basker i Sverige. :P

Baskerliknande, vart går gränsen? när kallar man det basker och när kallar man det inte basker? JAg skulle vilja säga att gränser går vid den pansarbaskern dom snackar om. Tom så att jag skulle vilja kalla den mössa.

Posted
Baskerliknande, vart går gränsen? när kallar man det basker och när kallar man det inte basker? JAg skulle vilja säga att gränser går vid den pansarbaskern dom snackar om. Tom så att jag skulle vilja kalla den mössa.

Dagens pansarbasker kom till 1960. Då hade FJ haft basker i några år redan. Så om pansartrupperna vill hävda att de hade basker först, så får man nog gå tillbaka till den ursprungliga vadderade mössan som användes som stötskydd i vagnarna. Och den var infanteriet först med...

Posted
JAg skulle vilja säga att gränser går vid den pansarbaskern dom snackar om. Tom så att jag skulle vilja kalla den mössa.

I UniR FM 2003 heter det basker, men innan det var det korrekta namnet baskermössa. Alltså är en basker en sorts mössa (en baskisk mössa). Var går förresten gränsen mellan en fältmössa och en keps?

Posted
...Var går förresten gränsen mellan en fältmössa och en keps?

I höjd med vaktkuren vid muck.... ;)

Posted
JAg skulle vilja säga att gränser går vid den pansarbaskern dom snackar om. Tom så att jag skulle vilja kalla den mössa.

I UniR FM 2003 heter det basker, men innan det var det korrekta namnet baskermössa. Alltså är en basker en sorts mössa (en baskisk mössa). Var går förresten gränsen mellan en fältmössa och en keps?

basker ngt som pensionärer använder

Fältmössa militärt plagg tillhörande en militär uniform och bärs av behörig personal.

Keeps, bärs av civil personal, och har ofta någon form av loggotyp där ev. mössmärke skall finnas.

Posted

Jag tror bestämt det var britterna på 20 talet som kom på att baskern var mer praktiskt i stridsvagnar, då man ofta var tvungen att luta sig mot ett sikte var ju brettet på hatten/mössan ivägen. FJS var nog först med en officiell basker, men var fick dom den ideen ifrån ;)

Skulle kunna påstå att bakern har en lång tradition inom försvarsmakten långt innan den blev hypad på 80 talet. Låt folk gnälla, om 20 år är det nog ingen som bryr sig. Exakt samma sak hände i USA när man tilldelade all basker.

Hur tror ni snacket skulle gå om försvarsmakten presenterade fältturban m/2000 eh?

Självklart i m/90 tyg :baskerFN:

Posted

Hur det nu är med turban (ser inga problem med det , se Torak kring sikher i bittisk tjänst på annat ställe) så är baskern för pansar inte från 20 talet, utan från VK1.

After each war the British Army has made a habit of adopting some headdress belonging to its allies of enemy.  The bearskin of the Guards came from Napoleon's Imperial Guard; The Lancer's Cap was adopted in 1815, and came from the Poles. It had previously been adopted by the French (in 1811) and also by some German Kingdoms at various times between 1809 and 1813: the top heavy shako adopted for the Infantry after the Napoleonic Wars was then in vogue among Britain's Continental Allies; the new style shako adopted in 1855 was similar to that of our French allies in the Crimean War; the flat type shako adopted in 1860 was similar to the one worn by the soldiers in the American Civil War; the spiked helmet adopted in the 1870's (persisted for the next two (2) generations) was copied from the German victors of the 1870 War. The Beret was no exception. Originally, Tank drivers and gunners were supplied with a primitive brown leather helmet, which was soon discarded. They were also issued with tin helmets with a chain mail visor to protect their eyes against splash - they were seldom worn.  In may 1918 General Elles and Colonel Fuller, when dining together at Bermicourt, discussed the future of the Tank Corps and its uniform. The 70th Chasseurs Alpines were billeted in the area at this time and General Elles tried on one of their Beret. Of the various proposals put forward he strongly favoured the Black Beret. He was influenced by the presence of the Chasseurs Alpines, many of whom were training at British Tank Schools, and who had a particularly close liaison with the Tank Corp Units.

Black was selected because it was least likely to show oil stains. When bending over the engines inside a Tank (and they needed a great deal of tending) it was almost impossible to avoid getting oily. No change to the uniform was possible during the war. Later when advocating that the Black Beret should be accepted officially, General Elles, in addition to explaining its advantages inside a Tank, added that, both in war and on manoeuvres, it was very convenient to sleep in. After a prolonged argument with the War Office, the Black Beret was approved by HM the King on 5 March 1924. The Black Beret remained the exclusive distinctive headdress of the Royal Tank Corps until its practical value was recognised by others and its use was extended to the whole of the Royal Armoured Corps in 1940. After WW11, on the introduction of the blue beret, the Royal Tank Regiment reclaimed their right to the exclusive use of the Black Beret, which may not be worn by any other regiment or corps with the exception of the Westminster Dragoons. The initial clothing issue to the 1st Tank Section in 1930 was the usual khaki jacket, trousers and Digger hat. In July 1944 LTCOL T. E. Williams then GSOI Armoured Corps at AHQ proposed that Armoured Corps personnel be issued Black Berets instead of the khaki which had been worn since the Corps was first formed in 1941. This was approved by CGS LTGEN J. Northcott on 3 August 1944

Här är en bild på Chasseurs Alpines från 1889

alpines.jpg

från Warflag

och en annan bild

ALPIN8.jpg

från military-photos

Intressant, jägarna var alltså först med basker. Tycker vi borde återgå till original stukningen. :D

Posted

Har själv inget problem med turban etc inom försvarsmakten, men med tanke på rabalderna kring baskern tror jag det skulle ta ett tag innan den accepterades.

Hela basker hypen känns ganska patetisk på något sätt. En billig lösning för försvaret, jaha så var det klart.

Posted
Skulle kunna påstå att bakern har en lång tradition inom försvarsmakten långt innan den blev hypad på 80 talet.

Skotska legoknektar på 1700-talet?

Som militär huvudbonad har den funnits ett bra tag och att vissa förband i framför allt Storbrittanien valde att skaffa baskrar till sina sk elitförband under andra världskriget verkar mer vara en nyck från befälen än något organiserat.

Rogers rangers hade enligt vissa källor basker så det kan ju ha något med den saken att rangers, commandos osv valde den som huvudbonad eller var det bara att "Monty" var populär för tillfället.

Posted

Är det inte lite pinsamt att det här har blivit en så känslomässig fråga? Armén har infört ett nytt uniformsplagg som är snyggare (något beroende på användaren) än de som fanns innan. Var är alla upprörda flottister som tycker att det är för djävligt att jag får använda Sjörock 93 till min arméuniform?

/rila

Posted
Skulle kunna påstå att bakern har en lång tradition inom försvarsmakten långt innan den blev hypad på 80 talet.

Skotska legoknektar på 1700-talet?

Som militär huvudbonad har den funnits ett bra tag och att vissa förband i framför allt Storbrittanien valde att skaffa baskrar till sina sk elitförband under andra världskriget verkar mer vara en nyck från befälen än något organiserat.

Rogers rangers hade enligt vissa källor basker så det kan ju ha något med den saken att rangers, commandos osv valde den som huvudbonad eller var det bara att "Monty" var populär för tillfället.

Även de tyska landsknechtförbanden som bland annat slogs för GIIA hade baskerliknande huvudbonad så de var nog först i den svenska amén i alla fall. Annars så var ju baretten förekommande även på medeltiden...

Posted

Det pratades tidigare på Soldfforum om att US ev. inte skulle ha kvar den sandfärgade baskern utan få en blå/svart (??????) Nån som kan bekräfta eller dementera danna bild

LG

:D

Posted

Utlandsstyrkan skall from KS10 (om jag inte minns fel) bära mörkblå basker med armétecken.

Detta står i senaste numret av Försvarets Forum

The Swede :D

Posted
Utlandsstyrkan skall from KS10 (om jag inte minns fel) bära mörkblå basker med armétecken.

Detta står i senaste numret av Försvarets Forum

The Swede :worthy:

Bekräftat!

Krook

• 3 weeks later...
Posted

Militaryshop saluför franska baskrar.

Dom har dock inga mörkblå i sin lista.

Jag köpte min mörkblå via en affär i Linköping. Tyvärr vet jag inte viken då det var en kollega som skötte inhandlingen men jag kan ta reda på det.

The Swede :Malaj:

Posted (edited)

Militaryshop har även mörkblå, i vart fall i butiken i Sthlm.

Är jag den ende i världen som tycker att wigénsbaskern ser bättre ut än den franska? Inte så lite mer "fältmässig" där den franska snarare ser lite (inte helt förvånande) fjollig ut...

/rila

Edited by rila
Posted
Militaryshop har även mörkblå, i vart fall i butiken i Sthlm.

Är jag den ende i världen som tycker att wigénsbaskern ser bättre ut än den franska? Inte så lite mer "fältmässig" där den franska snarare ser lite (inte helt förvånande) fjollig ut...

/rila

Hur ser en sådan basker ut? Har sökt men det fanns inget på forumet om det.

Posted

Det är den du får på förrådet. Den är tjockare i filten än den franska och har ett foder som många anser att man ska göra sig av med. Jag tycker inte ens att fodret måste bort, det handlar bara om att vara omsorgsfull vid stukningen. För övrigt så föredrar jag att ha ett bomullsfoder mot skallen framför ren ull. Den franska syns ofta på folk i utlandstjänst i, ska vi kalla det "fantasifulla" stukningar och dessutom gärna tre storlekar för liten.

/rila

Posted

Amfibieslusken: Föredömligt baskerstuk! Hade heller inget problem att få ett liknande utseende på min mörkblåa med fodret kvar, tyckte dock det blev snäppet bättre utan foder.

OT: Jag tycker den svarta baskern som användes till motortjänst på pansarförbanden under 70 talet borde återinföras. Snacka om att utmärka sig med en sådan jättebula på skallen. :banana0:)

Posted

Stämmer det att HV skall bära den basker US tidigare bar? Jag trodde att HV skull få bära en mörkare, mer brun. Min sagesman uppger dock att HV av kostnadsskäl tar över US: sandfärgande.

Posted
Stämmer det att HV skall bära den basker US tidigare bar? Jag trodde att HV skull få bära en mörkare, mer brun. Min sagesman uppger dock att HV av kostnadsskäl tar över US: sandfärgande.

Jo, det sägs ju så. Och US får samma som övriga armén. Som jag har förstått det. har väl sagts i andra trådar. Eller om det tom va den här. Nån sa att US får den "mörkblåa" redan vid KS10.