Jump to content

Basker

Recommended Posts

Posted
Ok...

Det tog visst fyr helt å hållet här inne *hämtar brandsläckaren*

Det jag ville påvisa lite klumpigt var att det kvittar väl vad vi har på huvudet!!!

Så länge det inte hindrar i våran tjänst, så får folk bära vad tusan de vill på huvudet, det rör inte mig vad Nilsson har på huvudet när han är i fält.

Ok?

Frågor?

/Phaser

Du kan inte säga en sån sak, sedan kom hit förvånande och undra "nämen huuuur kunde folk reagera på det!"

Säger man en sån sak så är det klart att folk reagerar och drar upp diskussionen.

@Unicorn

Vad kan jag säga? Du har gjort det igen :dribble:

Och du gör det bra desutom. Håller helt med.

(Inte min dag idag)

Förvånad? Nej.

Det är väl meningen med diskutionen.

Hade inte väntat mig så stark reaktion på mitt första inlägg.

det senare inlägget, var till att förtydliga mitt första klumpiga inlägg, vilket i sin tur blev följt av ytterligare ett...

/Phaser

• Replies 470
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Äntligen, FM verkar vara på G med en egen turban...

http://www.swedint.mil.se/index.php?c=news&id=8234

Saxat ur sidan:-- Förutom den traditionella baskern har vi tittat på en schal som kan lindas runt huvudet. Det kanske låter främmande för oss men i ett ökenområde är schalen det enda som kan hindra flygsand att tränga in överallt, säger Erik Hasselström.

OT/

Snygg basker karln har

/OT

Posted
Äntligen, FM verkar vara på G med en egen turban...

http://www.swedint.mil.se/index.php?c=news&id=8234

Saxat ur sidan:-- Förutom den traditionella baskern har vi tittat på en schal som kan lindas runt huvudet. Det kanske låter främmande för oss men i ett ökenområde är schalen det enda som kan hindra flygsand att tränga in överallt, säger Erik Hasselström.

OT/

Snygg basker karln har

/OT

Ja, också kardborre knäppning. Smart i öken. Lycka till att stänga den jackan efter en 4-5 månader i öknen.

Förövrigt så är det en smart grej med schalen, Kanske behövs såna grejer nu om det blir mer afrika i framtiden.

Posted

Lite Ot

Den nya uniformen snygg

Men jag håller med Panzerfaust om att det med kardborreknäppning verkar vara rent ut sagt korkat

Back to the subject gentlemen

När det gäller baskerns att vara eller inte vara

Så verkar det som att det finnes många individer som vill ha den pga resten av FM har den, sen finnes det dem som vill ha den pga den ser snygg ut osv och sist så finnes det dem som vill ha dem pga att jägarna använder den

Min personliga åsikt

För mig så kvittar det om vi har basker eller turban eller whatever

Det kvittar så länge som huvudbonaden i fråga är anpassad och avsedd för den tjänsten som vi då genomför

Går jag på patrull så brukar jag gärna en boonie hat än fältmössa M/59 alt M/90

Står jag på högvakt så brukar jag hellre basker än den där eländiga äggkoppen som skaver

Den dagen som jag står vakt vid en op plats odyl i Afrika så brukar jag nog hellre en turban eller sjal

Min poäng är enkel

Låt oss bruka det som är avsett/anpassat efter den tjänsten som vi skall genomföra vid det tillfället

• 4 weeks later...
Posted

I brittiska forsvaret har vi ett bra system; det finns reglementerad utrustning for de diverse storre religionerna. T ex finns "Turban, Men's, Sikh, No. 1" o s v...

Alltsa ar allting helt enligt reglementet, men man foljer anda sin religion. Verkar funka.

Posted

Men var dom tvungna å välja en brun filtbit!

Som min kompanichef sa: - Vi skiter i den där baskern! Nej just ja, det har ju någon redan gjort. :clap:

Fruktansvärt fult med brunt. :blink:

Svart ska det va. Hemligt å bra!

Posted

Vilket iofs inte är något nytt. Polaren tar fram sin blåa han fick på VS01 varje gång han är på fyllan och skall berätta om hur det var när han var och röjde minor i öknen....

Posted

Hur blir det med det där som någon sa tidigare i annan tråd? eller va det den här? aja...

Snackades ju om att US skall ha Arméns basker nu när HV från sin.

När skall detta införas?

Är det någon som har en klok förklaring till att man inte valde att utrusta hemvärnet med samma basker som övriga armén? Istället för att ge US den som övriga får/kommer att få.

Som jag förstår det så tar man någon annans färg så dom tvingas byta, istället för att ta en färg som ingen annan har, eller som övriga har. Korkat. Får väl se vart detta leder.

//J

Posted
I brittiska forsvaret har vi ett bra system; det finns reglementerad utrustning for de diverse storre religionerna. T ex finns "Turban, Men's, Sikh, No. 1" o s v...

Alltsa ar allting helt enligt reglementet, men man foljer anda sin religion. Verkar funka.

Torak, har du nån länk till motsv UniR FM för drottningens armé?

Posted

Jag tycker att snacket om att det skulle finnas särskilda "elitförband" i Svenska FM är lite romantisk och föråldrard. Tiden då 50 000 gjorde värnplikten är slut, nu tas enbart de mest lämpliga ut till värnplikt och därför kan man väl säga att vi på sätt och vis fått en elitförsvarsmakt. Sen tycker jag också att man inte bör dissa vaktsoldater enbart för de låga intagningskraven, visst de kanske inte kan leva på bark i tre månader som FJS men hur bra på skarp bevakning är FJS? Jag menar att alla är elit på sitt sätt i dagens försvarsmakt, man kompletterar varandra och det är väl så det bör vara?

Posted

När jag ryckte in på livgardet för utbildning inför KS10 så pratade jag lite kort med en gammel löjtnant (minns ej namnet), han sa då att inom kort så skulle utlandsstyrkans basker bytas ut mot den som övriga försvaret har (den mörkblåa). Även baskertecknet skulle bytas ut mot ett nytt, någon som har mer uppgifter om relevans och hur ett eventuellt nytt baskermärke skulle se ut?

Posted

Vilken farg borde utbildningsreserven tilldelas? Och vad borde de ha for baskermarsch?

:)

I'll get my coat...

Posted
...han sa då att inom kort så skulle utlandsstyrkans basker bytas ut mot den som övriga försvaret har (den mörkblåa). Även baskertecknet skulle bytas ut mot ett nytt...

Verkar onödigt, men jag skulle inte bli förvånad. Tycker nog att det hade varit bättre om Hv liksom övriga förband som tidigare saknade basker (utom mekförbanden) hade fått den mörkblå och utlandsstyrkan behållt de nuvarande.

Jag skulle då inte vilja stå i solen i något varmt land med en mörk mössa av ull.

Posted

Förvirringen är nu fullkomlig! Såg på FM webbsida en bild från HV-inspektion i Skåne där folket hade den bruna baskern med armemärke. På en annan länk från NHQC såg jag soldater under utb. iförd samma sorts basker! Med samma märke!

Nu har tydligen både HV och US samma basker, med samma baskermärke! Fast inte HV tillhörande Gränsjägargruppen... Nä! De har ljust sandfärgad basker med ett baskermärke föreställande en björn inramad av gransris!

Jag fortsätter nog att bära fältmössa...

:baskerFN:

Posted

Torak, har du nån länk till motsv UniR FM för drottningens armé?

Nej, tyvarr inte... Kolla pa www.army.mod.uk (tror jag) under "Photo Gallery", dar finns en del.

Posted
Nu har tydligen både HV och US samma basker, med samma baskermärke! Fast inte HV tillhörande Gränsjägargruppen... Nä! De har ljust sandfärgad basker med ett baskermärke föreställande en björn inramad av gransris!

Förvirringen kan vi tacka UniR FM 2003 för, en bok som aldrig borde publicerats om man frågar mig.

I UniR FM 1999 fick Hv tillhörande GJ67 bära sandfärgad basker med baskertecken m/94 för norrbottens gränsjägare.

Utlandsstyrkan (utom FN, OSSE och liknande) bar brun basker med baskertecken m/95 för utlandsstyrkan.

I UniR FM 2003 bär hemvärnet brun basker med baskertecken m/02 för hemvärnet, men eftersom detta inte är klart än bärs baskertecknet för armén unde rtiden.

Sandfärgad basker med baskertecken m/94 bärs endast av personal vid G67.

Vad utlandsstyrkan skall ha på huvudet framgår inte (utom för FN. OSSE mfl) och baskertecken m/95 nämns inte, däremot står att alla (från armén) som inte bär någon av ett antal baskrar (där utlandsstyrkan inte nämns) skall bära mörkblå basker med baskertecken m/02 för armén (för personal som inte har truppslags-/förbandstillhörighet). Detta skulle förstås kunna leda till att personalen i utlandsstyrkan bär sitt förbands basker (de som har förbandstillhöighet) och man får en salig blandning av huvudbonader (basker, båtmössa, flygmössa osv).

Slutsats:

Personal anställd vid G67 bär sandfärgad basker, ingen annan. På samma sätt som personal vid G66 har I22:s gamla basker.

Hv från samtliga hela landet skall bära brun basker med baskertecken m/02 för armén temporärt till m/02 för hemvärnet införs.

Utlandsstyrkan skall bära mörkblå basker med baskertecken m/02 för armén.

UniR FM 2003 är ett j-a hafsverk som inte borde getts ut till att börja med.

Posted
Förvirringen kan vi tacka UniR FM 2003 för, en bok som aldrig borde publicerats om man frågar mig.

Det måste väl vara det snällaste omdömet någon någonsin har sagt om den boken! :baskerPa:

Posted
Förvirringen är nu fullkomlig! Såg på FM webbsida en bild  från HV-inspektion i Skåne där folket hade den bruna baskern med armemärke. På en annan länk från NHQC såg jag soldater under utb. iförd samma sorts basker! Med samma märke!

Jag fortsätter nog att bära fältmössa...

:baskerFN:

Läs senaste numret av Försvarets Forum.

På sidan 22-23 står det en hel del om basker, bl.a vad som gäller för US.

The Swede :baskerPa:

Posted (edited)

Kan inte hålla mig utan måste bara inflika angående att förväxla FSJ med musiksoldater: Är inte uttagningen till musiksoldat svårare än till FSJ. Vill minnas att jag har läst att musiksoldat är det svåraste man kan bli. Hänger ju inte på fysik utan på musikalisk förmåga men ändå...

Angående SAS basker så har inte de vanliga SAS soldaterna baskern längre utan det är bara de befäl som har gjort sin 5års period där. Soldaterna tröttnade på hysterin runt baskern.

Edited by wernvik
Posted
Angående SAS basker så har inte de vanliga SAS soldaterna baskern längre utan det är bara de befäl som har gjort sin 5års period där. Soldaterna tröttnade på hysterin runt baskern.

Källa på detta...? :huh:

:blink:

Posted

Källa på detta...? :lol:

:wub:

Boken om SAS som heter "Elitstyrka SAS" av Ken Connor. En av männen med flest tjänsteår i SAS. Mycket bra bok faktiskt. Kan klart rekomendera den.

Posted

Kan nog garantera att det ar felaktigt; de far fortfarande ut baskern so fort de ar del av SAS. Tank er bara vilket ramaskri det skulle bli om KJ inte fick nagon basker?

Kanner ingen - sa vitt jag vet - som ar nuvarande SAS-medlem, men kanner nagra f d, och jag har inte hort nagot om att baskern ska ha pensionerats, helt eller delvis.

Posted
Kan nog garantera att det ar felaktigt; de far fortfarande ut baskern so fort de ar del av SAS. Tank er bara vilket ramaskri det skulle bli om KJ inte fick nagon basker?

Kanner ingen - sa vitt jag vet - som ar nuvarande SAS-medlem, men kanner nagra f d, och jag har inte hort nagot om att baskern ska ha pensionerats, helt eller delvis.

Den ska inte vara officiellt pansionerad utan det står att dom inte använder den pga. att dom inte gillar att alla roterande officerare springer runt i den och påstår sig vara SAS soldater. Därför använder dom inte basker. Detta är vad han skriver.

Posted

Den ska inte vara officiellt pansionerad utan det står att dom inte använder den pga. att dom inte gillar att alla roterande officerare springer runt i den och påstår sig vara SAS soldater. Därför använder dom inte basker. Detta är vad han skriver.

Iofs inget nytt. KJ har ju kört samma "protest" då vaktbassarna tilldelades basker utan genomförd UBK.

Sen så är det ju alltid lite dumt att jämföra de två (KJ och SAS). Inte riktigt samma liga kanske även om båda är ooh-så-fina.

De gångerna som SAS-folket inte är i djungeln/öknen eller Eire så är de väl civilklädda ;)

Posted

Jaha, jo det kan jag nog tanka mig.

Oz: Nastan ratt, men... ja, annu rattare: den sandfargade baskern anvands mycket sallan i falt, da brukar de anvanda passande huvudbonad. Ofta anvander de sin gamla forbandsbasker med SAS-marke, konstigt nog, men annu vanligare ar boonie hat eller hjalm.

Posted

Jaha, jo det kan jag nog tanka mig.

Oz: Nastan ratt, men... ja, annu rattare: den sandfargade baskern anvands mycket sallan i falt, da brukar de anvanda passande huvudbonad. Ofta anvander de sin gamla forbandsbasker med SAS-marke, konstigt nog, men annu vanligare ar boonie hat eller hjalm.

Torak: Ja du. Det där och en hel del visste jag faktiskt. Inte riktigt det jag ville mena med mitt inlägg.

DET som jag menade var att de är ju så sällan kasernklädda (läs ren uniform och basker) att de ens behöver ta sig tiden att bära den eller dissa den då de alltid är ute och leker. Och när de väl ÄR hemma på kasern så har de ju fullt upp med att vara hemliga och röra sig i civila kläder.... och så en liten blinkgubbe: ;)

You dig?

Posted
Torak: Ja du. Det där och en hel del visste jag faktiskt. Inte riktigt det jag ville mena med mitt inlägg.

DET som jag menade var att de är ju så sällan kasernklädda (läs ren uniform och basker) att de ens behöver ta sig tiden att bära den eller dissa den då de alltid är ute och leker. Och när de väl ÄR hemma på kasern så har de ju fullt upp med att vara hemliga och röra sig i civila kläder.... och så en liten blinkgubbe:  ;)

You dig?

Jo, gissade att du visste, ville bara klarifiera.