Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Instämmer med JohanP, de första dagarna under kursen var riktigt varma men vattnet höll sig relativt kallt, aldrig över ljummet. Min rekomendation är köp, är riktigt nöjd själv.

Edit: Dock så har jag ju inget/ytterst lite att jämföra med men om kamelpungen är bättre så måste den vara överdjävligt bra.

Edited by Fu Gson
  • Replies 399
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Hur är isoleringen? Håller sig vattnet svalt? Blev nämligen impad av thermobaken, men lessnade på ms, och de är tydligen huvudimportör...

Ser även att Duells har generalagenturen för de civila produkterna. Kan beställas via vilken cykelaffär eller MC-butik som helst i Sverige. tror det är ytterst få som inte handlar från Duells.

Hoppas att du finner nåt i det civila sortimentet som kan passa, annars får du nog stå ut med MS eller handla från utlandet.

IIHF :baskerPa:

Posted

Tänkte gå och köpa mig ett diamantbryne så att F1:an får sig en omgång. Att passa och flå rådjur med en slö kniv är jobbigt.

1/ Vart hittar man ett prisvärt och bra diamantbryne?

2/ Vilken grovlek rekommenderar ni knivfetischister att man köper?

Posted

Varför diskutera skornas vara eller inte vara överhuvgudtaget. När det finns Lundhags. Och skulle det inte finnas någon modell som passar exakt tror jag att man alltid kan vända sig till fabriken i Järpen och få ett par specialsydda med total passform och slitstyrka.

Mina "militär" är snart 20 år och har bara behövt nya snören var femte år.

Och då har de ändå varit med mig överallt. Begravda i sanden i Sahara, på botten av Missisippifloden (rank kanot), med skidor under på toppen av Åreskutan o.s.v., o.s.v....

"Lundhag Rules"

:tveka:

Posted (edited)
Varför diskutera skornas vara eller inte vara överhuvgudtaget. När det finns Lundhags. Och skulle det inte finnas någon modell som passar exakt tror jag att man alltid kan vända sig till fabriken i Järpen och få ett par specialsydda med total passform och slitstyrka.

Mina "militär" är snart 20 år och har bara behövt nya snören var femte år.

Och då har de ändå varit med mig överallt. Begravda i sanden i Sahara, på botten av Missisippifloden (rank kanot), med skidor under på toppen av Åreskutan o.s.v., o.s.v....

"Lundhag Rules"

:lol:

Kanske för att alla inte har samma behov? Dock kul att du är nöjd med dina Lundhags...

Scribe; kolla in Fällknivens brynen, diamant och keram.

Jag äger inget själv men har hört (och känt) från polare som är mycket nöjda.

Jag vet inte riktigt varför jag inte har ett själv??? :huh:

http://www.fallkniven.com/misc/sv-sharp.htm

Edited by 2Sharp
Posted
Varför diskutera skornas vara eller inte vara överhuvgudtaget. När det finns Lundhags.

Himmel vad tröttsamma denna typ av inlägg är!

• 2 weeks later...
Posted

är det någon som har testat 5.11 A.T.A.C.™ 8'' Side Zip är dom nått att ha eller ska man satsa på något annat märke.

prisläge upp till 1500 och dom ska vara av den lättare typen för jag gillar när kängorna känns som ett par stabila gympadojorr

• 3 weeks later...
Posted

tar det här inne hittar ingen lämplig tråd (eller så är jag slö)

fins det fler svenska återförsäljare av magpuls än militaryshop i såfal några länkar tack

• 5 weeks later...
  • 1 month later...
Posted

Har inte riktigt orken att läsa igenom alla inlägg. Men jag undrar om någon har en modern stryktålig mobiltelefon att rekommendera. Helst en som inte skall vara allt för svår att få tag på. Helst även hyfsat liten så man får plats med den på sig.

Posted

Siemens MXX skall vara stryktåliga. Har en M65 som jag inte lyckats slå sönder på ett år iaf, den har dansat i asfalt bl.a. Nu är det väl M75 som gäller antar jag, vet inte hur stryktålig den är.

• 3 weeks later...
Posted

Jag är sugen på en handburen GPS. Jag vill ha en lättanvänd GPS med bra minne. Har snöat in på Garmin eTrex Vista C

Någon med erfarenheter ?

Någon som vill styra om mig till en annan GPS?

Någon som känner till någon billig butik/postorder i Sverige? (billigare än vad Pricerunner visar)

Tacksam för hjälp och vägledning, antingen här eller pm !

Posted

Det där med GPS köpte mig en Legend C nu när jag var nere i Liberia och den har jag använd flitigt både på plats i värmen och här hemma i skogen. Det som jag framför allt blev glad över är batteritiden som enligt mig är hög. när jag använder den i bilen har jag dock en 12-24 samt 100-240 -> usb laddare inkopplad. Den är enkelt att använda samt enkelt att förstå sig på. menyerna är smidiga, dock är den inte så snäll att använda med tumhandskar på.

Då Garmin har ett stortutbud av kartor samt kommer med ytterligare nåra nya i början av januari så finns det ju ett flertal sånna att hmm köpa. Det som fördelen med en vista mot legenden är ju att vistan har kompass och barometer (har jag för mig) så frågan är väl om man vill ha dessa två, eller om det duger med barometern i suunton och kompassen på bifrosten.

Om du nu vill lägga ut en massa pengar på att köpa dig en ny gps så tycker jag att du skall kolla på garmins 60 modeller. Då dessa förvisso är mindre lämpade att ha i en fick pga av den större antennen. Men har större display, samt det jag vill ha på min/legenden möjlighet att ansluta en extern antenn.

Har för mig att www.skovdenatur.nu är billiga på gps:er kan dock ha fel.

Brukar dessutom finns att köpa på blocket då folk köper utan att ha ett behov/intresse.

Posted
Har inte riktigt orken att läsa igenom alla inlägg. Men jag undrar om någon har en modern stryktålig mobiltelefon att rekommendera. Helst en som inte skall vara allt för svår att få tag på. Helst även hyfsat liten så man får plats med den på sig.

Köp ABSOLUT inte en Siemens M65, jag har haft 2st, den första brann upp: hårdvarufel.

Den andra hade enorma problem med mjukvaran, stängde av sig med jämna mellanrum, uppdaterade hos en handlare, lite bättre men fortfarande kattastrof!!!!!!!!!!!

Köp något annat!!

Posted (edited)

Köp ABSOLUT inte en Siemens M65, jag har haft 2st, den första brann upp: hårdvarufel.

Den andra hade enorma problem med mjukvaran, stängde av sig med jämna mellanrum, uppdaterade hos en handlare, lite bättre men fortfarande kattastrof!!!!!!!!!!!

Köp något annat!!

Brukade jobba för Siemens (mobilsektionen) innan och vi har aldrig gjort en telefon bättre än M35 och ME45, tyvärr så var batteriet på de dåliga.

Kan hålla med att M65 inte är bra

Edited by Dweezil
  • 4 weeks later...
Posted
Eftersom vi inte skall infektera tråden "Ny materiel" med spörsmål om nya grejor så tänkte jag göra en ny. Här kan man väl få fråga om olika produkter och höra om de verkligen är så bra och tuffa som de framställs på de granna bilderna i katalogen/på hemsidan. Jag vet att det på forumet finns en bred kunskap om allt ifrån grenrör till Volvo 240 till taktiska handskar från amerika, så det borde gå att fråga om nästan allt.

Jag börjar:

Jag tänker köpa ett par nya handskar, Hatch Operator. Är de vettiga?

:baskerPa:

Jag har använt handskar från Tegera och Guide ganska länge. Det är tänkt att vara arbetshandskar, men funkar bra till allt möjligt. Dom har väldigt många modeller att välja på, allt från mycket tunna som sitter som en smäck och med bra känsla till lite tjockare och varmare (även med dessa tycker jag att man har bra "fingertoppskänsla" i. Hållbarheten har oxå varit bra. Köps på närmaste bygghandel eller liknande.

Posted

Letar fortfarande efter marschkänga 90 till ett tillräckligt lågt pris...

(klant som inte köpte på julmarknaden även fast 700 är mer än jag tycker man skall behöva lägga på utrustning som man borde få ut)

Posted

nu kapar jag visserligen tråden lite.... men går ändå inte HELT OT då jag fått lite prylar i veckan (ingen bild dock, kommer kanske i morgon)

men först en snabb fråga.

Vart kan man köpa elastisk lina av liknande format som Paracord? (dvs samma tjocklek ungefär, kanske något tjockare)

behöver ha nåt elsatiskt som jag kan ha för att fästa grejjer på stridssäcken (fram tills dess jag kanske köper recons sidofickor)

och nu en lista på de nya prylarna.

1st fransk "båtmössa" (vad fan de nu kallar den, kommer inte på det nu) modell Marinartilleri (3eme RAMa)

2st franska baskrar modell fältartilleri (se bild i märkesquizen) och 1st med Marinartillerimärke

1st "pin" med emblemet för 3eme RAMa

total kostnad 0kr :clap:

Posted
Vart kan man köpa elastisk lina av liknande format som Paracord? (dvs samma tjocklek ungefär, kanske något tjockare)

behöver ha nåt elsatiskt som jag kan ha för att fästa grejjer på stridssäcken (fram tills dess jag kanske köper recons sidofickor)

Den kraftigare stretchcorden som kan behövas, kanske 4-5 mm, kan du hitta på bl.a Naturkompaniet.

:baskerFN:

Posted

Den kraftigare stretchcorden som kan behövas, kanske 4-5 mm, kan du hitta på bl.a Naturkompaniet.

:-(

du vet inte under vilken kategori den ligger?

hittar inget när jag söker....