Proto Posted January 6, 2010 Report Posted January 6, 2010 Hej alla! Jag har en liten efterlysning: Vart kan man hitta hängslen som passar till M/90 utan att väcka anstöt? Har ni några tips? Recon Dessa borde väl duga!? Använt sådana i 10-12 år eller nåt sånt. Jag är 185cm lång, hängslena är något korta för mig. Utan prylar i byxbältet eller i fickorna hamnar byxorna lite för långt upp och jag föredrar lösa lediga boxershorts om vi säger så.. Men dem kanske har gjort någon förändring på dem sedan jag köpte mina. Inget stort problem detta dock, hur ofta är man på övning utan ha fickorna fulla.. Quote
whamou Posted January 6, 2010 Report Posted January 6, 2010 Tjena, har funderat på att köpa en ny ficklampa. Har ni några bra tips? Gärna en som är ganska tålig. Mina ficklampor brukar gå sönder ganska fort, så hade tänkt köpa någon i kvallitet. Är den högre upp på sidan bra? Den var då snygg. Mvh// Markus Jag kör med en Fenix TK10 och älskar den! Diodlampa med reglerbart ljus, Den lämnar 60 lumen i 10 timmar eller 225 i ca 1,5 tim. Rödfilter finns att köpa till också. Väldigt smidig också, perfekt att ha med sig på bältet (samma storlek som en leatherman ungefär) Enda nackdelen (utöver priset) är att den går på kamerabatterier som är dyra och dom kanske inte finns att tillgå överallt. Jag använde en inova T4 (uppladdningsbar) förut, men den här är både mindre och kraftigare. Att ficklampan går på batterier av modell "xx 123" är ju i sig inte ett problem då även denna modell finns i uppladdningsbar form. Det enda man MÅSTE kontrollera är vad lampan klarar av. Själv använder jag både uppladdningsbara batterier (LI-Ion) på 3,7v och 3,0v till min ficklampa, då min ljuskälla (och elektroniken) klarar av att drivas i spannet upp till 8,4v. Dom uppladdningsbara RCR123 på 3,0v köpte jag i en expertbutik. Det var inget dom hade på lager, men jag fick dom för 99:- /st som beställningsvara. (Ladare hade jag sedan tidigare.) Quote
Nilsanders Posted January 6, 2010 Report Posted January 6, 2010 Använt sådana i 10-12 år eller nåt sånt. Jag är 185cm lång, hängslena är något korta för mig. Utan prylar i byxbältet eller i fickorna hamnar byxorna lite för långt upp och jag föredrar lösa lediga boxershorts om vi säger så.. Men dem kanske har gjort någon förändring på dem sedan jag köpte mina. Inget stort problem detta dock, hur ofta är man på övning utan ha fickorna fulla.. Eftersom de finns i två längder borde du kanske skaffa den längre modellen!? Quote
Berg Posted May 19, 2010 Report Posted May 19, 2010 Sitter i tankarna på ett par "aktiva" hörselproppar och funderar på dessa: http://www.terrang.se/ProductInfo?i=SUR-EP...amp;program=SUR http://www.terrang.se/ProductInfo?i=SUR-EP...amp;program=SUR Och undrar om någon har testat dessa, samt hur bra de fungerar på t.ex konserter och på skjutbanan. Quote
2Sharp Posted May 19, 2010 Report Posted May 19, 2010 Sitter i tankarna på ett par "aktiva" hörselproppar och funderar på dessa:http://www.terrang.se/ProductInfo?i=SUR-EP...amp;program=SUR http://www.terrang.se/ProductInfo?i=SUR-EP...amp;program=SUR Och undrar om någon har testat dessa, samt hur bra de fungerar på t.ex konserter och på skjutbanan. Jag har använt dem sedan 2007, med förbehåll för att jag har rätt keff hörselgångar så: Funkar att köra någon enstaka stridsskjutning med, men jag hade inte valt dem för att stå och mala på skjutbanan en hel dag. Alt. inomhus eller där ljudet kan studsa omkring. Jag köpte dem med tanken att ha något i örat "över tiden" för att minimera risken att bli utslagen/desorienterad vid ev. IED. Typ växla mellan kåpor och propparna så jag slapp mögel i örat Jag tycker att de fungerar bra, jag har använt dem vid div. högljudd verksamhet, bio, skjuta eller när jag bara vill vila öronen (tjatiga gruppmedlemmar, kass patrullmusik) Ser egentligen ingen anledning att köpa EP-3, kör på EP-4. Jag försöker att alltid använda dubbla hörselskydd när jag planerar att skjuta mycket, antingen dessa och comtac. Eller vanliga proppar. Passformen är bra till god, men som sagt, mina hörselgångar är lite ihoptryckta så de kan passa sämre/bättre på någon annan. Jag tycker att för priset så är det bara att handla och testa. Jag har inte fepplat så mycket med öppna/stängda proppar, jag kör med dem stängda för jämnan och tycker att jag hör ok. Lagom svamligt, men jag tycker det är bra grejor. Quote
Berg Posted May 19, 2010 Report Posted May 19, 2010 Tilläggsfråga: Hur dämpar de ljudet jämfört med vanliga gula örproppar? Jag tar nästan för givet att de inte dämpar lika bra men better safe than sorry Quote
2Sharp Posted May 19, 2010 Report Posted May 19, 2010 Tilläggsfråga:Hur dämpar de ljudet jämfört med vanliga gula örproppar? Jag tar nästan för givet att de inte dämpar lika bra men better safe than sorry Sämre, utan tvekan. Men, det kan ev. bero på att jag har dålig passform som sagt. För mig krävs det lite pill, och efter några minuter när de blivit varma i öronen sitter de bättre (tätare). Men som vanligt kan det "läcka" in ljud när man pressar kolven mot nyllet, eller annan utr. trycker etc. Köp.. ;) Quote
903Lew Posted February 2, 2011 Report Posted February 2, 2011 Återuppväcker tråden. Jag är i behov av ett par bra FR-handskar (inte 'flight gloves' eller Sh2k!), de får gärna kosta under en tusenlapp och gå att klämma/känna på någonstans i mälardalen. Om inte de finns fysiskt funkar webshoppar. Någon slags vaddering över knogarna är ett klart plus (hårt/mjukt är ingen stor sak). Dessa är riktmärke (speciellt om de är '...forged from pure testosterone.'), finns de att få tag på i Sverige? Jag undrar också om någon har erfarenhet av Tactical Tailors olika Universal Hard Cases, speciellt modell 75 och 85. Vilken går det att få ner ett par ESS ICE/motsvarande i? Båda? Quote
903Lew Posted February 8, 2011 Report Posted February 8, 2011 Fyller på med ytterligare en fråga. Har någon provat HSGI Taco? Hur funkar de till Sv2K och med AK4-magasin? Quote
Recommended Posts