Ignis nitidus Posted August 20, 2005 Report Posted August 20, 2005 @ Marcuzt Något i den här stilen? (forumsbakgrunden omgjord) Quote
Guest Tokmeken Posted August 20, 2005 Report Posted August 20, 2005 Är det någon som vet vart man kan köpa m/90P byxor nya eller begagnade, har letat för ett tag sedan på nätet o kollat m millitaryshop men d finns ej. Quote
dxl Posted August 20, 2005 Report Posted August 20, 2005 Ska man ha gråtoner i sina m90 kläder så kan det väl vara värt att kolla marinens fordon. Fanns ju desutom ett rykte om att båt personal skulle få M90 i just de färgerna. Quote
marcuzt Posted August 20, 2005 Report Posted August 20, 2005 Får skynda mig på att sy mina kläder då så jag blir först och inte gör någon kopia Quote
coolhand Posted August 20, 2005 Report Posted August 20, 2005 Är det någon som vet vart man kan köpa m/90P byxor nya eller begagnade,har letat för ett tag sedan på nätet o kollat m millitaryshop men d finns ej. <{POST_SNAPBACK}> Kolla pa www.mil-con.se. Jag vet att de har jackan iaf. Quote
coolhand Posted August 20, 2005 Report Posted August 20, 2005 Ska man ha gråtoner i sina m90 kläder så kan det väl vara värt att kolla marinens fordon.Fanns ju desutom ett rykte om att båt personal skulle få M90 i just de färgerna. <{POST_SNAPBACK}> Om det finns nagon som kan bekrafta eller dementera att det finns en M90 i "flott"-farger skulle det vara super! Om nagon har ngn lank till M90 i oken till salu skulle det vara valdigt uppskattat! Quote
SISU Posted August 20, 2005 Report Posted August 20, 2005 Flottan har väl sin egen marin blåa sjöstrids dräkt jag har aldrig sett att dom skulle ha ett eget camo på uniformer . Det känns som detta ämne diskuterats tidigare ... Angående M90 öken så håller jag på att forska på vem som tillverkar denna smock . Det jag vet från ägaren en japan som samlar på uniformer är att den är tillverkad i England ej av Arktis . Quote
Guest Tokmeken Posted August 21, 2005 Report Posted August 21, 2005 Är det någon som vet vart man kan köpa m/90P byxor nya eller begagnade,har letat för ett tag sedan på nätet o kollat m millitaryshop men d finns ej. <{POST_SNAPBACK}> Kolla pa www.mil-con.se. Jag vet att de har jackan iaf. <{POST_SNAPBACK}> Tack för tipset, tyvärr hade de inte byxorna men däremot hittade jag andra intressanta grejor:) thx Quote
SISU Posted August 21, 2005 Report Posted August 21, 2005 @ Tokmeken Kolla med Tomcat han brukar ibland få in 90P byxer . Tomcat Tel. 0431-732 56 Quote
Strv S Posted August 21, 2005 Report Posted August 21, 2005 är det okej att jag använder m/90 city kamouflaget när jag gör "gubbar" till counter strike? Kommer självklart att lägga upp det sen när klart. Quote
Adam Wilhelm Posted August 21, 2005 Report Posted August 21, 2005 Tokmeken: M90P är inte Reglementerad utrustning för den pluton som du ingår i! :P Quote
marcuzt Posted August 22, 2005 Report Posted August 22, 2005 är det okej att jag använder m/90 city kamouflaget när jag gör "gubbar" till counter strike? Kommer självklart att lägga upp det sen när klart. <{POST_SNAPBACK}> Vore snyggt att se screenshots på det, ifall det ser ut som jag tänkt mig innan jag syr dom Quote
Guest Tokmeken Posted August 22, 2005 Report Posted August 22, 2005 Tokmeken: M90P är inte Reglementerad utrustning för den pluton som du ingår i! :P <{POST_SNAPBACK}> Som du vet e vi ju lite speciella i våran grupp, kan jag inte få lite dispans:) Quote
Brigadgeneralen Posted August 22, 2005 Report Posted August 22, 2005 m90Pbyxor ligger ute på Tradera med jämna mellanrum, bla just nu. Men tyvärr till tokpriser!! Quote
Strv S Posted August 22, 2005 Report Posted August 22, 2005 satt och meckade lite med camot i morse och fick till ett första utkast: jag ska jobba för att få det bättre sen. Quote
Störoperatören Posted August 22, 2005 Report Posted August 22, 2005 Kan väl lika gärna i samband med detta visa mitt m/90 stad-camo som jag gjorde för några månader sedan. Här håller soldaten en ak5cf och står på en SIBV 101:a. Quote
marcuzt Posted August 22, 2005 Report Posted August 22, 2005 Ser ju riktigt snyggt ut! Blir till att få tummen ur nånstans och börja göra kläder nu för min del Quote
King Kill Posted August 22, 2005 Report Posted August 22, 2005 @ Marcuzt Något i den här stilen? (forumsbakgrunden omgjord) <{POST_SNAPBACK}> Om du byter ut det vita mot grönt så har du pretty much samma mönster/färger (svart, grönt, grått) som vi har på pebborna. Tänk på att vi (ssk) även ska kunna verka i småbruten terräng. Det vita lär hur som helst bli grått efter en dag i asfaltsdammet Quote
johanp Posted August 22, 2005 Report Posted August 22, 2005 sen är ju ssk-soldater ofta innomhus i mörker och då vore det ju bäst med svarta uniformer... Quote
Larsleo Posted August 22, 2005 Report Posted August 22, 2005 Johanp.. börja inte drömma våta drömmar nu va :P sen så vore det där mönstret med lite mer vitt i funkis på vinter Quote
volt Posted August 26, 2005 Report Posted August 26, 2005 Ökenuniform finns på bild på www.mil.se just nu, se rubriken "Öken- och djungelträning i Karlsborg. /volt Quote
Snabeldraken Posted August 26, 2005 Report Posted August 26, 2005 (edited) Bilder på SSD 93 för dom som är intresserade: http://www.greenfaces.se/upload/uploads/jacka_2.jpg http://www.greenfaces.se/upload/uploads/byxa.jpg Edit: satte dit länkar istället Edited August 26, 2005 by Snabeldraken Quote
mopp Posted August 26, 2005 Report Posted August 26, 2005 Bilder på SSD 93 för dom som är intresserade:http://www.greenfaces.se/upload/uploads/jacka_2.jpg http://www.greenfaces.se/upload/uploads/byxa.jpg Edit: satte dit länkar istället <{POST_SNAPBACK}> Vad är just SSD 93 och vad betyder axelklaffarna? Quote
marcuzt Posted August 26, 2005 Report Posted August 26, 2005 SSD= SjöStridsDräkt ??? en gissning bara Quote
Andreas Posted August 26, 2005 Report Posted August 26, 2005 (edited) Vad är just SSD 93 och vad betyder axelklaffarna? <{POST_SNAPBACK}> Sjöstridsdräkt m/93 som tidigare nämnt. Axelklaffarna på bilden bärs av en mening LedSyst i flottan, ävan kallad gnist, en sambandsbefattning. De är för övrigt snarlika de (mycket snygggare :P) för Systemtekniker (med skillnaden att pilen i mitten är riktad neråt). För källa, se flottans gradbeteckningar här samt sid 310 i Örlogsboken (2003) här. Edited August 26, 2005 by Andreas Quote
106 Posted August 26, 2005 Report Posted August 26, 2005 Ökenuniform finns på bild på www.mil.se just nu, se rubriken "Öken- och djungelträning i Karlsborg. /volt <{POST_SNAPBACK}> Tips: Om någon månad kommer det inte vara lika lätt att hitta rubriken på mil.se. Då hjälper det med en länk till ursprungskällan. Quote
Bigskill Posted September 14, 2005 Report Posted September 14, 2005 I en artikel i Protect på sidan 11 hittade jag en artikel om en ny djungeluniform som eventuellt kommer att användas i tex. I Liberia. Är det några här som vet något om saken? Quote
BILL! Posted September 14, 2005 Report Posted September 14, 2005 Förhoppningsvis har man tagit tillvara på den kritik som fanns mot 90L. Modellen är i stort sett kopierad från norrmännen men man valde ett tjockare tyg. Den norska varianten är mycket tunnare och luftigare. 90L är ju så tjock att de vindpustar som kom inte trängde igenom. Och tiden den tog att torka var ju inte direkt kort. Hade tur och fick ett urtvättat ex som var tunt och svalt. Hoppas bara att det inte är killen som sitter i Ops-room 90 % av tiden som har utvärderingen. Inget skymf mot signalister men det är inte i Opsroom man skall utvärdera fältuniformer..... Quote
Ezaey Posted September 18, 2005 Report Posted September 18, 2005 Vad jag däremot vet är att det ser för jävligt ut med olika nyanser på jacka/byxa Jag håller med dej ! Jag fick när jag bytade uniform senast en jacka i den vanliga mörka färgen och ett par byxor i en väldigt ljus färg nästan lite lime färgat . <{POST_SNAPBACK}> Samma problem jag stött på. Har fått byxor i lime-nyansen "Crazy Spring", medan jackan är av den grådaskiga nyansen "Düsseldorf Autumn". Så mycket service var det på truppserviceförrådet. Undrar om de helt enkelt bara är färgblinda, eller om de har något uppsåt bakom den här färgmatchningen. Hämnd för alla ostängda dragkedjor? Quote
Troppchefen Posted September 18, 2005 Report Posted September 18, 2005 Har sökt i ämmnet men tror inte det tagits upp tidigare? Innan dagens M/90 varianter och den tidigare mörkare varianten under mitten av 80-talet syddes en HELGRÖN test-/förserie upp. /Troppchefen (som föredrar FV uniform M/62....tror den hette så) Quote
Recommended Posts