Jump to content

Recommended Posts

• Replies 462
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest Tokmeken
Posted

Är det någon som vet vart man kan köpa m/90P byxor nya eller begagnade,

har letat för ett tag sedan på nätet o kollat m millitaryshop men d finns ej.

Posted

Ska man ha gråtoner i sina m90 kläder så kan det väl vara värt att kolla marinens fordon.

Fanns ju desutom ett rykte om att båt personal skulle få M90 i just de färgerna.

Posted

Kolla pa www.mil-con.se. Jag vet att de har jackan iaf.

Posted
Ska man ha gråtoner i sina m90 kläder så kan det väl vara värt att kolla marinens fordon.

Fanns ju desutom ett rykte om att båt personal skulle få M90 i just de färgerna.

Om det finns nagon som kan bekrafta eller dementera att det finns en M90 i "flott"-farger skulle det vara super!

Om nagon har ngn lank till M90 i oken till salu skulle det vara valdigt uppskattat!

Posted

Flottan har väl sin egen marin blåa sjöstrids dräkt jag har aldrig sett att dom skulle ha ett eget camo på uniformer .

Det känns som detta ämne diskuterats tidigare ...

Angående M90 öken så håller jag på att forska på vem som tillverkar denna smock .

Det jag vet från ägaren en japan som samlar på uniformer är att den är tillverkad i England ej av Arktis .

swedish_desert.jpg

Guest Tokmeken
Posted

Kolla pa www.mil-con.se. Jag vet att de har jackan iaf.

Tack för tipset, tyvärr hade de inte byxorna men däremot hittade jag andra intressanta grejor:) thx

Posted

är det okej att jag använder m/90 city kamouflaget när jag gör "gubbar" till counter strike? Kommer självklart att lägga upp det sen när klart.

Posted
är det okej att jag använder m/90 city kamouflaget när jag gör "gubbar" till counter strike?  Kommer självklart att lägga upp det sen när klart.

Vore snyggt att se screenshots på det, ifall det ser ut som jag tänkt mig innan jag syr dom :banghead:

Guest Tokmeken
Posted
Tokmeken: M90P är inte Reglementerad utrustning för den pluton som du ingår i!

:P

Som du vet e vi ju lite speciella i våran grupp, kan jag inte få lite dispans:)

Posted

satt och meckade lite med camot i morse och fick till ett första utkast:

m90_city.jpg

jag ska jobba för att få det bättre sen.

Posted
@ Marcuzt

Något i den här stilen? (forumsbakgrunden omgjord)

m90sv9uj.gif.webp

Om du byter ut det vita mot grönt så har du pretty much samma mönster/färger (svart, grönt, grått) som vi har på pebborna. Tänk på att vi (ssk) även ska kunna verka i småbruten terräng. Det vita lär hur som helst bli grått efter en dag i asfaltsdammet :baskerKav:

Posted (edited)
Vad är just SSD 93 och vad betyder axelklaffarna? :D

Sjöstridsdräkt m/93 som tidigare nämnt. Axelklaffarna på bilden bärs av en mening LedSyst i flottan, ävan kallad gnist, en sambandsbefattning. De är för övrigt snarlika de (mycket snygggare :P) för Systemtekniker (med skillnaden att pilen i mitten är riktad neråt).

För källa, se flottans gradbeteckningar här samt sid 310 i Örlogsboken (2003) här.

Edited by Andreas
Posted
Ökenuniform finns på bild på www.mil.se just nu, se rubriken "Öken- och djungelträning i Karlsborg. /volt

Tips:

Om någon månad kommer det inte vara lika lätt att hitta rubriken på mil.se. Då hjälper det med en länk till ursprungskällan.

• 3 weeks later...
Posted

I en artikel i Protect på sidan 11

hittade jag en artikel om en ny djungeluniform som eventuellt kommer att användas i tex. I Liberia.

Är det några här som vet något om saken? :)

Posted

Förhoppningsvis har man tagit tillvara på den kritik som fanns mot 90L. Modellen är i stort sett kopierad från norrmännen men man valde ett tjockare tyg. Den norska varianten är mycket tunnare och luftigare. 90L är ju så tjock att de vindpustar som kom inte trängde igenom. Och tiden den tog att torka var ju inte direkt kort. Hade tur och fick ett urtvättat ex som var tunt och svalt. Hoppas bara att det inte är killen som sitter i Ops-room 90 % av tiden som har utvärderingen. Inget skymf mot signalister men det är inte i Opsroom man skall utvärdera fältuniformer.....

Posted
Vad jag däremot vet är att det ser för jävligt ut med olika nyanser på jacka/byxa

Jag håller med dej !

Jag fick när jag bytade uniform senast en jacka i den vanliga mörka färgen och ett par byxor i en väldigt ljus färg nästan lite lime färgat .

Samma problem jag stött på. Har fått byxor i lime-nyansen "Crazy Spring", medan jackan är av den grådaskiga nyansen "Düsseldorf Autumn".

Så mycket service var det på truppserviceförrådet. Undrar om de helt enkelt bara är färgblinda, eller om de har något uppsåt bakom den här färgmatchningen. Hämnd för alla ostängda dragkedjor?

Posted

Har sökt i ämmnet men tror inte det tagits upp tidigare?

Innan dagens M/90 varianter och den tidigare mörkare varianten under mitten av 80-talet syddes en HELGRÖN test-/förserie upp.

/Troppchefen (som föredrar FV uniform M/62....tror den hette så)