Jump to content

Recommended Posts

Posted
Bosnia To Send Troops to Iraq in 2005

Bosnia's army will join U.S.-led coalition forces in Iraq in early 2005, a Muslim member of the country's tripartite presidency, Sulejman Tihic, said Nov. 18. In an interview for the Ljiljan weekly, Tihic said that Bosnian soldiers would join coalition forces in early 2005, although it had been previously announced for last September. "So far some 127 volunteers fulfilling all requirements applied for the mission," he said adding that out of that number some 36 would be picked to form the unit with a six-month long term. Tihic said that Bosnia had already sent a liaison officer to Florida and that another one would be sent to the alliance headquarters in Qatar to prepare the mission. Bosnia's presidency last March decided to send a unit to Iraq, comprised of soldiers from the Balkan country's two post-war entities.

AFP 2004-11-18 via Hallandsgruppen

Samtidigt som vi skickar folk till Bosnien. :)

Det är en konstig värld vi lever i.

• 1 month later...
  • Replies 236
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
"The Pentagon may put Special-Forces-led assassination or kidnapping teams in Iraq" :dribble:

http://www.msnbc.msn.com/id/6802629/site/newsweek/

Ok, så de ska träna upp kurder och shia-musiler i att lönnmörda problematiska sunniter? Men när man väl har utbildat dem färdigt vad hindrar då de utbildade soldaterna från att använda utbildningen i egna syften.

Sen kan man ju bara spekulera i hur den sunnimuslimska befolkningen reagerar när den hör att USA utbildar de övriga folkgrupperna i att mörda vissa sunnimuslimer.

Bäst att de är noga med gallringsprocessen också. Tänk er om Muqtada al Sadr får in några män i en av grupperna. Revolutionära shiamuslimer med topptränade lönnmördare är nog inte vad Irak behöver just nu.

Posted
Ok, så de ska träna upp kurder och shia-musiler i att lönnmörda problematiska sunniter? Men när man väl har utbildat dem färdigt vad hindrar då de utbildade soldaterna från att använda utbildningen i egna syften.

DOH :lol: Titta på typ alla konflikter som USA varit inblandade i de senaste 15 åren, och hur, och av vilka, de "Enemies of the free world (and the US of A)" blivit tränade och utrustade.... ;) 0:)

Posted
Skönt att se advokaters kreativitet när det kommer till Abu Ghurayb:

"Överallt i USA ställer hejaklacksledare upp sig i pyramider. Att stapla irakiska fångar i en hög är inte värre så."

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1...ousRenderType=6

Hehe, vadå avdelningen hysteriska bortförklaringar? :-(

Men de stackars advokaterna får ju jobba i lite uppförsbacke minst sagt, med tanke på bevisningen.

Jag har dessutom aldrig sett en sådan hejarklackspyramid, däremot gillar ju rugbyspelare all ligga i högar på planen så det hade kanske varit en bättre aproach.

Posted
Vad tror ni en Advokats uppgift är ?

edit:tumvante

Stand up comedy, verkar det som ! :huh:

Undrar hur många jobb den advokaten får efter denna rättegång?? :D

Posted
Vad tror ni en Advokats uppgift är ?

edit:tumvante

Stand up comedy, verkar det som ! :D

jag förstår inte att ni bryr er, advokatens uppgift är att försvara sin klient därav att dom kommer med påståenden och detta är inget USA specifikt, jag vet en Svensk advokat som hävdade att hans klient inte hade för avsikt att skada när han slog en liggande i huvudet med en kätting....

Posted

@lanrezac

Bryr mig i den mån att någon måste anses vara skyldig till övergreppen. Om USA, som världens politiskt mäktiga nation, tillåter sig använda dessa metoder finns det ingen anledning för någon annan nation att låta bli.

Ang. advokaternas yrkanden och argument så tycker jag mest att de är Komiska och därför varit värda att ta upp här.

Posted
@lanrezac

Bryr mig i den mån att någon måste anses vara skyldig till övergreppen. Om USA, som världens politiskt mäktiga nation, tillåter sig använda dessa metoder finns det ingen anledning för någon annan nation att låta bli.

Ang. advokaternas yrkanden och argument så tycker jag mest att de är Komiska och därför varit värda att ta upp här.

Har jag påstått något annat ??? Men en sak påstår jag och det är att man inte är skyldig bara för att aftonbladet säger det Sen om du drivs av något moraliskt patos så finns det fler länder att ta upp.

Föreslår att du startar en komisk tråd för advokatuttalanden

Posted

@lanrezac

Självklart är inte USA den största förbrytaren av mänskliga rättigheter och tro mig jag är inte den som drivs av något USA-motstånd. Och självklart skulle jag kunna starta en tråd om Advokaters komiska uttalanden, men just dessa uttalandena rör Irak, där USA är en part med "tvivelaktiga" motiv, så ÄR det värt att belysa.

O.T. Jag citerar inte Aftonbladet, jag citetar DN.

Posted

En sak som jag har grubblat lite på är vad som skulle hända om USA och dess allierade drog sig ut ur Irak.

Detta är ett kort scenarion jag har tänk på:

------------------------------------------------------------

I slutet av 2006 drar sig USA ut ur Irak. Efter ett kort tag utbryter inbördes strider medllan olika grupperingar.

Inbördeskriget har rasar fram tills våren 2008, då en gruppering, ledd av den ökände Imam Skäggmupp och hans gruppering, Förenade Turbaner, utmanövrerar de andra grupperna och lyckas ena dem under sitt styre.

Resultatet bler att Irak får en, på pappret demokratisk, regering.

Dock så införs snart stränga Sharialagar med allt vad det innebär.

Första exemplet på denna nya regering är när ett par unga kvinnor stenas till döds av okänd anledning.

20 år senare har Världssamfunet tappat tålamodet med Irak.

Krigen mot Iran, Syrien, Kuwait och även ordkriget mot Saudiarabien fick

FN, Nato och EU att besluta om att neutralisera Irak som en maktfaktor i regionen.

Den 3 April 2029, avfyras kryssningsrobotar från Amerikanska och Brittiska fartyg i Persiska viken. Stridskrafter från Nato och EU landsätts kort efteråt.

---------------------------------------------------------------

En möjlig utveckling?

Om BlåGul anser att inlägget bryter mot någon regel, är det fritt fram att radera det.

Posted
En sak som jag har grubblat lite på är vad som skulle hända om USA och dess allierade drog sig ut ur Irak.

I slutet av 2006 drar sig USA ut ur Irak. Efter ett kort tag utbryter inbördes strider medllan olika grupperingar.

Inbördeskriget har rasar fram tills våren 2008, då en gruppering, ledd av den ökände Imam Skäggmupp och hans gruppering, Förenade Turbaner, utmanövrerar de andra grupperna och lyckas ena dem under sitt styre.

Första exemplet på denna nya regering är när ett par unga kvinnor stenas till döds av okänd anledning.

FN, Nato och EU att besluta om att neutralisera Irak som en maktfaktor i regionen.

Den 3 April 2029, avfyras kryssningsrobotar från Amerikanska och Brittiska fartyg i Persiska viken. Stridskrafter från Nato och EU landsätts kort efteråt.

En möjlig utveckling?

Om BlåGul anser att inlägget bryter mot någon regel, är det fritt fram att radera det.

Ett USA-lett krig mot Irak? Tja... låter som dagens situattion fast om 20 år.

Posted

En möjlig utveckling?

Tror faktiskt inte riktigt på detta.

titta på Iran dom har haft fullt up med att hantera sin befolkning (och kriga med irak)

min gissning är att irak skulle följa samma mönster.

strikta shaira lagar *

kontroll av att lagarna följs.

motstånd mot teokratin.

långsamma reformer.

sakta släppande av shaira lagarna.

/C

* Detta är en liten motsägelse då många av lagarna som vi i väst kallar Shaira inte har ngt med islam att göra utan är gamla kvarlevor från stamsamhällena.

Posted
Detta är en liten motsägelse då många av lagarna som vi i väst kallar Shaira inte har ngt med islam att göra utan är gamla kvarlevor från stamsamhällena.

?

Shari'ah är ett arabiskt ord och betyder bokstavligen väg, ibland brukar lite mer tolkade översättningar förekomma.

Shari'ah är lagar som är grundade i profeten Muhammeds ord och finns att läsa i islams heliga skrifter, bland annat Koranen, Hadith och Sunnah'n.

Rätt/fel?

Posted

Shariah som sådan har väl en ganska tydlig avgränsning, däremot så tillämpas och tolkas shariah lite olika på olika ställen. Vissa länder tillämpar delar av shariah, o.s.v. Så gott som alla länder är i praktiken väldigt selektiva när det gäller tillämpningen av shariah.

Vad som "har med islam att göra" kan man förstås diskutera. Koranen innehåller så gott som inga regler alls, utan det mesta är tolkningar baserade på hur Muhammed levde sitt liv och de förhållningsregler han påbjöd. Dessa kan man ju mycket väl hävda baseras på lokala sedvänjor i det samhälle som Muhammed levde i.

Posted
Detta är en liten motsägelse då många av lagarna som vi i väst kallar Shaira inte har ngt med islam att göra utan är gamla kvarlevor från stamsamhällena.

?

Shari'ah är ett arabiskt ord och betyder bokstavligen väg, ibland brukar lite mer tolkade översättningar förekomma.

Shari'ah är lagar som är grundade i profeten Muhammeds ord och finns att läsa i islams heliga skrifter, bland annat Koranen, Hadith och Sunnah'n.

Rätt/fel?

Vad jag ville peka på är inte vad Shari'ah är utan vad vi i väst tolkar det som.

då man här om Shari'ah lagar i väst så asossieras det ofta med

"hug handen av tjuvarna" och stena kvinnor för att dom blivit våldtagna" typen av lagar.

Vad jag vile peka på var att dessa lagar ofta inte har in bas i islam utan i dom gamla stamsammhällen som har funnits i dom islamska länderna.

Det är lika fel att kalla dessa Shari'ah lagar som att kalla våra gamla landslagar för kristna lagar.

/C - hoppas att han var tydligare nu.

Posted

Hoppas du skojar.. :o

Varfor skulle det vara fritt fram for vem som helst bara for att USA tillater det.. :blink:

Det har forumet torde kunna namna en hel del metoder som torde vara klart tveksamma..

Kolla lite vad jankarna gjort i historien..

Atombomber ok

Brandbombning av stader ok

Likvidering av suspekta civila ledare ok

Agent orange ok

Kill Zones dar allt levande far skjutas pa ok

Plus en hel del annat...Bara att fylla pa for den intresserade

Men inte har man annu bombat nagon av de otaliga anti federala grupperna som finns i hemlandet aven om dessa officiellt ar klassade som terrorister

Ang USA i Irak

Lekte med jamforelsen av Tysklands occupation av Frankrike. Alla frihetskampar kallades terrorister. Vichy regeringen jagade dem pa tyskarnars order. Det var Ok att tortera misstankta for att radda tyska liv osv, osv

• 3 years later...
Posted (edited)

Den här diskussionen kommer att pågå läääääänge.

Medan vi diskuterar så kan vi ju samtidigt passa på att titta på lite statistik Iraq body count (IBC)

Vad än anledningen var att invadera/ockupera Irak, vad än ockupationen kommer att leda till, vad än vi tycker om det, vad än effekterna är och blir på en global nivå...

...här kan vi löpande följa dödstalen på civila i Irak.

Jag tycker det är anmärkningsvärt att dödstalen verkar öka varje år?

Vad det betyder för var och en av oss vet jag inte?

Jag får i vart fall en fadd smak i munnen.

Edited by I5Hammer
Posted

Jaa, KallaKriget...suck, snacka om "blowback"...

Tror minsann jag har citerat killen i en annan tråd, och jag gillar inte att ha en nazist som min "preacher" men Herman Göring har något att lära oss:"Naturally the common people don't want war; neither in Russia, nor in England, nor in America, nor in Germany..." (borde då även gälla människorna diverse centralasiatiska länder, Afganistan, Irak, Iran mm.)

"...That is understood. But after all, it is the leaders of the country who determine policy, and it is always a simple matter to drag the people along, whether it is a democracy, or a fascist dictatorship, or a parliament, or a communist dictatorship. ...Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is to tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to danger.

It works the same in any country..."

Citaten är hämtade från Engelska Wikip. Självsvådligt fetstilade jag det jag tycker är intressant. Fö. är jag ingen anhängare av bomba-det-fattiga-landet-till-demokrati-strategin. Demokrati är en politisk process, eller ett spel utan publik skulle man kunna säga. Processen måste vara verksamm hos medborgarna i landet, de behöver respektera olika uppfattningar hos sina grannar för att den demokratiska processen skall kunna sägas vara genuint äkta. Om man försätter människor i ett tillstånd av vanmakt, är det inte sannolikt att de är kapabla att respektera varandra. Jag hävdar bestämt att "terroristernas" våld har sitt ursprung i ett dylikt tillstånd. Jag hävdar även att det hat dessa människor ger uttryck för är ett tvångsmässigt tillstånd. De har inte själva satt sig i denna situation.

Angående störtandet av Saddam: hm, USA stödde väl Saddam 1979 när denne tog makten i Irak? Saddam hadde även amrisarnas stöd genom hela 80-talet när han begick alla övergrepp på civila och opositionella, eller hur? Således, man låter honnom hållas ända fram till nu. Nu är det dags att så att säga, befria gisslan(iraks befolkning), genom att bomba och kasta in granater, sätta huset(Irak) i brand...suck.

• 1 month later...
Guest Bubbly
Posted

SVT 1 körde precis en dokumentär om kriget i Irak där man fick träffa överlavande.

Tror inte att någon kan undgå att bli berörd.

Som exempel 19-åringar som åker till Irak och får kroppsdelar sprängda i bitar, och det gör de frivilligt.

Vill ge min största respekt till dem.

Man blir som sagt väldigt berörd på många sätt...