Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)
@ Maverick:

vad är det för flygplan på din bild?? trodde bara man flög Saab 340 med den där skidboxen på taket??

Sverige flyger med en moddad 340 (om jag inte missminner mig är det 2000:s bakdel i princip) medan Brasilien och Grekland använder Embraer.

SKall försöka lösa någon närbild på planet som står pakerat i min närmaste störe stad....

Satt och funderade på om man skulle godkänna IMINT:s svar :lala: Detta då det kunde vara 340 varianten han menade men jag har för mig att den "aldrig" burit namnet ERIEYE. Men jag kan minnas fel....

Edited by Maverick
  • Replies 3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Posted

Så vitt jag vet är det radarn (PS-890) som heter Erieye och från den bilden är det svårt att se om den sitter på Fairchild Metro (fast den var i fyrfärgskamouflage), Saab 340 eller ERJ-145. Det lilla luftintaget/utsläppet ovanpå antennen har jag inte sett på de svenska men det kan vara jag som minns fel.

Posted
@ Maverick:

vad är det för flygplan på din bild?? trodde bara man flög Saab 340 med den där skidboxen på taket??

Sverige flyger med en moddad 340 (om jag inte missminner mig är det 2000:s bakdel i princip) medan Brasilien och Grekland använder Embraer.

SKall försöka lösa någon närbild på planet som står pakerat i min närmaste störe stad....

Satt och funderade på om man skulle godkänna IMINT:s svar :baskerPa: Detta då det kunde vara 340 varianten han menade men jag har för mig att den "aldrig" burit namnet ERIEYE. Men jag kan minnas fel....

Du får tycka vad du vill ;) men jag menade endast antennen B)

Posted (edited)

hm.... kan vara en tysk Salamander också....

dock tror jag liter mer på J21 som skrevs i föregående inlägg....

btw, vad var beteckningen på Salamander? Me 126? (eller blandar jag ihop 2 modeller nu?)

nåväl, eftersom Saab J21 är taget gissar jag på Salamander.

eller så säger bilden Ta154 :P

Edited by Skuggan
Posted (edited)
Dornier Do335 Pfeil

Javisst är det en Pfeil!

:D

Gdo335.jpg

Ett enastående fpl på många vis, snabbaste propellerplanet under WWII enligt reklamen. Utrustad bla med katapultstol.

106 fortsätter

Edited by imint
Posted
106 fortsätter

Nja, inte nu. Kommer antagligen inte titta in på forumet de närmaste dagarna så det är bättre om någon annan fortsätter.

Posted

Nej, ingen AT-6.

Jag har varit lite småelak med denhär bilden... Så det lutar mot att det kommer en ledtråd eller en bild till under morgondagen...

//Y

Posted (edited)

Saab B 17...

Snackade med Yman om det här. Störtbågen/kamerastället som syns närmast i bild hade jag framför mig för nån vecka sedan, då i en Yak 52, som skakandes, inverterat över Karlstad Centrum såg ut ungefär sådär...men ändå inte riktigt. Skumt dock hur man kan låsa sig vid en maskin...

Edited by Danne
Posted

Visst är det så visst är det så... Klart att det är en B17.

Kör hårt Danne.

//Y

Posted (edited)
MiG- 21...?

Nej, inte det heller.

Jag skall nu erkänna att jag jävlas lite mer er. Det ni ser på bilden är INTE så som föraren/besättningen eller mekanikerna vill se maskinen uppställd på morgonen, attityden på detaljerna i bild är fel, rätt kraftigt fel.

Det "fönster" ni ser till höger har aldrig lett till en cockpit, skall jag vara ärlig har aldrig någon människa tittat ut där. :camo:

PS: Bilden är inte manipulerad på något vis, utan är en en helt vanlig digibild. Så jag själv eller någon annan har inte mixtrat runt

Edited by Danne
Posted
[

.

Det ni ser på bilden är INTE så som föraren/besättningen eller mekanikerna vill se maskinen uppställd på morgonen, attityden på detaljerna i bild är fel, rätt kraftigt fel.

Hmmm... någon fotospanings-kärra som har tippat över ända vid landningen tro?

Posted (edited)
Kan det vara en DC3 eller en C47 Dakota?

Nej, inte det , och inte i närheten.

Som sagt, börja vrida lite på huvudet eller skärmen. Vad ser ni för detaljer? Vad kan de tänkas vara till för och hur skall bilden vinklas för att de skall få en rimlig position?

Edited by Danne
Posted
Spitfire?

NEJ, ingen Spitfire, och inte nära...alls.

För att ge ledtrådar på ett annat sätt:

Mattsonmannen. Vad var det som fick dig att tro att det var en Spitfire? Skriv några meningar så kommer jag vända på dem så att det kanske vänds rätt.

Posted
Jag tänkte på insuget under motorn Bild.

Ok.

Vad är det som talar mot detta?

En spitfire är smäcker i design och material, metallen är tunn och skarvarna ofta tydliga med speciell design. Din bild visar en Spit med en liten bukmodifikation, som kan förrvirra iofs.

Det finns detaljer här som är störande också. Flera har valt att gissa på WWII designade maskiner. Detta kan bero på att maskinen ser rätt skabbig ut, sliten och att den rent aerodynamiskt inte verkar vara fulländad.

Det är ingen WW2 maskin.

Designen verkar mer kraftfull, antennen mer modern. Problemet är väl snarare vad har den ögleförmade rörkonstruktionen för funktion, och vilka flygetyg har råd med att ha sådana i dagens miljö?