LRRP Posted August 28, 2002 Report Share Posted August 28, 2002 Sådär, då var man hemma igen. Mumlade ju förut om ett flygquiz. Har nu sparkat igång en ftpserver så då kan jag börja. Meningen med denna quizen är inte att få fram en besserwisser. Den är till för kul underhållning för folk som är intresserade och kanske insatta i flygande ting. Den skall även vara upplysande, då jag tänker skriva några rader om varje maskin då den är identifierad. Jag kommer föra någon sorts statistik. Vinnaren av quizen (förr eller senare) får något sorts pris (jag har liiiite att välja på, man tigger till sig lite under en tjänstgöringsperiod,NEJ ingen får min bonedome) Då jag kommer att ha häcken full under hösten så kan rättningen / uppdateringen ske ryckvis.. Regler: 1) ETT och endast ett försök per forummedlem och bild. Alltså inga "jasså det var det inte...då är det kanske".Det finns enligt mig tillräckligt många flygfreaks här för att knäcka de bilder jag lägger upp. 2) Om det är flera delfrågor skall SAMTLIGA vara korrekta för attt kunna räknas som korrekt svar. Tänk på detta, sumpar du en, så får du noll i mina stats, däremot hjälper du kanske någon annan. 3) EN medlem får poäng. Inga andraplatser, först med korrekt svar vinner. Inga poäng för "jag håller med pelle". Sådär..... Vi börjar lite enkelt va? Frågor: 1) Typ? 2) Vad gör/gjorde detta specifika flygplan som gör det lite speciellt, vad heter enheten? 3) Var är denna enhet baserad? Då jag inte vet vilken svårighetsgrad jag skall ha så börjar jag så här. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted August 28, 2002 Report Share Posted August 28, 2002 Troligtvis är jag helt ute och cyklar, men jag gör en gissning. 1/ F16C Fighting Falcon 2/ US Air Force Thunderbirds, uppvisningsflygplan 3/ Nellis Air Force Base Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted August 28, 2002 Report Share Posted August 28, 2002 Tror att Nifelhelen har rätt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LRRP Posted August 28, 2002 Author Report Share Posted August 28, 2002 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Posted August 28, 2002 Report Share Posted August 28, 2002 Haha, rolig skylt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 28, 2002 Report Share Posted August 28, 2002 Hum lite mer av Flygplanet vill jag ha! Men jag gissar på: 1/ AJS 37 Viggen 2/ Sista flygande Viggen på F10 3/ F10/FV Museum på malmen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted August 28, 2002 Report Share Posted August 28, 2002 jag skall vara snäll och hjälpa någon annan. Jag tror att det är en F4 phantom axakta modellen vet jag inte. så nu var jag väl snäll? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LRRP Posted August 28, 2002 Author Report Share Posted August 28, 2002 Furiren: Ett eller flera fel. Shadow: Ett eller flera svar saknas eller är felaktiga. * Uber Judge Lurp * NEXT! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted August 28, 2002 Report Share Posted August 28, 2002 Shadow: Ett eller flera svar saknas eller är felaktiga. * Uber Judge Lurp * NEXT! jag vet det. jag ville bara hjälpa. så har ni rätt tack vare mig så varsågoda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bamse Posted August 28, 2002 Report Share Posted August 28, 2002 EF4 x "Wild Weasel" Anti LV uppgifter, planen är utr med div elektroniska störmedel och div vapen för att slå ut lv. Taktiken, lite grovt, var väl att slå på störsändarna och sedan få fi att söka med radar och då slår de till med ALARM (heter den så??) Bas??? Mycket dålig på flygfän så, hoppas på tur.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LRRP Posted August 28, 2002 Author Report Share Posted August 28, 2002 Ett eller flera fel Bamse. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. payne Posted August 28, 2002 Report Share Posted August 28, 2002 Svar: 1:Phantom F-4E. 2:Målningen är gjord för att fira USA:s 200 års jubileum 4/7 1976. 3:Edwards AFB. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu.Bar Posted August 29, 2002 Report Share Posted August 29, 2002 1: F-4 Phantom II (-1969?) 2: Uppvisningsplan, USAF Thunderbirds 3: Nellis AFB, Nevada 4: Iggy Pop and the Stooges Får man önska? Silhuetter vore kul. Foton från marken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LRRP Posted August 29, 2002 Author Report Share Posted August 29, 2002 Och första omgångens poäng går till Tadaaaaaaaaa!!! Fu bar! Rätt svar är en F 4 i USAF Thunderbirds färger, som huserar på Nellis AFB. Just denna är dock en Gate guardian på någon annan bas. Valde denna vinkel och målning då nosen vid en snabb blick är lik en F16 i Tbirdmålning, bulan under nosen bekräftar dock att det är en F 4. Jag var elak och tog bort de små intagen på sidan av nosen. F 4 är ett att de främsta i stridsflygplanets historia, och har nu tjänstgjort i olika flygvapen i över 40 år. Få flygplan har en så stor beundrarskara. Läs mer på: http://www.boeing.com/defense-space/military/f4/ Diskutera dock F 4 i en ny tråd, då jag vill hålla denna Quiz tråden ren. Nästa bild kommer senare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LRRP Posted August 29, 2002 Author Report Share Posted August 29, 2002 Som sagt vet jag ännu inte var svårighetsgraden skall ligga......den kanske kommer växla. Vissa kommer tycka att den här bilden är lätt, andra tycker nog att det är sjukt. äheeeeeeem.....bild 2. 1) Typ 2) När kraschade det? (år) 3) Var kraschade det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted August 29, 2002 Report Share Posted August 29, 2002 Hade tråkigt, så jag letade lite... Kan det vara en Su-30MK (Blue 01) Som krachade vid en uppvisning i Le Bourget, 12 juni 1999? kan ha missat något.. men det kan vara så Frukost!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LRRP Posted August 29, 2002 Author Report Share Posted August 29, 2002 Blågul blandar sig i........och dominerar. Rätt svar av Ing. Sukhoi SU 30 "Blue 01" före den gick över till ett plattare format 1999 vid Le Bourget, Paris. Jag anser att Flanker familjen är det mest dugliga stridsflygplanet i Rysk tjänst, då det är lite mer användarvänligt än MiG 29. Att den sedan är mycket vacker gör inte saken sämre. Den inger STOR respekt då man står framför den, då maskinen inte är liten på något sätt. Läs mer på: http://www.vectorsite.net/avsu27.html Bild tre kommer tidigast ikväll. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bamse Posted August 29, 2002 Report Share Posted August 29, 2002 Hmmmm... Jag som var säker på att jag kunde denna.... Typ: "Flygande tefat" 1A Tid för krasch: 1947 2 juli Plats: Roswell, New Mexico USA. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LRRP Posted August 29, 2002 Author Report Share Posted August 29, 2002 Då tar vi några steg tillbaka i tiden. Enklaste hittills. 1) Typ? 2) Nationalitet? 3) Ett nummer är för evigt inskrivet för detta flygplan i historieböckerna, varför då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BlåGul -1 9x19 Posted August 29, 2002 BlåGul -1 Report Share Posted August 29, 2002 Ryan NYP, amerikansk, första soloflygningen över Atlanten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LRRP Posted August 29, 2002 Author Report Share Posted August 29, 2002 Niox: Ett eller väldigt många fel. Skulle man maskera sitt flygplan efter att ha flugit över atlanten? Eller är gubbarna på bilden rädda att få något i huvet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BlåGul -1 9x19 Posted August 29, 2002 BlåGul -1 Report Share Posted August 29, 2002 Det behövde ju inte vara det planet. Kan ju ha åkt in i en höskulle eller nåt, som i gamla komedier. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArvidA Posted August 29, 2002 Report Share Posted August 29, 2002 Hörru lurpen, kan du inte ge oss en lite "hint"?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LRRP Posted August 29, 2002 Author Report Share Posted August 29, 2002 Jag har testat bilden på lite annat folk.....samtliga svarade inom 5 min med kompletta svar, så det vore väl piss om ingen här kan. Det kommer komm lite bättre bild imorrn kväll om ingen klämmer det före dess......det är en viktig detalj som inte syns så bra, alls, på den här bilden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. payne Posted August 29, 2002 Report Share Posted August 29, 2002 Svar: 1:PZL P.11c 2:polskt 3:1939,tysklands angrepp mot polen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LRRP Posted August 30, 2002 Author Report Share Posted August 30, 2002 Lt Payne: 2 Rätt, 1 fel. Då jag nu efteråt tycker att tredje delfrågan kan vara luddig ocg tvetydig så skall jag fundera på vad jag skall hitta på här...de fem jag testade bilden på svarade med det svaret jag "ville" ha....... Toligen kommer Lt Payne att tilldelas 0,5 p, då jag kunde ha varit tydligare i frågeställningen. Delfråga tre, förtydligande: Siffran är i singular, och värderas än idag högt av polska flygvapnet. Detta flygplan utförde något. Låter detta stå tills ikväll, sedan får vi se.......... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TangoXray Posted August 30, 2002 Report Share Posted August 30, 2002 OK, jag ger mig in i leken och ser om jag kanske kan få ett rätt... 1: PZL P.11c 2: Polskt Ovan redan konstaterat. Jag tror att svaret på fråga 3 är: 1 Jag tror att det var så attdet var det första planet som blev nedskjutet under 2 världskriget. 1 september 1939 av Frank Neubert. Kan oxå vara så att det var det första som skjöt ner ett plan, men jag tror inte det... /TangoXray Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArvidA Posted August 30, 2002 Report Share Posted August 30, 2002 1. PZL P.11c 2. polskt 3. siffran är 1 därför att det var det första polska flygplan som vann och överlevde en luftstrid med tysken. En ren gissning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bamse Posted August 30, 2002 Report Share Posted August 30, 2002 Letat lite... Stanislaw Skalski vann som första allierade den först luftduellen i andra världskriget då han nedkämpade ett tyskt spaningsplan 1 sep 1939 i just detta plan. Lite oeninghet där tydligen om han verkligen var först. Lite diskussion ang tider..... Planet var väl också det första nedskjutna,tror jag men det är väl inget att komma ihåg??? http://www.elknet.pl/acestory/skalski/skalski.htm Frågan är ju redan svarad på men jag skriver detta ändå! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArvidA Posted August 30, 2002 Report Share Posted August 30, 2002 Så jag hade rätt eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts