Jump to content

Recommended Posts

Posted
Två rätta svar inom loppet av två minuter..

Visst är det en T-45 Goshawk vi ser på bilden!

Maffigt ställ på liten kärra. För er som inte vet så är Goshawk en amerikaniserad och hangarfartygsanpassad version av Hawk och används för att skola in flottans flygare. Rätta mig om jag har fel, ni som vet, men deras första traps sker väl i en Goshawk?

/E

FAN vad irriterad man blir...

VAr inne på att det måste vara hangarfartygbaserat... Men missade GOSHAWK ;-(

*PISSIRRITERAD*

• Replies 3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Posted (edited)
Två rätta svar inom loppet av två minuter..

Visst är det en T-45 Goshawk vi ser på bilden!

Maffigt ställ på liten kärra. För er som inte vet så är Goshawk en amerikaniserad och hangarfartygsanpassad version av Hawk och används för att skola in flottans flygare. Rätta mig om jag har fel, ni som vet, men deras första traps sker väl i en Goshawk?

/E

Ja, första hangarfartygslandningen görs i en Goshawk, det är därför den har ett så kraftigt landningsställ. :clap:

Om jag inte har fel så vann T-45:an uttagningen för att ersätta T-2 Buckeye i konkurens med bl.a. Saab 105 (aka Sk60). Jag tror jag minns att jag har sett en promotion-bild på en Sk60 i US navy training colours.

Hur som hellst. Här kommer dagens quiz:

air_quiz20050107.jpg

Edited by eskil
Posted

DeHaviland DH 110 Sea Vixen?

Att Saab 105 skulle gå att anpassa till hangarfartygstjänst var nåt nytt för mig. Hade säkert varit ett intressant uppdrag för Saabs ingenjörer :clap:

/E

Posted

Jaha, så svår var den. :P

Att Saab 105 skulle gå att anpassa till hangarfartygstjänst var nåt nytt för mig. Hade säkert varit ett intressant uppdrag för Saabs ingenjörer :navy:

Kanske därför den aldrig blev mer än en fin tecknad bild...

Din tur.

Posted

Att Saab 105 skulle gå att anpassa till hangarfartygstjänst var nåt nytt för mig. Hade säkert varit ett intressant uppdrag för Saabs ingenjörer :)

/E

OT: Att den var med i utslagningen inför upphandlingen för US navy har jag inte hört men dock så var SAAB 105 med i en upphandling avseende nytt skolplan för US airforce dock rätt så ordentligt hottad.

I samma veva så var det även en tävling om "screaning" plan (de propellerdrivna planen som används för att visa vilka som är totalt olämpliga att ha i ett plan och skall avskiljas *IRONI*. Där ställde SAAB upp med en MFI 15/17 variant. Dock hade man tvingats "köpa tillbaka" rättigheterna från Pakistan. Detta då de licenstillverkade kärran :uuh:

Posted

Jaha, så svår var den. :P

Ibland förvånar jag mig själv..

Här kommer en fuling.. eller fulsnygg rättare sagt..

airquiz3.jpg

Posted

Du satsar hårt på trainers den här veckan, eller?

Tycker mig kunna urskilja två plexiglashuvar på den där...

Posted

:lol:

:lol:

Nu har jag inte frågat Erik, men är 100% säker på vad det är....krångla inte till det. :lol:

Posted

Vill bara flika in att det på Eriks quizbild inte går att se om det är en T.Mk 8 eller T.Mk 9 eller nån av de tre testmaskiner som byggdes av Mk 5 skrov.

och..

Det finns INGA fula Spifires :P

Posted

:lol: Mera warbirds, mera warbirds!

Fixade för övrigt inte ryssarna till en tvåsitsig version, med två standardhuvar istället för den där (för att uttrycka det på ett finkänsligt sätt) mindre estetiskt tilltalande bubblan över baksits? Dock med abnormt minimal sikt från nämnda baksist...

Posted (edited)

I och med att du svarade rätt Yossarian så får du lägga upp nästa. Om du inte kan/vill är bollen fri...

Huvfrågan: De flesta idag flygande Spitfire T:s använder den huv du nämner, en ordinär Malcolmhuv, sikten är sisådär men inte så fruktansvärt dålig.

Edited by Danne
Posted

Nu ligger Peter_PB inne på AMF 1 och plaskar på vardagarna vad jag förstått.

Om han inte lagt upp en bild tills dess så slänger jag upp en ikväll.

Posted

Dåså....

Normal/lätt svårighetsgrad.

Två på forumet har denna bild. Dessa två är självklart inte diskade utan får fråga sin etik och moral.

Natter.jpg

Posted

ååååååhhhh, när jag väl kan så får jag inte vara med *snyft*

Jaja, vacker är hon iaf.

//Y

Posted (edited)
Kan det vara CASAn, SH 89 den har väl sånadäringa stödhjul

cedisco.gif.webp IMINT cedisco.gif.webp

Det är mycket riktigt en SH 89 ( CASA Aviocar).

Passar på att tacka besättningen på "891" för trevligt bemötande och tillträde till deras skönhet till arbetsplats.

Passar bollen till Imint

Edited by Danne