Jump to content

Mil. Hygienkit

Rogue

Recommended Posts

Tror detta har diskuterats men eftersom jag bara får felmeddekande när jag söker lägger jag upp det som ny tråd.

http://www.i19.mil.se/index.php?c=news&id=2142

Tycker det verkar vara en bra ide, fast det lär väl krävas en hel del vatten (helst varmt :D ) för att utnyttja det hela fult ut.

Har inget emot kvinliga soldater men jag måste nog säga att tanken att få se dom raka ansiktet får mina smilband att rycka :/ .

Jo...jag skulle nog också le lite grann då... :P

Anders Linné är dock en mycket vettig människa - så jag litar på att han har rätt. Men....peelingkräm för stora farliga soldater i skogen...? :blink:  :P

Jajamensan Peeling krämen är perfekt att få bort camofärgen med. Därimot anser jag att man kanske skulle hoppa över parfymen i produkterna. Det är lättare att ha till alla med tanke på allergi och så. Så slipper man ju lyxskatten för kosmetika som det annars kan klassas för vad jag har hört. Annars är det ju förträffligt bra att det tar fram något som detta. Ruggit smart.

:camo::blink:

Jajamensan Peeling krämen är perfekt att få bort camofärgen med.

Det lär väl iaf slå Dubbeldush för samma syfte. Aj vad det kan svida i ögonen när man ska in och pilla i ögonvrår mm för att få bort det sista. :blink:

Har själv haft tre genomgångar med Lt Linné under mina 450 dagar i det militära. Den sista av dem var jag med om tre dagar innan muck, då kompaniledningen bjudit in honom till en kortare föreläsning på vårt kompani (känner inte till om han turnerade hos alla, eller om han gjorde det bara hos oss på 4.komp).

I samband med den här tillställningen plockade Linné fram sitt hygienkit och började prata om det med stor entusiasm. ;) Jag tog mig friheten att sitta och anteckna lite om hur det var uppbyggt. Nu står det mesta redan på I 19s hemsida, men jag kanske har någon detalj de glömt ta med... Anteckningarna är lite halvkassa, så jag klämmer ur mig lite otydliga meningar för att beskriva.

Senare på dagen när kompaniet varit på Nordpoolen och badat, haffade han mig och en till KB från ingenjörpluton i receptionen och fortsatte prata om kylan och dess effekter... :baskerPa: Nu borde jag väl få ett utbildningsbevis nästan. :rocketl:

1. Det finns som sagt ett antal "hemliga fack" där man kan förvara tamponger o dyl.

2. En spegel, med baksida som går att skriva på och återanvända.

3. En liten folder kallad "Inre Värme" med religiöst innehåll för den troende. Framtagen tillsammans med regementspastorn om jag inte minns fel.

4. Peeling om man har fått olja på händerna etc.

5. Vanlig tvål...såklart!

6. Kemisk rengöring...minns inte vad det var bra för.

7. Alkogel, så att man kan göra upp eld.

8. Fluortabletter för tänderna, plus tandkräm och tandborste.

9. Vitamintabletter

10. Fodralet kan delas i två delar, där den ena delen, innehållandes de "viktigaste" sakerna såsom tandborste, kan vikas ihop till en plånbok. Mycket praktiskt.

11. Det fanns vid det tillfället sju prototyper uppsydda i M/90-tyg. Kanterna var klädda i svart PVC-plast, men Linné ville byta ut dessa mot tygkanter.

Hälsningar, Foxtrot Lima :uzi

Såg det precis på "Landet Runt" på SVT. Tänkte lägga upp en tråd, men förekoms...

Hursomhelst så är det en snilleblixt han har fått. Visserligen tror jag inte att han är ensam om idén. Men det är mig veterligen bara han som lyckats förverkliga den. (Undantag Recon, men den är ju tom från början.)

Klart mer funkis än en plastpåse med tvål, tandkräm och borste. Plus en annan påse med annat bra att ha i hygienväg.

Rätta mig om jag har fel, men den var väl inte antagen än?

/SwePace *som med vilda hurra-rop använt, rekommenderar och accepterat peeling-kräm* ;)

Jajamensan Peeling krämen är perfekt att få bort camofärgen med.

Det lär väl iaf slå Dubbeldush för samma syfte. Aj vad det kan svida i ögonen när man ska in och pilla i ögonvrår mm för att få bort det sista. :)

Jag hade aldrig nagra problem med att fa bort ansiktsmaskeringen. Kopte en san dar kammo-strumpa pa Garderoben, en san dar elastisk dar man klipper hal for ogonen, sa medan de andra tvattade av sig fargen var det bara for mig att plocka av huvan sa var det klart.

Sjalv kopte jag en san dar toalettvaska - hoprullbar - i brittiskt DPM, som jag hade mina pryttlar i. Ogla hogst upp for upphangning, nastan okrossbar spegel, hela faderullan. Jattefunkis.

EDIT: http://www.i19.mil.se/photo.php?id=72059&nid=21422

Den dar kanner jag igen... det dar silverpaketet med "wetwipe" pa, det ar antingen British Airways eller SAS, minns inte nu... men nagot av dem har just det paketet plockats ifran, ser det ut som! :)

Edited by Torak

Verkar rätt bra, men jag börjar bli allergisk mot saker som är anpassade för benfickan. Visst är det bra om prylarna får plats där, men ett hygienkit, ett kartfodral, fler fickminnen än man orkar bära, en militärengelsk ordbok och allt vad det nu är kommer inte få ta upp plats i onödan, mina benfickor är redan överfulla.

Lite utanför ämnet, men vi har testat en produkt att användas i "överlevnadssammanhang" som heter "Light Duty Concentrate" (LDC).

4210_ldc_1liter_crop_sm.jpg

Detta rendöringsmedel fungerar till allt mellan att diska kastruller till att tvätta händer (även ok till intimhygien) och fugerar såväl med varmt som med kallt vatten och faktiskt även med snö.

För att tvätta händerna med fullgott resultat behövs inte mer än en droppe, även om tassarna är rätt "lortiga".

Måste även bidra med denna "solskenshistoria".

(Det enda som är lite negativt är GLDN:s försäljningorganisation/-koncept.)

Edit: skriver som en kratta

Edited by Sir Vival

Den dar kanner jag igen... det dar silverpaketet med "wetwipe" pa, det ar antingen British Airways eller SAS, minns inte nu... men nagot av dem har just det paketet plockats ifran, ser det ut som! :/

Jag skulle tro att det är SAS våtservett. Vitaminerna kommer från ett postorderföretag Victell och COMFEEL SÅRPLATTA tycker jag låter som armeiska för Compeed, dvs skavsårsplåster för fötterna. :)

Men det är toppen att försvaret lånar från den civila världen, då kanske de får lite pengar över i forskningsbudgeten.

• 2 weeks later...
Lite utanför ämnet, men vi har testat en produkt att användas i "överlevnadssammanhang" som heter "Light Duty Concentrate" (LDC).

4210_ldc_1liter_crop_sm.jpg

Detta rendöringsmedel fungerar till allt mellan att diska kastruller till att tvätta händer (även ok till intimhygien) och fugerar såväl med varmt som med kallt vatten och faktiskt även med snö.

För att tvätta händerna med fullgott resultat behövs inte mer än en droppe, även om tassarna är rätt "lortiga".

Måste även bidra med denna "solskenshistoria".

(Det enda som är lite negativt är GLDN:s försäljningorganisation/-koncept.)

Edit: skriver som en kratta

Vart kan man få tag på detta mirakelmedel???

Jag sökte efter LDC på Utsidans forum, och fick fram följande:

LDC -light duty concentrate. Säljs av de som säljer Super 10. Ett suveränt medel. Fungerar som tvål, tvättmedel, diskmedel ja allt man vill och det i varmt, kallt, salt och sötvatten. Torkar dessutom inte ut huden heller. Eftersom det är koncentrat med spädning 1-4 räcker väldigt lite väldigt länge. Biologiskt nedbrytningsbart. Jag har för testets skull gnuggat in händerna i smör och sedan tvättat mig i riktigt kallt vatten med LDC och tänk, jag blev ren (utan horn). Ibland hittar man saker man blir frälst på

en liten länk

LDC kostar kring 130 svenska kr för en liter konc. Det blir 4-5 liter utspätt, mer om man vill. Brukar finnas på varje marknad. Söker man super 10 hittar man LDC också.

Jag misstänker att man kan beställa det från sidan jag länkade till.

Hursomhelst verkar det ju vara en kul grej :sniper:

Allt prat om fickor osv, gör mig lite fundersam, är det tänkt att man skall bära den på sig hela tiden, om jag skulle hafte en sådan trorjag att jag skulle ha lämnat den i ryggsäcken/trossen. Möjligtvis att jag skulle ta med mycket utvalda dela.

• 1 year later...

Projektet har nu nått sin första testserie. Anders Linné hoppas på att necessären kommer ut på en mission för att testas mot verkligheten.

Det var under ett försvarsmaktsledningsmöte som löjtnant Anders Linné vid I 19 i Boden fick möjlighet att till ÖB överlämna sitt bidrag till soldatens personliga utrustning. Drygt 35 års trupperfarenhet finns investerat i necessären som ska hjälpa soldaten att sköta sin hygien under svåra förhållanden.
www.mil.se

/nummer 28

COMFEEL SÅRPLATTA tycker jag låter som armeiska för Compeed, dvs skavsårsplåster för fötterna. :rockon:

Njae är inte riktigt säker trotts att jag använder Comfeel i jobbet, men vi har det iaf till trycksår och liknande, såg en reklanfilm från tillverkaren i skolan om detta och det påstås skapa en possitv miljö för läkning inne i såret (berörande skydd mot bakterier utifrån, behålla fukt inne och temperaturen lagom) medan compeed är mer till för förebyggande behandling mot tex skavsår/trycksår. Men i prinsip borde Comfeel kunna användas på samma sätt då den också är tjock/mjuk och självhäftande (tror mig ha hört att det innehåller hånung för att främja sårläkningen).

COMFEEL SÅRPLATTA tycker jag låter som armeiska för Compeed, dvs skavsårsplåster för fötterna. :rockon:

Njae är inte riktigt säker trotts att jag använder Comfeel i jobbet, men vi har det iaf till trycksår och liknande, såg en reklanfilm från tillverkaren i skolan om detta och det påstås skapa en possitv miljö för läkning inne i såret (berörande skydd mot bakterier utifrån, behålla fukt inne och temperaturen lagom) medan compeed är mer till för förebyggande behandling mot tex skavsår/trycksår. Men i prinsip borde Comfeel kunna användas på samma sätt då den också är tjock/mjuk och självhäftande (tror mig ha hört att det innehåller hånung för att främja sårläkningen).

Har ett par comfeelare hemma som jag fått ut på någon övning. Helt vanlig compeed ser det ut att vara för mig. Fältmässig.

Har ett par comfeelare hemma som jag fått ut på någon övning. Helt vanlig compeed ser det ut att vara för mig. Fältmässig.

Det kan också vara så att det är samma vara från två olika tillverkare, eller ännu hellre samma vara från samma tillverkare men med nytt respektive gammalt namn. Det finns nog ingen bransh som har så många namnbyten på produkter som sjukvårdsföretagen som gör förbandsmatriel.