Jump to content

Sverige blir anfallet...


Unicorn

Recommended Posts

Men faktum kvarstår, ekonomin växer kraftigt, utländska investeringar ökar år för år, och med nya rekordpriser på olja (70 dollar fatet) så kommer friska dollar fortsätta strömma in i Ryssland under den närmsta framtiden.

 

I tidigare nämnda artikel i DI, så togs det upp att en stor del av den ryska oljeindustrin är extremt inriktad mot kortsiktiga vinster, och att det även finns problem förknippade med äganderättsfrågor och hur säkra investeringar i Ryssland egentligen är ur den synvinkeln. En annan sak som togs upp som ett potentiellt problem är det faktum att staten äger oljeledningarna.

 

Hur dessa intäkter sedan används för att effektivisera industrin, forskningen och det inhämska näringslivet är en helt annan sak.

 

Hur utbredd är korruptionen i det ryska samhället i dag? Hur mycket styrs rysk politik av personer som vill fylla sina egna fickor på mer eller mindre lagliga sätt?

Link to comment
Share on other sites

Hur dessa intäkter sedan används för att effektivisera industrin, forskningen och det inhämska näringslivet är en helt annan sak.

 

Hur utbredd är korruptionen i det ryska samhället i dag? Hur mycket styrs rysk politik av personer som vill fylla sina egna fickor på mer eller mindre lagliga sätt?

 

 

Korruptionen är mycket utbredd. Men på ett paradoxalt sätt så har de största fiskarna i den kattegori av människor som du beskriver ovan fått det mycket tuffare under Putin jämfört med deras glansdagar under Jeltsin. Ibland har detta skett på bekostnad av yttrandefrihet/mänskliga rättigheter och fortsatt demokratisering, se tex fallet Yukos, men det finns inte idag en liten elit av multimiljardärer (som skaffat sin förmögenhet på mer eller mindre olagliga sett) som kan använda sitt inflytande för att styra landets politik så att den passar deras egna intressen, vilket fallet ofta var under Jeltsin.

 

Oljeindustrin är alltid inriktad på kortsiktiga vinster eftersom den hela tiden är beroende av världsmarknadspiset på råolja. Villkoren för denna industri kan därför ändras från dag till dag.

 

Vilka oljeledningar är det som staten äger? (Är det pipelines du tänker på?) Och vilka problem innebär det? Givetvis brukar fritt företagande visa sig vara det mest lönsamma i långa loppet, men även svenska staten har starkt inflytande (i form av aktieposter) i ett flertal sk. "nyckelindustrier".

 

Nu är vi nog långt från den ursprungliga tråden, men kontentan är att åtminstonne jag tror att Ryssland skulle ha ekonomisk kapacitet för ett begränsat anfall mot tex Sverige. Att man inte ens skulle ha råd med diesel till sina stridsvagnar är ju helt verklighetsfrämmande.

Link to comment
Share on other sites

Guest Skåp 36
lysande Unicorn!

 

Men de andra skriver rosa rebellromantik, typ:

 

Då skola vi uti på höjderna höra frihetskämparnas ak sjuga, väck från vårt jungfruland vår svurne fiende...

 

 

Nu tar jag åt mig lite.

 

Jag tolkar det som att du bland annat syftar på min Följetång i propagandaministeriet.

 

Då vill jag klargöra för dig att jag först och främst skriver den för mitt egna höga nöjes skull, och för att berätta en spännande historia för er andra. Inte för att spegla verkligheten till hundra procent, även om det säkert finns en del läsare där ute som gärna hoppas på att det är verkligheten jag speglar. Hade ALLA litterära verk speglat den bistra verkligheten full ut, hade det inte varit något vidare kul/intressant. Den dagen forumets medlemmar inte vill ha historier såsom min här, utan bara vill ha verklighetsbaserade sådana, så kommer jag att ta bort den fortare än kvickt.

 

Visst, jag tycker precis som alla andra att Unicorns scenario är lysande, och förringar inte det på något sätt. Det jag reagerar på är ditt sätt att klanka ner på oss som skriver/publicerar mer skruvade historier som bottnar i verkligheten, men har lite ändrade utgångslägen. Det känns inte alls kul att få sitt arbete ratat på alla grunder för att det inte är en hundraprocentig återgivning av den bistra verkligheten.

 

 

Tack för mig.

 

 

EDIT: Är det så att jag missförstått dig någonstans, så ber jag om ursäkt.

 

 

 

 

Hej simon, jag läste din novell först nu, den var ju rätt skoj, lite tunt me pang pang bara om man tidigare har läst Sven Hassel.

Jag vet inte vem som skrev noveller efter Unicorns "profetsia", det kankse va du eller nån annan men det skar sig lite, sött och salt samtidigt, so too speak.

Link to comment
Share on other sites

Ok, trodde du menade här på forumet överlag.

 

Jag skrev INTE något sådant i denna tråden.

 

 

:Malaj:

 

 

Tanken är heller inte att det bara ska vara massa pang-pang, utan att låta läsaren får ta del av allting som händer runtomkring också. Men mer pang-pang blir det så småningom..... ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Underhållande läsning men knappast ett troligt scenario.

Anledningen till att 4% av Grozny blev kvar är att "röda armén" helt enkelt inte hade råd att fortsätta längre. Och då krigar dom mot en halvorganiserad gerilla.

 

Till saken hör också en hel del faktamässiga konstigheter.

En tankbåt åker aldrig från Irak till Ryssland via östersjön. Ryssland har egen olja och har därför inget behov av import. Skulle det mot förmodan vara så att de importerar så finns det ingen redare världen som släpper en tankbåt hela vägen eftersom lasten skulle vara för liten i förhållande till bunkerkostnaderna. Alltså, från arabländerna körs olja i ULCC (Ultra Large Crude Carriers) eller minst VLCC (Very LCC)båtar för att transporten ska löna sig. Alltså båtar med en lastkapacitet på minst 350 000 ton. Sista möjliga anhalt Rotterdam eller Amsterdam för Raff. Därifrån i Produkttankers.

 

In i östersjön kommer man med max Produkttankers då man får ha ett djupgående på i runda slängar 15 meter för att komma igenom Öresund. En stor produkttanker lastar ungefär 10-30 000ton.

 

Ryssland är i för stort behov av stöd från väst för att starta krig med Sverige.

 

Om ryssland startar ett seriöst krig igen lär de i första hand ge sig på de gamla sovjetstaterna då terrängen där är känd för anfallaren.

 

Vill du ha ett skönt scenario där Sverige hamnar i krig med Warsawapakten så läs "Operation Garbo" av Harry Winter.

 

Jag tror mer på ett scenario där Bush får för sig att Sverige i allt för stor utsträckning skyddar/stödjer terrorister.

Link to comment
Share on other sites

Det är alltid trevligt med människor som vet vad de pratar om, och jag tackar och tar emot för lektionen vad gäller oljetransporter. Jag erkänner att jag inte lagt ned själ och hjärta i att verifiera alla detaljer i scenariot. Jag kan själv se ett antal oklarhete eller felaktigheter i scenariot förutom denna.

 

Du har rätt i att transporten Irak-Ryssland i sig inte är särskilt sannolik. Scenariot kan å andra sidan lika gärna spela med en transport från Primorsk till Kaliningrad. Tidsperioden blir kortare, men irritationen för Ryssland ungefär densamma.

 

Även detta är för all del osannolikt, då det i princip kräver någon form av tekniska problem eller konflikt även med Vitryssland/Litauen/Lettland/Polen som gör att transporter via pipeline eller lastbil över deras territorium av politisk eller teknisk anledning är otänkbar.

 

"Oljeincidenten" behöver å andra sidan inte alls vara med, utan det kan vara helt andra saker som triggar händelseförloppet.

 

Osannolika saker inträffar, och det kräver inte allt för mycket grävande i historien för att hitta ett antal mer eller mindre tänkbara anledningar att bli omotiverat sura på varandra nationer emellan.

 

Scenariot med USA är inte helt osannolikt, och skulle också gå att måla upp en mycket intressant händelseutveckling av.

 

Den springande punkten för mig personligen är inte vilka detaljer eller mer eller mindre möjliga scenarion som skulle kunna tvinga någon att ta till vapen mot Sverige. Vilka de än är kommer vi knappast att kunna förutspå dem i dagsläget. Vad som är mest intressant för mig är;

 

a) att förmedla insikten att andra nationer av högst begripliga och försvarliga anledningar i en extrem framtida situation kan känna sig tvungna att ingripa militärt mot Sverige trots att de är demokratier utan drömmar om världsherravälde eller ens långsiktiga territoriella anspråk.

 

b) att Sverige i och med försvarsneddragningarna lämnat en ovanligt stor lucka i sin förmåga att hantera oförutsedda händelseutvecklingar och hot, och att man därigenom kraftigt minskat sin handlingsfrihet utan att täcka upp med andra garantier eller handlingsalternativ.

 

c) det smått ironiska faktum att det i den offentliga debatten ständigt framförs att Sverige i händelse av ett angrepp till stor del förlitar sig på FN - medan Sveriges egen officiella tolkning av nyss nämnda organisations stadga faktiskt gör det till ett brott mot folkrätten att bistå Sverige militärt om den vi blir osams med råkar vara medlem i säkerhetsrådet.

 

Jag håller med om att "Operation Garbo" är mycket underhållande...

Link to comment
Share on other sites

Vid ett angrepp mot sverige torde det vara av kritisk vikt att hålla ut så länge som möjligt, så att vi kan få hjälp av våra grannar. Har lede FI lyckats erövra hela landet så kommer det bli mycket svårare att erbjuda hjälp till Svensken, då man måste agera rent offensivt mot ockupationsmakten.

 

Dessutom vill jag hissa flaggan för hemvärnet, det är just den organisationen som vi har att förlita oss till i ett snabbt läge. Med insatskompanierna kan HV snabbt och med god kvalité fördröja fi och underlätta mob.

 

(HV har ju mest övningstid. ett HV Insatskompani har säkert god standart jämfört med ett hoprafsat krigsförband där soldaterna har varit civila i bra många år) < - tycker HV får mkt oförtjänt skit ibland.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Rykten sprids fort, speciellt när man jobbar på kommunen där det rör sig mycket folk i olika kretsar och många har jour och är ute på nätterna av olika anledningar.

 

Det jag har fått höra gäller "hemliga berget" i Bålsta. Går inte in på mer i detalj vart detta berg ligger utan kallar det hemliga berget.

 

Det har hänt många gånger att man upptäckt ryska stillastående lastbilar på busshållsplatser nära hemliga berget och inte alltför sällan under nattetid.

 

Vad jag har hört så ska polisen ha stoppat en av dessa ryska lastbilar för ett tag sedan och man fann då lastbilen fullproppad med radioutrustning.

 

Vid ett annat tillfälle upptäckte de värnpliktiga under en övning i skogen en massa konstiga rör som stack upp ur marken. Det visade sig vara sprängrör avsedda att skapa häftiga vibrationer i marken och förstöra stora delar av försvarsmaktens system under marknivå. Lyckligtvis hann man upptäcka rören och de plockades bort omedelbart och bättre bevakning ordnades.

 

Jobbade över på jobbet förra torsdagen 3/11 och var påväg hem 00.45 och mötte 4 ryska lastbilar efter varandra på den smala och krokiga vägen (263 tror jag) mellan skokloster och Bålsta. Tilläggas bör att det finns en mycket bredare och enklare väg till Bålsta och följer man skyltarna så hamnar man på den större vägen. Den smalare leder dock förbi hemliga berget utan att man hunnit komma in i Bålsta.

 

Undrar om någon annan vet mer om detta som hänt i Bålsta? Vad är sant och vad är enbart rykten?

Link to comment
Share on other sites

Vid ett annat tillfälle upptäckte de värnpliktiga under en övning i skogen en massa konstiga rör som stack upp ur marken. Det visade sig vara sprängrör avsedda att skapa häftiga vibrationer i marken och förstöra stora delar av försvarsmaktens system under marknivå. Lyckligtvis hann man upptäcka rören och de plockades bort omedelbart och bättre bevakning ordnades.

 

Det där är mera oroväckande och fysiskt påtagligt än en strandad ubåt. Finns det någon anledning att inte göra mediasak av det om det skulle upptäckas? Anläggningen är i det fallet ändå röjd och det enda man riskerar är att en del får för sig att det är en konspiration för att motivera försvarets beredskap då det väldigt påtagligt visar att det finns ett aktivt hot.

 

Det borde ge så svår och påtaglig ryktesspridning att det även blir svårt att tysta ned.

Så jag gissar att det enbart är ryktesspridning på lös grund som började med att någon spekulerade i hur man skulle kunna förbereda störande av anläggningar.

 

En detalj till som talar för att det är rykten är att om någon med möda gräver ned sprängladdningar lär han inte lämna en massa rör som sticker upp ur backen. En annan är att det är en vanvettigt stor propagandarisk att göra en sådan förberedelse för attack och det förefaller ändå väldigt osannolikt att någon skulle attackera just nu. Ytterligare en är att om man nu har en infiltrationsorganisation som är kapabel att göra något sådant och någon gång i framtiden kanske vill göra Sverige illa vore det urdumt att riskera att röja dem med något sådant under djupaste fred, då är det mycket listigare att låta dem vila utan att göra något som drar till sig uppmärksamhet. Och hur vet man föresten att de är helt pålitliga när man ger ordern? Det verkar väldigt dumt att ta sådana risker i förtid.

 

Jag skulle även kunna tänka mig att det fanns eller tom finns många ton dold/nedgrävd sovjetisk sabotageutrustning i landet. Det är möjligt att sådant mycket diskret har plockats bort. Men då förväntar jag mig att det skulle finnas under golvet i slumpmässig lagerbyggnad, i vägbanken till en skogsbilväg osv, inte rakt över en försvarsanläggning. Om någon hittar eller ser något sådant är nog risken stor att rykten får rejäl fart.

 

På det stora hela: Rykten, ingen information.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Lite siffror från www.nationmaster.com ....

 

Map & Graph: Military: Conventional arms exports (per capita)

Country Description

Definition: Exports of conventional arms in $US at 1990 prices (2001) Per capita figures expressed per 1 population.

 

Amount

1. Sweden $53.99 per person

2. Jordan $48.61 per person

3. Norway $33.96 per person

4. Israel $32.34 per person

5. Angola $21.56 per person

 

Map & Graph: Military: Conventional arms exports

 

 

Country Description

Definition: Exports of conventional arms in $US at 1990 prices (2001)

 

Amount

1. United States $4,562,000,000.00

2. China $3,100,000,000.00

.

.

.

10. Sweden $486,000,000.00

11. Turkey $442,000,000.00

 

Ganska imponerande ändå med tanke på att vi är 9 miljoner.... Kan knappast kräva så mycket mer av vapenindustrin iaf.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...
Skulle vi värkligen vara så tolleranta med en invasion? jag menar lite mer motstånd skulle vi väl klara av vi är ju en held del :banghead:

 

Mer motstånd än vadå? Inlägget ovan handlar ju om vapenexport och var inte svar på frågan om hur många som kunde "enas under fanorna".

 

Enligt NE.se kunde vi år 2003 mobilisera följande:

58 000 hemvärnsmän/kvinnor

240 000 soldater i insatsstyrkorna

 

Vi har väl 17 000 poliser ungefär men de kan knappast räknas som militära enheter.

 

Siffrorna kommer väl dock sjunka för varje år som kommer iom mindre värnpliktskullar. Man kan väl dock anta att om tid medges kommer man utbilda de som hamnat i utbildningsreserven. Jag förutsätter att man under lagen om totalförsvarsplikt kan kallas in för grundutbildning även om man slapp/missade lumpen.

 

Edit: glömde polisen

Edited by Lerede
Link to comment
Share on other sites

hur skulle det vara om besökte ryssland istället för att stirra er blinda framför datorn och måla upp hotbilder om onda, blodtörstiga ryssar. Jag förstår nog bilden ni har men...

 

h. halvfinnen

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har inte läst hela tråden, men: Kan någon här ge ett exempel på ett lyckat ryskt/ sovjetiskt anfallskrig i någorlunda modern tid? Polen -20? Polen -39? Finland -39? Tyskland -45? Afghanistan? Tjetjenien? Eller har jag missat nåt?

Link to comment
Share on other sites

hur skulle det vara om besökte ryssland istället för att stirra er blinda framför datorn och måla upp hotbilder om onda, blodtörstiga ryssar. Jag förstår nog bilden ni har men...

 

h. halvfinnen

 

Jag är i ryssland regelbundet är det något speciellt du vill veta?

Link to comment
Share on other sites

Har inte läst hela tråden, men: Kan någon här ge ett exempel på ett lyckat ryskt/ sovjetiskt anfallskrig i någorlunda modern tid? Polen -20? Polen -39? Finland -39? Tyskland -45? Afghanistan? Tjetjenien? Eller har jag missat nåt?

 

 

Operation Bagration -inringningen och krossandet av tyska Armégrupp Mitten- som inleddes i 22 Juni 1944 anses i vart fall av USAs officershögskola vara den mest fulländade och framgångsrika bedriften av mekaniserade styrkor under VK2*, och är obligatorisk att studera för högre arméofficerare vid Westpoint. (Har det sagts mig).

 

*) Dock med viss konkurrans av Sovjets anfall in i Manchuriet 1945, då den japanska Kwantung Armén på över en miljon man (och fullt utrustad) tillintetgjordes på ca två veckor. Operationens namn har jag dock glömmt.

 

Även det inledande anfallet mot Kabul 1980 (?) anses av Westpoint vara ett skolboksexempel på hur en luftburen invasion (som föregåtts av aktioner av specialförband, Spetsnaz) skall genomföras. Sen gick det ju som bekant inte lika lätt, men då kriget avslutades av ekonomiska och politiska skäl ett decennium senare hade man iaf skaffa sig en "kill ratio" på ca 1:20 i egen favör. (Röda armén förlorade inte ett enda större slag mot Mujahideen under hela kriget, och dess lydregim i Kabul kunde fortsätta sitta vid makten även ett bra tag efter att Sovjetarmén dragit sig tillbaka).

Link to comment
Share on other sites

Enligt NE.se kunde vi år 2003 mobilisera följande:

58 000 hemvärnsmän/kvinnor

240 000 soldater i insatsstyrkorna

 

Vi har väl 17 000 poliser ungefär men de kan knappast räknas som militära enheter.

 

Och hur lång tid skulle det ta att moblisera och utrusta dem i dagens läge? En månad? Två? Ett halvår? Det sog gör Unicorns scenario så bra, och realistiskt, är ju att anfallet kommer så plötsligt och att det därför ej finns tid att moblisera.

 

Och vad ska Farbror Blå åstadkomma med sina 9mm pistoler och radiobilar mot en pansarbrigad? :clap: Skriva ut böter?

Och lokalpatriotiska älgjägare med jaktbössor tror jag inte vi ska sätta för stor förhoppning till heller. Krävs mer än så för att få ner en Frogfoot i backen...

 

Tyvärr tror jag att våra kära politiker har rumphuggit Sveriges försvarskapacitet monstruöst för många år frammåt. Fördjävligt, men sant...

Link to comment
Share on other sites

Och hur lång tid skulle det ta att moblisera och utrusta dem i dagens läge? En månad? Två? Ett halvår? Det sog gör Unicorns scenario så bra, och realistiskt, är ju att anfallet kommer så plötsligt och att det därför ej finns tid att moblisera.
Har inte påstått något annat. Det skulle sannolikt ta ganska lång tid även om ett halvår känns i längsta laget.

 

Och vad ska Farbror Blå åstadkomma med sina 9mm pistoler och radiobilar mot en pansarbrigad? :D Skriva ut böter?

Och lokalpatriotiska älgjägare med jaktbössor tror jag inte vi ska sätta för stor förhoppning till heller. Krävs mer än så för att få ner en Frogfoot i backen...

Fast som du kanske såg så svarade jag helt enkelt på en fråga om hur många vi kunde "ena under fanorna" inklusive polisen. Jag säger också att de inte kan räknas som militära förband. De piketpoliser vi har skulle dock kunna göra en ganska bra första insats i min värld.
Link to comment
Share on other sites

Har inte läst hela tråden, men: Kan någon här ge ett exempel på ett lyckat ryskt/ sovjetiskt anfallskrig i någorlunda modern tid? Polen -20? Polen -39? Finland -39? Tyskland -45? Afghanistan? Tjetjenien? Eller har jag missat nåt?

 

 

Operation Bagration -inringningen och krossandet av tyska Armégrupp Mitten- som inleddes i 22 Juni 1944 anses i vart fall av USAs officershögskola vara den mest fulländade och framgångsrika bedriften av mekaniserade styrkor under VK2*, och är obligatorisk att studera för högre arméofficerare vid Westpoint. (Har det sagts mig).

 

*) Dock med viss konkurrans av Sovjets anfall in i Manchuriet 1945, då den japanska Kwantung Armén på över en miljon man (och fullt utrustad) tillintetgjordes på ca två veckor. Operationens namn har jag dock glömmt.

 

Även det inledande anfallet mot Kabul 1980 (?) anses av Westpoint vara ett skolboksexempel på hur en luftburen invasion (som föregåtts av aktioner av specialförband, Spetsnaz) skall genomföras. Sen gick det ju som bekant inte lika lätt, men då kriget avslutades av ekonomiska och politiska skäl ett decennium senare hade man iaf skaffa sig en "kill ratio" på ca 1:20 i egen favör. (Röda armén förlorade inte ett enda större slag mot Mujahideen under hela kriget, och dess lydregim i Kabul kunde fortsätta sitta vid makten även ett bra tag efter att Sovjetarmén dragit sig tillbaka).

 

Visst - de två första framburet med amerikanska lastbilar, lokomotiv och mat.

 

Det tredje exemplet på "anfall" var väl med en kommunistisk, sovjetvänlig regim som hade problem med ett uppror. Där de ryska trupperna stred mot ffa irreguljära. Om kriget i afghanistan är en framgång för ussr är frankrike och USAs krig i vietnam också framgångar eller ryssarnas krig i tjetjenien?

Link to comment
Share on other sites

Visst - de två första framburet med amerikanska lastbilar, lokomotiv och mat.

 

Vem körde lastbilarna, Lokomotiven och distribuerade maten?

Vem planerade vart lastbilarna och lokomotiven skulle köra med maten?

Var det amerikaner?

 

Det tredje exemplet på "anfall" var väl med en kommunistisk, sovjetvänlig regim som hade problem med ett uppror. Där de ryska trupperna stred mot ffa irreguljära.

 

Läs Grodanbolls eminta inlägg igen. Anfallet och kriget var klockrent. Tyvärr blev fortsättningen ett politiskt rävspel.

 

Om kriget i afghanistan är en framgång för ussr är frankrike och USAs krig i vietnam också framgångar eller ryssarnas krig i tjetjenien?

 

Äpplen och päron ser nästan likadana ut men smakar olika. Det finns rätt många parametrar som inte går att jämföra.

Link to comment
Share on other sites

Och vad ska Farbror Blå åstadkomma med sina 9mm pistoler och radiobilar mot en pansarbrigad? :) Skriva ut böter?

Och lokalpatriotiska älgjägare med jaktbössor tror jag inte vi ska sätta för stor förhoppning till heller. Krävs mer än så för att få ner en Frogfoot i backen...

Fast som du kanske såg så svarade jag helt enkelt på en fråga om hur många vi kunde "ena under fanorna" inklusive polisen. Jag säger också att de inte kan räknas som militära förband. De piketpoliser vi har skulle dock kunna göra en ganska bra första insats i min värld.

 

Åtminstone förut var polisen beväpnad för att kunna strida, med ak4, kulspruta och pansarskott. Detta tränades också. Hur det är på senare år vet jag dock inte. Den särskilda beredskapspolisen var ju också tänkt att kunna kriga, dock har man frångått detta och utbildar icke längre på CGA5.

Link to comment
Share on other sites

hur skulle det vara om besökte ryssland istället för att stirra er blinda framför datorn och måla upp hotbilder om onda, blodtörstiga ryssar. Jag förstår nog bilden ni har men...

 

h. halvfinnen

 

Unicorn målar inte upp hotbilder om onda blodtörstiga ryssar, Unicorn vill visa på att Sverige inte alls är fredat eller på något sätt undantaget från omvärldens misär. I en extrem situation i framtiden kan främmande makt hamna i en situation där man känner sig tvungen att ingripa mot Sverige. Du kan byta ut ryssarna mot amerikaner, danskar, fransmän eller hobbitar och summa summarum av Unicorns berättelse är den samma.

Link to comment
Share on other sites

Operation Bagration -inringningen och krossandet av tyska Armégrupp Mitten- som inleddes i 22 Juni 1944 anses i vart fall av USAs officershögskola vara den mest fulländade och framgångsrika bedriften av mekaniserade styrkor under VK2*, och är obligatorisk att studera för högre arméofficerare vid Westpoint. (Har det sagts mig).

 

Uhm, West Point utbildar fanrikar - inte "hogre armeofficerare".

 

Man maste dock beakta de strategiska faktorerna - demografi, socialt tryck, osv. Rysslands befolkning krymper stadigt, och pa det underlaget bygger man ingen stormaktsmilitar. Det storre hotet mot Sverige ar om inte ryska staten kan kontrollera sitt territorium och allt bryter ihop med fritt spelrum for organiserad kriminalitet, insurgents, osv.

 

Har ni for ovrigt aldrig tankt pa nar ni ser bilder pa ryska soldater hur "slagna" de ser ut. Utrustningen hanger och slanger, uniformen ar ovardad, dalig studs och disciplin. Det ger inget imponerande intryck ivarjefall.

 

Russia is finished - som ett amerikanskt magasin skrev for nagra ar sedan.....

Link to comment
Share on other sites

(bryggare bob @ Feb 14 2006, 08:12 )

 

Visst - de två första framburet med amerikanska lastbilar, lokomotiv och mat.

 

 

 

Vem körde lastbilarna, Lokomotiven och distribuerade maten?

Vem planerade vart lastbilarna och lokomotiven skulle köra med maten?

Var det amerikaner?

 

Nix. En armé med sådan numerär överlägsenhet som ryssarna 1944 hade mot tyskarna kan nästan inte misslyckas. Ändå: titta på förlustsiffrorna i striderna. Dessutom: ryssen är helt beroende av amerikansk logistik och saknar helt manskapsreserver maj 1945. Lyckat? Visst de vann ju kriget men till vilket pris?

 

Det tredje exemplet på "anfall" var väl med en kommunistisk, sovjetvänlig regim som hade problem med ett uppror. Där de ryska trupperna stred mot ffa irreguljära.

 

Läs Grodanbolls eminta inlägg igen. Anfallet och kriget var klockrent. Tyvärr blev fortsättningen ett politiskt rävspel.

 

Hur ska du ha det? Kriget var klockrent men fastnar i ett politisk rävspel. ;) Att Spetznas klarar av ett anfall mot styrkor utan egentliga resurser och organisation förvånar ingen.

 

Operation Bagration -inringningen och krossandet av tyska Armégrupp Mitten- som inleddes i 22 Juni 1944 anses i vart fall av USAs officershögskola vara den mest fulländade och framgångsrika bedriften av mekaniserade styrkor under VK2*, och är obligatorisk att studera för högre arméofficerare vid Westpoint. (Har det sagts mig).

 

Uhm, West Point utbildar fanrikar - inte "hogre armeofficerare".

 

Man maste dock beakta de strategiska faktorerna - demografi, socialt tryck, osv. Rysslands befolkning krymper stadigt, och pa det underlaget bygger man ingen stormaktsmilitar. Det storre hotet mot Sverige ar om inte ryska staten kan kontrollera sitt territorium och allt bryter ihop med fritt spelrum for organiserad kriminalitet, insurgents, osv.

 

Har ni for ovrigt aldrig tankt pa nar ni ser bilder pa ryska soldater hur "slagna" de ser ut. Utrustningen hanger och slanger, uniformen ar ovardad, dalig studs och disciplin. Det ger inget imponerande intryck ivarjefall.

 

Russia is finished - som ett amerikanskt magasin skrev for nagra ar sedan.....

 

Undrar hur det är med den ryska arméns syn på sina soldater? De rapporter från olika människorättsgrupper som med jämn ström tycks komma om soldaternas situation antyder ju att inte mycket har hänt sedan 1989. (var nyss på någon av nyhetssändningarna) Följdfrågan blir ju hur styrningen av de ryska soldaterna ser ut?

Link to comment
Share on other sites

(bryggare bob @ Feb 14 2006, 08:12 )

 

Visst de vann ju kriget men till vilket pris?

 

 

 

Segrarens pris är väl knappast intressant för förloraren, om förlusten är ett faktum? Förloraren har ju ändå förlorat.

Link to comment
Share on other sites

(bryggare bob @ Feb 14 2006, 08:12 )

 

Visst de vann ju kriget men till vilket pris?

 

 

 

Segrarens pris är väl knappast intressant för förloraren, om förlusten är ett faktum? Förloraren har ju ändå förlorat.

 

Tyskland må ha förlorat kriget, men framstår så här 60 år efteråt som en segrare. Medan Sovjet sträckte sin resurser så långt att de inte hade en egentlig chans under Kalla kriget. Det är dock inte poängen. Min poäng är dock inte det utan ryssarnas militära oförmåga. Det är lätt att vinna ett krig då man har 10-1 i resurser.

Edited by bryggare bob
Link to comment
Share on other sites

Men - om man nu skall tro vad som omtalas i debatten om Sveriges militära förmåga efter "ominriktningen" av försvaret nått full kraft 2008 och raljerar litet på det temat så har en enda t o m av Finlands inryckande årskullar värnpliktiga förhållandet 10-1 mot Sveriges hela mobiliserbara armé (exklusive HV).

 

Måtte inte någon svensk dagstidning i framtiden publicera någon illa genomtänkt karikatyr av marskalk Mannerheim...

 

Skämt åsido, Ryssland har valts bara för att de är lättare att ta till sig som fiende av historiska skäl. Man kan lika gärna byta ut dem mot annan valfri nation.

Edited by Unicorn
Link to comment
Share on other sites

Men - om man nu skall tro vad som omtalas i debatten om Sveriges militära förmåga efter "ominriktningen" av försvaret nått full kraft 2008 och raljerar litet på det temat så har en enda t o m av Finlands inryckande årskullar värnpliktiga förhållandet 10-1 mot Sveriges hela mobiliserbara armé (exklusive HV).

 

Måtte inte någon svensk dagstidning i framtiden publicera någon illa genomtänkt karikatyr av marskalk Mannerheim...

 

Skämt åsido, Ryssland har valts bara för att de är lättare att ta till sig som fiende av historiska skäl. Man kan lika gärna byta ut dem mot annan valfri nation.

 

Du kan inte byta ut hur som helst:

Den svenske FN-ambassadören kräver att säkerhetsrådet agerar, men då Ryssland lägger in sitt veto kommer inga fördömande resolutioner från säkerhetsrådets sida. Alla ingripanden med FN-stöd är således helt uteslutna.

 

Det stora komplikationen med ditt scenario är det faktum att väst skulle lägga ryssarna under ett ekonomiskt tryck som inte liknar något annat i modern tid.

 

Risken för att ryssarna skulle lyckas hålla dylik aktion hemlig är så att säga begränsad. Ryska armén klarade dessutom inte av att hålla lilla Tjetjenien under kontroll och kommer definitivt inte att hålla avsevärt större Sverige under kontroll. Men Inrikesministeriets trupper får väl ställa upp här också?

 

Skämt åsido. Jag är också oroad över att Sveriges militära förmåga är för liten, inte på kort sikt, men på lång sikt. Idag har väl den användbara delen av armén en numerär som ungefär motsvarar den svenska frivilligstyrkan till Finska Vinterkriget. Min oro har fått den konsekvensen att jag är på väg in i ett IK HV.

Edited by bryggare bob
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...