Guest reaptor Posted February 13, 2005 Report Posted February 13, 2005 Bra gjort, det här skulle man kunna basera en kanpanj till Opertion Flashpoint på. Quote
Hornet Posted February 13, 2005 Report Posted February 13, 2005 På g redan 1 uppdrag klart det när US står och väntar på ett fartyg och fartyget är fult av ryssar uppdrag nr2 är i full gång och handlar om terrorist attakerna mott Ryssland dock inte i tunelbanan för OFP godkänner inte det men vill du prata om detta så gör det på MSN Quote
skaya Posted February 16, 2005 Report Posted February 16, 2005 Mycket intressant läsning. Måste dock bifoga något om vår alles så kära "Leni Björklund" som vi alla vet är den politiske person som ska veta mest om FM, oj. Herre gud. Under min värnpliktstid besöktes vi av vår käre minister med sitt lismande och jakande bihang i form av allehanda brigadgeneraler et cetera. Fler stjärnor har nog inte tindrat inne i kallaxhedens skogar på mången år. Mycket vackert. Och där stod "kejsaren" i en vacker beige överrock, med en väldigt fin röd kavaj innunder och med matchande rött läppstick, och.. klackskor. I skogen. Nåja... Våra befäl fick såklart eld i röven och uppställning hit och dit skallade mellan träden. Så där stod vi, 30 oborstade beväringar några veckor in i GSUn. Iförda stridsutrustning, vapen dinglandes, och en osedvanligt god ansiktsmålning. Ingen fläck hade besparats den gröna, bruna och svarta krämen. Och lydigt hade vi prytt våra hjälmar med vit mossa och grankvistar. (Måtte skogsmulle icke vrida sig i våndor i sin grav) Vi stod där, i en inte så vanlig uppställning. 5 man bred, 6 man djup har jag för mig. Något i den stilen iallafall. Jag befann mig ganska långt ned, 4:e eller 5:e ledet. Vi fattade inte riktigt vad som pågick, men sen började vi se generalerna. "Oj vad fint ni har målat er... Jag såg er nästan inte!" - inleder vår försvarsminister sin serenad. Efter ett tag finner hon kvinnliga värnpliktiga bland oss, och blir alleles till sig i sin politiska korrekthet. (givetvis är kvinnliga värnpliktiga och YOFF skitbra. Ofta duktigare soldater än representanter med fallus) Strax därefter vill våra befäl visa upp hur duktiga vi är på att strida, att försvara kallaxhedens sanddyner. Men här passas tiden noga och FMs verkliga syfte är inte intressant. Viktigare är det att vara politiskt korrekt och klappa flickorna på kinden. Redan innan mitt möte med vår " "folkvalde" " så var mitt förtroende ganska lågt. Detta efter några mycket intressanta intervjuer med ovan nämde i värnpliktsnytt där hon framförde de mest okunniga kommentarer jag någonsin hört. Visst är att hon inte behöver veta vad en Kulspruta 58 är för något. Men nog vore det väl bättre om hon visste något om den organisation som hon håller (tillsammans med regeringen etc) på att klippa vingarna av? Är det bara jag som känner att vi är styrda av... Jag vet inte? Inte för att jag tror att jag skulle göra ett bättre jobb. Men känslan jag har är att de endast tänker en mandatperiod i framtiden... och det är ganska kort. Quote
roboso Posted March 17, 2005 Report Posted March 17, 2005 Grymt ruggig tanke! Men vad hade hänt om EU's BattleGroup hade varit fulländad innan invasionen, och om Sverige innan hade gått med i NATO. Och dessutom... om Sverige inte hade haft en sådan mesig regering som vi alltid haft. Om jag var Stadsminister under detta scenario skulle jag aggerat snabbt och hårt, inte acceptera någon militär aktivitet från Rysslands sida i Sverige. Quote
Rokare Posted March 23, 2005 Report Posted March 23, 2005 Hoppsan... Men titta som det kan bli i verkligheten.. Expressen idag GMY Quote
Guest martinb. Posted March 23, 2005 Report Posted March 23, 2005 Verkligheten närmar sig scenariot? http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1...ousRenderType=6 Quote
Nestor Posted March 24, 2005 Report Posted March 24, 2005 Skulle nog inte hetsa upp mig allt för mycket. Steget från diplomatsandlådan till invasion ÄR långt. Annat så lär Hawaii och Nya Zeeland vara fint såhär års Quote
OBRON Posted March 24, 2005 Report Posted March 24, 2005 Jag tycker att de där i ryska utrikesministeriet bör få . Nu har det verkligen gått för långt! De säger saker innan de har tänkt igenom, och innan de vet nåt!! Skämmer ut mitt land big time! Quote
Kulsprutejojjo Posted March 24, 2005 Report Posted March 24, 2005 2008? Hmmm... Det betyder att det kanske finns en chans att jag rycker in då iallafall! Men det e ju ändå hemskt me krig så nära dagsläget! :( Spooky! Quote
A2Keltainen Posted March 25, 2005 Report Posted March 25, 2005 Jag tycker att de där i ryska utrikesministeriet bör få . Nu har det verkligen gått för långt! De säger saker innan de har tänkt igenom, och innan de vet nåt!! Skämmer ut mitt land big time! Skulle inte du snart rycka in i svenska försvaret? Quote
OBRON Posted March 25, 2005 Report Posted March 25, 2005 A2Keltainen Självklart. Förlåt, skulle ha formulerat det så här i stället "det landet jag föddes i". Mitt land.. hmm. Mina länder, och en av mina länder! :P Quote
ABP Posted March 25, 2005 Report Posted March 25, 2005 Jag hoppas inte Obrons logement hamnar för nära SSGs träningslokaler... Quote
Vildmannen Posted March 25, 2005 Report Posted March 25, 2005 Jag har precis lånat en bok på biblioteket som heter "Hjärtat eller döden". Scenariot är att USA, via Norge, invaderar Sverige i en nära framtid. Få se om den är läsvärd. http://www.hjartatellerdoden.com/ Quote
Snauhi Posted March 25, 2005 Report Posted March 25, 2005 Jag har precis lånat en bok på biblioteket som heter "Hjärtat eller döden". Scenariot är att USA, via Norge, invaderar Sverige i en nära framtid. Få se om den är läsvärd. http://www.hjartatellerdoden.com/ Och jag tror att USA vinner? Quote
A2Keltainen Posted March 25, 2005 Report Posted March 25, 2005 Jag har precis lånat en bok på biblioteket som heter "Hjärtat eller döden". Scenariot är att USA, via Norge, invaderar Sverige i en nära framtid. Få se om den är läsvärd. http://www.hjartatellerdoden.com/ Det där är väl Skaldens bok?! Quote
KD803 Posted March 25, 2005 Report Posted March 25, 2005 Jag har precis lånat en bok på biblioteket som heter "Hjärtat eller döden". Scenariot är att USA, via Norge, invaderar Sverige i en nära framtid. Få se om den är läsvärd. http://www.hjartatellerdoden.com/ Det där är väl Skaldens bok?! Ja djävlar! Den måste man faktiskt få tag i. Frågan är bara om man orkar läsa igenom den. Quote
Stella-Polaris Posted March 25, 2005 Report Posted March 25, 2005 Kan inte låta bli att fundera om vilka reaktioner det blivit om TT intervjuat Usama och bilen varit från USAs Ambassad. DN hadde nog minst haft 4 helsidor ;) Quote
A2Keltainen Posted March 25, 2005 Report Posted March 25, 2005 "För den militärt intresserade är Hjärtat eller döden en Operation Garbo för 2000-talet men nu ur den ständigt utsatte soldatens perspektiv." Jag som trodde det var "ur den militärt oinsatte och för störande beteende utsparkade SoldF-medlemmens perspektiv", men det kanske inte låter lika bra. "Tack för boken. Så fort jag såg den lyste min varningslampa "underground". Jag tyckte den var skruvad från början till slut." "Sen händer nåt och jag fattar ingenting. Fann mig rannsaka mig själv och kommer på nåt men vet ändå inte varken ut eller in så jag skumläste om boken och (---). En oerhört märklig bok. Men också bra. Fast konstig." http://www.hjartatellerdoden.com/lasare.htm Quote
KD803 Posted March 25, 2005 Report Posted March 25, 2005 Vad är det för bok? Sök på "Skalden" så kommer du att hitta några sköna inlägg från en person som anser att Grkpbv90120 är utmärkt att bekämpa hangarfartyg med... ;) Han har skrivit en "bok" där han för fram sina åsikter. Quote
A2Keltainen Posted March 25, 2005 Report Posted March 25, 2005 Vad är det för bok? Om du inte redan läst den, så vill du nog läsa den här tråden: http://forum.SoldF.com/index.php?showtopic=9975 Quote
KD803 Posted March 25, 2005 Report Posted March 25, 2005 Vad är det för bok? Om du inte redan läst den, så vill du nog läsa den här tråden: http://forum.SoldF.com/index.php?showtopic=9975 Tack för påminnelsen, det var en höjdartråd på sin tid. Borde egentligen nålas till eftervärlden. Quote
simon Posted March 25, 2005 Report Posted March 25, 2005 Vad är det för bok? Sök på "Skalden" så kommer du att hitta några sköna inlägg från en person som anser att Grkpbv90120 är utmärkt att bekämpa hangarfartyg med... ;) Han har skrivit en "bok" där han för fram sina åsikter. Nämen herregud, är det skalden som skrivit boken?! Då är det ju nästan bud på att låna boken om den nu finns att finna på biblioteket! Quote
Foxtrotcharliegrg Posted March 25, 2005 Report Posted March 25, 2005 (edited) Tveksamt om han fick sin bok publicerad! Om du orkar bläddra igenom alla 16 sidorna (alt är vän med sökmotorn) tror jag de finns en länk till hans hemsida där det publicerades ett kapitel kallat "Slaget om Gävle", eller något liknande. Edit:Om boken Hittade länken men det går inte visa sidan "Du har inte tillåtelse att...." Ännu mer edit: "Slaget om Gävle" säger google är visst titlen på en annan bok med snarlikt innehåll ;) Edited March 25, 2005 by Foxtrotcharliegrg Quote
Tjetjenien Posted April 1, 2005 Report Posted April 1, 2005 Jag tycker att de där i ryska utrikesministeriet bör få . Nu har det verkligen gått för långt! De säger saker innan de har tänkt igenom, och innan de vet nåt!! Skämmer ut mitt land big time! Jag är inte en svensk men jag håller med! Där har du rätt ! Quote
hoffe_salem Posted April 2, 2005 Report Posted April 2, 2005 http://www.expressen.se/index.jsp?a=259415 Jag ser några likheter mellan "scenariot" och artikeln. Skämt åsido jag tycker att det är befängt av Ryssland att "skylla" på TT bara för att dom har intervjuvat terrorledaren. ;) /Hoffe Quote
arvid_eriksson Posted April 28, 2005 Report Posted April 28, 2005 gud vad den historian var bra +alla fortsättningar av andra folk om det blev en bok så skulle jag gärna läsa den Quote
ROB_88 Posted April 30, 2005 Report Posted April 30, 2005 jag har äntligen läst igenom allt (det är ju skitmycket) scenariot var bra och jag kan lägga in det i ett annat forum för att kolla deras reaktioner och på svenska-lektionen ska vi nu skriva noveller, och jag skriver en med grund av det scenariot sett ur en svensk soldats perspektiv, jag kommer posta det här när det är klart Quote
ROB_88 Posted June 21, 2005 Report Posted June 21, 2005 nu har jag lagt upp tråden på www.ffuniverse.nu och behöver svar på några frågor Final_FantasySkulle Sverige bli anfallet skulle FN skicka trupper hit för att hindra det. Det finns inga som är så dumma att dom försöker invadera Sverige bara för att vi har ett dåligt försvar. om vi skulle bli anfallna av just ryssland är det omöjligt för FN att skicka trupper för att försvara sverige då ryssland sitter i säkerhetsrådet och då lägger in ett veto så blir det nej på den frågan automatiskt Skulle Ryssland göra något liknande så skulle dom åka ut ur säkerhetsrådet. Skulle dom rösta om något sådant skulle dom inte bry sig om vad Ryssland säger. Bara för att man har veto rätt och har en plats i säkerhetsrådet så betyder inte det att man aldrig kan få FN mot sig. Där är ju självklart att inte Ryssland kan lägg ett veto i en fråga som direkt angår dem. min fråga nu, om nu FN skulle vilja skicka trupper för att hjälpa sverige mot ryssland, skulle ryssland kunna sätta in ett veto i säkerhetsrådet och därmed sätta direkt nej på det? Quote
Vysotskij Posted June 21, 2005 Report Posted June 21, 2005 Vetot i Säkerhetsrådet är skapat just för att Säkerhetsrådet aldrig ska kunna besluta om åtgärder mot USA, Storbritannien, Frankrike, Sovjetunionen/Ryssland och Kina. På gott och ont. FN gör mycket bra, men inget land kan eller ska lita på FN för eget skydd. I synnerhet inte gentemot någon av Säkerhetsrådets supermakter. Quote
Recommended Posts