Jump to content

Recommended Posts

Posted

Även jag känner på mig att det är något lurt med bilden och frågeställningen.. :rodna:

Vargas frågar efter typ, Inte namn.. Många fönster, tycker mig kunna se en klarsiktsskiva på ett av dom.

Min gissning är ett kustbevakningsfartyg.

Posted (edited)
Även jag känner på mig att det är något lurt med bilden och frågeställningen.. :lol:

:rodna:

Med typ menar jag exempelvis korvett av Visby-klass ... och nej, det är inget kustbevakningsfartyg, även opm man mycket väl kan använda det för att bevaka kusten ... :D

Edited by Vargas
Posted (edited)

En öppnad torpedtub på ubåt typ GTD/SÖD? (ren gissning då de är de enda ubåtar jag varit ombord på)

Ska försöka engagera mig lite i quizen när saker och ting lugnat ner sig lite, bär av till Karlskrona om 2h...

Edited by Andreas
Posted (edited)

Öppnad torpedtub på GTD? Skäms! Hade du ägnat lite mer uppmärksamhet åt färgsättningen under ditt besök hade du vetat att GTD går i 20+ nyanser av vitt. :lol:

För att svara på frågan så är bilden tagen i räddningsrum i URF:en. Jag har bara sett den från utsidan, så jag kan bara gissa på vad bilden föreställer, men det är nog en nedgångslejdare och en genomgångslucka förut om jag har tolkat sprängskisserna rätt. Här är för övrigt originalbilden.

/mdn

Edited by mdn
Posted

nästan den är tagen från "maskinrum" du ser genomgångsluckan mellan räddningsrum och maskin till höger på bilden

det är korrekt att det är en nedgånglejdare och genomgångsluckan som vart misstagen för en torpedtubslucka är luckan in till manöverutrymmet

bollen är din mdn

Posted
Öppnad torpedtub på GTD? Skäms! Hade du ägnat lite mer uppmärksamhet åt färgsättningen under ditt besök hade du vetat att GTD går i 20+ nyanser av vitt. :)

Tro det eller ej så tänkte jag faktiskt på SÖD i första hand (just med tanke på färgerna även om det inte var någon klockren bild) men man får ju helgardera... :P

Tyckte väl att ljuset utifrån verkade lite skumt men hey - att man kände igen lejden och att det var någon form av ubåt (otippat?) är väl alltid något antar jag. :lol:

Där fick man för att man aldrig var ombord på Belos...

Posted

Ni skojar va?

Menar ni på fullaste allvar att den där främre luckan är avsedd för en människa?

Får man välja vilka kroppsdelar man måste lämna kvar på hitsidan vid passage???? :rockon:

Posted

sleget nope den luckan är tänkt att man ska baxa sig igenom

går utan alltför stora problem, visst får du anstränga dig lite men så svårt är det inte

luckan in till maskinrum får du passera liggandes, vilket inte heller är särskillt svårt, bara att göra en "stagedive light" och kräla in

kan tillägga att luckan är ca 70-80cm i diameter

Posted

@sleget: Det här är alltså inget för dig?

Nåja, här är i alla fall min bild. Fartygsklassen räcker, för jag har för dålig fantasi för något annat.

fartyg4.jpg

/mdn

Posted (edited)

Norska KNM Fridtjof Nansen (F310) eller KNM Roald Amundsen ( F 311). Norges två första i en serie av 5 fartyg

Edited by Danne
Posted
@sleget: Det här är alltså inget för dig?

Nåja, här är i alla fall min bild. Fartygsklassen räcker, för jag har för dålig fantasi för något annat.

fartyg4.jpg

/mdn

Nja, inte för att jag är klaustrofobisk direkt, har bara ganska mycket kropp.

Men det där ser jag ju är ingenting för mig, helt klart.

Önskar att jag vore som en katt.

Om man skall putta in en katt i buren för att åka till veterinären tex så kan den bli ca 10cm lång, när man skall dra ur den ur buren kan den bli bortåt 2 meter! Skojar inte! Allvarligt asså! :D

Posted

Slänger in en bild då.

rck.jpg

Vilken organisation hade denna skuta och till vad? Kan man det så har man också namnet....

Posted

Royal Air Force under WWII,

Användes för att hämta hem badande piloter.

Skutan är om jag inte minns fel en ELCO design. Fanns även som MTB och MGB.

Smeknamn Whaleback, har jag för mig

//Sgt Papa Bear

Posted
Royal Air Force under WWII,

Användes för att hämta hem badande piloter.

Skutan är om jag inte minns fel en ELCO design. Fanns även som MTB och MGB.

Smeknamn Whaleback, har jag för mig

//Sgt Papa Bear

Helt rätt.

"The Sea Shall not have them" tror jag var mottot

Posted
Blir inte riktigt klok på denna men jag säger

Tyskland

Tiger-class

chansar på S46 FUCHS

Nope...

Det är en lite slammkrypare...

Bilden är förvisso tagen i tyskland men båten tillhör ett annat land :)

är av en annan klass och heter följdaktligen något annat.

//Sgt Papa Bear