Flamdämpare Posted November 17, 2005 Report Posted November 17, 2005 Även jag känner på mig att det är något lurt med bilden och frågeställningen.. Vargas frågar efter typ, Inte namn.. Många fönster, tycker mig kunna se en klarsiktsskiva på ett av dom. Min gissning är ett kustbevakningsfartyg. Quote
Vargas Posted November 17, 2005 Report Posted November 17, 2005 (edited) Även jag känner på mig att det är något lurt med bilden och frågeställningen.. Med typ menar jag exempelvis korvett av Visby-klass ... och nej, det är inget kustbevakningsfartyg, även opm man mycket väl kan använda det för att bevaka kusten ... Edited November 17, 2005 by Vargas Quote
sleget Posted November 17, 2005 Report Posted November 17, 2005 Sa'ar 5 Corvette klass. Israel. Quote
Vargas Posted November 17, 2005 Report Posted November 17, 2005 (edited) Visst är det en israelisk Saar 5. http://www.israeli-weapons.com/weapons/nav...aar5/Saar5.html Edited November 17, 2005 by Vargas Quote
sleget Posted November 17, 2005 Report Posted November 17, 2005 Fortsätt gärna! Lämnar frågan fri. Quote
fogel02 Posted November 20, 2005 Report Posted November 20, 2005 Nehep här händer inte mycket vill veta vad det är vi ser på bilden och varifrån bilder är tagen Quote
Andreas Posted November 20, 2005 Report Posted November 20, 2005 (edited) En öppnad torpedtub på ubåt typ GTD/SÖD? (ren gissning då de är de enda ubåtar jag varit ombord på) Ska försöka engagera mig lite i quizen när saker och ting lugnat ner sig lite, bär av till Karlskrona om 2h... Edited November 20, 2005 by Andreas Quote
mdn Posted November 20, 2005 Report Posted November 20, 2005 (edited) Öppnad torpedtub på GTD? Skäms! Hade du ägnat lite mer uppmärksamhet åt färgsättningen under ditt besök hade du vetat att GTD går i 20+ nyanser av vitt. För att svara på frågan så är bilden tagen i räddningsrum i URF:en. Jag har bara sett den från utsidan, så jag kan bara gissa på vad bilden föreställer, men det är nog en nedgångslejdare och en genomgångslucka förut om jag har tolkat sprängskisserna rätt. Här är för övrigt originalbilden. /mdn Edited November 20, 2005 by mdn Quote
fogel02 Posted November 20, 2005 Report Posted November 20, 2005 nästan den är tagen från "maskinrum" du ser genomgångsluckan mellan räddningsrum och maskin till höger på bilden det är korrekt att det är en nedgånglejdare och genomgångsluckan som vart misstagen för en torpedtubslucka är luckan in till manöverutrymmet bollen är din mdn Quote
Andreas Posted November 20, 2005 Report Posted November 20, 2005 Öppnad torpedtub på GTD? Skäms! Hade du ägnat lite mer uppmärksamhet åt färgsättningen under ditt besök hade du vetat att GTD går i 20+ nyanser av vitt. Tro det eller ej så tänkte jag faktiskt på SÖD i första hand (just med tanke på färgerna även om det inte var någon klockren bild) men man får ju helgardera... :P Tyckte väl att ljuset utifrån verkade lite skumt men hey - att man kände igen lejden och att det var någon form av ubåt (otippat?) är väl alltid något antar jag. Där fick man för att man aldrig var ombord på Belos... Quote
sleget Posted November 21, 2005 Report Posted November 21, 2005 Ni skojar va? Menar ni på fullaste allvar att den där främre luckan är avsedd för en människa? Får man välja vilka kroppsdelar man måste lämna kvar på hitsidan vid passage???? Quote
fogel02 Posted November 21, 2005 Report Posted November 21, 2005 sleget nope den luckan är tänkt att man ska baxa sig igenom går utan alltför stora problem, visst får du anstränga dig lite men så svårt är det inte luckan in till maskinrum får du passera liggandes, vilket inte heller är särskillt svårt, bara att göra en "stagedive light" och kräla in kan tillägga att luckan är ca 70-80cm i diameter Quote
mdn Posted November 21, 2005 Report Posted November 21, 2005 @sleget: Det här är alltså inget för dig? Nåja, här är i alla fall min bild. Fartygsklassen räcker, för jag har för dålig fantasi för något annat. /mdn Quote
imint Posted November 21, 2005 Report Posted November 21, 2005 @sleget: Det här är alltså inget för dig? TJohoo, en gammal dykkompis... Quote
mdn Posted November 21, 2005 Report Posted November 21, 2005 Brittisk Type 45? Tyvärr, fel svar. Quote
Danne Posted November 21, 2005 Report Posted November 21, 2005 (edited) Norska KNM Fridtjof Nansen (F310) eller KNM Roald Amundsen ( F 311). Norges två första i en serie av 5 fartyg Edited November 21, 2005 by Danne Quote
mdn Posted November 21, 2005 Report Posted November 21, 2005 Helt riktigt! På den fullständiga bilden syns bognumret tydligt. /mdn Quote
sleget Posted November 21, 2005 Report Posted November 21, 2005 @sleget: Det här är alltså inget för dig? Nåja, här är i alla fall min bild. Fartygsklassen räcker, för jag har för dålig fantasi för något annat. /mdn Nja, inte för att jag är klaustrofobisk direkt, har bara ganska mycket kropp. Men det där ser jag ju är ingenting för mig, helt klart. Önskar att jag vore som en katt. Om man skall putta in en katt i buren för att åka till veterinären tex så kan den bli ca 10cm lång, när man skall dra ur den ur buren kan den bli bortåt 2 meter! Skojar inte! Allvarligt asså! Quote
Danne Posted November 21, 2005 Report Posted November 21, 2005 Slänger in en bild då. Vilken organisation hade denna skuta och till vad? Kan man det så har man också namnet.... Quote
Sgt Papa Bear Posted November 21, 2005 Report Posted November 21, 2005 Royal Air Force under WWII, Användes för att hämta hem badande piloter. Skutan är om jag inte minns fel en ELCO design. Fanns även som MTB och MGB. Smeknamn Whaleback, har jag för mig //Sgt Papa Bear Quote
Danne Posted November 21, 2005 Report Posted November 21, 2005 Royal Air Force under WWII,Användes för att hämta hem badande piloter. Skutan är om jag inte minns fel en ELCO design. Fanns även som MTB och MGB. Smeknamn Whaleback, har jag för mig //Sgt Papa Bear Helt rätt. "The Sea Shall not have them" tror jag var mottot Quote
Sgt Papa Bear Posted November 21, 2005 Report Posted November 21, 2005 Ach zo... bollen blev min Vad är då detta? Land? Klass? Individ? Quote
fogel02 Posted November 21, 2005 Report Posted November 21, 2005 Blir inte riktigt klok på denna men jag säger Tyskland Tiger-class chansar på S46 FUCHS Quote
Sgt Papa Bear Posted November 22, 2005 Report Posted November 22, 2005 Blir inte riktigt klok på denna men jag säger Tyskland Tiger-class chansar på S46 FUCHS Nope... Det är en lite slammkrypare... Bilden är förvisso tagen i tyskland men båten tillhör ett annat land är av en annan klass och heter följdaktligen något annat. //Sgt Papa Bear Quote
Sgt Papa Bear Posted November 22, 2005 Report Posted November 22, 2005 Ledtråd... Fartyget finns och verkar i, vad som av somliga kallas, "Arabian gulf" //Sgt Papa Bear B) Quote
sleget Posted November 23, 2005 Report Posted November 23, 2005 Mmm, den lilla flaggan (tyska) är väl en "hälsningsflagga" för den nation man besöker va? Quote
sleget Posted November 23, 2005 Report Posted November 23, 2005 Land: Irak Klass: Khaldoum Individ:F 507 Ibn Marjid Quote
Sgt Papa Bear Posted November 23, 2005 Report Posted November 23, 2005 fel fel dubbel fel... Vad sitter det för eldledningsradar på fartyget? Vad är det för spaningsradar? //Sgt Papa Bear Quote
Recommended Posts