Guest Posted August 10, 2002 Report Posted August 10, 2002 Japanernas Kongo klass är ju samma som Arleigh burke klassen med dom skillnaderna att dom japanska har lite längre helikopter däck, färre hästkrafter och annan beväpning Quote
mdn Posted November 10, 2005 Report Posted November 10, 2005 Med tanke på att quiztrådarna om stridsfordon och luftfartyg är såpass populära så känns det som om vi borde försöka få igång den här tråden igen. Jag påbörjar den konstgjorda andningen med detta: Fartygstypen efterfrågas. Vissa exemplar av fartygstypen har ett avancerat luftförsvarssystem. För bonuspoäng kan man få svara på vad detta luftförsvarssystem har för beteckning. /mdn Quote
mdn Posted November 11, 2005 Report Posted November 11, 2005 Udaloy II Kalas! Helt riktigt, men vad heter luftförsvarssystemet? Du hur pucken! /mdn Quote
Vargas Posted November 11, 2005 Report Posted November 11, 2005 (edited) Pass på luftförsvarssytemet. Kan inte hitta nån beteckning som jänkarnas AEGIS motsv som passar inte på det du efterfrågar. Bara enskilda vapensystem och sensorer. Här är en bild att gissa på: Jag vill ha nuvarande land, nuvarande namn på individ, nuvarande beteckning, ursprungsland, usprungsbeteckning och namn på klassen. Soom tips kan sägas att det fanns en annan individ i klassen som skrotades i hemlandet innan den här skutan fick ett nytt hemland. Edited November 11, 2005 by Vargas Quote
Fu Johanson Posted November 11, 2005 Report Posted November 11, 2005 Pass på luftförsvarssytemet. Kan inte hitta nån beteckning som jänkarnas AEGIS motsv som passar inte på det du efterfrågar. Bara enskilda vapensystem och sensorer. Här är en bild att gissa på: Jag vill ha nuvarande land, nuvarande namn på individ, nuvarande beteckning, ursprungsland, usprungsbeteckning och namn på klassen. Soom tips kan sägas att det fanns en annan individ i klassen som skrotades i hemlandet innan den här skutan fick ett nytt hemland. Brasilien, Navio-Aeródromo São Paulo, A12, Frankrike, R99, Clemenceau. Quote
Vargas Posted November 11, 2005 Report Posted November 11, 2005 Pass på luftförsvarssytemet. Kan inte hitta nån beteckning som jänkarnas AEGIS motsv som passar inte på det du efterfrågar. Bara enskilda vapensystem och sensorer. Här är en bild att gissa på: Jag vill ha nuvarande land, nuvarande namn på individ, nuvarande beteckning, ursprungsland, usprungsbeteckning och namn på klassen. Soom tips kan sägas att det fanns en annan individ i klassen som skrotades i hemlandet innan den här skutan fick ett nytt hemland. Brasilien, Navio-Aeródromo São Paulo, A12, Frankrike, R99, Clemenceau. Bra, bollen är din. Nu kan jag gå och lägga mig ... Quote
Fu Johanson Posted November 11, 2005 Report Posted November 11, 2005 (edited) Jahapp: Jag vill ha nuvarande namn, beteckning, ursprungligt namn, nuvarande land, framtida land. Edited November 11, 2005 by Fu Johanson Quote
sleget Posted November 11, 2005 Report Posted November 11, 2005 Pass på luftförsvarssytemet. Kan inte hitta nån beteckning som jänkarnas AEGIS motsv som passar inte på det du efterfrågar. Bara enskilda vapensystem och sensorer. Här är en bild att gissa på: Jag vill ha nuvarande land, nuvarande namn på individ, nuvarande beteckning, ursprungsland, usprungsbeteckning och namn på klassen. Soom tips kan sägas att det fanns en annan individ i klassen som skrotades i hemlandet innan den här skutan fick ett nytt hemland. Brasilien, Navio-Aeródromo São Paulo, A12, Frankrike, R99, Clemenceau. Bra, bollen är din. Nu kan jag gå och lägga mig ... Hrrrmmm, här sitter man och kämpar sig igenom en massa arkivbilder på flytetyg i tron att man skall lyckas komma först. En liten notis bara, R99 = Foch och R98 = Clemenceau Quote
Flamdämpare Posted November 11, 2005 Report Posted November 11, 2005 Jahapp: Jag vill ha nuvarande namn, beteckning, ursprungligt namn, nuvarande land, framtida land. USS KIDD, DDG-993, KOUROUSH, USA, Avrustad. (Lite för enkelt.. ) Quote
Flamdämpare Posted November 11, 2005 Report Posted November 11, 2005 Tror bollen är min.. Jag vill ha: Namn, Typ, Beteckning, och originalutförande. (Har själv tjänstgjort ombord ett tag) Quote
Hotel Charlie One Posted November 11, 2005 Report Posted November 11, 2005 M43 Hisingen Stamminsvepare av fiskebåtstyp Quote
Flamdämpare Posted November 11, 2005 Report Posted November 11, 2005 Bra jobbat, HC1! Jag har även varit "nere" i detta fartyg. Det var 34 år efter hennes utrangering. Quote
Hotel Charlie One Posted November 11, 2005 Report Posted November 11, 2005 Hisingens utseende vann ju inte direkt på det där shelterdäcket man monterade Quote
Flamdämpare Posted November 11, 2005 Report Posted November 11, 2005 @HC1 Nej, Smackarna var fula sen innan. Plastkåpan kom till sen de blev röjdykarfartyg. När de var minsvepare hade svepspel och svepdiesel tagit sin beskärda del av däcket. Men de var sjövärdiga som få andra fartyg i flottan. Quote
Fu Johanson Posted November 11, 2005 Report Posted November 11, 2005 Jahapp: Jag vill ha nuvarande namn, beteckning, ursprungligt namn, nuvarande land, framtida land. USS KIDD, DDG-993, KOUROUSH, USA, Avrustad. (Lite för enkelt.. ) Nästan korrekt, den har ett framtida land och inte bara "avrustad", även ett framtida namn faktiskt men det kanske är överkurs. ;) Och ja, enkelt med avsikt, ville inte lägga nivån för högt. Quote
GrodanBoll Posted November 11, 2005 Report Posted November 11, 2005 Bra jobbat, HC1! Jag har även varit "nere" i detta fartyg. Det var 34 år efter hennes utrangering. Tirpiz? Utrangerad av ett par Lancasterbombare med Grand Slam bomber 1944... Quote
Flamdämpare Posted November 11, 2005 Report Posted November 11, 2005 (edited) @GrodanBoll Bra gissat, Men tyvärr inget så dramatiskt som Tirpitz. Jag var "nere" i henne när hon hade blivit degraderad till pontonbrygga i Gullmarsbasen 1981. Här är hela bilden. /Glömde namnet: HMS Manligheten. Edited November 11, 2005 by Flamdämpare Quote
fogel02 Posted November 11, 2005 Report Posted November 11, 2005 flamdämpare varför svarar du på din egen bild, kunde vi inte fått lite mer gissningstid ? Quote
Sytare Posted November 11, 2005 Report Posted November 11, 2005 @Fogel02 Därför att han är lite förvirrad och då Hotel Charlie One egentligen har bollen? Quote
Hotel Charlie One Posted November 11, 2005 Report Posted November 11, 2005 Eftersom jag då sitter på jobb så ber jag att få lämna bollen fri... Först till kvarn gäller! AGERA!! Quote
fogel02 Posted November 11, 2005 Report Posted November 11, 2005 Kanske inte en jättelätt en men vi får se vill veta fartyg + vad det är på bilden Quote
mdn Posted November 11, 2005 Report Posted November 11, 2005 Det där var jättelätt! Det är IPS:en på ubåt typ Gotland! /mdn Quote
fogel02 Posted November 11, 2005 Report Posted November 11, 2005 mdn för ubåtsfolk sant hade varit lite värre för ytfolket bollen är din Quote
Flamdämpare Posted November 11, 2005 Report Posted November 11, 2005 @Fogel02Därför att han är lite förvirrad och då Hotel Charlie One egentligen har bollen? Taget. flamdämpare varför svarar du på din egen bild, kunde vi inte fått lite mer gissningstid ? Jag såg inga regler om gissningstid, Kanske bör införas ett regelverk för quizen? Quote
mdn Posted November 11, 2005 Report Posted November 11, 2005 Då fortsätter jag med denna bild: Fartygstypen samt dess huvuduppgifter frågas. @flamdämpare Bra idé med regler. Jag föreslår 24 timmars gissningstid. På så sätt hinner så många som möjligt gissa oberoende av vilken tid på dygnet de brukar logga in. För de vetgiriga så går det tidigare efterfrågade luftförsvarssystemet på Udaloy II under namnet CADS-N-1. Det finns ett ryskt namn på det också. Googla på CADS-N-1 så borde ni få svar. Slut. Tid till förfogande 24 timmar. Framåt! /mdn Quote
Yossarian Posted November 11, 2005 Report Posted November 11, 2005 Bra idé med regler. Jag föreslår 24 timmars gissningstid. På så sätt hinner så många som möjligt gissa oberoende av vilken tid på dygnet de brukar logga in. Man behöver kanske inte avslöja svaret efter 24 h, utan ge en ytterligare ledtråd, större bild eller motsvarande? Och så kan man hålla på tills någon klarar det. Quote
Hotel Charlie One Posted November 11, 2005 Report Posted November 11, 2005 Tysk Sachsen-kl. Luftförsvarsfregatt. Quote
mdn Posted November 11, 2005 Report Posted November 11, 2005 Tysk Sachsen-kl. Luftförsvarsfregatt. Sachsen är visserligen lik den sökta fartygstypen, men det är likväl FEL. Quote
Hotel Charlie One Posted November 11, 2005 Report Posted November 11, 2005 De Zeven Provincien luftförsvars- och ledningsfregatt. Fan vad lika masterna var... Samma? Quote
Recommended Posts