Perman Posted June 18, 2007 Report Posted June 18, 2007 (edited) Det är en indonesisk korvett vid namn malahayati i Fatahillah, roboten den skjuter är en fransk exocet robot.max fart: 30 knop togs i bruk 1980. 84 meter lång besättning 89 man varav 11 officerare. lumpen som sjöbevakare så måste man ju klara sånt här.. Landet Indonesien, namnet KRI Malahayati och klassen Fatahillah är helt rätt, men de lärde lär väl tvista om det är en korvett eller en fregatt (bägge beteckningarna har nämligen används för denna klass). Vapensystemet som avfyras på bilden är dock inte Exocetsystemet (som f ö är placerat mellan skorstenen och den/det aktra masten/tornet), utan det är det svenska 375mm ubåtsjaktraketsystemet från Bofors som alltså finns i B-position, och som f ö också fanns på de svenska Hallandsjagarna och Sundsvallsfregatterna. Här är det dock fråga om en tvåställig lättviktsvariant som bara vägde 3,2 ton (mot 7,3 ton för det vanliga fyrställiga lavettaget) och som jag tror ursprungligen togs fram för ett par nigerianska korvetter. Indonesien och Japan lär väl vara de enda länder som fortfarande använder detta svenska vapensystem. Max räckvidd med Nelli raketen var 3,6 km. Fatahillah-klassen omfattar som sagt tre fartyg byggda 1977-80 av Wilton-Fijenoord i Holland med svensk kanonbestyckning (lite besviken att du inte nämnde 120 mm TAK L/46 kanonen från Bofors - världens snabbaste medelsvåra marinpjäs ), franska MM38 Exocet och amerikanska MK32 ubåtsjakttorpedsystem, och med CODOG maskineri för en max fart av 30 kn med gasturbinen (och 21 kn med dieslarna). Det tredje fartyget i serien, KRI Nala, har dock en ngt annorlunda bestyckning med en helikopterplatta akterut och en hangar som fälls upp runt omkring Bo-105 helikoptern. Hon saknar däremot ubåtsjakttorpeder. Under avdelningen onödigt vetande så uppger Combat Fleets of the World 1990-91 att ammunitionsmängden ombord på varje fartyg av den här klassen är 400 granater till 120 mm kanonen, 3,000 granater till 40 mm kanonerna, 12 st ubåtsjakttorpeder, 54 st 375 mm ubåtsjaktraketer av typerna Nelli och Erica, samt 50 st laddningar till remskastarna (andra mer insatta får bedöma om det är rimliga mängder och avvägningar för ett fartyg av den här storleken). Det är synnerligen sällsynt med bra bilder på den här klassen, men här är i alla fall ett par halvskapliga bilder på det första och det tredje fartyget i serien, KRI Fatahillah (överst) och KRI Nala (underst): Scouten87 har bollen! /Per Edited June 18, 2007 by Perman Quote
Scouten87 Posted June 19, 2007 Report Posted June 19, 2007 (edited) angående den förra båten, Janes list of fighting ships angav att den var en korvett och janes har i regel rätt. Här kommer nästa. Edited June 19, 2007 by Scouten87 Quote
gpd Posted June 19, 2007 Report Posted June 19, 2007 (edited) Amerikansk Essex klass. Foto taget i slutet av VKII eller möjligen Korea kriget. I mitten av 50-talet fick de flesta vinklat flygdäck och de övriga blev ubåtsjakt hangarfartyg med hkp. Svårt att identifiera individen p g a upplösningen. Hangarfartyg men det är kanske uppenbart Edited June 19, 2007 by gpd Quote
Perman Posted June 19, 2007 Report Posted June 19, 2007 Amerikansk Essex klass. Foto taget i slutet av VKII eller möjligen Korea kriget. I mitten av 50-talet fick de flesta vinklat flygdäck och de övriga blev ubåtsjakt hangarfartyg med hkp. Svårt att identifiera individen p g a upplösningen. Hangarfartyg men det är kanske uppenbart Jag trodde också på Essex-klassen, ända tills jag upptäckte att alla amerikanska hangarfartyg (så vitt jag vet i alla fall) har haft brygghuset på styrbords sida. De enda hangarfartyg som jag hittat som haft brygghuset på babords sida är väl ett par japanska. Men jag har väl fel förmodligen. /Per P.S. Eller är Scouten87 så rackrig att han helt enkelt har spegelvänt bilden? D.S. Quote
gpd Posted June 19, 2007 Report Posted June 19, 2007 (edited) Per, hon har fören nedåt till vänster så bygget är på styrbordssidan........ Visst är det en Essex, babordshissen sticker ut på ett tämligen karaterisktiskt sätt, sedan har du dubbetornen för och akter om bryggan. Fartygen hade öppen för tills ombyggnaderna på 50 talet. Kamoflagemålningen gör att jag nog satsar på att bilden togs under VKII. /Göran Edited June 19, 2007 by gpd Quote
Perman Posted June 20, 2007 Report Posted June 20, 2007 (edited) Per, hon har fören nedåt till vänster så bygget är på styrbordssidan........ Man har nog suttit lite för mycket framför skärmen... Shangri-La besökte faktiskt Östersjön en gång, men jag minns inte vilket år det var. Troligen i slutet av 60-talet nån gång. /Per Edited June 20, 2007 by Perman Quote
Scouten87 Posted June 21, 2007 Report Posted June 21, 2007 (edited) visst är det en essex klass alltid namnet är uss ticonderoga. @GPD Bollen Är din. Edited June 21, 2007 by Scouten87 Quote
gpd Posted June 22, 2007 Report Posted June 22, 2007 Vilken klass, vilken individ och varför är hon speciell ?? Med tanke på kalibern på deltagarna på forumet så har jag raderat IK nummret. Quote
PB-Syte Posted June 22, 2007 Report Posted June 22, 2007 Vilken klass, vilken individ och varför är hon speciell ?? Med tanke på kalibern på deltagarna på forumet så har jag raderat IK nummret. Forrest Sherman klassen, USS Hull (DD945). Speciellt med båtskrället var att hon var provplatform för prototypen till 20,3 cm/ Mark 71 pjäsen. Och därmed den enda jagaren som nånsin varit beväpnad med en 20,3 cm pjäs... Quote
Perman Posted June 22, 2007 Report Posted June 22, 2007 (edited) Vilken klass, vilken individ och varför är hon speciell ?? Med tanke på kalibern på deltagarna på forumet så har jag raderat IK nummret. Forrest Sherman klassen, USS Hull (DD945). Speciellt med båtskrället var att hon var provplatform för prototypen till 20,3 cm/ Mark 71 pjäsen. Och därmed den enda jagaren som nånsin varit beväpnad med en 20,3 cm pjäs... Om jag minns rätt så hade man väldiga problem med vibrationer och skakningar när pjäsen användes. Allting hade en tendens att skaka sönder när man sköt, men pjäsen var ju avsedd för betydligt större fartyg. Jag tror tyskarna upplevde liknande problem när man på prov monterade en pjäs från en Panzerhaubitse 2000 på en av de nya tyska robotfregatterna. /Per Edited June 22, 2007 by Perman Quote
PB-Syte Posted June 22, 2007 Report Posted June 22, 2007 (edited) Nästa kluring! Vilken enhet och klass? @ Perman - det är nog mycket troligt som du säger! T.o.m. HMS Visby hade vissa problem vid provskjutningarna av 57:an häromåret - kabelrännor, lampor och diverse annan inredning släppte tydligen från sina fästen - men då skjöt man visserligen runt 1000 bulor inom en högst begränsad tidsrymd. För kraftiga rekylkrafter och vibrationer kan även ha varit anledningen till att Tyskarna lade ner Monarc projektet och istället har köpt Oto Melaras 127mm/64 LW pjäs till sina kommande F-125 fregatter... Edited June 22, 2007 by PB-Syte Quote
PB-Syte Posted July 5, 2007 Report Posted July 5, 2007 Vad nu då, inte så mycket som en gissning! Som en ledtråd kan jag nämna att fartyget är sprillans nytt och tillhör ett land som just nu lägger ner massiva summor på sin flotta... Quote
mdn Posted July 5, 2007 Report Posted July 5, 2007 Oj, denna hade jag missat. Det borde vara USS Sterett av Arleigh Burke-klass. /mdn Quote
PB-Syte Posted July 5, 2007 Report Posted July 5, 2007 Oj, denna hade jag missat. Det borde vara USS Sterett av Arleigh Burke-klass. /mdn Sorry! Fel land, fel individ och fel klass... Quote
mdn Posted July 5, 2007 Report Posted July 5, 2007 Då är det väl den sydkoreanska "Sejong the Great", först i sin klass, då. (Jag försvarar min förra gissning med att A. Burke minsann har samma ERR och SRR.) /mdn Quote
PB-Syte Posted July 5, 2007 Report Posted July 5, 2007 Då är det väl den sydkoreanska "Sejong the Great", först i sin klass, då. (Jag försvarar min förra gissning med att A. Burke minsann har samma ERR och SRR.) /mdn Där satt den, och mycket riktigt så är även KDX försedd med stenålderssystemet Aegis... Quote
lanrezac Posted July 19, 2007 Report Posted July 19, 2007 Och vad kan det här vara då, klass och land Quote
Perman Posted July 19, 2007 Report Posted July 19, 2007 Och vad kan det här vara då, klass och land Rumänsk flodmonitor av Smirdan- eller Brutar-II-klass? World Navies Today / Romania / Patrol Vessels /Per Quote
lanrezac Posted July 19, 2007 Report Posted July 19, 2007 Och vad kan det här vara då, klass och land Rumänsk flodmonitor av Smirdan- eller Brutar-II-klass? World Navies Today / Romania / Patrol Vessels /Per Nej Nej, det är Skärgårdspansarskeppet Psilander VEDETA BLINDATĂ 180 – "ROVINE" så det är tillräckligt "rätt" även om Hazegray skulle behöva uppdatera sina uppgifter Flodmonitorena är något större MONITORUL 47 - " LASCAR CATARGIU " http://www.fortele-navale.ro/despre/div_67/nave.html#m6 Quote
Perman Posted July 22, 2007 Report Posted July 22, 2007 VEDETA BLINDATĂ 180 – "ROVINE" så det är tillräckligt "rätt" även om Hazegray skulle behöva uppdatera sina uppgifter Flodmonitorena är något större MONITORUL 47 - " LASCAR CATARGIU " http://www.fortele-navale.ro/despre/div_67/nave.html#m6 Ok, vad är det här för fartyg och vad har hon med svenska örlogsfartyg att göra? /Per Quote
Psilander Posted July 22, 2007 Report Posted July 22, 2007 Det är hans Belgiska Majestäts Fartyg "Stern" som är syster med det numera utrangerade röjdykfartyget HMS Skredsvik och är i grunden en konstruktion för den svenska kustbevakningen Quote
Perman Posted July 23, 2007 Report Posted July 23, 2007 Det är hans Belgiska Majestäts Fartyg "Stern" som är syster med det numera utrangerade röjdykfartyget HMS Skredsvik och är i grunden en konstruktion för den svenska kustbevakningen Visst är det f.d. svenska kustbevakningens TV 171 som är syster till TV 172 eller HMS Skredsvik som hon hette mot slutet. Dessa två fartyg torde vara det enda exemplet på en fartygstyp som byggts för kustbevakningen men som också varit förberedd för att kunna utföra marina uppgifter som eskort, patrullering och bevakning i tid av ofred. Bestyckningen skulle då ha utgjorts av en 40 mm pjäs föröver, hydrofon och sjunkbomber. De byggdes i början av 80-talet med utgångspunkt från skroven av de avbeställda minjaktfartygen av M70 typ, men de blev ingen succe eftersom de bl a bara uppnådde ca 16 knop mot kontrakterade 20. I början av 90-talet förlängdes de med 6 meter, men TV 171 såldes snart till den belgiska flottan och fick namnet BNS Stern medan TV 172 konverterades till röjdykarfartyg för marinen. Vet ej exakt vilken roll BNS Stern har i den belgiska flottan, men hon benämns i alla fall "Hulpschip" el. "Ready Duty Ship" på eng. 2005 utgick även HMS Skredsvik ur rullorna och såldes till en grosshandlare för skrotvärdet kan man gissa: The vessels former military name > HMS Skredsvik A963 Stern - Hulpschip Psilander har frågan! /Per Quote
Hedin Posted July 23, 2007 Report Posted July 23, 2007 Långt ifrån fartygsexpert men jag tycker det ser ut som svenska Ångkorvetten Gefle. Men den är ju med i den förträffliga boken 'Örlogsskepp' så det känns som det är för enkelt. Men nej, Gefle är mitt svar...? Quote
Psilander Posted July 23, 2007 Report Posted July 23, 2007 Visst är det HM ångkorvett Gefle Din fråga hedin Quote
Hedin Posted July 23, 2007 Report Posted July 23, 2007 Har ingen bild att bidra med nu så Psilander kan få en chans till att hitta en svårare bild. Om inte så är det fritt fram för din som känner sig manad att posta nästa bild. Quote
Perman Posted September 9, 2007 Report Posted September 9, 2007 Har ingen bild att bidra med nu så Psilander kan få en chans till att hitta en svårare bild. Om inte så är det fritt fram för din som känner sig manad att posta nästa bild. Ok, få se om man kan få lite liv i quizzen igen. Vilken klass eller typ? /Per Quote
Perman Posted September 12, 2007 Report Posted September 12, 2007 Dags för lite hjälp tror jag. Här är hela bilden (med flaggan bortsuddad). /Per Quote
Recommended Posts