Jump to content

Recommended Posts

Posted
Svarar Alaska-klass (CB-1 USS Alaska och CB-2 USS Guam) och av de två fartygen i klassen tror jag det är USS Guam (CB-2).

Unikt? Kan det vara att de var något mellenting mellan kryssare och slagskepp?

Det är helt rätt; USS Guam från 1944.

"Unika" med klassen var bl.a. det du skrev, slagkryssare, vilket jag tror ej hade setts i USN sedan den projekterade Lexington-klassen från 20-talet. Alaska-klassen togs fram för att möta ett (överskattat) hot från en viss typ av japansk tung kryssare. Sex enheter projekterade (Alaska, Guam, Hawaii, Philippines, Puerto Rico, Samoa), endast Alaska och Guam kom i tjänst. Namnen var ett annat unikum, varken delstater (slagskepp) eller delstatshuvudstäder (kryssare), utan territorier under USA:s administration. En annan ovanlighet var midskeppsplaceringen av katapulter/flygplan, vilket var en återgång till en placering som egentligen ej längre var önskvärt inom USN.

Din tur, 106...

Posted (edited)
Självklart.

O.k, jag kör vidare med denna (klicka på bilderna för bättre detaljupplösning):

quiz1tv5.th.gif.webp

1. Namn?

2. Vad är speciellt med hennes "profil" på denna bild och varför? Guldstjärna om du kan räkna upp så många "avvikelser" du kan hitta jämfört med den bild vi är vana vid av detta fartyg!

Edited by Göta Lejon
Posted

1. HMS Hood

2. Profilen visar henne som hon troligen hade sett ut efter den modernisering som var planerad men aldrig blev av. Avvikelser? Tja, ny överbyggnad, katapult och flygplan, 16 133mm kanoner i dubbellavettage, ett antal åttapipiga "pom-pom", nya centralsikten...

Posted
1. HMS Hood

2. Profilen visar henne som hon troligen hade sett ut efter den modernisering som var planerad men aldrig blev av. Avvikelser? Tja, ny överbyggnad, katapult och flygplan, 16 133mm kanoner i dubbellavettage, ett antal åttapipiga "pom-pom", nya centralsikten...

Helt rätt! :banghead:

Ombyggnaden var, om jag inte minns fel, planerad att genomföras under 1942, men tyvärr sprang hon på en 'starkare kille i kvarteret' i form av Bismarck redan 1941...

It's all yours, BJE!

Posted (edited)
Eftersom jag hade en innestående så passar jag på nu;

Namn?

Vad är(/var) speciellt med henne?

Namn: HMS Furious. (Funderade på hennes "halvsyster" HMS Glorious men bilden stämde inte riktigt med skorstenskonfigurationen)

Speciellt: Konstruerad/färdigställd som slagkryssare 1915-17, med 2x457 mm pjäser i varsitt torn som huvudbeväpning. Sedermera ombyggd till hangarfartyg.

edit: bild bort i citatet

Edited by Göta Lejon
Posted

Enligt den information jag har så ska bilden föreställa HMS Glorious, men ibland skjuter nära en hare, så bollen är din!

HMS Glorious som hangarfartyg:

batquiz2_2.gif.webp

Posted

Där ser man; var ganska säker på att det var Glorious (eller möjligtvis systern Courageous) tills jag hittade denna bild på Glorious:

gloriousskorstenplattformne3.jpg

med ett lite annorlunda utseende på skorstenen än den på din bild. Ändrade i sista stund till Furious istället. Så kan det gå...

Lämnar bollen fri denna gång!

Posted
Där ser man; var ganska säker på att det var Glorious (eller möjligtvis systern Courageous) tills jag hittade denna bild på Glorious:

gloriousskorstenplattformne3.jpg

med ett lite annorlunda utseende på skorstenen än den på din bild. Ändrade i sista stund till Furious istället. Så kan det gå...

Lämnar bollen fri denna gång!

Asch, hittade även den bilden på Glorious, men avstod från att använda den då den kom för högt upp på Google's bildsök. ;)

Posted

Hur kan man förstöra ett så otroligt vackert fartyg som Furious, och bygga om det till ett fult, könlöst hangarfartyg.

Hangarfartyg borde förbjudas och fartygsdesignen borde stannat upp vid Skagerackslaget.

Mina 3 örtugar.

Posted
Hur kan man förstöra ett så otroligt vackert fartyg som Furious, och bygga om det till ett fult, könlöst hangarfartyg.

Hangarfartyg borde förbjudas och fartygsdesignen borde stannat upp vid Skagerackslaget.

Mina 3 örtugar.

Världen är orättvis och det måste övas

• 4 weeks later...
  • 1 month later...
Posted

Så, då var det dags att återuppväcka denna tråd igen och jag gör det men en interiörbild. Jag söker klass och gärna också individ. Kan ni berätta varför jag valt just denna del av interiören och varför den gör fartygsklassen unik är det en stor bonus!

Till bilden!

/mdn

Posted

Tyvärr fel det också.

Som ledtråd kan lämnas att den information man kan få ut av panelen som gör att endast ett extremt begränsat antal fartyg i världen kan komma på fråga. Kanske går samtliga att räkna på ena handens fingrar.

/mdn

Posted

Ja, så långt kan vi vara överens. Lägger jag till att det eftersökta fartyget är i aktiv tjänst borde det inte vara så svårt att lista ut vilket det är.

/mdn

Posted

Stämmer bra det. Även individen är rätt. Systerfartyget DSRV-2 Avalon fungerar nuförtiden mest som reservdelsfartyg.

Det finns väldigt få fartyg som sköter roll och trim med kvicksilver och om jag inte minns fel så skröt folket på Deep Submergence Unit om att de hade mer kvicksilver än någon annan på hela västra USA. Att det är något att skryta med råder det nog delade meningar om. :D

/mdn

• 3 weeks later...
Posted

Då jag tycker att det har stått stilla i denna fina tråd allt för länge nu så lägger jag upp ett enkelt objekt...

th_061218_mot_ovnomr_800.jpg

Klass, nationalitet och ursprungsland önskas!