Kråkan Posted February 8, 2008 Report Posted February 8, 2008 (edited) Varje tub innehåller en uppblåsbar version av fartyget i naturlig storlek tillverkat av ett mylarmaterial. Ett skenmål med andra ord Inte??? Det vore iaf en superidé tycker jag. Edit: Såg i PB-sytes inlägg som han postade medan jag skrev mitt, att jag inte var så långt ifrån trots att jag bara fantiserade. Edited February 8, 2008 by Kråkan Quote
Perman Posted February 8, 2008 Report Posted February 8, 2008 Systemet heter DLF3 och är ett passivt RF motmedelsystem... Mer info! Precis! Kan inte bli bättre svar. I princip en stor radarreflektor som blåses upp blixtsnabbt och flyter på vattenytan. Enligt tillverkaren så är systemet både förhållandevis billigt och lättanpassat och är effektivt både mot radarmålsökande robotar och ytspaningsradar. Dessutom så är det särskilt lämpligt för kustnära förhållanden. Psilander var ju snabbast att gissa att det var fråga om behållare med motmedel, men PB tog ju å andra sidan både fartygsklassen (otroligt!) och vilket motmedelssystem som det var frågan om. Psilander och PB får väl göra upp om vem som ska få posta nästa fråga, eller? /Per Quote
Psilander Posted February 8, 2008 Report Posted February 8, 2008 (edited) Ta iniativet, ta de förluster det kräver Men den här är enkel. Var är det här ör lattjo liten pryl? Edited February 8, 2008 by Psilander Quote
Perman Posted February 8, 2008 Report Posted February 8, 2008 (edited) Ta iniativet, ta de förluster det kräver Men den här är enkel. Var är det här ör lattjo liten pryl? Brittiskt ubåtsjaktgranatkastarsystem av typ Limbo Mk 10. Kan ses som en förbättrad variant av Squid. Räckvidd mellan 400 och 1000 yards. Fasades ut i Royal Navy under 80-talet. /Per Edited February 8, 2008 by Perman Quote
Psilander Posted February 8, 2008 Report Posted February 8, 2008 Japp, din fråga fö så hade squid beteckning m/51 i flottan när den fanns på Uppland och Ögd jagarna Quote
Perman Posted February 8, 2008 Report Posted February 8, 2008 (edited) Japp, din fråga fö så hade squid beteckning m/51 i flottan när den fanns på Uppland och Ögd jagarna En enda trippel Squid kan inte ha varit mycket till ubåtsjaktbestyckning om man jmf med britterna som ofta hade två st trippel Limbo lavettage på fregatter av samma storlek som de svenska jagarna. Men de svenska fartygen hade förstås betydligt mera artilleri. Vad är det för fartyg som vi ser de sorgliga resterna av här då? /Per Edited February 8, 2008 by Perman Quote
Perman Posted February 9, 2008 Report Posted February 9, 2008 (edited) Ledtråd 2: Här är ytterligare en bild. Fartyget var flaggskeppet i flottan. /Per Edited February 9, 2008 by Perman Quote
alme Posted February 9, 2008 Report Posted February 9, 2008 Ledtråd 2: Här är ytterligare en bild. Fartyget var flaggskeppet i flottan. /Per Kan det vara resterna av den polska flottans orp Warszawa av kashinklass under konvertering till ett nytt liv som rakblad och armeringsjärn. Quote
Perman Posted February 9, 2008 Report Posted February 9, 2008 Kan det vara resterna av den polska flottans orp Warszawa av kashinklass under konvertering till ett nytt liv som rakblad och armeringsjärn. Visst är det ORP Warzawa av sovjetisk modifierad Kasjin-klass! ORP Warscawa (modified Kashin class) alme äger frågan! Quote
alme Posted February 9, 2008 Report Posted February 9, 2008 (edited) Tack jag undrar efter namnet på två svenska örlogsfartyg som under en period har haft en Bofors sea trinity ombordmonterad? Bilden föreställer en mockup av kanonen i fråga Edited February 9, 2008 by alme Quote
fogel02 Posted February 9, 2008 Report Posted February 9, 2008 (edited) HMS Vinga och HMS Älvsborg EDIT: tydligen har även HMS Smyge haft den ombord Edited February 9, 2008 by fogel02 Quote
alme Posted February 9, 2008 Report Posted February 9, 2008 (edited) Det är nästan helt rätt svar. Då jag själv missat att även HMS Vinga haft Sea Trinity monterad. HMS Älvsborg har dock aldrig haft sea trinity ombordmonterad. Däremot har HMS Göteborg haft en ombordmonterad. Något man inte införde permanent med hänsyn till det stora antalet 40/48 som fanns tillgängliga sedan tidigare. Så man fick fortsätta att använda 3 man som pjäsbesättning. HMS Älvsborg bedömer jag vara tillräckligt nära, det låter ju nästan som HMS Göteborg. Även HMS Smyge utförde prover med en sea trinity. Frågan är fogel02s Edited February 9, 2008 by alme Quote
fogel02 Posted February 9, 2008 Report Posted February 9, 2008 @alme hmm enligt denna källa så har Älvsborg haft sea trinity, vågar inte säga om du eller länken har rätt men det var därifrån jag fick att Visborg haft den bollen är fri i brist på lämpliga bilder Quote
PB-Syte Posted February 10, 2008 Report Posted February 10, 2008 (edited) @ alme - En bidragande orsak till att Sea Trinity inte behölls ombord på GBG systemet var att pjäsen hade för stor rekyl, Sea Trinity har ju en betydligt högre eldhastighet med 300bulor/minut mot 40/48:ornas 240. Alltså hade man varit tvungen att förstärka däcket och aktra däckshuset, vilket hade ökat på kostnaden ytterligare... @ fogel02 - A Bofors Sea Trinity CIWS was to replace one of the 40 mm/70 guns for trials in Alvsborg but this was cancelled in 1992 Med det sagt så passar jag på att slänga upp en ny bild, vad är det här för fartyg och vad har det för svensk koppling? Edited February 10, 2008 by PB-Syte Quote
Perman Posted February 10, 2008 Report Posted February 10, 2008 @ alme - En bidragande orsak till att Sea Trinity inte behölls ombord på GBG systemet var att pjäsen hade för stor rekyl, Sea Trinity har ju en betydligt högre eldhastighet med 300bulor/minut mot 40/48:ornas 240. Alltså hade man varit tvungen att förstärka däcket och aktra däckshuset, vilket hade ökat på kostnaden ytterligare... @ fogel02 - A Bofors Sea Trinity CIWS was to replace one of the 40 mm/70 guns for trials in Alvsborg but this was cancelled in 1992 Var det inte pga den högre mynningshastigheten på Sea Trinity och därmed kraftigare rekylen som däcket måste förstärkas? Dessutom tror jag det finns en senare version av 40/48 som använder Trinitykomponenter i laddningssystemet och som oxå skjuter 300 sk/min. Jag trodde det var den som nu användes av den svenska marinen. Den allra senaste versionen av Bofors' legendariska 40 mm pjäs, Mk 3, skjuter f ö med 330 sk/min. Sweden Bofors 40 mm/70 Model 1948, Model 1958, Sea Trinity and Mark 3 /Per Quote
PB-Syte Posted February 10, 2008 Report Posted February 10, 2008 Var det inte pga den högre mynningshastigheten på Sea Trinity och därmed kraftigare rekylen som däcket måste förstärkas? Jo som sagt, för kraftig rekyl! Dessutom tror jag det finns en senare version av 40/48 som använder Trinitykomponenter i laddningssystemet och som oxå skjuter 300 sk/min. Mk 3 pjäsen är praktiskt sett en Sea Trinity utan sikte... Jag trodde det var den som nu användes av den svenska marinen.../Per Svenska marinen använder bara den klassiska 40/48, denna är manuellt laddad och har inte några ammunitionshissar! Ammunitionen får bäras upp till pjäsen från ammodurken. Det finns sedan fack att stuva laddramarna med granaterna i, både i tornet och utanför tornet. "Skarp" pjäsbesättning ska enligt en artillerist jag snackade med för ett tag sedan bestå utav fyra man - PB, skytt och två laddare... På denna bild syns tydligt facken till ammunitionen utanför tornet, men nu är vi duktigt OT... Quote
PB-Syte Posted February 14, 2008 Report Posted February 14, 2008 Vet inte om folk har tappat intresset eller om bilden var för svår? Oavsett vilket så kommer här en annan bild på fartyget... Quote
mdn Posted February 14, 2008 Report Posted February 14, 2008 Nu är min koreanska lite rostig, men är det inte fartygsnamnet som står där i aktern? /mdn Quote
PB-Syte Posted February 14, 2008 Report Posted February 14, 2008 Nu är min koreanska lite rostig, men är det inte fartygsnamnet som står där i aktern? /mdn Mycket möjligt... Quote
Zhukov Posted February 15, 2008 Report Posted February 15, 2008 Min koreanska är alldeles utmärkt, det måste vara patrullbåten "Yoon Young Ha", första båt i Geomdoksuri-klassen, vikt 440 ton. 76 mm och 40 mm kanoner, den svenska kopplingen? http://www.navy.go.kr/english/sub_guide/sub_news.jsp?menu=2 Quote
PB-Syte Posted February 15, 2008 Report Posted February 15, 2008 Min koreanska är alldeles utmärkt, det måste vara patrullbåten "Yoon Young Ha", första båt i Geomdoksuri-klassen, vikt 440 ton.76 mm och 40 mm kanoner, den svenska kopplingen? Visst måste det vara det! Klassen är även känd som PKX-A. Den svenska kopplingen är att fartygen har tre vattenjetaggregat från svenska Kamewa (bilden ovan!) och ett sikte från SAAB (budget versionen av Ceros 200!). Även 40mm kanonen ska tydligen vara en Bofors i grunden... Fartygen kan utöver sina två pjäser också bära fyra inhemska "Hae Seong" SSM... Quote
Zhukov Posted February 15, 2008 Report Posted February 15, 2008 Så nu får jag vara med och leka... Första gången jag är med här, ska väl ändå få rätt på det. Får jag be om namn och status på fartyget nedan, tack! Kanske lite väl lätt för vissa av er, vi kör ändå! Quote
Perman Posted February 15, 2008 Report Posted February 15, 2008 (edited) Så nu får jag vara med och leka... Första gången jag är med här, ska väl ändå få rätt på det. Får jag be om namn och status på fartyget nedan, tack! Kanske lite väl lätt för vissa av er, vi kör ändå! Argentinska lätta kryssaren ARA General Belgrano (f d USS Phoenix). Hon sänktes den 2 maj 1982 under Falklandskriget av den brittiska atomubåten HMS Conqueror. Jag tror du lånat bilden härifrån: Fuerza Navales Magazine No18 /Per Edited February 15, 2008 by Perman Quote
Zhukov Posted February 16, 2008 Report Posted February 16, 2008 (edited) Argentinska lätta kryssaren ARA General Belgrano (f d USS Phoenix). Hon sänktes den 2 maj 1982 under Falklandskriget av den brittiska atomubåten HMS Conqueror. Jag tror du lånat bilden härifrån: Fuerza Navales Magazine No18 /Per Lätt, va? Faktiskt så "googlade" jag namnet bara, och då dök bilden ovan upp. Fanns bara ett par bilder att välja på, så troligen har man stött på denna någonstans, någon gång... Jag tror att det är den enda gången en atomdriven ubåt sänkt ett ytfartyg. Edited February 16, 2008 by Zhukov Quote
Perman Posted February 16, 2008 Report Posted February 16, 2008 Ja den var lätt. Den här är nog lite svårare. Namn, klass, typ och land vill jag ha. För bonuspoäng vill jag veta i vilket hav hon är stationerad. /Per Quote
Perman Posted February 16, 2008 Report Posted February 16, 2008 Här är samma bild med bättre upplösning samt ytterligare en bild på fartyget. /Per Quote
Vargas Posted February 16, 2008 Report Posted February 16, 2008 Det är den ryska fregatten "Tatarstan" av Gepard-klass, baserad i kaspiska havet. Quote
Perman Posted February 16, 2008 Report Posted February 16, 2008 Det är den ryska fregatten "Tatarstan" av Gepard-klass, baserad i kaspiska havet. Visst är det det! Och bonus för Kaspiska Havet! Eller projekt 1166.1 på ryska. En enhet i tjänst 2002 plus ytterligare en senare i år. 1166.1 Gepard class light multirole frigates Vargas äger frågan! /Per Quote
Vargas Posted February 16, 2008 Report Posted February 16, 2008 Jaha, vad är då detta för tre fartyg? Land/styrketillhörighet, typ/klass, namn, osv enligt alla konstens regler. Vit kamel till den som kan ange ungefär var bilden är tagen. Quote
01/B3 Posted February 16, 2008 Report Posted February 16, 2008 En brittisk jagare av typ 42 vars skrovnummer börjar på U (eller är det D) Quote
Recommended Posts