Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

Posted
haha_703.jpg

På bilden finns två örlogsfartyg, vilka?

Bonus om du vet var bilden är tagen

Hugger till med linjeskeppet Stockholm ombyggt till logementsfartyg och 1.klass kanonbåt av Skuldklass? Plats: ÖHK??

Posted
Rätt, vill du ha guldkant får säga vilken kaj eller pir också.

Din tur

Avstår från gissning på kaj eller pir, den infon får du gärna bidra med. Detta var ju ett höftskott från min sida, var dock ganska säker på att det var en båt ur Skuld-klassen. Skuld själv eller någon annan av "flickorna Svensson"?

Rullar vidare i tråden med denna bild:

beskurenakterdz8.th.jpg

/G.L.

Posted (edited)
namnloes_712.jpg

Nästa fråga, vem är hon, och vad var hon först med.

ser ut som en 114mm vickers på fören. Bör således vara brittisk?

Type 21? Första fartyg med lv robot?

Rdit:

Tar tillbaka det förra måste ju vara en type 22.

Om den var först med något så bör det ha varit den första i klassen HMS Broadsword.

LV gissningen håller jag nog kvar.

Edited by Realkh
Posted (edited)

Fartyget är HMS Bristol (Type 82), men exakt vad det är du är ute efter som hon var först med vete katten - det är flera olika system som hon var först med - gissar iaf på att hon var först med gasturbindrift (COSAG)... :rolleyes:

Edit: eller är det kanske det datorbaserade stridsledningssystemet ( ADAWS-2, Action Data Automation Weapons System Mk.2) du syftar på?

Edited by PB-Syte
Posted

HMS Bristol är rätt det enda fartyget i Typ 82 serien, men det jag syftar på som hon var först med har bla nämnts samt två andra system.

Posted

Menar du ubåtsjaktroboten Ikara och lv- robotsystemet Sea Dart kanske. Hon var också det första brittiska fartyget som fick Vickers 4.5" (egentligen 4.45") mark 8 pjäs... :)

Posted

Då kommer här en ny utmaning! Vad var namnet på fartyget närmast kameran, och vad är så speciellt med henne? Pluspoäng om nån även kan identifiera fartyget i bakgrunden... :)

dfae087c.jpg

Posted (edited)

´Slagskeppet är HMS Vanguard, RN, och världens sist byggda slagskepp. Unikt också att hon hade alla sina torn fjärrstyrda.

Edited by Psilander
Posted

Stämmer bra det, tornen var dessutom återanvända från äldre slagskepp. Som kuriosa så är det Queen Elizabeth som liggar för ankar i bakgrunden - när bilden togs höll man på att återställa henne från militärt bruk tillbaka till civil standard... B)

Psilander - rodret är ditt... :unsure:

Posted (edited)

bb_142.jpg

1. Vem är hon?

2. Hur slutade hon?

3. Vilken/ vilka nationer tjänade hon?

Och jag som tog fartyget jag kände igen, jag började googla efter bogserbåten. Hennes Lv var dessutom helt radarlett, men individuella radarstationer på 40mm batterierna. 15" kanoner kom från de lätta tunga kryssarna Glourius och Furious som byggts om till hagarfartyg på 20-talet.

Edited by Psilander
Posted
1. Vem är hon?

2. Hur slutade hon?

3. Vilken/ vilka nationer tjänade hon?

1. Viribus Unitis

2. Sänkt av italienska grodmän i Polas hamn den 1 november 1918.

3. Österrike-Ungern och Jugoslavien

Posted (edited)

USS Des Moines, enda tunga kryssare med hel automatiska 203mm kanoner, i tjänst till och från i på 70-talet, färdigställd strax efter kriget.

Edited by Psilander
Posted
USS Des Moines, enda tunga kryssare med hel automatiska 203mm kanoner, i tjänst till och från i på 70-talet, färdigställd strax efter kriget.

"USS" var rätt men det var i stort sett det enda...försök igen!

Posted (edited)

Svarar Alaska-klass (CB-1 USS Alaska och CB-2 USS Guam) och av de två fartygen i klassen tror jag det är USS Guam (CB-2).

Unikt? Kan det vara att de var något mellanting mellan kryssare och slagskepp?

edit: stavning

Edited by 106