Jump to content

Fartygsquiz


9x19

Recommended Posts

http://img455.imageshack.us/my.php?image=rovsmor1ps9.jpg

 

Land?

Klass?

Var ser man dessa oftast?

 

Danmark, AGDLEK-klassen, Gissningsvis runt Grönland!?

 

Lite snabb data för fiskeriövervakningsfartygen i AGDLEK klassen:

 

Y 386 AGDLEK - OUGV

Y 387 AGPA - OUGY

Y 388 TULUGAQ - OUGU

 

Fart - 12 knob

Längd - 31,4 m

Bredd - 7,7 m

Djupgående - 3,6 m

Deplacement - 330 t

Byggår - 1973-1979

Besättning - 14

 

:banghead:

Link to comment
Share on other sites

Det där är ett av fartyg av den singaporeanska Formidable-klassen. Det första fartyget är fransktillverkat och klassen är baserad på en fransk fartygskonstruktion (La Fayette). Kanske var det därför man valde ett namn som funkade på både franska och engelska till det första fartyget.

 

/mdn

 

Edit: Förtydligande.

Edited by mdn
Link to comment
Share on other sites

Det där är ett av fartyg av den singaporeanska Formidable-klassen. Det första fartyget är fransktillverkat och klassen är baserad på en fransk fartygskonstruktion (La Fayette). Kanske var det därför man valde ett namn som funkade på både franska och engelska till det första fartyget.

 

/mdn

 

Edit: Förtydligande.

Givetvis är det så! Guldstjärna till mdn... :lala:

Link to comment
Share on other sites

En medarbetare i min alldeles egna sektion för särskild inhämtning skickade denna bild från utlandet. Vad är det för något fartyg och hur hamnade det där?

fartyg6.jpg

 

Eftersom jag har för mycket fritid för mitt eget bästa har jag också räknat fram poängställningen i quizen:

Hotel Charlie One 9

Vargas 6

mdn 5

PB-Syte 5

106 3

Sgt. Papa Bear 3

Fu Johanson 3

Psilander 2

Victorr 2

Flamdämpare 2

fogel02 2

Följande har en poäng vardera: kNaSbOLL, BJE, Maskirovka, LRRP, Larsson, Mirage, Sleget, Danne och TGR.

 

/mdn

Link to comment
Share on other sites

Gissar på Thailändsk patrullbåt uppspolad av den stora tsunamin för ett och ett halvt år sedan.

Rätt! Nu var det egentligen en polisbåt, men det kan jag knappast kräva att ni ska kunna.

 

Dessutom utgår tröstpris i form av guldstjärna till HC1 för korrekt angivande av bognummer.

 

/mdn

Link to comment
Share on other sites

Fartyget på bilden är inget annat än kalsongkryssaren Sigrun :D

 

Tvättbytesfartyget Sigrun sjösattes 1961 på Kustvarvet i Falkenberg, hade ett deplacement på 256 ton och var 32*9*3,6m stort. Max fart var 11knop och han utrangerades 1992... :)

 

Edit: Hon hette Sigrun, INTE Sigyn... :)

Edited by PB-Syte
Link to comment
Share on other sites

Fartyget på bilden är inget annat än kalsongkryssaren Sigyn :)

 

Tvättbytesfartyget Sigyn sjösattes 1961 på Kustvarvet i Falkenberg, hade ett deplacement på 256 ton och var 32*9*3,6m stort. Max fart var 11knop och han utrangerades 1992... :)

 

Hrm... Hon hette SIGRUN!!!

Link to comment
Share on other sites

Då originalbilden finns i boken Örlogsfartyg så är jag GANSKA säker ja... :D Dock så hette hon ju som du mkt riktigt påpekade SIGRUN...
Helt korrekt.

 

Det enda tvättbytesfartyget i flottan, och det enda fartyget med samma namn som svärmor ;). (Fast svärmor stavar sitt namn Sígrun.)

 

/Olle

Edited by Olle P
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...