caridon Posted October 26, 2004 Report Posted October 26, 2004 kan vi få lite bättre uplösning på det där. som det är nu så kan det vara vad som helst. /C - som zoomat till enskilda pixlar. Quote
HrH Posted October 26, 2004 Report Posted October 26, 2004 oki, tog den större bilden jag hade av samma bild (eller något åt det hållet) Lycka till imorgon kl 1800 så kommer en bild ur en annan vinkel om ni inte löser detta tills dess =) HrH Quote
HrH Posted October 27, 2004 Report Posted October 27, 2004 Jaha, ingen gissning, ja då byter jag vagn men inte märke och snurrar 175 grader motsols... Samma fordonsmärke och typ men inte exakt samma fordon HrH Quote
Guest strvkomp Posted October 27, 2004 Report Posted October 27, 2004 Kan det vara ngt i stil med ett hjulgående fordon med extrapansar, typ Geländewagen eller nåt? Quote
HrH Posted October 28, 2004 Report Posted October 28, 2004 Men det räcker inte att bara säga massa saker tills man kommer igenom nålsögat. Men eftersom vi inte håller på med matematik på högskolenivå så säger jag att av dessa tre påståenden är ett rätt... - hjulgående fordon - med extrapansar - Geländewagen HrH Quote
Rickard N Posted October 28, 2004 Report Posted October 28, 2004 Är det den nya enhetsplattformen? Quote
caridon Posted October 28, 2004 Report Posted October 28, 2004 Är det den nya enhetsplattformen? Tror inte det jag tittade på bilder och där finns inget som verkar passa. Jag håller med HrH om att det är ett fordon med extrapansar och troligtvis hjulgående. (notera gaskolven som håller uppe det som verkar vara pansar.) men jag har spanat runt på amrekanska,britiska,tyska och franska lätta pansrade fordon och inte hittat ngt. ska gå över och leta bland asien fordon nu. /C - nyfiken. Quote
HrH Posted October 28, 2004 Report Posted October 28, 2004 Jaha det börjar droppa in några gissningar =) Vi ska avgränsa lite här i gissningarna. 1) Det är inte Enhetsplattformen, men fordonet kommer med olika beväpningsalternativ. 2) Vi avgränsar inte Caridons gissning ännu, men ger en ledtråd: LEDTRÅD : Två av Caridons länder som han/hon nämnde har gett materiellt stöd till detta land, därifrån detta fordon kommer ifrån, under konflikt med annat land eller något åt det hållet, fordonet är av senare model än konflikten... Nåja ett försök till ledtråd :P Nästa bild kommer ca 1800 idag, då tittar vi in under motorhuven för att se hur välstädat det kanske är där under motorhuven. Tills dess kommer jag förmodligen inte kunna logga upp för att kolla om ni kommer närmare med era gissningar. HrH Quote
HrH Posted October 28, 2004 Report Posted October 28, 2004 (edited) Jaha så här ser det ut i motorutrymmet, håll till godo.... och som sagt vissa kommer att tolka detta som en ledtråd vilket det också är Som extra underhållning bjuder jag på en extra bild med så kallat kaffespill att kffespillet har den form och kulör den nu har är bara en tillfällighet. Relationen mellan de två bilderna är också intressant eftersom de är exakt avbildade från verkligheten. HrH PS Imorgon 1800 så kommer nästa bild, då kommer jag att visa större del av fordonet... Innan dess gissa på DS Edited October 28, 2004 by HrH Quote
caridon Posted October 28, 2004 Report Posted October 28, 2004 (edited) Äntligen.... det är en ....... BPM http://www.jedsite.info/4x4afv/bravo/bpm_s...bpm-series.html eller en BPM 97 http://www.jedsite.info/4x4afv/bravo/bpm_s...pm97-intro.html lite svårt att avgöra vilken. rysk sak och stödet du tänkte på var WWII. ful ledtråd, fick mig att hamna helt fel till och börja med. /C Edit: kan det vara denna bilden du visar ? :P http://legion.wplus.net/guide/army/ta/bpm97-25.jpg Edited October 28, 2004 by caridon Quote
HrH Posted October 28, 2004 Report Posted October 28, 2004 Och givetvis var det BPM 97 jag var ute efter. Och vi har en värdig vinnare i Caridon som tar över tråden och letar i sina gömmor efter en ny bild HrH Quote
caridon Posted October 30, 2004 Report Posted October 30, 2004 Och här kommer äntligen uppföljaren. Jag har mycket att göra den närmsta veckan (börjar jobba så smått efter min sons födsel) så jag hinner nog bara kolla tråden en gång om dagen. Om ingen kommer på vad det är så kommer jag med ledtråd om några dagar /C Quote
caridon Posted October 30, 2004 Report Posted October 30, 2004 ok verkar vara knepig. dagens ledtråd: 3 mans besätning. och lite mer bild. den ska sitta över den gamla, jag lämnar det till den intreserade bildmakaren att jämka ihop bitarna /C Quote
The Swede Posted October 31, 2004 Author Report Posted October 31, 2004 Tänkte också på kettenkrad men då detta är en stridsfordonsquiz så kan ju inte den vara med, finns ju inte tillstymmelse till pansarplåt på den. ;) :P Quote
caridon Posted October 31, 2004 Report Posted October 31, 2004 Förstår inte vad det är för ngt fordon ni talar om. Försökte googla på kettenrad men fick inga träffar. Har di bättre namn och gissa med ? /C @ the swede sen när behövde ett fordon ha pansar för att vara med i strid ? Quote
106 Posted October 31, 2004 Report Posted October 31, 2004 Förstår inte vad det är för ngt fordon ni talar om. Försökte googla på kettenrad men fick inga träffar. Har di bättre namn och gissa med ? Sd.Kfz. 2 http://www.missing-lynx.com/library/german/kettenrad/k01.jpg Quote
eskil Posted November 1, 2004 Report Posted November 1, 2004 Förstår inte vad det är för ngt fordon ni talar om. Försökte googla på kettenrad men fick inga träffar. Har di bättre namn och gissa med ? Kettenkraftrad. Det är ju faktiskt en motorcykel med kedjor, inte en cykel med kedjor. ;) Quote
UAV Posted November 1, 2004 Report Posted November 1, 2004 Det är inte så roligt att bara se ett drivhjul. Går det inte at hitta knepiga fordon i helbild? Borde inte vara så svårt. Svårigheten borde inte ligga i en liten bild. Men detta är min högst personliga åsikt. Quote
dxl Posted November 2, 2004 Report Posted November 2, 2004 @UAV Kolla resten av tråden. För vissa räcker det med en bild på en bult för att gissa rätt Quote
The Swede Posted November 2, 2004 Author Report Posted November 2, 2004 @ Caridon. Var det rätt med Kettenkraftrad Sdkfz 2 eller är vi ute och cyklar? @UAV. Tyvärr är det nog så att om man lägger in en hel bild på ett fordon så är det någon som knäcker den bilden på 0,2 sekunder. ;) The Swede Quote
caridon Posted November 3, 2004 Report Posted November 3, 2004 @theSwede mf ja det var rätt. här är bilden jag utgick ifrån. Även om den är i utkanten va stridsfordonskategorin så tycker jag att Sd.Kfz. 2 är för fräck för att inte vara med. @ UAV håller med the Swede. folk här är så bra/insnöade på fordon att vi skulle behöva byta gissnings objekt var femte minut ok vinnare är Eskil som var först med korekt benämning sorry stridspitt90 och the Swede men rätt namn är ju viktigt i d3et militära eskil fortsätt tråden. /C Quote
eskil Posted November 3, 2004 Report Posted November 3, 2004 Oj, hoppsan! Jag hade faktiskt inte tänkt svara, utan bara hjälpa caridon med vad han skulle söka på. Jag utgick från att stridspitt90's svar var rätt. Eftersom jag inte har någon quiz-bild på lager så passar jag. Frågan är fri. Quote
Erik_G Posted November 3, 2004 Report Posted November 3, 2004 Ok, då passar jag på att ge UAV en fråga: /E Quote
Skuggan Posted November 3, 2004 Report Posted November 3, 2004 (edited) hoho, jag vet vad det är, men fan inte vad den heter (vet tom när den tillverkades, dvs vilket år) B) Edited November 3, 2004 by Skuggan Quote
UAV Posted November 4, 2004 Report Posted November 4, 2004 Passar den. För mycket att göra. Men den ser jävligt mysko ut. Föredömligt initiativ dock. Quote
Skuggan Posted November 4, 2004 Report Posted November 4, 2004 tyvärr kan jag inte namnet på den, men det är en rysk prototyp strv från ca 1917 helt klart den mest udda strv design som skapats enligt mig Quote
steelspear Posted November 4, 2004 Report Posted November 4, 2004 "Tsar tank" är det enda namn jag har hört ang den där monstruösa skapelsen. Det var nån rysk prototyp från då seklet var ungt. De stora hjulen skulle öka terrängframkomligheten var det tänkt. Quote
Erik_G Posted November 4, 2004 Report Posted November 4, 2004 "Tsar Tank" är en vanlig benämning. Den som kan uppge konstruktörens namn vinner poängen då stridsvagnen även ofta bär hans namn. /E Quote
Recommended Posts