Jump to content

Recommended Posts

Posted

Japp, det var Lebedenkos Tsar Tank vi såg på bilden. Ett gigantiskt missfoster till stridsvagn.

106 fortsätter med quizen.

/E

• 2 weeks later...
Posted

NY LEK !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ett tag sedan tråden uppdaterades med bilder så jag har kommit på en logisk fortsättning för oss svårt skadade pansarnördar.

Ett fåtal prestanda presenteras och ni gissar vilket fordon det rör sig om.

Man får själv välja vilka prestanda osv, det bör dock vara något förhållandevis unikt för vagnen annars blir det väl svårt.

Jag börjar

Hade en Ford V8 bensinmotor med 70 hästar, var beväpnad med antingen en 7.62mm ksp eller en 12.7 mm tksp. Mycket kort karriär. Överlag en misslyckad konstruktion.

Vilken vagn är jag ute efter ? :D

Posted

Om ingen Blågul Misstycker får jag ge den här nya leken ett försök? Eftersom ingen annan tycks reagera skulle verkligen misstycka om denna underbara Quiz gick i graven

Mvh//Anders

Posted (edited)

Gamla trådar dör aldrig, de bara försvinner från förstasidan och omgrupperar... eller nåt..

Ok, personligen föredrar jag bildquizen, men vi kan väl variera oss lite.

"Coffin for six brothers"

(Har även hört "Grave for six brothers" men coffin låter bättre :dong: )

Vilket fordon?

Vilken nations soldater myntade det citerade uttrycket?

(Edit: fel på tangentbordet)

(Edit igen, det är faktiskt Mats tur att gå vidare.. f'låt mig...men om inte Mats har nåt att komma med så..)

Edited by Erik_G
Guest strvkomp
Posted
Medium tank M3 eller Lee som den oxå kallades...det var ryssarna som myntade uttrycket iallafall....

Jag har för mig att det var M4 sherman som fick ett liknande smeknamn i ökenkriget. Den har dock bara 5 mans besättning så den går bort.

Så jag håller med om att det är en M3 Lee eller M3 Grant.

Just "coffin of six" vet jag inte vem som myntade men jag vet att både ryssar, engelsmän, amerikanare och tyskar hade snarlika uttryck för M4/M3.

[Onödigt vetande] Dessa uttryck kommer av att många dog i just dessa stridsvagnar och att de vid beskjutning började brinna. Många tror att det var för att de var bensindrivna, vilket iof sig är sant. Men det är dels för att de inte hade adekvat pansar för att stå emot tyskt pansarvärn och dels för att de lagrade en del av ammunitionen oskyddad i stridsutrymmet. Konsekvensen av en direktträff var således stor boom- ammon goes boom - besninen börjar brinna.

För övrigt var de flesta Tyska maskiner också bensindriva tvärt emot den allmäna uppfattningen.[/Onödigt vetande]

Posted

OT. Shermanvagnarna fick det tveksamma smeknamnet "tommy-toaster" av tyskarna pga av deras ovana att snabbt explodera vid träff, engelsmännen själva gav dem smeknamnet "ronson" efter ett engelskt cigarettändarmärke...har jag iaf hört/läst/sett ngnstans..

Posted
OT. Shermanvagnarna fick det tveksamma smeknamnet "tommy-toaster" av tyskarna pga av deras ovana att snabbt explodera vid träff

Nej... tyskarna kallade den för "Tommy-kocher".

Som bekant så har inte tyskarna engelska som hemspråk. :P

[/OT]

• 2 weeks later...
Posted

Jag fick bara sådandär jävlans lust att liva upp tillvaron för er grabbar och jäntor med en ny QUIZ....

Eftersom denna tråd har fått förfalla under många dagar tänkte jag ta kontroll över den i några minuter och ladda upp en liten liten liten bild.

Och här är bilden, men vad föreställer detta lilla fragment av en större bild.

testbild001.jpg

Nu vill jag att ni gissar annars får ni inga julklappar i år

Hr H

Posted

Okej The Swede har nästa bild, eller gåta ... annars har jag en rätt så bra gåta men sämre bild att ladda upp som nästa gåta, men som sagt jag måste gissa rätt för min nästa chans...

Centurion BARV

barv002.jpg

Hr H