Jump to content

Recommended Posts

Posted

Enligt TT samt Pangea Design

Stockholm 2005-09-07

Pangea design sätter profil på nya Försvarsmakten

Försvarsmakten reformeras och går från invasionsförsvar till insatsförsvar. I förändringen ingår även att ta fram en ny grafisk profil. Uppdraget har gått till designbyrån Pangea design i Stockholm.

I den reformerade Försvarsmakten kommer behovet av tydlighet och synlighet att vara stort. Med uppdrag i andra länder och i slimmad organisation är förutsättningarna helt andra än tidigare. En bättre anpassad grafisk profil är nödvändig för att kunna kommunicera

effektivt under de nya förhållandena.

”Idag finns det många symboler och varumärken inom försvaret. Vi har tillsammans med arbetsgrupper inom Försvarsmakten valt en designstrategi som utgår från att kommunicera EN försvarsmakt. Istället för en mängd olika symboler och varumärken, som finns idag, kommer vi att ta fram ETT varumärke som ska gälla för hela organisationen. Det ska också vara lätt att bygga vidare på designen och utveckla den för olika behov”, säger Ylva Lipkin, vd på Pangea design.

Under 2006 införs den nya profilen. Den kommer att inbegripa allt från

brevpapper till webbplats och skyltar.

”För oss kommer det att bli enklare och effektivare att kommunicera med ett varumärke. Traditionen att visa vapenslag och försvarsgrenar är inte lika viktig längre; vi är EN försvarsmakt med många olika förmågor. För att tydligt markera vilken förändring Försvarsmakten genomgår är det därför viktigt att byta utseende. Ett försvar – ett utseende, enkelt uttryckt”, säger Staffan Dopping, informationsdirektör på Försvarsmakten.

För mer information kontakta:

Ylva Lipkin vd, Pangea design AB.

Tel 08-714 36 50. Epost [email protected]

Örjan Nordling, creative director, Pangea design AB

Tel 08-714 36 54. E-post [email protected]

(min fetmarkering av texten)

Och jag som trodde att försvarsmakten som myndighet redan hade en gemensam symbol samt att en del av oss gillar traditionerna...

Dags för namnlistor och proteststormar till denne Staffan Dopping.

Otroligt vad undersysselsatta pappersvändare kommer på ist. för att syssla med verkliga problem.

• Replies 218
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Det låter mest som vanligt reklamsvammel. Slutresultatet blir nog bara en uppdaterad ny grafisk profil till sist ändå - kan man hoppas.

Posted

Det är skönt att se att Försvarsmakten fortfarande fokuserar på det som är viktigt.

För övrigt måste jag var dum, för jag trodde att den här redan var symbolen för Försvarsmakten...

Posted
Detta borde bli FM nya symbol!

file_30685.gif.webp

Ett grönt försvar! :clap:  :baskerHV:  :camo:  :}  0:)  :}  :blink:

Det sorgligaste är att inte ens det känns helt avlägset längre.. :D

Traditioner är väl till för att avskaffas, eller hur var det nu igen... 8-/

• Forumsledning
Posted

Jag har nog delade meningar om hurvida FM bör mixtra med sin profil. Först vill jag ju se resultatet innan jag yttrar mig för mycket.

Om man titta på USA så har deras profil utvecklats med samma grundtanke... och ja.. om den är fin/bättre än innan råder det säkert delade meningar om. Även om det i vissa fall känns skönt att det sker någon form av mordernisering. För visst känns det mycket med alla dessa sköldar o förband som inte längre existerar, och det kanske kan upplevas som förvillande..

men jag kommer följa förändringen med intresse, om det nu blir någon förändring.

Posted

Bollar in en liten fråga här, som diskussionsunderlag.. av ren nyfikenhet eftersom jag väldigt ofta hört uttrycket FM bör fokusera på vad som är viktigt.

Vad är det som är viktigt, vi kan ta det hela i ett kort och långsiktigt perspektiv även om "in the long run we're all dead"..

@BG, jag är medveten om att min fråga kan tyckas dra det hela off topic, men då det så ofta i dessa sammanhang refereras till "vad som är viktigt" så är jag ganska nyfiken på vad det är alla talar om. Någonting säger mig även att vissa "viktigheter" glöms bort när man fokuserar på andra "viktigheter".. Ska försöka knyta ihop säcken med min åsikt lite senare.

En fråga till hoppade upp i huvudet på mig så där helt sådär.. Hur många ser ett vpl försvar på låt oss säga 10 års sikt?

GMY

Posted
En fråga till hoppade upp i huvudet på mig så där helt sådär.. Hur många ser ett vpl försvar på låt oss säga 10 års sikt?

GMY

Personligen ser jag slutet på VPL-eran komma snarare än 10år...

Jag tror att vi GANSKA snart ser den sista kullen "inmönstrade" soldater.

Ersättaren blir antagligen "insökta" soldater.

Tittar man på utvecklingen så tycker jag att man ser det ganska klart.

:baskerHV:

Posted

GMY

Personligen ser jag slutet på VPL-eran komma snarare än 10år...

Jag tror att vi GANSKA snart ser den sista kullen "inmönstrade" soldater.

Ersättaren blir antagligen "insökta" soldater.

Tittar man på utvecklingen så tycker jag att man ser det ganska klart.

0:)

Hepp, otippat att vi två skulle vara överens.. ,O

Då får vi nog ta och vara attraktiva.. FM alltså...

Precis hela samhället har under en period faktiskt skakats lite i sin verklighet då det numera extremt sällan är så att demand överstiger supply.. I stort sett överallt måste man se över hur man syns, och att man syns.. Och på mycket få ställen ser man det som en separat uppgift skild från vad man ser som sin kärnuppgift.. Istället har man insett att detta är något som måste gå hand i hand med allt annat och genomsyra hela organisationen.. Varför skall det vara annorlunda för FM?

Därmed inte sagt att detta, gemensamt varumärke, är det enda eller det rätta steget... Men till alla som säger att FM skall bli bäst på att lösa det uppdrag riksdagen ställer dem, och inget annat, så håller jag inte med. Jag hoppas att detta inte är den enda tanken hos FM utan förhoppningsvis en del i någon form av "marknadskommunikationsstrategi" som ser längre fram, och som de fact ser problematik som borttagen vpl och en folkopinion som inte bryr sig ett skit om FM.

Slutligen hoppas jag till gud, att man även inom FM, funderar på någon slags intern marknadsföring.. stapplande steg tas redan... men mer nehövs..

GMY

Posted

OT: Om vi tänker oss att dom regementen som finns nu finns kvar,och nu sverige går över till anställda hur många kan tänkas anställas då, mindre eller mer än som mönstrar och blir placerade?

Posted
OT: Om vi tänker oss att dom regementen som finns nu finns kvar,och nu sverige går över till anställda hur många kan tänkas anställas då, mindre eller mer än som mönstrar och blir placerade?

Det beror på många saker. Vilka insatsförband ska finnas, fler eller färre än idag? Regementen/flottiljer är bara utbildningsplattformar.

Vad det får kosta, och kan man tänka sig att omfördela pengar inom försvarsanslaget?

Hur ska de anställda soldaterna bo? Om de ska bo på logement, ska de då få betala för kost och logi? Eller ska det räknas som skattepliktig förmån? Osv osv...

Posted

Nu börjar vi väl glida way, way of topic här.

Det finns väl andra trådar till den frågan?

Här diskuterar vi huruvida Hr Dopping ska tillåtas ge Hr Braunstein hjärtinfarkt och stroke på samma gång.

The Swede

BLÅGUL

Posted

efter att ha funderat ett tag tycker jag att detta är bra, att hela FM får ett tecken! och inte som idag med en massa olika.

Men varför lägga ut det till en reklambyrå? varför fungerar inte försvarsmaktens märke?

mil_vapen.gif.webp

Men en annan del av mig tycker att det är synd att en mycket stolt och gammal tradition försvinner, och troligen är det inte någon ekonomisk vinst heller i att ta bort denna tradition. Vill man förstöra en organisation så ta bort deras traditioner och symboler... Så det är med kluven känsla jag tycker att det är bra med ett enhetligt emblem för HELA försvarsmakten. Men att det skapas ett totalt nytt av en reklambyra tycker jag är felaktigt.

Posted (edited)

Eftersom jag är lite optimist, så misstänker jag att heraldiken kommer att vara kvar, åtmistånde inoficciellt.

Mycket finns bevarat i böcker och jag misstänker att regementena kommera att fortsätta med sina tecken.

Edit: Jag måste ha avskaffat stavningskontrollen i min skalle...

Edited by Hendrix
Posted
Eftersom jag är lite optimist, så misstänker jag att heraldiken kommer att vara kvar, åtmistånde inoficciellt.

Mycket finns bevarat i böcker och jag misstänker att regementena kommera att fortsätta med sina tecken.

Edit: Jag måste ha avskaffat stavningskontrollen i min skalle...

Skulle nog också tro det.

Posted

Stort (läs: gigantiskt) silverhalsband med bokstäverna FM snirkligt och diamantprytt i bästa moderiktigt fashionabla bling-bling-stil...?

Allvarligt talat kan lite steg åt det här hållet säkert i mångt och mycket påverka bilden av FM hos många "mindre insatta".

Sedan håller jag även med Rokare - jag vill som slaskbasse i HV känna av att det är lite "nya tider" osv.

För att krångla till det ytterligare åtta varv - gammal fin heraldik på M/87 och lite mer "fina" tillställningar etc, och sedan köra fältmässigt så det skriker om det. Skär i hjärtat att säga, men jag gillade aldrig färgglada märken på 90-uniformen - och gör det inte nu heller :rodna:

Posted

Hoppas bara inte att dom inför någon "Marabo-logga" med mjuka, äckliga linjer som tydligen alla varor ska ha nu.

Jag tycker det här är en grymt onödig grej, det kommer kosta en hel del att byta loggan på skyltar, fordon, uniformer, brevpapper, blanketter etc etc.

Posted

Det går ju inte att komma ifrån att vår bransch är väldigt traditionstyngd. Många cermonier och symboler har gamla anor och representerar ett historiskt arv som vi på något sätt förvaltar. Heraldik, förbandsmarscher, tecken med mera mm.

Personligen tycker jag om traditionsdelen och tycker det vore tråkigt om den försvann bit för bit. Visst kan man påtala det praktiska, men är vårt största problem verkligen att "allmänheten" förväxlar oss med ICA-koncernen för att vi har oklar grafisk profil? Undar om inte många, både utanför och innanför grindarna skulle bli besvikna om alla dessa delar försvann.

Om man tänker ett steg längre så skulle man ju kunna tänka sig en gemensam uniform (ej funktionsplaggen av naturliga skäl)

för hela försvarsmakten. Väldigt praktiskt kanske, men?

50 öre fattigare

/Uboff

• 2 weeks later...
Posted (edited)

Jag vet inte varför jag bryr mig längre.... Det känns som att min bitterhet ökar koefficient med åldern och just den här lilla blänkaren gav mig ett mutipelt förmaksflimmer under resten av lunchen. Nu skall någon snajdig liten reklamfirma spåna fram Krigsmaktens (freudiansk felsägning) nya logotype. Jaha. Nu vet man ju hur mycket sådant där skit brukar kosta och resultatet blir nästan alltid fördjävla sorgligt. Kolla exempelvis när Sparbanken bytte logga för några år sedan till det där LSD-influerade rorchach-testet! Fyfan! Och nu skall mupparna på Hkv vräka ut ett par tre millar på att byta brevhuvuden, flaggor, sköldar och NAMN! varför inte tilldela alla en teletubbies-overall som mysuniform, utse DiLeva som ÖB och kalla skiten för något miljö och jämställdhets homo-bi-trans kramgott! Sverige är fantastiskt. Landet där historia och traditioner hamnar i pissrännan för tid och evighet.

tillägg: Såg ni på Pangeas logga? S:et och D:et är liksom markerat.... Kan det vara något förtäckt Sverigedemokratiskt? Fram med foliehatten!

Edited by Ragulin
Posted

Ehhhh...näe? En av grundpelarna inom FM är just att lyda order, så att helt enkelt bortse ifrån direktiven att ta bort de symboler som ny ska bort är väl knappast troligt. Helt rätt att mycket finns bevarat i böcker, Kgl Kungliga Kronobergs regemente till exempel och hela Kustartilleriet, men det finns inget kvar i vekligheten. Så, tesagt gäller! Kommer ordern att symboler ska bort så dammar det bara till innan symbolerna ifråga är just...borta. Eller i någon bok från SMB. Tror ju jag, då. Tråkigt och historielöst är det, men det är det ju rätt mycket i detta land som är.

Posted

Bara för att man kanske uppgraderar logotypen på mil.se, rekryC:s jättetrailer med mera till något som kanske ser ut så här:

armylogo.gif.webp

eller kanske så här:

symbolopt3.jpg

...så behöver inte det betyda att vi helt plötsligt kommer gå runt med färgglada bananer, bumbibjörnar eller prideflaggor på axelklaffarna.

(Jag vet nämligen att vare sig USAF eller RNZA gör det, sin flashiga logga till trots)

Det finns en skillnad på vad man kommunicerar med utåt, och vad man kommunicerar med internt.

Posted

Nya loggon är klar, men än så länge hemlig. Den skall godkännas av olika instanser. Men snart kommer vi troligen att få se en bild på den...

Posted

Precis vad jag hoppas och tror på också.

Bara för att man kanske uppgraderar logotypen på mil.se, rekryC:s jättetrailer med mera till något som kanske ser ut så här:

.........

...så behöver inte det betyda att vi helt plötsligt kommer gå runt med färgglada bananer, bumbibjörnar eller prideflaggor på axelklaffarna.

(Jag vet nämligen att vare sig USAF eller RNZA gör det, sin flashiga logga till trots)

Det finns en skillnad på vad man kommunicerar med utåt, och vad man kommunicerar med internt.