3345 Posted September 9, 2012 Report Share Posted September 9, 2012 (edited) Jag satt å tittade lite på den nya bandvagnen som skall komma (eller kanske även har) och som jag förstod skall dennna ersätta PBV302.Detta låter ju inte helt galet men det som fick mig att grunna lite till var att jag hörde att PBVna på ING2 bandgående ing kompani skulle få dessa som ersättning med, och frågan är då är detta en förbättring på alla nivåer i skydd mobilitet och eldkraft ?Då jag har förstått det som att ing kompanierna specielt då det bandgående anses vara en "aggresiv" styrka.Är HMG och granatsprutan effektiv mot nått tyngre än personer och väldigt lätt pansar ? Samma sak gäller ju AMVn, samt gissningsvis vilket ger bäst skydd Den nya bandvagnen eller Patrian och hur står de sig mot AMVn.En liten fundering men det blev visst många frågor av den. Edited September 25, 2013 by henke Rubrik och taggar/Henke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joddlar Bent Posted September 9, 2012 Report Share Posted September 9, 2012 Vad heter den nya PBV:N ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
3345 Posted September 9, 2012 Author Report Share Posted September 9, 2012 Nja inget än som jag fattar det. http://www.fmv.se/sv/Nyheter-och-press/Nyheter-fran-FMV/FMV-anskaffar-48-nya-bandvagnar/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
REALIN Posted September 9, 2012 Report Share Posted September 9, 2012 Bandvagn 410 heter den. Någon som har en aning om vilka som ska få dom 48st första? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mantas Posted September 9, 2012 Report Share Posted September 9, 2012 Ryktet säger att Ing 2 står först på tur. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu. Kil Posted September 12, 2012 Report Share Posted September 12, 2012 Vet inte om tanken är att ersätta 302:orna... Tror mer att tanken är att ersätta alla BV206/208/309. Detta för att framför allt 206/208 börjar komma till åren och att de bara är gjorda av glasfiber. Vad jag har förstått så är även 309:orna duktigt slitna. Men som sagt jag kan ju ha fel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Meteor Posted September 12, 2012 Report Share Posted September 12, 2012 En hel del matnyttigt om Bv410: http://www.ointres.se/2012-2_BvNy_del2.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
3345 Posted September 12, 2012 Author Report Share Posted September 12, 2012 Som jag fattade det skulle de i all fall på Ing2 ersätta PBVna. Där fanns det mycke intressatnt i den länken tackar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted November 3, 2012 Report Share Posted November 3, 2012 "Plastbandvagnen" är inte helt uträknad, iaf inte som systemlösning. 206 börjar dock bli till åren och bör väl bytas ut snart, men man har bla i Boden för ett par år sedan utvärderat en modern variant av Bv 206 med bla en ny Dieselmotor, AirCondition, bättre fjädring, nytt bandaggregat. mer utrymme osv. Men den är fortfarande helt i plast/komposit, vill minnas att man testade 3 vagnar i lite olika utförande och konstruktionslösningar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
REALIN Posted November 3, 2012 Report Share Posted November 3, 2012 Det är bra att man redan nu planerar för ett byte av Bv 206 eftersom det är rätt många vagnar som måste bytas om cirka 10 år eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted November 3, 2012 Report Share Posted November 3, 2012 eller så reparerar man dom till förbannelse, för reservdelar finns det fortfarande. men ett utbyte av Bv206 systemet ligger nog ca 10 år framåt skulle jag tro Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
709 Posted November 3, 2012 Report Share Posted November 3, 2012 206:or i fast tjänst tror jag kommer att bytas ut efterhand. I Hv blir det väl som med Tgb20, tills de rasar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted November 3, 2012 Report Share Posted November 3, 2012 I den version at Materielplanen som finns att läsa för oss vanliga dödliga, så framgår det att BV206/8 kommer vidmakthållas tills efter 2025. Det är en bra konstruktion, och en dröm att köra 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted November 3, 2012 Report Share Posted November 3, 2012 Absolut, men vi vet ju av erfarenhet också att man inte byter ut ett system genom ett snäpp med fingrarna (inte så ofta iaf ) "läs hkp4" Men hur som, en ny plastvagn lär ju smygas in i FM först och HV sen, den vagn jag såg på I19 var endast för att hägglunds skulle testa den, den var inte på något vis slutprodukten av vad FM hade planer på att anskaffa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
REALIN Posted November 4, 2012 Report Share Posted November 4, 2012 Jag trodde hela IO14 (förutom Hv) skulle ha skyddade fordon? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted November 4, 2012 Report Share Posted November 4, 2012 har jag svårt att tänka mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weekendwarrior Posted November 6, 2012 Report Share Posted November 6, 2012 Tänk om FM nu kunde göra sig av med alla gamla bensinare och bara ha dieslar, även Hv... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Akrosh Posted November 6, 2012 Report Share Posted November 6, 2012 jag vet att 410an går i afganistan. va på utbildning med han som är med och har tagit fram den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berg Posted November 6, 2012 Report Share Posted November 6, 2012 Då uppfattade du nog Lt. Edvardssen helt fel... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Akrosh Posted November 7, 2012 Report Share Posted November 7, 2012 jasså? hur då menar du? ja det kan vara möjligt att jag missförstod honom Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Akrosh Posted November 7, 2012 Report Share Posted November 7, 2012 när jag tänker efter nu när du sa som du gjorde så kan jag ha blandat ihop 410an med en annan vagn. ber om ursäkt i så fall Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Magnusson Posted December 27, 2012 Report Share Posted December 27, 2012 Ryktet sa först att vi på 222:a Ing Komp skulle få 410an 2014. Men sen i sommras när jag var inne på KFÖ fick vi höra att vårt systerkompani, 224:e kommer få dom först istället så 222:a kommer rulla 302:a i några år till. Men ja dom ska ersätta 302:orna rakt av med 410:orna. Sen angående strids/skyddsförmågan så tror jag inte man sänker den nämvärt mycket. 302:an idag har väldigt svagt pansar mot moderna fientliga pansarskott. Det som penetrerar en 410 penetrerar en 302a. Skulle väl vara om 302an var bättre på att ta emot 12.5:or möjligtvis. Men sen väger man upp det med att RWS:en som ska vara på 410 ger nattkapacitet, laseravståndsbedömning osv vilket gör vagnen effektivare än 302an när den väl behöver bekämpa något. För mig personligen som sitter på stab/Tross plutonen så blir det nog en rejäl förbättring när 410 kommer ut med tanke på hur lite strid vi råkar ut för, bekvämligheten i 410an måste vara 7 mil bättre än 302an. /Thompa 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
3345 Posted December 29, 2012 Author Report Share Posted December 29, 2012 Så då ska det "snabba" å lättrörliga kompaniet som max göra 65km/h. Det låter ju inte så kvickt i mina öron men jag är ingen expert. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Magnusson Posted December 29, 2012 Report Share Posted December 29, 2012 302an har en angiven hastighet på 66km/h så ingen större skillnad? Sen tophastigheten gör inte så stor skillnad, med 302an rullar vi i 40-50km/h, kör man in i terräng är man nere på 20-30km/h genast. Man kör inte ihjäl fienden ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
3345 Posted December 29, 2012 Author Report Share Posted December 29, 2012 Syftade mest på att det var väll meningen att 224 skulle ha Patgb203 å de gör ju upp mot 110 knyck Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Magnusson Posted December 29, 2012 Report Share Posted December 29, 2012 Du har väldigt rätt. 224.e är ett patgb kompani. Har blandat ihop kompaninummerna... Kommer inte på vilket kompani det blir men "det andra bandgående" kompaniet i 22 Ing bat ska få 410 innan 222.a komp får det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
3345 Posted December 29, 2012 Author Report Share Posted December 29, 2012 Jaha där ser man där ska finnas 2st bandgående. Trodde bara att där skulle bli 2 totalt men jag är allt annat än välinformerad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Magnusson Posted December 29, 2012 Report Share Posted December 29, 2012 Jag var korkad nog att inte skriva ner allt i sommras. Ska se om jag kan få tag på en komplett org tabell, men ja 2 bandgående kompanier är där och minst 1 hjulgående. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Meteor Posted September 25, 2013 Report Share Posted September 25, 2013 Fler än de redan 48 beställda på G.. "Ca 100" anges antalet till. Totalt finns option på 127 utöver de 48 redan beställda. Vi får se exakt hur många som beställs denna gång..http://allehanda.se/opinion/ordetfrittochdebatt/1.6308839-nya-bandvagnar-till-forsvaret-gynnar-ornskoldsvikhttp://allehanda.se/start/ornskoldsvik/1.6312938-forsvaret-lagger-ny-order-i-o-vik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weekendwarrior Posted September 25, 2013 Report Share Posted September 25, 2013 Anledningen till att man inte köpte Bv 10 från början lär ha varit för att 206/208/308 rymdes exakt X antal av i en förlängd C-130, medan Bv 10 är större. Därav tror jag inte att man kommer att överge de äldre modellerna av bandvagn utan bara succesivt byta ut dem mot nyare efter behov. Just nu känns det som att det är just de gamla bensinarna som främst behöver bytas. Den nyare typen av bandaggregat man konstruerade till Bv 10 finns numera även som standard på Bv 308 och det lär gå att beställa eller modifiera samtliga av de äldre modellerna med den nya typen av bandaggregat. Jag tycker att bytet från PBV 302 till Bv 410 (FM's modellbeteckning på Hägglunds Bv 10) för ingenjörs- och ledningsförband verkar logiskt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.