Jump to content

3345

Recommended Posts

Jag satt å tittade lite på den nya bandvagnen som skall komma (eller kanske även har) och som jag förstod skall dennna ersätta PBV302.
Detta låter ju inte helt galet men det som fick mig att grunna lite till var att jag hörde att PBVna på ING2 bandgående ing kompani skulle få dessa som ersättning med, och frågan är då är detta en förbättring på alla nivåer i skydd mobilitet och eldkraft ?
Då jag har förstått det som att ing kompanierna specielt då det bandgående anses vara en "aggresiv" styrka.
Är HMG och granatsprutan effektiv mot nått tyngre än personer och väldigt lätt pansar ? Samma sak gäller ju AMVn, samt gissningsvis vilket ger bäst skydd Den nya bandvagnen eller Patrian och hur står de sig mot AMVn.

En liten fundering men det blev visst många frågor av den.

Edited by henke
Rubrik och taggar/Henke
Link to comment
Share on other sites

Vet inte om tanken är att ersätta 302:orna... Tror mer att tanken är att ersätta alla BV206/208/309. Detta för att framför allt 206/208 börjar komma till åren och att de bara är gjorda av glasfiber. Vad jag har förstått så är även 309:orna duktigt slitna.

 

Men som sagt jag kan ju ha fel.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

"Plastbandvagnen" är inte helt uträknad, iaf inte som systemlösning.

 

206 börjar dock bli till åren och bör väl bytas ut snart, men man har bla i Boden för ett par år sedan utvärderat en modern variant av Bv 206 med bla en ny Dieselmotor, AirCondition, bättre fjädring, nytt bandaggregat. mer utrymme osv.

 

Men den är fortfarande helt i plast/komposit, vill minnas att man testade 3 vagnar i lite olika utförande och konstruktionslösningar.

Link to comment
Share on other sites

Absolut, men vi vet ju av erfarenhet också att man inte byter ut ett system genom ett snäpp med fingrarna (inte så ofta iaf ) "läs hkp4"

 

Men hur som, en ny plastvagn lär ju smygas in i FM först och HV sen, den vagn jag såg på I19 var endast för att hägglunds skulle testa den, den var inte på något vis slutprodukten av vad FM hade planer på att anskaffa.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ryktet sa först att vi på 222:a Ing Komp skulle få 410an 2014. Men sen i sommras när jag var inne på KFÖ fick vi höra att vårt systerkompani, 224:e kommer få dom först istället så 222:a kommer rulla 302:a i några år till. Men ja dom ska ersätta 302:orna rakt av med 410:orna.

 

Sen angående strids/skyddsförmågan så tror jag inte man sänker den nämvärt mycket. 302:an idag har väldigt svagt pansar mot moderna fientliga pansarskott. Det som penetrerar en 410 penetrerar en 302a. Skulle väl vara om 302an var bättre på att ta emot 12.5:or möjligtvis. Men sen väger man upp det med att RWS:en som ska vara på 410 ger nattkapacitet, laseravståndsbedömning osv vilket gör vagnen effektivare än 302an när den väl behöver bekämpa något.

 

För mig personligen som sitter på stab/Tross plutonen så blir det nog en rejäl förbättring när 410 kommer ut med tanke på hur lite strid vi råkar ut för, bekvämligheten i 410an måste vara 7 mil bättre än 302an.

 

/Thompa

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

302an har en angiven hastighet på 66km/h så ingen större skillnad? Sen tophastigheten gör inte så stor skillnad, med 302an rullar vi i 40-50km/h, kör man in i terräng är man nere på 20-30km/h genast. Man kör inte ihjäl fienden ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Fler än de redan 48 beställda på G.. "Ca 100" anges antalet till. Totalt finns option på 127 utöver de 48 redan beställda. Vi får se exakt hur många som beställs denna gång..
http://allehanda.se/opinion/ordetfrittochdebatt/1.6308839-nya-bandvagnar-till-forsvaret-gynnar-ornskoldsvik
http://allehanda.se/start/ornskoldsvik/1.6312938-forsvaret-lagger-ny-order-i-o-vik

Link to comment
Share on other sites

Anledningen till att man inte köpte Bv 10 från början lär ha varit för att 206/208/308 rymdes exakt X antal av i en förlängd C-130, medan Bv 10 är större.

Därav tror jag inte att man kommer att överge de äldre modellerna av bandvagn utan bara succesivt byta ut dem mot nyare efter behov.

 

Just nu känns det som att det är just de gamla bensinarna som främst behöver bytas.

Den nyare typen av bandaggregat man konstruerade till Bv 10 finns numera även som standard på Bv 308 och det lär gå att beställa eller modifiera samtliga av de äldre modellerna med den nya typen av bandaggregat.

 

Jag tycker att bytet från PBV 302 till Bv 410 (FM's modellbeteckning på Hägglunds Bv 10) för ingenjörs- och ledningsförband verkar logiskt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...