Jump to content

HMS Småland


SuperSandman

Recommended Posts

Scannat in lite kort från farsans vlp -68 / -69 som han gjorde ombord på jagaren Småland. Tänkte dela med mig lite av bilderna på detta underbara fartyg.

Jag får en klump i halsen när jag inser att dessa tider är förbi. Den svenska flottan är inte vad den en gång var. Både på gott och ont.

 

Småland 1

 

Småland 2

 

Småland 3

 

Småland 4

 

Småland 5

 

HMS Hälsingland på Nordsjön på väg till England.

 

HMS Hälsingland by night

 

HMS Öland, HMS Hälsingland, HMS Småland förtöjda på Themsen, London

 

Så det kan gå...

 

Småland 10

 

EDIT: Bytte webhotell för bilderna.

EDIT 2: Bilderna finns i betydligt bättre upplösning om så önskas. Gjorde dom mindre för att underlätta för internetanvändare som inte är lika lyckligt lottade med uppkoppling som vissa andra.

Edited by SuperSandman
Link to comment
Share on other sites

Min morfar var maskinist på Småland så jag har varit ombord mååånga gånger.

Säga vad man vill om henne men att se henne ligga där i Göteborgs hamn får ofta tankarna att vandra...

Link to comment
Share on other sites

Min morfar var maskinist på Småland så jag har varit ombord mååånga gånger.

Säga vad man vill om henne men att se henne ligga där i Göteborgs hamn får ofta tankarna att vandra...

min farsa va torpedtekniker.. lekte med dom nya fina robotarna, å även med minor till viss del.. pimplade 96-procentig sprit som va till drivmedel till torpederna efter att dom filtrerat det i gasmaskerna.. då var det lumpen på riktigt :baskerFN:

 

har varit ombord ett par ggr här nere i göteborg.. det kliar lika mycket i fingrarna varje gång :P man borde dra igång skorven å ha turer med den. åtminstone en gång per år, så den kommer ut och blir luftad.

Link to comment
Share on other sites

Så vackert, så vackert! :clap:

 

Måste ha varit en häftig syn att se alla jagare åka ut på övning.

 

PS: Pappa kände en killa som låg på en jagare, de hade tydligen lyckats trycka upp den i 50 knop!. Pappa, som låg på fregatten Visby har sagt att enligt maskinkillarna så klarade Visby av BETYDLIGT högre farter aän officiella 30 knop

Link to comment
Share on other sites

Hur länge har Småland legat i Göteborg? Är det fortfarande så pass intakt att det skulle vara möjligt att ta en tur ut på böljorna de blå?

Den har legat där sedan 1987 och den var på varv för några år sedan - för att hålla rosten borta.....

Link to comment
Share on other sites

Är det fortfarande så pass intakt att det skulle vara möjligt att ta en tur ut på böljorna de blå?

Har de inte skurit upp något (typ turbiner, reduktionsväxlar motsv) så är det nog bara en fråga om pengar.

 

Har de skurit upp något viktigt är det nog bara en fråga om ännu mer pengar.

 

Så kommer det någon oljeschejk som absolut vill ha en tur med svensk jagare och har mycket pengar över är det nog inga större problem, bara han beställer resan ett par år i förväg. :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Är det fortfarande så pass intakt att det skulle vara möjligt att ta en tur ut på böljorna de blå?

Har de inte skurit upp något (typ turbiner, reduktionsväxlar motsv) så är det nog bara en fråga om pengar.

 

Har de skurit upp något viktigt är det nog bara en fråga om ännu mer pengar.

 

Så kommer det någon oljeschejk som absolut vill ha en tur med svensk jagare och har mycket pengar över är det nog inga större problem, bara han beställer resan ett par år i förväg. :baskerFN:

Maskin är såvitt jag vet intakt med alla turbiner, hjälpmaskiner etc. :banghead:

Link to comment
Share on other sites

Guest Skandevall

Farsan var signalist på höger bryggvinge på Småland (om jag inte minns fel :huh: ) någon gång under tidigt 70-tal. Ska se om han har några bilder från sin värnplikt..

 

// Skandevall

Link to comment
Share on other sites

Så vackert, så vackert! :)

 

Måste ha varit en häftig syn att se alla jagare åka ut på övning.

 

PS: Pappa kände en killa som låg på en jagare, de hade tydligen lyckats trycka upp den i 50 knop!. Pappa, som låg på fregatten Visby har sagt att enligt maskinkillarna så klarade Visby av BETYDLIGT högre farter aän officiella 30 knop

nja.. när farsan låg inne så hade dom högfartsprov och lyckades pressa upp den i 40 knop innan dom blåste en ångledning i maskin å skållade en stackars maskinare.. 50 knop är nog lite överdrivet :S

Link to comment
Share on other sites

Jag kan bara säga att jagaren Småland och ubåten Nordkaparen tillsammans med det nya tillskottet på Göteborgs maritima museum är värt att besöka! Det går till och med att smyga in utan att pröjsa!

Link to comment
Share on other sites

Jag kan bara säga att jagaren Småland och ubåten Nordkaparen tillsammans med det nya tillskottet på Göteborgs maritima museum är värt att besöka! Det går till och med att smyga in utan att pröjsa!

Så, du rekommenderar muséet men vill inte medverka till att fartygen hålls i utställningsbart skick?

 

:huh:

 

Nästa gång betalar du för de gångerna du smitit in. Det är en order.

 

mvh

Erik G

Link to comment
Share on other sites

ja usch, om man knallar in på ett militärhistoriskt museum mår man ju riktigt illa om man går därifrån utan att pröjsa...

 

undertecknad lägger helst några kronor extra om det är ett sådant museum där man får betala valfri avgift...

 

usch... har smugit in utan att betala på pansarmuseet i axvall en gång utan att betala.... har dock betalat igen det vid senare tillfällen...

Link to comment
Share on other sites

Om nu Rokare råkar stå där nere för att genomföra en guidning på Småland och han får syn på en plankandes Sidron så kan man hypotetiskt tänka sig att Sidron i förlängningen mycket väl kan tänka sig att gladligen betala :banghead:

 

:o

 

B)

Link to comment
Share on other sites

Jag kan bara säga att jagaren Småland och ubåten Nordkaparen tillsammans med det nya tillskottet på Göteborgs maritima museum är värt att besöka! Det går till och med att smyga in utan att pröjsa!

Så, du rekommenderar muséet men vill inte medverka till att fartygen hålls i utställningsbart skick?

 

:Malaj:

 

Nästa gång betalar du för de gångerna du smitit in. Det är en order.

 

mvh

Erik G

Jag sa aldrig att jag hade smitit in! Det är ju så billigt (struntsumma om man inte är äldre än 15, har jag för mig) att jag kan betala, vilket jag också gör. Dem som har ont om stålar kan ju smita in om dem vill.

 

Är guidningen något att rekomendera, har aldrig varit på en sådan?

'

8-/

Link to comment
Share on other sites

Dem som har ont om stålar kan ju smita in om dem vill.

Utgick ifrån att du talade av egen erfarenhet.

 

De som har ont om pengar kanske ska be mamma eller pappa om bidrag. Annars finns det alltid gräsmattor som behöver klippas. Jag lovar att den som klipper min gräsmatta och rensar trädgården från fallfrukt kommer bjudas på en guidad tur på muséet.

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Dem som har ont om stålar kan ju smita in om dem vill.

Utgick ifrån att du talade av egen erfarenhet.

 

De som har ont om pengar kanske ska be mamma eller pappa om bidrag. Annars finns det alltid gräsmattor som behöver klippas. Jag lovar att den som klipper min gräsmatta och rensar trädgården från fallfrukt kommer bjudas på en guidad tur på muséet.

 

/E

Hur mycket fallfrukt har du då?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Guest guran_b

Hej

 

Jag gjorde militärtjänsten 1968/69 samma år som din pappa och minns resan till London även när Småland gick in i kajen vid Hårsfjärden och knäckte nosen.

Vi gick även från Stockholm till Göteborg och Malmö samt upp till Strömstad.

Har även de korten som du har lagt upp samt flera.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Sverige hade 1957 ca 200 stridsfartyg. Flera av dessa var dock äldre och mindre som tex ,massor av minsvepare, MTBs mm. Men vi kunde också rusta 2 pansarskepp och tre kryssareskadrar. 1980 hade vi ca 100fartyg, idag ca 30.

 

Småland är en skönhet som jag håller på att tillägna en (Hemsida

 

Den är inte riktigt färdig än.

 

Problemet med att köra Småland är främst pannteglet som ite nyttjats på 26år som spricer om man eldar på det och att hon plockades resevdelar ur för HMS Halland som gick 1980-82. Men hennes pjäser kördes i mitten på 90-talet eftersom Holländarna ville köpa dem till sina nya jagare för deras gamla på Tromp var utslitna efter 40+år i tjänst.

 

Rekordet för en landskapsjagare lär vara 42knop som Gästrikland kom upp i på fullkraftsprov i mitten på 70-talet. ÖStersjöns blå band hade annars HMS Stockholm.

 

(Fartygen har inga signalister de har signalmän -dvs de som blinkar lampa på signalbryggan, telegradister (gnistar) som sänder signalmeddelanden och krytar (kryptotekniker som krypterar meddelanden.)

 

Undrar hur det blivit om man lagt ner de pengar man la på Stockholms korvetterna på Halland och Småland istället. De hade ju system som hängde med länge efter deras skrotning som tex PS-726, arte-726 mm

Link to comment
Share on other sites

Plankar på ställen som kämpar för att bevara något fint för eftervärlden gör jag bara inte! Småland har jag besökt måååånga gånger, stått och lekt amiral på bryggan :huh: eller bara stått och funderat på hur det var att leva ombord.

 

Ett bra tips för den som har intresse men kort om pengar är att bli medlem i GMC (Göteborgs Maritima Centrum). Kostar väl 200? om året och ger fritt inträde året runt.

Link to comment
Share on other sites

Om pratar om vackra skepp som har funnits i våra marina stridskrafter ska vi inte glömma kryssarna som såldes till bla. Chile.

FOTO-00464.jpg

Fd Göta Leijon

 

Är det någon som stiiter på lite mer info om dessa, så lägg ut det på forumet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...