Jump to content
Sign in to follow this  
SuperSandman

HMS Småland

Recommended Posts

Så här i efterhand kanske man kan analysera hur sårbara fartygen var mot luftanfall, det var ju trots allt det som angavs som skäl när vi gick mot en ultralätt flotta.

Beväpning Halland Klass:

4-12cm Akan i dubbeltorn M/50

2-57mm i dubbeltorn 57mm M/50

6-40mm M/48 E

Dubbelramp för Rb08

8-53cm torpedtuber M/30

2-37,5cm Antiubåtsraketpjäs M/50

58 Minor

Det där borde ha räckt för att stoppa en Styx robot

:Som kuriosa kan nämnas att det är HMS Smålands fel att jag kan på tok för mycket om vapen idag.

Edited by Darkwand

Ryska flyghotet överskattades tror jag, men ser sanare ubåtshotet som större, torpedbåtarna var helt enkelt inte torped värdiga mål.

Tänk att modda kryssarna i amerikansk standard, dvs byta ut aktra pjäserna mot SM-1, Talos eller Terrier, PS47, mot PS860 sedan llänka in dem i STRIL 60 och på börja vårt luftförsvar i mitten av österjön istället, eller tänk vilket herravälde man kunde haft i Gotska sjön.

Självklart eskorterad av ubåtsjakt fregatter och egen jakt i CAP.

smaland.jpg

Hmm om man skulle fantisera lite.

HMS Småland har ju redan en robotdurk för rb08 om man tar bort det aktra torpedstället och sätter luftvärnsrobotarna där så får man horribla bestyckningsvinklar men det blir enklare. Eventuellt skulle man kunna instalera ASROC där. Förliga torpedstället slopas och får ge plats för RBS15 installation.

Alternativt så slopar man aktra 12:an placerar ett luftvärnsrobotsystem där slår upp ett hål till robotrumet och drar ut luftvärnsrobotar den vägen. 40cm ubåtsjakttorpedtuber kan man placera på backen i höjd med 57mm tornet.

Fast om man tittar seriöst så finns det inte altför mycket utrymme i skrovet man kan ta av så fartyget skulle nog garanterat bli en fregat efter en ombyggnad eftersom man kommer att få offra en hel del system. Jagarna fick ju viktproblem redan när Colombia ville ha systerfartyg med en dubbel 12:a på dubbel 57:ans plats så man fick slopa ett torpedställ 2 40mm akan och en AU-raket pjäs.

Edited by Darkwand

Alternativt så slopar man aktra 12:an placerar ett luftvärnsrobotsystem där slår upp ett hål till robotrumet och drar ut luftvärnsrobotar den vägen. 40cm ubåtsjakttorpedtuber kan man placera på backen i höjd med 57mm tornet.

Apapapap, vad skulle du ta bort sa du? En kanon??? Skulle inte tro det va :)

8-/

/R

Jag skulle nog ersatt 57an med ett 8a cellig Seasparrow. Uppdaterat eldledning mm

Min tanke var främnst en modd av kryssarna istället för försäljning på 1970-talet

Rb15 är väl mindre än Rb08? Då borde man ju ha kunnat bestycka det med desto fler Rb15.

@ Psilander

Ja, ESSM hade ju inte varit fel :blink:

ESSM var inte uppfunnen då, det är RIM-7, den ursprungliga vi pratar om.

Jag tror problemet är viktfördelningen i fartyget, och, som vanligt prislappen.

1. Rb15 lastas i en tub vilket väger ungefär som en tung torped. Kombinationen 5 tunga torpeder förut och 8 rb15 på aktra stället funkar inte tror jag. Rb08 stuvades i durk och sköts via ramp. En liknande lösning för 15 hade blivit alldeles för knepig.

Priset var rätt högt, 20-30milj kr per fartyg, i ombyggnaden av robotbåtarna. Jagarna hade behövt Maril 880 och eventullt ny spaningsradar. En installation av Seasparrow hade inte blivit helt gratis den heller, men den hade gett fartygen ett välbehövligt tillskott i luftförsvaret.

Dessutoim så passade inte en ensam jagare in i svensk taktik mot invasionskakan då, installation av rb15 hade varit ok, men jag tror att hon skulle gjort sig bättre som ubåtsjaktresurs i stället. Förbättrat luftförsvaret och Ubjförmågan, ha reduserad rb15 last (säg max 4st) som självförsvar..

Dessutom var hon rätt trött, en modernisering av de Ögd-jagare som gått mindre hade nog varit bättre.

vanlig Seasparrow

Envolved SeaSparrow

Edited by Psilander

Det bästa tipset på ny radar vore ju Ps860 den sitter ju redan på Amerikanska örlogsfartyg så det blir inget strul med att sjöanpassa den. Man skulle kunna tänka sig att man helt enkelt tar två Ps860 från Flygvapnet och har datalänk från fartygen.

Angående Rb15 så skulle man ju kunna dumpa alla tunga torpeder och istället placera 40cm tuber på akterdäck den vikten har man ju redan sparat mångdubelt när Rb08 ryker och om man tar bort dom tunga torpederna så får man inte problem med att fartyget blit topptungt.

PS860 är en bra ersättare till Ps47, Både för Göta lejon och Halland. Men en Lvrb som ger den fullgod effekt får nog bara plats på Göta Lejon.

Ubj torpeder är i min uppfattning ett självförsvarsvapen, anfalla ubåtar skall man göra med ASROC eller helst egen helikopter.

I SVT's öppna arkiv så kan man gå in under Nyheter Ubåtsjakter och sedan "Horsfjärden 1982" så passerar dom jagaren Småland som ligger avrustad under en intervju som handlar om Systerfartyget.

har du ritningen i stor format?

Håller på med 3d modeler till Flashpoint / ArmA och tänkte slänga in den i spelet om jag får en bra ritning

Problemet med att köra Småland är främst pannteglet som ite nyttjats på 26år som spricer om man eldar på det och att hon plockades resevdelar ur för HMS Halland som gick 1980-82. Men hennes pjäser kördes i mitten på 90-talet eftersom Holländarna ville köpa dem till sina nya jagare för deras gamla på Tromp var utslitna efter 40+år i tjänst.

Nja att just pannteglet i en vattenrörpanna skulle vara något större problem efter 26 års uppläggning håller jag inte med om. Att driftsätta en väl konserverad ånganläggning är egentligen inga problem. Naturligvis måste anläggningen gås igenom och t.ex. huvudångrör bör nog bytas men det är ett betydligt större problem att hitta reservdelar till en turbinanläggning från 50-talet. Det kan därför krävas viss nytillverkning. Men visst hostar någon upp pengarna så löser det sig...

Att driftsätta en väl konserverad ånganläggning är egentligen inga problem.

Frågan är bara hur pass väl konserverad Smålands anläggning är. Trots allt så har hon varit ett museifartyg i tjugo år, inte legat i malpåse.

Att driftsätta en väl konserverad ånganläggning är egentligen inga problem.

Frågan är bara hur pass väl konserverad Smålands anläggning är. Trots allt så har hon varit ett museifartyg i tjugo år, inte legat i malpåse.

Nu är vi väl lite väl OT men med välkonserverad menar jag att man tömt ånganläggningen på vatten etc. Alltså åtgärder man gör varje gång anläggningen tas ur drift för längre tid än några veckor eller någon månad. Även om det slarvats så är det dock ingen katastrof utan det blir mer pyssel och rörbyten

Hörde ett intressant rykte för lite sedan, att Småland skulle varit krigsplacerad i Göteborgsluft försvar långt in på 90-talet.

Ang pannteglet, så skulle det ha varit sprucket och småland varit reservdelsfartyg åt Halland eftersom hon togs ur bruk tidigare och halland hade bla haft problem med sina pannor efter långresan 80(då övertrycks ventilerna blåstes med fllt pga det fina rökmolnet vid hemkomsten.)

Hörde ett intressant rykte för lite sedan, att Småland skulle varit krigsplacerad i Göteborgsluft försvar långt in på 90-talet.

Ang pannteglet, så skulle det ha varit sprucket och småland varit reservdelsfartyg åt Halland eftersom hon togs ur bruk tidigare och halland hade bla haft problem med sina pannor efter långresan 80(då övertrycks ventilerna blåstes med fllt pga det fina rökmolnet vid hemkomsten.)

Sprucket panntegel bättrar man eller byter. Att säkerhetsventilerna blåser är ofta tecken på klantskallar på elddurken men visst går det att dra i handtaget och blåsa lite ånga om man tycker det ser fint ut. Annars brukar visslan/tyfonen vara roligare att låta med än dånet av rusånga men tömmer man inte pannan på vatten skadar det inte pannan (och tömmer man pannan får man andra problem långt innan...).

Nä pannteglet låter som en sådan där etablerad sanning som brukar förekomma om ånganläggningar men som inte egentligen har något med det verkliga skicket att göra. Skulle vara spännande att gå igenom den anläggningen. Ångmaskinmupp klass 1 :)

Edited by T48

Det vore ju rätt kul ett gäng MÖPar från SoldF som dyker upp vid landgången och vill inspektera tjänstbarheten på fartyget.

Det vore ju rätt kul ett gäng MÖPar från SoldF som dyker upp vid landgången och vill inspektera tjänstbarheten på fartyget.

*ASFLABB*

Ja varför inte... snackades det inte i en gammal tråd aom att tjacka loss en T72:a och leka runt med :Malaj: Som ett Soldf proj.... :wub:

Undrar vad olika sponsorer skulle säga om planen att göra Småland sjövärfig med LV rb och Sjömålsrobot :):) Faller kanske under den där reglen om att man inte får bygga egna armeer inom sverige (den där som det påstods skulle stoppat Pluton svea)

25-30man kanske

Vilket nog inte skulle ta så långt tid att få ihop.

Finns det inte något motsvarande Tall ship race fast för "nyare" utrangerade båtar?

-Maskintekniskt sett så skulle det nog inte vara ngt.större jobb med att väcka liv i HMS Småland..ponera nudå att bunkerfrågan och övriga kostnader (reservdelar av alla de slag,smörjolja,förbrukningsmtrl.mm.mm)löste sig och att både tid och kunnigt manskap finns i tillräcklig mängd..så finns det ändock oöverstigliga hinder kvar att försöka klättra över:

-Behörigheterna för besättningen.

-Försäkringar.

-Ombyggnation av brandsläckningssystem,lanternor,radio,radar osv...

-Omklassning till civilt fartyg då hon ej längre får bära tretunga.

-Vill inte strö salt i såren,men vill försöka vara realist...samma saker gäller f.ö nästan alla museala fartyg i landet idag..de som har störst chans att för relativt liten kostnad och tidsåtgång,att återigen kunna klyva vågorna för egen maskin är de som redan är klassade och mer eller mindre operativa.

-Men visst..drömma går ju...och att få se en jagare i full fart under gir samtidigt som klart skepp blåses.....jisses...nackhåren reser sig B-)

Man kanske kan få dispens vad gäller omklassning och ombyggnad.

Dock kommer det ju alldrig att gå utan en sponsor (vi får lura filminstitutet att sponsra filmer om tidiga ubåtsjakter).

Man kanske kan få dispens vad gäller omklassning och ombyggnad.

Dock kommer det ju alldrig att gå utan en sponsor (vi får lura filminstitutet att sponsra filmer om tidiga ubåtsjakter).

-Om det ändå gick.......vet alltför väl vad som krävs i.o.m min inblandning i två olika museifartyg..varav den ena är såpass modern att en ombyggnad inte behövs och klassningen därvid är rätt enkel...den andra däremot har legat stilla sedan mitten på -80 talet och kräver en hel del ombyggnationer och en himla massa pappersexcercis innan allt e klart nån gång nästa år...

-Dock är jag ju av uppfattningen att en jagare inte skall ligga still...fartyg mår bäst av att få ut och röra på sig...att ligga still som statiskt objekt är ett öde lite bättre än att dras upp på land,sågas isär och fraktas med lastbil till de mörka skogarna i civilisationens utkant för att begravas...det är inget öde för ett fartyg och det har faktiskt skett med ett tretungat fartyg...trot eller ej.

-Men jag lyfter på båtmössan för alla eldsjälar som frivilligt ägnar en stor del av sin fritid till att bevara allt från kanoner,till befästningsverk,till pansarfordon,till flygplan och fartyg...det är viktigt att vi bevarar dylikt för framtida generationer att se,känna och kanske åka med..en del av vårt kulturarv...och kultur & historia är viktigt minsann. ;-)

Edited by 1:M

Hahahahaha! Inga problem, jag ställer upp direkt, den blå FV-uniformen kanske duger även på sjön? :unsure:

Jag kan också tänka mig att ställa upp.

Sen undrar jag om man inte kan snacka in sig hos maritiman om man skulle kunna få VIP åtkomst till de ställen som är låsta på småland det e ju långt ifrån hela fartyget som e öppen för allmänheten.

Hmm när jag klickade på länkarna så kom det hela tiden upp ett meddelande som sade att "file doesn´t exist"... finns inte bilderna "kvar", eller kan man hitta de på det där andra webbhotellet som bilderna är flyttade till?

OT: En granne till mig har tjänstgjort som maskinist på den gammla flygplanskryssaren "Gotland" :banghead:

/Stocken

-Maskintekniskt sett så skulle det nog inte vara ngt.större jobb med att väcka liv i HMS Småland..ponera nudå att bunkerfrågan och övriga kostnader (reservdelar av alla de slag,smörjolja,förbrukningsmtrl.mm.mm)löste sig och att både tid och kunnigt manskap finns i tillräcklig mängd..så finns det ändock oöverstigliga hinder kvar att försöka klättra över:

-Behörigheterna för besättningen.

-Försäkringar.

-Ombyggnation av brandsläckningssystem,lanternor,radio,radar osv...

-Omklassning till civilt fartyg då hon ej längre får bära tretunga.

-Vill inte strö salt i såren,men vill försöka vara realist...samma saker gäller f.ö nästan alla museala fartyg i landet idag..de som har störst chans att för relativt liten kostnad och tidsåtgång,att återigen kunna klyva vågorna för egen maskin är de som redan är klassade och mer eller mindre operativa.

-Men visst..drömma går ju...och att få se en jagare i full fart under gir samtidigt som klart skepp blåses.....jisses...nackhåren reser sig :wub:

Kan bara hålla med. Att få igång och driva Småland har i mångt och mycket likhet med ett projekt i Stockholm nämligen St Erik, en liten dam på 61x17 m med dubbla kolmaskiner och fyra eldrörspannor byggd 1915 och ägd av Statens maritima museer. Eftersom man inte har någon vettig trafik att sysselsätta henne med blir det dock inte mycket drift - i sommar skall hon dock gå några dagar med rundturer.

Behörigheter är det egentligen ett ganska litet problem. Få fram en bunt maskinbefäl med relevant behörighet för stora ångfartyg är faktiskt inte så svårt än så länge. Däck är ännu enklare. Notera att jag då bara avser drift vid enstaka tillfällen, inte någon form av regelbunden verksamhet.

Det övriga är dock mer problematiskt, i synnerhet om man tänkt sig ta mer än 12 passagerare åt gången. Hur skall man dessutom sysselsätta henne?

Dessutom brukar museifartyg ha ganska usla skrov så ett rejält byte i botten skulle säkerligen krävas.

Slutsats - vill man bara få igång maskineriet för visning etc vid kaj är det troligen inte så svårt men allt utöver får nog ses som orealistiska drömmar tyvärr. Å andra sidan har ju olika fartyg från andra världkriget kommit igång så man skall inte vara för säker... :wub: