Jump to content
Sign in to follow this  
SuperSandman

HMS Småland

Recommended Posts

Om pratar om vackra skepp som har funnits i våra marina stridskrafter ska vi inte glömma kryssarna som såldes till bla. Chile.

FOTO-00464.jpg

Fd Göta Leijon

Är det någon som stiiter på lite mer info om dessa, så lägg ut det på forumet.

Var det inte den vi aldrig fick betalt för?

HMS Tre kronor 1947

HMS Göta Lejon 1947

Byggda efter ritningar inköpta från Ansaldo varveti Italien. Fartygen var faktiskt inte precis vad ville ha men de konstruerades runt de kanontorn som egentligen var ämnade för ett par hoillänska kryssare. Flottan ville ha en något mindre (ca 140m) sk pansarjagare som ledare för jagarflottiljerna. De var fina fartyg men tyvärr lite för stora för svenska mått mätt. Hade vi fört en mer offensiv politik med tex deltagande i Korea mm hade de varit bra men i ett renodlat invasions försvar var de lite stor och svår hanterliga.

De var de största fartyg som någonsin seglat med tretungadflagg. 180m ö.a, 8000ton. 7 helautomatisk 15,2cm kanoner, 8 x57mmlvakan, 20x40mm lvakan. 6x53cm torpeder.

Tre Koror såldes som skrot 1964, Göta Lejon gjorde sin sista expedition sommaren 1964 då 1500granater avfyrades med meedelsvåra artilliet!. Hon såldes till Chile 1971. För pengarna byggdes de sista MTBerna (T50 serien) om till vedettbåtar.

Ja de svenska jagarna är verkligen skönheter och som sagts så kunde dom behållts en liten stund till. dock var dom ju rätt gamla och omoderna.. bara för att dess system används än idag betyder det inte att dom är up-to-date :P

08:orna har ju fått en ansiktslyftning med samma prylar i slc som visby.. göteborgskorvetterna har väl kvar den halvnya stuffen.

ja e inte inne på slc, så ja ska inte uttala mig.. dock var chiefen på Carlskrona som jag låg på pannrumsbefälhavare i pannrum 2 på hms småland. :D

låg väl där totalt 10 år eller nåt sa han.. måste varit riktigt roligt.

han har fortfarande kvar nycklarna till båten eftersom han hade sista vakten ombord när dom lämnade över skutan till maritima museet. om nycklarna fortfarande passar förtäljer inte historien..... :lol:

KUl med chifen på Ckr, vilket år seglade du ckr, jag gjorde min utbildningsexpidition 01.

08or nahar fått en ansiktslyftning men är på det hela fortfarande bara robotbåtar som fått sonar av misstag. Göteborgsklassen är riktiga korvetter, det är bara den lilla formen som skiljer den från en stor fregatt som Typ 23 eller Meko. Sto-klassens ansiktslyfning under 2000-2001 hav lite bättre system men de har kvar sina gamla sensorer som är de samma som satt(obs imperfekt) på robotbåtarana.

Det är effektiv pengar förstöring att sktrtoa Gbg systemet utan HTM, 0Sto, Mmö har blivit vinnare i Karlskrona lobbyingen och får därför vara kvar.

Av de gamla maskinister jag känner från jagar eran så lär man ha skjutit alla ventilerna på Hallandspannor efter sista resa, måste vart rätt kul.

Problemet med jagarna var just driftskostnader på maskinsidan, annars var de i topptrim, ryktet säger att en av de yngre Landskapsjagarna bara hade 800gångtimmar!!!

Jag har alltid drömnt om att man skulle lägga pengarna man la på Sto och Mmö skulle gått till en moderninsering av Jagarna.

En liten fråga från en landkrabba.

Var på Maritiman häromveckan tillsammans med Erik_G.

Längst upp på Småland så sitter det ett robotställ och under det ett antal torpedtuber. Det finns ytterligare ett ställ med torpedtuber för om detta.

Till dessa torpedställ går det räls för omladdning av torpedtuberna och min fråga är nu var förvarades torpederna? Rälsen fortsätter förut och slutar rätt in i en vägg, hade man torpederna utomhus på små vagnar eller förvarades dom innuti skeppet?

Hur fick man isåfall upp dom till torpedtuberna?

Det fanns även räls och en torped på ett lägre däck men inga torpedtuber på den nivån om jag såg rätt.

The Swede :)

Halland-jagarna hade inga torpeder ombord utöver de i tuberna. Däremot så skulle de ju in i tuberna på något sätt och även kunna plockas ut utan att skjutas...

Det är väl önsketänkande men man kan ju alltid hoppas att vi får ha Jagare i det här landet igen. Man ska aldrig förespråka en lätt flotta för då ser politikerna att dom kan spara pengar.

Holländarna har väl haft samma torntyp som halland på 3 fartygsgenerationer nu?

Edited by Darkwand

Holländarna vill tom köpa smålands kanoner i mitten av 90-talet till sin nästa generation jagare. Projekteringen gick så långt att de var här och testkörde på Småland.

Smålands pjäser fungerade klockrent utan problem efter ha stått stilla i närmare 20år, vilket jag tycker är tecken på god kvalite.

Jag tror det fanns olika meningar med vad en lätt flotta innebar. Läser man böcker om vilka tankar som presenterades för framtiden under och strax efter Vk2 så var det en flotta i stil med den franska "La jeune ecole" man ville ha dvs en "lätt flotta" basarad kring kryssare och jagare stöttad av stora torpedbåtar. Sedan tappade man greppet under 50/60-talet och förlorade tabken med sjöstridskrafter och de blev mer eller mindre en förlängning av armén. Man tappade helt enkelt förståelsen för sjökrigets natur och "låste för hårt" på invasionsförsvaret och glömnde alla lärdomar från neutralitetsvakten då flottan fick slita riktigt hårt.

*gråter en tår* är den fortfarande i drift?? farsan va med när dom träna besättningen i sverige.. vimmla av chilenare sa han :P hörde att dom fick slut på kol en bit i :banghead: nnan chile å fick bogseras sista biten..

*gråter en tår* är den fortfarande i drift?? farsan va med när dom träna besättningen i sverige.. vimmla av chilenare sa han :P hörde att dom fick slut på kol en bit i 8-/ nnan chile å fick bogseras sista biten..

Är det Göta Lejon du menar så höggs hon upp i Taiwan 1986. Kol fick de knappast slut på då hon var oljeeldad...

Persoligen tycker jag att det skulle ha varit trevligare att ha något av dessa fatyg kvar som skolfartyg istället för Carlskrona eller dess föregångare bananfartyget Älvsnabben.

Jag tror att en mordenisering av en landskaps jagarna skulle ha varit billigare.

Detta är min personliga åsikt.

Kolla den här tråden på Skalman så får du massor av intressanta uppslag för moderninseringar.

Tyvärr hade det nog blivit för dyrt att ha dem som skolfartyg. Halland gick faktiskt en långresa 80-81, men den var bara till Medelhavet för det blev för dyrt annars.

Känns kanske inte helt värt att starta en ny tråd för denna frågan, så jag provar här, passa ju ganska bra. :tveka:

De här beteckningarna HMS MS SS, med mera, vad betyder de egentligen? Jag har för mig att MS är motorship, annars vet jag inte

Okej. Har (nuförtiden) segelskepp något speciellt namn? Skulle ju passa med SS, men men.. :baskerPa:

Jagarna var mycket dyra i drift.

Låg själv på Östergötland bränolje åtgången var i fredstid begränsad till 100L olja per panna på 35sek, med andra ord 343 L/min då vi hade båda pannorna påeldade och gick med högsta fart i fredstd ca 33 knop.

Högsta fart i fredstid begränsadet alltså av olje åtgången och villken typ av propeller som var monterad.

Vi jorde högfartsprov med stridspropeller och obegränsad oljeåtgång då kom vi upp i 43 knop. :baskerHV:

Intressant, nån som kan bekräfta dessa rifigare "fantasi siffror" på jagarnas farter, HMS Stockholm gade under 40-talet östersjöns blå band har jag förstått, hur snabb var hon.

Fartygs prefix

HMS = His/ her Majestys ship, notera att det på engelska endast är Royal Navys fartyg som benämns HMS, övriga flottors benämns te HSwMS - His Swedish Majestys ship.

RMS = Royal Mail ship

SMS = Seine Maistäts schiff (HMS på Tyska)

S/S = steam ship

S/Y = sailing yacht

M/S = motor ship

USS = United states ship

I Nato brukas också förkortningar på fartygens typ/kapacitet tex DDG (destroyer, Guided missle).

http://www.navweaps.com/index_tech/index_ships_list.htm

Vi åkte ner ett gäng från HMS Göteborg för att titta på HMS Småland tillsammans med en av sytarnas farsa som tjänstgjorde ombord.

Här kommer lite bilder från den turen.

Småland 1

Småland 2

Småland 3

Småland 4

Småland 5

Liten skillnad mot 57mm granaterna hehe...

Småland 6

Småland 7

Småland 8

Småland 9

Småland 10

Småland 11

Underbart att se att hon är så välvårdat, känns nästan som om de lade till igår och bara liggar där med paradeleverade kanoner och väntar på att få lägga ut igen.

Ååh vilka fina bilder! kul med närbilder på Rb08..

Kul att Dreven hittat hit! Honom känner jag ijänn från ett annat forum sen många år tillbaka :)

EDIT: såg att hanvarit medlem här länge men nästan inga inlägg juh 0:)

Edited by Meteor

För er som vill veta hur det var i Flottan förr så har en kille skrivit  en berättelse om det på nätet.

Sju år i Flottan

Tack för länken, rolig läsning.

Ångmaskiner och pansarplåt har visserligen byts ut mot gasturbiner och kolfiberlaminerad plast men kan meddela att det vissa saker lever kvar. Purrningen på flottans modernaste fartyg, HMS Visby, ser precis ut som den gjorde på HMS Oscar II; "Purr ut överallt! Purr ut överallt! Allemans bäddning, tvättning och klädsel!" /SisOp, HMS Vby

Det känns dystert att se dessa stoltheter ligga för kaj och inte få ge sig av utåt mot öppna vatten igen- Är det någon som vet om man som företag/Privatperson får köpa loss utragerade fartyg på detta sätt eller om det bara är museum?

Då jag låg på Muskö 89-90 så boserade vi ut en jagare från kajen till fjärden. För vidare bogsering till Spanien som SKROT :banghead: ,Vet ej vilken det va, men det var ett imponerande bygge. Till och med en del papper låg kvar där, men som sagt jag tog inget:(kanske synd men,men) Det va en Rysk bogserare som tog den vidare till Spanien(Och Fy f...n va stor den va!) :rodna:

Synd att dessa fartyg inte finns kvar, men vad jag förståt så finns alla mallar och ritningar kvar, så vem vet! ,O

Troligen var det HMS Halland, Smålands syster. Jag vet att hon skrotades i Spanien, men jag hade för mig att det var några år tidigare.

Det var inte bara pengarna som begränsade långresorna med Halland till medelhavet under de två år hon gick innan Carlskrona kom igång. Hon var helt enkelt inte byggd för så långa resor bl a hade man problem med vattenkvalitén ombord. Dessutom gick hom med krigstidsbesättning 300+ man ombord. Trångt som f-n.

Resan på vårvintern 81 var tämligen äventyrlig. I biscaya fick hon en jättevåg över sig som slet loss förliga AU pjäsen från däcket och lämnade ett stort hål efter sig. Av någon underlig anledning så fastnade den flera ton tunga pjäsen i relingen och stannade kvar ombord. Den fick sedan åka tåg hem från Spanien och var inte hemma förrän efter HMS Halland !!!

På väg in till kaj på Muskö så gick hon på och tappade en av propellrarna, men med gott sjömanskap kom hon på plats i alla fall.

En kul detalj är att när man tittar på den lilla filmen om jagarna som rullar på museifartyget Småland, så är det just bilder från HMS Halland man ser. Jag tror till och med att det är legendaren Hans von Hofsten, siste Fc, som figurerar på bryggan.

En kul detalj är att när man tittar på den lilla filmen om jagarna som rullar på museifartyget Småland, så är det just bilder från HMS Halland man ser. Jag tror till och med att det är legendaren Hans von Hofsten, siste Fc, som figurerar på bryggan.

Skulle kunna bero på att det är filmen "HMS Halland - svenska flottans sista jagare" som man visar. ;)

Tyvärr hade det nog blivit för dyrt att ha dem som skolfartyg. Halland gick faktiskt en långresa 80-81, men den var bara till Medelhavet för det blev för dyrt annars.

Nästan rätt. Sista långresan till medelhavet gick via London 1981-82. Jag stod som reserv på listan men hamnade på Minsvepare.

Hur väl är HMS Småland underhållen? Vad finns kvar av maskineri och dylikt? Skulle man teoretiskt sett kunna ta en seglats med henne?