Jump to content
Sign in to follow this  
SuperSandman

HMS Småland

Recommended Posts

-Maskintekniskt sett så skulle det nog inte vara ngt.större jobb med att väcka liv i HMS Småland..ponera nudå att bunkerfrågan och övriga kostnader (reservdelar av alla de slag,smörjolja,förbrukningsmtrl.mm.mm)löste sig och att både tid och kunnigt manskap finns i tillräcklig mängd..så finns det ändock oöverstigliga hinder kvar att försöka klättra över:

 

-Behörigheterna för besättningen.

-Försäkringar.

-Ombyggnation av brandsläckningssystem,lanternor,radio,radar osv...

-Omklassning till civilt fartyg då hon ej längre får bära tretunga.

 

-Vill inte strö salt i såren,men vill försöka vara realist...samma saker gäller f.ö nästan alla museala fartyg i landet idag..de som har störst chans att för relativt liten kostnad och tidsåtgång,att återigen kunna klyva vågorna för egen maskin är de som redan är klassade och mer eller mindre operativa.

 

-Men visst..drömma går ju...och att få se en jagare i full fart under gir samtidigt som klart skepp blåses.....jisses...nackhåren reser sig :happy:

 

Kan bara hålla med. Att få igång och driva Småland har i mångt och mycket likhet med ett projekt i Stockholm nämligen St Erik, en liten dam på 61x17 m med dubbla kolmaskiner och fyra eldrörspannor byggd 1915 och ägd av Statens maritima museer. Eftersom man inte har någon vettig trafik att sysselsätta henne med blir det dock inte mycket drift - i sommar skall hon dock gå några dagar med rundturer.

 

Behörigheter är det egentligen ett ganska litet problem. Få fram en bunt maskinbefäl med relevant behörighet för stora ångfartyg är faktiskt inte så svårt än så länge. Däck är ännu enklare. Notera att jag då bara avser drift vid enstaka tillfällen, inte någon form av regelbunden verksamhet.

 

Det övriga är dock mer problematiskt, i synnerhet om man tänkt sig ta mer än 12 passagerare åt gången. Hur skall man dessutom sysselsätta henne?

 

Dessutom brukar museifartyg ha ganska usla skrov så ett rejält byte i botten skulle säkerligen krävas.

 

Slutsats - vill man bara få igång maskineriet för visning etc vid kaj är det troligen inte så svårt men allt utöver får nog ses som orealistiska drömmar tyvärr. Å andra sidan har ju olika fartyg från andra världkriget kommit igång så man skall inte vara för säker... :)

 

 

-Har också för mig att Smålands maskineri inte är komplett då ju hon och Halland delade på tror det var domen till den ena ångturbinen eftersom det inte fanns någon i reserv och en nytillverkning skulle kosta fläsk..den delen försvann i.o.m Hallands skrotning,därav att de gick växelvis under sina sista aktiva år och aldrig tillsammans...men jag kan ha fel,uppgiften är bara hörsägen från folk på f.d Örlogsvarvet/Muskö som pysslade med dessa två vackra damer mot slutet av deras tid under tretungan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
[

 

-Har också för mig att Smålands maskineri inte är komplett då ju hon och Halland delade på tror det var domen till den ena ångturbinen eftersom det inte fanns någon i reserv och en nytillverkning skulle kosta fläsk..den delen försvann i.o.m Hallands skrotning,därav att de gick växelvis under sina sista aktiva år och aldrig tillsammans...men jag kan ha fel,uppgiften är bara hörsägen från folk på f.d Örlogsvarvet/Muskö som pysslade med dessa två vackra damer mot slutet av deras tid under tretungan.

 

Tror det är dags att ta en liten sväng med några maskinarkollegor och inspektera lite :navy:

Edited by T48

Share this post


Link to post
Share on other sites
[

 

-Har också för mig att Smålands maskineri inte är komplett då ju hon och Halland delade på tror det var domen till den ena ångturbinen eftersom det inte fanns någon i reserv och en nytillverkning skulle kosta fläsk..den delen försvann i.o.m Hallands skrotning,därav att de gick växelvis under sina sista aktiva år och aldrig tillsammans...men jag kan ha fel,uppgiften är bara hörsägen från folk på f.d Örlogsvarvet/Muskö som pysslade med dessa två vackra damer mot slutet av deras tid under tretungan.

 

Tror det är dags att ta en liten sväng med några maskinarkollegor och inspektera lite :Malaj:

 

 

-Gör gärna det...ser fram mot rapport! :navy:

Edited by 1:M

Share this post


Link to post
Share on other sites
-Maskintekniskt sett så skulle det nog inte vara ngt.större jobb med att väcka liv i HMS Småland..ponera nudå att bunkerfrågan och övriga kostnader (reservdelar av alla de slag,smörjolja,förbrukningsmtrl.mm.mm)löste sig och att både tid och kunnigt manskap finns i tillräcklig mängd..så finns det ändock oöverstigliga hinder kvar att försöka klättra över:

 

-Behörigheterna för besättningen.

-Försäkringar.

-Ombyggnation av brandsläckningssystem,lanternor,radio,radar osv...

-Omklassning till civilt fartyg då hon ej längre får bära tretunga.

 

-Vill inte strö salt i såren,men vill försöka vara realist...samma saker gäller f.ö nästan alla museala fartyg i landet idag..de som har störst chans att för relativt liten kostnad och tidsåtgång,att återigen kunna klyva vågorna för egen maskin är de som redan är klassade och mer eller mindre operativa.

 

-Men visst..drömma går ju...och att få se en jagare i full fart under gir samtidigt som klart skepp blåses.....jisses...nackhåren reser sig :navy:

 

Kan bara hålla med. Att få igång och driva Småland har i mångt och mycket likhet med ett projekt i Stockholm nämligen St Erik, en liten dam på 61x17 m med dubbla kolmaskiner och fyra eldrörspannor byggd 1915 och ägd av Statens maritima museer. Eftersom man inte har någon vettig trafik att sysselsätta henne med blir det dock inte mycket drift - i sommar skall hon dock gå några dagar med rundturer.

 

Behörigheter är det egentligen ett ganska litet problem. Få fram en bunt maskinbefäl med relevant behörighet för stora ångfartyg är faktiskt inte så svårt än så länge. Däck är ännu enklare. Notera att jag då bara avser drift vid enstaka tillfällen, inte någon form av regelbunden verksamhet.

 

Det övriga är dock mer problematiskt, i synnerhet om man tänkt sig ta mer än 12 passagerare åt gången. Hur skall man dessutom sysselsätta henne?

 

Dessutom brukar museifartyg ha ganska usla skrov så ett rejält byte i botten skulle säkerligen krävas.

 

Slutsats - vill man bara få igång maskineriet för visning etc vid kaj är det troligen inte så svårt men allt utöver får nog ses som orealistiska drömmar tyvärr. Å andra sidan har ju olika fartyg från andra världkriget kommit igång så man skall inte vara för säker... :)

 

 

*Bumpar*

 

Så när kör vi? jag kan viga semestern åt att knacka rost och måla

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm satt och funderade på hypotetiska uppgraderingar.

 

Kan man byta ut 57:an mot en SM1 ramp? Mk13 Launcher

Och byta ut torpederna mot en Harpoon/ASROC kastare ASROC Box

problemet borde vara vikt och var robotmagasin ska placeras.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hmm satt och funderade på hypotetiska uppgraderingar.

 

Kan man byta ut 57:an mot en SM1 ramp? Mk13 Launcher

Och byta ut torpederna mot en Harpoon/ASROC kastare ASROC Box

problemet borde vara vikt och var robotmagasin ska placeras.

 

Torde vara enklare att använda det robotmagasin som finns redan kan jag tänka mig om man nu skulle göra det.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



×
×
  • Create New...