Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

Posted

Hej hej fänriken med namnet farbror Carl. Rent principiellt sett, anser du det vara rätt att man gör av med 167 000 kronor på boende inom loppet av mindre än två veckor i dessa besparingstider?

Hur mycket ammunition hade detta räckt till? Hur många givande övningar? Hur många nya befälstjänster? (i det långa loppet)

• Replies 78
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest Kommendanten
Posted

Jag finner det konstigt att så många hoppar på hatdrevet, utan att bry sig om att ta reda på om uppgifterna som media matar oss med är helt korrekta.

Vi vet väl alla att medierna vinklar sin "story" för att passa sina syften.

Jag var för en stund sedan i kontakt med ett av befälen ifråga, bara för att få bekräftat det jag redan visste.

Sedan kan man ju ha olika åsikter om värnpliktsnytt. Jag är nog böjd att till viss del hålla med föregående skribent!

Till er alla: Tag er tiden att kolla fakta innan ni hoppar ut på nätet och sågar folk.

Vem vet? Nästa gång kanske det är ni som sitter i en jobbig sits!

Guest farbror Carl
Posted

Shock,

Jag håller med dig att alla kostnader kan diskuteras.

Det innebär inte att Värnpliktsnytt som vanligt skall

komma farande och dra officerare i skiten.

Officerare som gjort sitt jobb, följt reglerna och

till och med sparat en slant.

Dessa officerare har varit mina befäl och jag kan säga

att de har gjort mer gott för svenska soldater än vad

Värnpliksnytt någonsin kommer göra.

Posted

farbror Carl: Jag tycker det är synd om det är som du säger att dessa officerare är goda människor, vilket jag inte för en sekund betvivlar. Sen att 167 000 kronor är abnormalt mycket pengar är en annan sak. Visst, det kanske var "inom gränserna" för vad som är reglementerat, men det är fortfarande många sköna tusenlappar som skulle kunna användas till bättre saker. Dessa officerare lär i alla fall inte bo på Hilton för skattepengar igen, vare sig det var rätt eller fel det de gjorde.

Vad jag däremot inte håller med dig om är din extremt generaliserande kritik av värnpliktsnytt. Visst är tidningen och dess redaktion på jakt efter uppslag och försöker skriva om det som säljer, det vill säga skandaler och sex. Men samtidigt är en stor organisation som FM beroende av den insyn och kritisism som VPL-nytt skapar. Det är inte nyttigt att förbehållslöst se postivit på FM och dess verksamheter.

Det är ingen hemlighet att pengar försvinner någonstans. Utan VPL-nytts grävande (om än kanske lite faktalöst) så hade det inte fått något vidare uppslag och ännu mer pengar hade försvunnit i tysthet. Nu blir i alla fall planeringsenheter på förband runt om i landet försiktiga, vilket tveklöst är bra.

Nu är jag inte helt insatt i vad olika förband betalar varandra för lån av lokaler, men inte kan väl hotellkostnader på över 100 000 för ett par dygn motiveras? FM har massor av mark och lokaler, finns det inte så borde man ordna fler befälshotell "inom" organisationen. Befälshotellet i Kungsängen finns exempelvis.

Posted

tacka vet jag min gamle adjutant från P4, som inte sov på hotell i onödan.

nä han tvingade istället oss bevärningar, att hämta honom vid krogen i lund, när vi var på övn vid revingehed.

full som ett jävla ägg och civilklädd.

fyllesnarkade sedan fram tom tio på morgonen efter, och försökte tvinga oss att fixa frukost åt honom i vårt förläggningstält.

det blev dock för mycket för vår KC som talade om att vi var där för att bli soldater och inte kallfaktorer.

något som gjorde Lt E. skitsur, jävlades sedan hela övn igenom som blå-gul.

hade hellre sett gubbfan inlåst på savoy eller vad finhotellet i lund nu heter.

idioten försökte med samma grej igen vid vårt repmöte, fick reda på att han kunde ta taxi eller dra åt helvete.

Posted

Hotellet är antagligen ett IHF-hotell, alltså FM har avtal med kedjan. Har själv bott på Sheraton i Malmö i tjänsten när det fanns i början av 90-talet då var det ett IHF-hotell i alla fall. I dag är det någon anna hotellkedja som tagit över gamla Sheraton i Malmö.

Guest Kommendanten
Posted

167000:- är mycket pengar... men det är inte onormalt. Kom ihåg att det avser 13 befäl a´ 11 dygn. = c:a 1100:-

En fullt normal hotellnota per dygn på ett normalhotell, ink frukost.

Den som lusläser räkningarna skulle märka att denna utgift är fullt normal inom en organisation som FM. Det som sticker i ögonen på folk är att man i VPL nytt har lagt ihop summan för alla Off samt skrivit till lite lull lull som "sanering av rum" mm. mm.

För helvete, vem har inte spillt på mattan? VPL nytt får det att låta som en dj.vla röjarskiva...

Posted

@ "Kritiker till hotellnotan"

Ni anser tydligen att vara anställd är att vara livegen. Att när man är på tjänstgöring på annan ort så skall man fan inte gnälla utan bita ihop.

Skaffa er ett LIV!

Det som man som vpl uppfattar som lyx, t ex att bo på befälshotellet, är nog inte så jäkla kul om/när man bott så några 50-tal gånger och mer än 10 dagar på 20 kvadratmeter, gemensam TV-lokal, käk i personalmatsalen och därtill borta från hemmet är INTE ett festligt "lumparminne".

För övrigt kan jag bara efterlysa källkritik och informationsinhämtning.

Posted

Som sagt, se skillnad på värnpliktiga och Officerare.

Vem fan hade gått med på att sova i våningssängar 12 personer i ett rum om man åker som datakonsult på kurs en vecka?

Posted

OJOJOJOJ farbror carl har ju såååå rätt... de e bara en massa tram som skrivs i värnplikts nytt... on ni läser artikeln om den självmords benägne vapen teknikern på amf 1 så förstår ni va jag menar.... vem i helvete vill läsa om sånt??? men de e klart att som befäl ska man ju känna sitt ansvar!!!!

men värnplikts nytt kan dom skära ner på tycker jag ;)

Posted

När min Pappa arbetar på annan ort (jobbar på Vattenfall) bor han och hans arbetskamrater på hotell, det är inte ovanligt att detta kostar över 1000:-/natt. Detta skrivs inget om i tidningarna.

När min morbror jobbar på annan ort/utomlands bor han och hans arbetskompisar på hotel, det kostar GARANTERAT inte under 1000:-/natt han har dessutom ett representationskonto. Detta skrivs det inte om i tidningarna.

Att vara YOFF är att ha ett VANLIGT arbete precis som på vilket företag som helst. Bara för att man väljer att på heltid tjäna staten så skall det inte betyda att man måste sova på liggunderlag och i sovsäck så fort man inte kan åka hem!

Posted

Orkar inte lägga mig i om det var rätt eller fel det får utredning/regelboken svara på... Dock kan jag säga att om jag var tvungen att äta min kinamat i sängen (!) och drällde skulle jag inte låta staten betala rengöringen...

Posted

Att vara officer är de facto inte som vilket yrke som helst och anställningsformen är dessutom speciell.

Posted
Att vara officer är de facto inte som vilket yrke som helst och anställningsformen är dessutom speciell.

Och vad ville du ha sagt med det? Att man skall leva på VA och sova på kråkrisbädd?

Posted

Jag tycker att ämnet är utagerat i väntan på utredningen! Gällande avtal/bestämmelser ska följas! Ibland är det så att vissa människor faller för frestelser exemplen är många inom offentlig sektor...

Posted

Och vad ville du ha sagt med det? Att man skall leva på VA och sova på kråkrisbädd?

Ja, om vi pratar rent principiellt så anser jag att under den period en officer är ute på trupp (10-15 år?) så ska han vara beredd att dela många av vedermödorna och annat med sina soldater. Sen är det en annan sak att officerare bör ha vettigt betalt för det, kanske ha en mer förmånlig anställningsform, tidigare pensionsålder osv.

Vad gäller det här enskilda fallet så är det mycket möjligt att det i slutändan visar sig att det har gått rätt till och sen kan man som sagt givetvis jämföra hotellnotan med vad det skulle ha kostat att ha de där officerarna ute i fält under samma period.

Posted
sen kan man som sagt givetvis jämföra hotellnotan med vad det skulle ha kostat att ha de där officerarna ute i fält under samma period.

Ja, det kan man, och för att citera mig själv på sidan 1 i denna tråd:

"Alternativet är att ha övningsdygn och då kostar det, beroende lite på, c:a 1100 kr per officer per dygn extra, plus fri mat och 8 timmars ledigt.

Dygnen kostar alltså: 1100x11= 12100

Mat: 100x11=1100

Ledig tid beräknat på en dagslön på 1000 kr: 1000x11=11000

Totalt alltså nästan 25 000 per person."

Tydligen rörde det sig om 13 personer så

25000*13=325 000 kr

Där har du den jämförelsen...

Posted

Hörde på radion idag, att dom inte bröt mot några bestämelser.

Nu tycker jag ändå att det var jäkligt onödigt gjort, befälen kunde ju ha sovit med soldaterna på Berga. Alla får ju bidra med sitt för att FM ska kunna ro i land med det här. Nu är det ju inte bara FM som har dåligt med kosing utan hela landet, och ändå får man höra om limosiner, "tjänteresor", middagar/fester mm. mm.

Nu drar man in på ta mig f*n allt, men vissa måste ju ändå utnyttja det som går att utnyttjas.

Politikerna får väl göra som alla andra svenssons, man betalar räkningarna först innan man går ut på nöjen och köper saker man inte har pengar till.

Nä dra åt svångremmen nu en gång för alla så får vi detta finansiella problem överstökat.

Rätta mig om jag har fel

Helmersson :camo:

Posted (edited)

Shock,

"Jäva trattskallar"?

Stupid is as stupid does,

Forrest Gump

Det var ett fantasktist program på TV nyss där man toksänkte värnpliktsnytt och uppdrag granskning. Grejen är den att media använder statistik, siffror i kombination med retorik för att skapa en känsla. De har i från sin synvinkel lyckats med det eftersom det finns de som tänker "jävla trattskallar". Det är däri makten i journalistik ligger. Att påverka eller nästan tvinga på människor en åsikt genom att nästan ligga på gränsen till brottsliga handlingar, men ej överstiga gränsen.

Exempel på ett fult journalist-trix denna gång:

TIMING

Befäl och officerare bor på hotell hela tiden, och kan man ibland förhandla till sig lite bättre boende för samma pris som ett avtalat kronhotel så gör man det och har gjort i ??? 10, 20 eller 50 år?

Man väljer dock att presentera "storyn" dagen innan ett stort försvarsbeslut ska tas om nedläggningar. Detta är medveten strategi för att även militärer ska tycka illa om befälen i fråga...man vill ju ha så många anhängare som möjligt till sina egna åsikter, som egentligen är :att allt militärt är dåligt och ska veck.

Edited by Gus
Posted
Nu tycker jag ändå att det var jäkligt onödigt gjort, befälen kunde ju ha sovit med soldaterna på Berga. Alla får ju bidra med sitt för att FM ska kunna ro i land med det här.

Så om din civila arbetsgivare har det litet knackigt tycker du det är helt ok att du ska köpa nya pennor och block för egna pengar? Kanske betala själv för att få en dator att använda i arbetet osv?

Ja, det är speciellt att vara officer. Samtidigt är det ett yrke som andra. Att behandla officerare som vpl under GU, som vissa på den här tråden förespråkar, är inte rimligt.

Posted
Nu tycker jag ändå att det var jäkligt onödigt gjort, befälen kunde ju ha sovit med soldaterna på Berga. Alla får ju bidra med sitt för att FM ska kunna ro i land med det här.

Så om din civila arbetsgivare har det litet knackigt tycker du det är helt ok att du ska köpa nya pennor och block för egna pengar? Kanske betala själv för att få en dator att använda i arbetet osv?

Nja, det var inte riktigt så jag menade.

Inte att dom ska köpa egna pennor mm. utan att alla borde tänka på att inte slösa för mkt. Finns det billigare alternativ (som att sova på berga istället) så tycker jag man tar det.

Sen angående allt inköp av ny utr... Visst det behövs ny utrustning eftersom den gamla börjar bli till åren. Men har det funkat hittills så funkar det säkert i par-tre år till...

Helmersson :=o

Guest järv
Posted
Ja, det är speciellt att vara officer. Samtidigt är det ett yrke som andra. Att behandla officerare som vpl under GU, som vissa på den här tråden förespråkar, är inte rimligt.

Jag tycker i och för sig inte att det är någon här som förespråkar att man ska behandla officerare som värnpliktiga under grundutbildning..

Sen beror ju allt på vad man jämför med. Här är t ex en del av vad som gäller för livet som främlingslegionär:

The daily life of a Legionnaire is closely linked to his status as Legionnaire. He is therefore not permitted to wear any clothes other than military before he has completed five years of service. Furthermore, in order to purchase a car you must have the rank of Corporal, live under your original identity and have served at least five years. In order to get married you must live under your original identity and be one of the following three : Warrant Officer, Corporal totaling seven years of service or 1st Class totaling ten years of service.

;)

http://www.br-legion.com/ang/kepi.htm

Posted
Jag tycker i och för sig inte att det är någon här som förespråkar att man ska behandla officerare som värnpliktiga under grundutbildning..

Ja, om vi pratar rent principiellt så anser jag att under den period en officer är ute på trupp (10-15 år?) så ska han vara beredd att dela många av vedermödorna och annat med sina soldater.

Nej, skillnaden ska tydligen vara att de får bättre betalt.

Jämför du förresten officeraryrket med främlingslegionen?

Är det då inte på plats att leta rätt på hur officerare i den "organisationen" har det istället?

Posted
När min Pappa arbetar på annan ort (jobbar på Vattenfall) bor han och hans arbetskamrater på hotell, det är inte ovanligt att detta kostar över 1000:-/natt. Detta skrivs inget om i tidningarna.

Sist jag kollade var Vattenfall inte längre ett statligt verk och då får de sköta sina egen representation som de vill (inom vissa gränser). Om de missköter sig väljer jag ett annat bolag.

Däremot anser jag mig ha rätt att kräva av försvaret att de hanterar sin ekonomi på ett dugligt sätt eftersom jag inte har möjligheten att säga upp kontraktet mellan mig och försvarsmakten.

Posted

vissa av inläggen verkar göra gällande att det inte finns något mitt emellan.

har FM en policy så följer man den. BASTA

det man kan undra är hur policyn ser ut o vilka rutiner som finns?

jmfr ett stort aktiebolag med motsvarande besparingskrav, jag tror att man där skulle ha extremt tydlig dokumentation avseende resor och boende tjänsten.

borde inte debatten egentligen handla om rutiner och dess uppdaterande mot gällande verklighet?

Guest järv
Posted

Ja, om vi pratar rent principiellt så anser jag att under den period en officer är ute på trupp (10-15 år?) så ska han vara beredd att dela många av vedermödorna och annat med sina soldater.

Nej, skillnaden ska tydligen vara att de får bättre betalt.

Jämför du förresten officeraryrket med främlingslegionen?

Är det då inte på plats att leta rätt på hur officerare i den "organisationen" har det istället?

Det är åtminstone min förhoppning att en svensk officer i första hand ser sig själv som soldat/ledare/föregångsman och inte som någon sorts pseudo-civil konsult. Jämförelsen ovan tycker jag är relevant då det kan vara nog så viktigt att sätta vissa saker i perspektiv ibland.

Det är en mycket stor skillnad mellan att vara officer och värnpliktig så på den punkten förstår jag inte vad du menar. Om du istället menar att du inte tycker att en officer ska tvingas vara en soldat med allt vad det innebär med t ex pliktkänsla - då har vi nog från grunden helt skilda uppfattningar.

Posted

Mitt inlägg i debatten

Skit samma när det gäller siffrorna

Poängen är att de individerna brände en hel del pengar som kunde ha gått till annat som de pengarna var ögonmärkta för.

Sen med all respekt så bryr jag mig inte om de individerna ifråga har ställt upp överallt i tid eller otid

Poängen är att de blev tagna med byxorna nere

Risken är ny att vissa journalister kommer att jaga Fm med blåslampan mer än innan

Posted
Poängen är att de individerna brände en hel del pengar som kunde ha gått till annat som de pengarna var ögonmärkta för.

Har det verkligen klarlagts att det gått till så? Ju mer jag läser om detta desto mer verkar det som inga oegentligheter förekommit. Det verkar mer vara ett utslag av den svenska avundsjukan.

Posted

Nu tycker jag att detta har gått alldeles överstyr. Att anställd personal bor på hotell är inget nytt eller på något sätt konstigt. Det förekommer dagligen, hela tiden, varje vecka, alltid, jämt, över tiden!!

Jag har själv bott på hotell vid en mängd tillfällen och ser inget konstigt med det. Bl.a på Bodensia i Boden, First hotel i Enköping, Billingen Plaza i Skövde, Stockholm Globe hotel, hotellet närmast F16 i Uppsala mm mm. Förmodligen skulle man kunna förvränga dessa hotellvistelser till att bli nåt hemskt oetiskt och regelvidrigt vilket det inte är.

:lol: