tece Posted February 19, 2004 Report Share Posted February 19, 2004 Ey! Undrar om det är ngn som vet vars man kan få tag i bilder på 122an? Hade mest hoppats på interiör. Såg att det fanns en Vr-bild på strv90, men det är jag inte intresserad av 2. Känner en grabb som gjort värnplikt på en 122a. Han snackade om ngt turbotryck för länge sedan.. att strv är strypt i fredstid. Stämmer det eller är det bara meningslöst jidder? Intresserad av att veta hur man ställer upp det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted February 19, 2004 Report Share Posted February 19, 2004 (edited) Slår som vanligt ett slag för www.mainbattletanks.net SoldF.com är ganska bra också ;) Edited February 19, 2004 by Mats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leviathan Posted February 19, 2004 Report Share Posted February 19, 2004 Bilder kan du hitta lite varstans, sök. 122:an är inte "freds strypt", man tar inte ut fullt ur motorn för att bandaggregaten skulle då slitas väldigt fort. Motorn är från början utvecklad för att användas i båtar och har en orginal effekt på ca 2500 hästar om jag inte minns helt fel. Som jag fattat det så är det ventilstyrningen som begränsar effekten och att ändra det är inte så smart. (närmsta tekniker skulle förmodligen bli skitförbannad). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sakkre Posted February 19, 2004 Report Share Posted February 19, 2004 Har för mej om ja inte minns fel att turbotrycket på 122:an ska ligga på 2,4 bar. Och som ovan nämndes så är den inte strypt fredstid, vagnen håller ej för den fulla effekt motorn ger, finns möjlighet att köra med den fulla effekten om man så vill. Begränsningen av effekten sitter i insprutningspumpen, styrt av en magnetventil, reglerande bränslemängden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sequent Posted February 19, 2004 Report Share Posted February 19, 2004 Bilder kan du hitta lite varstans, sök. 122:an är inte "freds strypt", man tar inte ut fullt ur motorn för att bandaggregaten skulle då slitas väldigt fort. Motorn är från början utvecklad för att användas i båtar och har en orginal effekt på ca 2500 hästar om jag inte minns helt fel. Som jag fattat det så är det ventilstyrningen som begränsar effekten och att ändra det är inte så smart. (närmsta tekniker skulle förmodligen bli skitförbannad). Dessutom klarar inte transmisionen av det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proto Posted February 21, 2004 Report Share Posted February 21, 2004 Nu kan jag absolut ingenting om dessa fordon. Men ligger værkligen laddtrycket på 2.4bar? Detta ær i en bilmotor mkt høgt laddtryck. Ær det verkligen ventilstyrningarna som ær den svaga lænken? Kan någon verifiera/dementera? JS motorintresserad Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NBC Posted February 21, 2004 Report Share Posted February 21, 2004 Turbotrycket är väldigt olika i bensinmotorer och som det gäller i det här fallet dieselmotorer, dieselmotorer har ett högre turbotryck. Nu är jag ingen expert på området men det har förmodligen att göra med att i en dieselmotor har man inga tändstift, istället trycker man in bränsle under ett sådant högt tryck att det självantänder. Därför behöver motorn också mer syre för att fungera optimalt, mer bränsle kräver mer syre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonte72 Posted February 21, 2004 Report Share Posted February 21, 2004 Turbotrycket är väldigt olika i bensinmotorer och som det gäller i det här fallet dieselmotorer, dieselmotorer har ett högre turbotryck. Nu är jag ingen expert på området men det har förmodligen att göra med att i en dieselmotor har man inga tändstift, istället trycker man in bränsle under ett sådant högt tryck att det självantänder. Därför behöver motorn också mer syre för att fungera optimalt, mer bränsle kräver mer syre. Som kuriosa kan jag nämna att volvos lastbilar har en enhetsinsprutare på varje cylinder ( totalt 6) som sprutar in bränslet med ca 1600 Bar............ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
5526 Viktor Ludvig Posted February 22, 2004 Report Share Posted February 22, 2004 @ Fu Tangsjö. Vill minnas att bränslet (diesel) antänds av värmen som bildas när luften komprimeras i cylindern. Luft som komprimeras ökar i temperatur och förlorar densitet. Intercooler/Laddluftkylare, ngn? //5526 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonte72 Posted February 22, 2004 Report Share Posted February 22, 2004 (edited) @ Fu Tangsjö. Vill minnas att bränslet (diesel) antänds av värmen som bildas när luften komprimeras i cylindern. Luft som komprimeras ökar i temperatur och förlorar densitet. Intercooler/Laddluftkylare, ngn? //5526 Intercoolern används för att kyla luften som komprimerats i turbon ( den har blivit varm när den komprimerats och kyls för att den då innehåller mer syre). Edited February 22, 2004 by jonte72 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PIC Posted February 22, 2004 Report Share Posted February 22, 2004 Och för att förhindra knackningar (att bränslet antänds innan det kommer in i cylindern), man kan även ha en intercooler mellan två turboaggregat för att förhindra att luften blir för varm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sesub Posted February 22, 2004 Report Share Posted February 22, 2004 Nja.. Knack betyder att bensinen antänds innan flamfronten har nått fram, dvs av någon annan källa en tändstiftet, detta kan vara tex för varm luft eller cylindervägg. Intercooler har till syfte att kyla laddluften, dvs höja densiteten, vilket ger större massa och på sätt kann man spruta in mera bränsle. /otto Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pelle Posted February 22, 2004 Report Share Posted February 22, 2004 2,4 bar är ett högt laddtryck men inte extremt. I min vanliga civila maskintrailerdragare som är "lite" chippad ligger laddtrycket på 2,4-2,5 bar om man laddar fullt uppför en backe. Jag vet inte exakt då mätaren bara går till 2 bar. :P Dock laddar jag aldrig mer än 2 normalt, man får vara försiktig med gasen. Känns som att grejerna bara slits mer vid så höga tryck. //Pelle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NBC Posted February 22, 2004 Report Share Posted February 22, 2004 @5526 Viktor Ludvig Det var ju precis det jag skrev om än lite luddigt kanske, när man komprimerar luft så ökar friktionen, således är det friktionsvärme som antänder bränslet. Detta gäller i en dieselmotor, i en bensinmotor har man tändstift p.g.a ett lägre bränsletryck i cylindern som inte räcker till för att bränslet ska självantända. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sakkre Posted February 23, 2004 Report Share Posted February 23, 2004 Dieselmotorn lever som Fu Tengsjö sa med mycket högre temp. Kompressionen i en dieselmotor är mycket högre än i en bensinmotor. När luften komprimeras ökar värmen och vid rätt ögonblick sprutas en fin dimma av diesel in, tändtemperaturen ligger då runt ca 900 grader C, och i en bensinmotor betydligt lägre. Samt att en dieselmotor lever med ett ständigt luftöverskott, finns ingen reglering av luften som i en bensinmotor med dess förgasare, utan det som styr varvet är mängden bränsle insprytningspumpen ger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nubben Posted February 23, 2004 Report Share Posted February 23, 2004 när man komprimerar luft så ökar friktionen, således är det friktionsvärme som antänder bränslet. När man komprimerar allting så höjs trycket, och då V/T skall vara konstant torde ju T öka. Detta beror då på att molekylerna tvingas röra sej på en mindre yta och då blir det friktion mellan dessa som i sin tur åstadkommer värme. Värmen antänder sen bränsledimman. I en turbo så komprimerar man luften och får således mera syre( O2 ) per volymenhet och således en effektivare förbränning. Samma effekt får du också om du kyler ner luften i exempelvis en intercooler. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sakkre Posted February 26, 2004 Report Share Posted February 26, 2004 Ey! Undrar om det är ngn som vet vars man kan få tag i bilder på 122an? Hade mest hoppats på interiör. Såg att det fanns en Vr-bild på strv90, men det är jag inte intresserad av 2. Känner en grabb som gjort värnplikt på en 122a. Han snackade om ngt turbotryck för länge sedan.. att strv är strypt i fredstid. Stämmer det eller är det bara meningslöst jidder? Intresserad av att veta hur man ställer upp det Det går med ett enkelt handgrepp få ut den fulla effekt motorn ger.. Lätt fixat på 2 min Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proto Posted February 27, 2004 Report Share Posted February 27, 2004 Ok, så øver 2bar ær alltså inte något ovanligt på stora dieselmotorer. Kan annars tillægga føljande: højs laddtrycket med 0,1bar økar temperaturen med ca 10C. Sænks insugstempen med 30C økar effekten med 10% (generella grundregler) Så 2,4bar innebær 240C i lufttemp, nu skall ju dieslarna vara varmare men det får en effektiv IC eller annan kylning før att inte smælta sønder kolvar mm om motorn spikar. Nu ær det væl också så att en dieselmotor har betydligt høgre kompression æn en bensinare, det ær pga av "dieseltændstiften" som inte ger gnista. Håll især laddtryck och kopmpression, det ær 2 olika grejor. Kompressionen antænder dieseln. Laddtrycket kan gøra det men då ar man problem och snart en førstørd motor. JS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
5526 Viktor Ludvig Posted February 28, 2004 Report Share Posted February 28, 2004 @ Fu Tangsjö. att det var friktionsvärme visste jag inte, men när man tänkler lite närmare på det blir det vettigt. //5526 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest strvkomp Posted March 1, 2004 Report Share Posted March 1, 2004 Här har du några av mina bilder tagna under värnplikten. Tyvärr ingen interiör. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted March 1, 2004 Report Share Posted March 1, 2004 Finns lite bilder, b.la några interiörditon här: PlasticWarfare Det finns även en annan artikel på siten som visar 122an "in action". mvh Erik G Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts