Jump to content

Stridsvagn 122, bilder? turbotryck


tece

Recommended Posts

Ey! Undrar om det är ngn som vet vars man kan få tag i bilder på 122an? Hade mest hoppats på interiör. Såg att det fanns en Vr-bild på strv90, men det är jag inte intresserad av :dong:

 

2. Känner en grabb som gjort värnplikt på en 122a. Han snackade om ngt turbotryck för länge sedan.. att strv är strypt i fredstid. Stämmer det eller är det bara meningslöst jidder? Intresserad av att veta hur man ställer upp det :o

Link to comment
Share on other sites

Bilder kan du hitta lite varstans, sök.

 

122:an är inte "freds strypt", man tar inte ut fullt ur motorn för att bandaggregaten skulle då slitas väldigt fort.

 

Motorn är från början utvecklad för att användas i båtar och har en orginal effekt på ca 2500 hästar om jag inte minns helt fel.

 

Som jag fattat det så är det ventilstyrningen som begränsar effekten och att ändra det är inte så smart. (närmsta tekniker skulle förmodligen bli skitförbannad).

Link to comment
Share on other sites

Har för mej om ja inte minns fel att turbotrycket på 122:an ska ligga på 2,4 bar.

Och som ovan nämndes så är den inte strypt fredstid, vagnen håller ej för den fulla effekt motorn ger, finns möjlighet att köra med den fulla effekten om man så vill.

 

Begränsningen av effekten sitter i insprutningspumpen, styrt av en magnetventil, reglerande bränslemängden.

Link to comment
Share on other sites

Bilder kan du hitta lite varstans,  sök.

 

122:an är inte "freds strypt", man tar inte ut fullt ur motorn för att bandaggregaten skulle då slitas väldigt fort.

 

Motorn är från början utvecklad för att användas i båtar och har en orginal effekt på ca 2500 hästar om jag inte minns helt fel.

 

Som jag fattat det så är det ventilstyrningen som begränsar effekten och att ändra det är inte så smart. (närmsta tekniker skulle förmodligen bli skitförbannad).

Dessutom klarar inte transmisionen av det.

Link to comment
Share on other sites

Nu kan jag absolut ingenting om dessa fordon. Men ligger værkligen laddtrycket på 2.4bar? Detta ær i en bilmotor mkt høgt laddtryck.

 

Ær det verkligen ventilstyrningarna som ær den svaga lænken?

 

Kan någon verifiera/dementera?

 

JS

motorintresserad

Link to comment
Share on other sites

Turbotrycket är väldigt olika i bensinmotorer och som det gäller i det här fallet dieselmotorer, dieselmotorer har ett högre turbotryck. Nu är jag ingen expert på området men det har förmodligen att göra med att i en dieselmotor har man inga tändstift, istället trycker man in bränsle under ett sådant högt tryck att det självantänder. Därför behöver motorn också mer syre för att fungera optimalt, mer bränsle kräver mer syre.

Link to comment
Share on other sites

Turbotrycket är väldigt olika i bensinmotorer och som det gäller i det här fallet dieselmotorer, dieselmotorer har ett högre turbotryck. Nu är jag ingen expert på området men det har förmodligen att göra med att i en dieselmotor har man inga tändstift, istället trycker man in bränsle under ett sådant högt tryck att det självantänder. Därför behöver motorn också mer syre för att fungera optimalt, mer bränsle kräver mer syre.

Som kuriosa kan jag nämna att volvos lastbilar har en enhetsinsprutare på varje cylinder ( totalt 6) som sprutar in bränslet med ca 1600 Bar............

Link to comment
Share on other sites

@ Fu Tangsjö.

 

Vill minnas att bränslet (diesel) antänds av värmen som bildas när luften komprimeras i cylindern.

Luft som komprimeras ökar i temperatur och förlorar densitet. Intercooler/Laddluftkylare, ngn?

 

//5526

Intercoolern används för att kyla luften som komprimerats i turbon ( den har blivit varm när den komprimerats och kyls för att den då innehåller mer syre).

Edited by jonte72
Link to comment
Share on other sites

Nja..

Knack betyder att bensinen antänds innan flamfronten har nått fram, dvs av någon annan källa en tändstiftet, detta kan vara tex för varm luft eller cylindervägg.

 

Intercooler har till syfte att kyla laddluften, dvs höja densiteten, vilket ger större massa och på sätt kann man spruta in mera bränsle.

/otto

Link to comment
Share on other sites

2,4 bar är ett högt laddtryck men inte extremt.

 

I min vanliga civila maskintrailerdragare som är "lite" chippad ligger laddtrycket på 2,4-2,5 bar om man laddar fullt uppför en backe.

 

Jag vet inte exakt då mätaren bara går till 2 bar. :P

Dock laddar jag aldrig mer än 2 normalt, man får vara försiktig med gasen. Känns som att grejerna bara slits mer vid så höga tryck.

 

//Pelle

Link to comment
Share on other sites

@5526 Viktor Ludvig

 

Det var ju precis det jag skrev om än lite luddigt kanske, när man komprimerar luft så ökar friktionen, således är det friktionsvärme som antänder bränslet. Detta gäller i en dieselmotor, i en bensinmotor har man tändstift p.g.a ett lägre bränsletryck i cylindern som inte räcker till för att bränslet ska självantända.

Link to comment
Share on other sites

Dieselmotorn lever som Fu Tengsjö sa med mycket högre temp.

Kompressionen i en dieselmotor är mycket högre än i en bensinmotor.

När luften komprimeras ökar värmen och vid rätt ögonblick sprutas en fin dimma av diesel in, tändtemperaturen ligger då runt ca 900 grader C, och i en bensinmotor betydligt lägre.

Samt att en dieselmotor lever med ett ständigt luftöverskott, finns ingen reglering av luften som i en bensinmotor med dess förgasare, utan det som styr varvet är mängden bränsle insprytningspumpen ger.

Link to comment
Share on other sites

när man komprimerar luft så ökar friktionen, således är det friktionsvärme som antänder bränslet.

När man komprimerar allting så höjs trycket, och då V/T skall vara konstant torde ju T öka. Detta beror då på att molekylerna tvingas röra sej på en mindre yta och då blir det friktion mellan dessa som i sin tur åstadkommer värme. Värmen antänder sen bränsledimman. I en turbo så komprimerar man luften och får således mera syre( O2 ) per volymenhet och således en effektivare förbränning. Samma effekt får du också om du kyler ner luften i exempelvis en intercooler.

Link to comment
Share on other sites

Ey! Undrar om det är ngn som vet vars man kan få tag i bilder på 122an? Hade mest hoppats på interiör. Såg att det fanns en Vr-bild på strv90, men det är jag inte intresserad av :bash: 

 

2. Känner en grabb som gjort värnplikt på en 122a. Han snackade om ngt turbotryck för länge sedan.. att strv är strypt i fredstid. Stämmer det eller är det bara meningslöst jidder? Intresserad av att veta hur man ställer upp det  :bash:

Det går med ett enkelt handgrepp få ut den fulla effekt motorn ger.. Lätt fixat på 2 min

Link to comment
Share on other sites

Ok, så øver 2bar ær alltså inte något ovanligt på stora dieselmotorer.

 

Kan annars tillægga føljande: højs laddtrycket med 0,1bar økar temperaturen med ca 10C. Sænks insugstempen med 30C økar effekten med 10% (generella grundregler) Så 2,4bar innebær 240C i lufttemp, nu skall ju dieslarna vara varmare men det får en effektiv IC eller annan kylning før att inte smælta sønder kolvar mm om motorn spikar.

 

Nu ær det væl också så att en dieselmotor har betydligt høgre kompression æn en bensinare, det ær pga av "dieseltændstiften" som inte ger gnista. Håll især laddtryck och kopmpression, det ær 2 olika grejor. Kompressionen antænder dieseln. Laddtrycket kan gøra det men då ar man problem och snart en førstørd motor.

 

JS

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...