Runqvist Posted February 16, 2004 Report Posted February 16, 2004 Kanske lite OffTopic, men idag hittade jag den lilla kniven som jag vann på semestern. Ingen kvalitet men den är bra för att skrämma småbarn med. Här vid en "mora-sized"-kniv. Quote
Bjoern_K Posted February 17, 2004 Report Posted February 17, 2004 Okej..ingen som vet hur det ligger till på Livgardet..om man får handlai personal shoppen eller omdet är strängt förbjudet?=) Det var inga problem för värnpliktiga att handla där när jag lumpade 2000-2001. Quote
Bravo One Posted February 18, 2004 Report Posted February 18, 2004 Kanske du skulle skaffa dig en sån här, inte direkt taktisk kniv. Men den klarar av en hel del stryk iaf (kolla filmerna) Testvideo av kniven http://www.kingsley-hughes.com/outdoors/bc...kohammering.avi http://www.kingsley-hughes.com/outdoors/bc...ostandingon.avi Quote
2Sharp Posted February 18, 2004 Report Posted February 18, 2004 Kanske du skulle skaffa dig en sån här, inte direkt taktisk kniv. Men den klarar av en hel del stryk iaf (kolla filmerna) Testvideo av kniven http://www.kingsley-hughes.com/outdoors/bc...kohammering.avi http://www.kingsley-hughes.com/outdoors/bc...ostandingon.avi Personligen hade jag aldrig valt en kniv med det materialet i handtaget, särskilt inte med den formen. Jag är för rädd om mina fingrar för att inte ha "halkskydd" mellan eggen och handtaget. Quote
Runningback Posted February 18, 2004 Report Posted February 18, 2004 Vad står det på den kniven i mitten? (på bladet alltså) Quote
NBC Posted February 20, 2004 Report Posted February 20, 2004 (edited) Jag skulle behöva lite tips och råd, jag är ute efter en fällkniv (alltså inte märket) i lagom storlek, de jag tittat på hitills är Cold Steel - Recon 1 samt Night Force. Men jag har inte en aning om huruvida kvaliteten på dem är, samt hur de blir efter att man slipat dem några gånger. Om ni har några andra förslag på fällknivar i ungefär samma storlek och som inte kostar mer än 2000 så vore jag tacksam. EDIT: Jämförde priserna på Night Force på Cold Steel's hemsida och på knifecenter.com, 28$ billigare på knifecenter omg Med en aktuell växelkurs på 7.33SEK / 1$ så kostar den 320SEK på knifecenter och 550SEK hos Cold Steel. Edited February 20, 2004 by Fu Tangsjö Quote
Sir Vival Posted February 20, 2004 Report Posted February 20, 2004 (edited) Jag skulle behöva lite tips och råd, jag är ute efter en fällkniv (alltså inte märket) i lagom storlek, de jag tittat på hitills är Cold Steel - Recon 1 samt Night Force. Men jag har inte en aning om huruvida kvaliteten på dem är, samt hur de blir efter att man slipat dem några gånger. Om ni har några andra förslag på fällknivar i ungefär samma storlek och som inte kostar mer än 2000 så vore jag tacksam. Utgår ifrån att du vill ha en med svart blad, där av frågan om slipning... Det är ju inte slipningen som sabbar "coatingen" på bladet, utan bruksslitage, om man gör rätt det vill säga. En rekommendation om du skall köpa en kniv för 2000, så skaffa en Lansky eller Gatco slipjigg. (Det kan jag iofs rekommendera alla att göra.) Annars är just Fällknivens fällkniv "P" en väldigt fin en, dock inte samma stil och storlek som dina efterfrågade. Edited February 20, 2004 by Sir Vival Quote
dast Posted February 20, 2004 Report Posted February 20, 2004 Jag har ingen erfarenhet av de aktuella Cold Steel-knivarna, eller några andra av Cold Steels fällknivar för övrigt. Av vad jag har läst mig till på nätet, framförallt på Knifeforums.com och Bladeforums.com (ligger för tillfället nere), tror jag mig dock kunna dra följande slutsatser: - Cold Steels fällknivar håller inte samma kvalitet som slidknivarna. Bl a använder man annat stål i fällknivarna, inte det beprövade Carbon V som återfinns i i t ex SRK (vilket i och för sig inte är anmärkningsvärt; det är sällsynt med kolstål i fällknivar numera). - 440 A är, även om det må vara "sub zero quenched", inte något av de hetaste knivstålen på marknaden. Det duger säkert bra för normal användning och har (utöver att vara tämligen billigt) fördelen av att vara mycket rosttrögt, men vill man befinna sig på framkant kanske man ska välja något annat. Numera är det väl S30V som är allra mest i ropet, men man torde klara sig väl med VG10 eller BG42, kanske t o m 440 C om man inte är en riktigt snobb. - Zytel i skaftet kanske är praktiskt, men inte kul eller snyggt. Micarta eller G10 är roligare! Du har satt pristaket till 2000 kr. Har du tänkt att beställa från USA? Ska frakt och ev. tull + moms räknas in i den summan? På den svenska markanden finns kanske inte så mycket att välja på. Här finns t ex Spyderco Military för strax under 2000 kr. Här hittar du Benchmades sortiment, bl a finns modellen 710 för under 2000. Den kan jag rekommendera, Axis-systemet för att låsa bladet i utfällt läge är en ren njutning - genom att lösgöra låsningsmekanismen med ett finger och knixa till med handleden kan du fälla ut bladet - jättecoolt! ;) Dessa och andra bra knivar kan du naturligtvis hitta mycket billigare i USA. Om jag själv övervägde att beställa därifrån skulle jag ägna Al Mar SERE 2000 en tanke. Samma stål som Fällkniven AB använder, G10 i skaftet osv. Den kniven har fått mycket positiova omdömen på länkade amerikanska knivforumen. I lägre prisklasser finns ju t ex Gerber Gator och Columbia Rivers sortiment (orkar inte hitta några länkar, men Militaryshop har i vart fall Gerbern). Gerbern finns i ATS34 stål (mycket bra, Fällkniven AB började med det i sina knivar, håller fortfarande måttet), CRKT använder lite olika sorter även om deras billigaste är av AUS6 (tror jag - rätta mig om jag har fel) vilket vilket kanske inte är någon höjdare. Sammanfattningsvis: 1. Kolla runt på de amerikanska forumen innan du bestämmer dig. Där finns oerhört mycket information och recensioner. 2. Om du fastnar för Al Mar SERE 2000, PM:a mig innan du beställer så kanske vi kan göra en gemensam affär! Quote
NBC Posted February 20, 2004 Report Posted February 20, 2004 Oj man tackar, det var en hel del info där, Al Mar Sere verkar rätt intressant likaså Benchmade 722. Jag beställer gärna med dig från bestknives då dom var en dryg tusenlapp billigare än knivkompaniet, frågan är bara hur vi löser transportfrågan oss emellan. Men det kan vi ta i PM, så hör av dig om du fortfarande är intresserad. Quote
2Sharp Posted February 21, 2004 Report Posted February 21, 2004 Håller med om att Fällknivens P är nice och trevlig, jag tycker dock att den gör sig bättre i en kostym än i en fältuniform. Dels för att den inte har fickclips, något man egentligen inte kan tillverka en kniv utan.. ;) Sedan är den lite väl snygg tycker jag Skall man vara lite negativ så tycker jag det är synd att de inte har valt en mer egen design på den, jag får inte ihop vad de skrivit på sin site med modellen... Quote
Sir Vival Posted February 21, 2004 Report Posted February 21, 2004 Oj man tackar, det var en hel del info där, Al Mar Sere verkar rätt intressant likaså Benchmade 722. Jag beställer gärna med dig från bestknives då dom var en dryg tusenlapp billigare än knivkompaniet, frågan är bara hur vi löser transportfrågan oss emellan. Men det kan vi ta i PM, så hör av dig om du fortfarande är intresserad. Kolla priserna på www.quickknife.com de skall vara bra enligt en bekant. Quote
NBC Posted February 21, 2004 Report Posted February 21, 2004 (edited) Jag kom på en sak till, om man köper en kniv där en del är lätt sågtandat (det har ju garanterat ett namn för er "invigda") hur sjutton slipar man det då?? EDIT: leprafingrar Edited February 21, 2004 by Fu Tangsjö Quote
Sir Vival Posted February 21, 2004 Report Posted February 21, 2004 Jag kom på en sak till, om man köper en kniv där en del är lätt sågtandat (det har ju garanterat ett namn för er "invigda") hur sjutton slipar man det då?? EDIT: leprafingrar Med ett runt eller v-format bryne, beroende på tandningen. Men mitt tips är att ge tusan i tandningen helt, om det inte är till klättring, dykning eller räddningstjänst du skall ha den - min erfarenhet är att man blir lätt irriterad efter ett tag, då man insett att man aldrig har haft nytta av tandningen... Quote
Stefan_O Posted February 25, 2004 Author Report Posted February 25, 2004 Är det någon på detta forum som har någon erfarenhet om Eickhorn KM2000? Kvalitet osv. Quote
Raffe Posted February 25, 2004 Report Posted February 25, 2004 Är det någon på detta forum som har någon erfarenhet om Eickhorn KM2000?Kvalitet osv. Om du söker på Eickhorn visar det sig att folk har dåliga erfarenheter. Jag frågade för bara ett par veckor sedan i den andra ganska nya knivtråden. Just den kniven pillade jag på i butiken och tyckte inte att den kändes bra. Jag gillar vanligtvis ganska tunga knivar med den kändes för tung och väldigt otymplig. Kändes inte bra i handen alls. Quote
niben Posted February 26, 2004 Report Posted February 26, 2004 Köpte en fällkniv på jula. Kraftigt kort blad med svart gummihandtag med bra grepp. Har hängt med på det mesta och är mer eller mindre oförstörbar om än aningen tung. Pris 69 kr vilket gör att man inte tvekar att använda den. Quote
Sir Vival Posted February 26, 2004 Report Posted February 26, 2004 Köpte en fällkniv på jula. Kraftigt kort blad med svart gummihandtag med bra grepp. Har hängt med på det mesta och är mer eller mindre oförstörbar om än aningen tung. Pris 69 kr vilket gör att man inte tvekar att använda den. För 69kr skulle jag tveka att använda den, skulle ständigt oroa mig för när den skulle gå sönder. :P Quote
Runqvist Posted February 26, 2004 Report Posted February 26, 2004 Vad står det på den kniven i mitten? (på bladet alltså) EISBAR II ROSTFREI INOX Och lodrätt: STAINLESS STEEL. Quote
achilleos Posted March 5, 2004 Report Posted March 5, 2004 Såg igår att en S1 kostar 1050:- på personalbutiken så den hade jag köpt om jag hade 1k att spendera på kniv. (Den sista 50-lappen får man väl ta in på lördagen genom att inte ta den där sista stora starka). Quote
Rickard N Posted August 2, 2004 Report Posted August 2, 2004 Är det någon som kan ge lite tips på en fällkniv helst under tusenlappen? Gärna var man kan få tag på den också Quote
Raffe Posted August 2, 2004 Report Posted August 2, 2004 Från den här tråden som avhandlar mycket knivar (finns någon annan tråd som innehåller väldigt mycket fällknivar, sök): Jag har själv en CRKT M16-12M - vilken jag kan rekomendera. Är själv väldigt nöjd med den och har bara hört gott om den, bland annat från folk här på forumet. Helt underbart att fälla upp mha parestången. Kostar runt 900 har jag för mig på militaryshop. Finns en mängd utföranden av M16 i olika prisklasser i butiken, dock bara ett par modeller på deras hemsida. En riktigt nice kniv. Quote
Rickard N Posted August 2, 2004 Report Posted August 2, 2004 mmm, jag sökte, hittade inte vad jag ville ha, lyfte denna tråd då den gällde knivtips Quote
Raffe Posted August 2, 2004 Report Posted August 2, 2004 Du kanske kan hitta något i den här tråden också: http://forum.soldf.com/in...topic=2941&st=0 Quote
Rickard N Posted August 2, 2004 Report Posted August 2, 2004 hmm, måste fan stavat fel när jag sökte Quote
Frantic Posted July 13, 2006 Report Posted July 13, 2006 Tänkte återuppliva den här tråden istället för att fixa ny tråd Nån här som har erfanheter av Gerber gator fixed?? Funderar på att beställa en sådan Quote
M00nStalker Posted July 14, 2006 Report Posted July 14, 2006 (edited) Det finns bättre knivar till det priset, eller något över (100-200 kr mer). Exempelvis en Fällkniven Wm1a dock är den kortare så om längden har betydelse så är den ute ur bilden. Har lekt lite med Gator fixed och den verkar bra, men gillade inte det lite "svampiga" handtaget, kändes inte stabilt. Sedan har jag dålig erfarenhet av just Gerber Gator, dock fällknivsversionen, gillar inte när knivarna faller isär. Edited July 14, 2006 by M00nStalker Quote
MastY Posted July 14, 2006 Report Posted July 14, 2006 Har läst igenom tråden och ser att knivar från Fällkniven rekommenderas, dock så näms A1 inte alls. Jag undrar om någon har någon erfarenhet av denna kniv som du kan dela med dig av. Kvalitet, storlek, prisvärdhet osv! Eller bör man satsa på någon annan kniv i samma klass? Tack! Quote
Sytare Posted July 14, 2006 Report Posted July 14, 2006 MastY Erfarenheterna av A1 är många och varierande. Jag och Sir Vival brukar kunna bråka rätt så högljutt om A1'an vs. S1'an. Jag anser att A1'an är på tok för stor för att vara helt praktisk att medföra och användna. Jag anser att Fällkniven S1 är den ultimata skogskniven och bra till i stort sett allt utom att skära tomat. Men alla håller inte med om detta och tycker helt och hållet tävrtom (bl.a. Sir Vival). Men det kanske är för att Sir V m.fl. har mera och större erfarenheter än jag, eller att dem har mindre av något och vill kompensera ;) Jag anser att S1 är optimal dock. Men skall man ut i amazonas så bör man kanske ha något större. @Sir V För en gångs skulle känns det som om jag är liiite på förhand Quote
Sir Vival Posted July 14, 2006 Report Posted July 14, 2006 @Sir V För en gångs skulle känns det som om jag är liiite på förhand Slyngel! Jag har sett 6-åringar göra upp eld med Jukkas-sticka och A1:a, så om inte stackars "Snytare" kan hantera en A1:a så... :P Quote
Recommended Posts