Jump to content

Recommended Posts

Posted

Någon mer som har tips angående kniv i samma prisklass som gerber gator fixed? Kan även tänka mej gå upp ett par hundra kronor för att få en bra kniv. Känner att min morakniv inte håller mej nöjd längre :P

• Replies 100
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Någon mer som har tips angående kniv i samma prisklass som gerber gator fixed? Kan även tänka mej gå upp ett par hundra kronor för att få en bra kniv. Känner att min morakniv inte håller mej nöjd längre :P

Jag fortsätter väl då min vana trogen att propagera för att folk skall göra sina egna! :) Kniven blir för det mesta billigare, och du får exakt den kniv du vill ha! Väljer du ett fultångeblad så är det inte alls svårt! Det enda som egenligen behövs i verktygsväg är en rasp en borrmaskin och sandpapper i olika kornighet. Om du köper från en försäljare som specialicerar sig på knivar kan du dessutom få lite tipps och tricks per telefon om hur du går till väga om det är första gången, annars finns ju forumet (jag vet att jag inte är den enda som pular hemma på fritiden).

men nu är ju detta bara min åsikt :)

Posted

@Sytare

Okej, ja det var väl storleken jag funderade på också. Har ju inte känt och klämt eller ens sett en A1 IRL så det är svårt att riktigt föreställa sig om den kommer bli otymplig.

@Sir Vival

Av att döma från Sytares inlägg så tycker du annorlunda, har du något bra argument för A1?

Sen står det på både på Recons hemsida och på fallkniven.se att det är en överlevnadskniv? Vad innebär det rent praktiskt? Vad skiljer den åt från S1 förutom storleken?

Tacksam för svar!

Posted
@Sytare

Okej, ja det var väl storleken jag funderade på också. Har ju inte känt och klämt eller ens sett en A1 IRL så det är svårt att riktigt föreställa sig om den kommer bli otymplig.

@Sir Vival

Av att döma från Sytares inlägg så tycker du annorlunda, har du något bra argument för A1?

Sen står det på både på Recons hemsida och på fallkniven.se att det är en överlevnadskniv? Vad innebär det rent praktiskt? Vad skiljer den åt från S1 förutom storleken?

Tacksam för svar!

Det har sagts många gånger tidigare... S1 är för stor för att vara en liten kniv, och för liten för att vara en stor kniv. Jag kan inte svara på vad som är bättre med S1, däremot har du en kraftigare kniv i A1, som klarar hårdare jobb som att hugga slanor, bända upp dörrar och bre smörgåsar.
Posted
Jag vill varna lite för Beckers Crewman som finns med bland knivtipsen, den går troligtvis inte att förstöra (Vilket är en bra egenskap) men i övrigt är den ingen höjdare på något sätt.

Den brukar annars vara populär (jag har ingen erfarenhet av den så jag säger inte emot dig) - är det materialval eller designen du tycker är kass?

Posted
Den brukar annars vara populär (jag har ingen erfarenhet av den så jag säger inte emot dig) - är det materialval eller designen du tycker är kass?

Designen.

Längd: Ca 280 mm

Blad: Längd ca 140 mm, tjocklek ca 48 mm, nästan 40 mm i bredd.

Den är tung och kraftig och med ett så kort blad så är det svårt att utnyttja den vikten för att hugga, både att bladet är för kort och att balanserad hamnar väldigt långt bak i kniven. Balansen och formen gör den inte heller till någon fröjd för finlin och då vet i alla fall inte jag vad jag ska ha den till. Jag tror att BT-7 är bättre även om den väger mer så har man i alla fall längden på bladet så man får någon nytta av vikten.

Det som kanske skulle fungera är att byta "skaftsidorna" till något lättare och då både få ner vikten totalt och förbättra balansen.

Posted

@Ing

Så det är bara storleken som skiljer S1 och A1 åt? Det jag egentligen undrade om är vad det är som gör A1:an till en "Överlevnadskniv"? Kanske är en larvig titel att hänga upp sig på men jag är ändå nyfiken! =)

Posted

Varför Peter Hjortberger valt att benämna A1 som överlevnadskniv och S1 som "skogskniv" får du nog fråga honom om. Och F1 är väl rent krasst den enda "överlevnadskniven" i FK sortiment... När det gäller Sverige i alla fall; F1 och S1 används (eller är åtminst. godk. för avnändning) av USN och USMC piloter till det samma.

Varför jag föredrar A1:an kan du hitta i denna tråden - men det ligger nära det som Ing skrev ang. storlek.

Posted

Har använt en vanlig EKA-kniv sedan en bataljon för många år sedan. Fungerar hur bra som helst.

Det viktiga är inte vilken kniv utan hur man använder den och framför allt hur man optimerar och sköter den.....

Posted
Det viktiga är inte vilken kniv utan hur man använder den /.../
Och knivvalet beror inte alls på tänkt användningsområde?

Slog på stort och köpte mig en A1 i alla fall, hoppas att den tjänar mig bra!
Grattis till ett bra köp!
Posted (edited)

Vad tycker ni om F1 då? Skulle gärna ha en A1 men min ekonomi tillåter inte det. :lol:

Edit: Stavning

Edited by HvU-johan
Posted

@Masty

Gratulerar!

Jag företräder ju S1-maffian, men inget kan bli helt fel med Fällknivens mycket braiga knivar.

Grattis till ett bra köp!

Posted
Vad tycker ni om F1 då?/.../
En jättebra kniv. Du kommer inte att "göra bort dig" med en F1:a i någon situation och troligen täcker den 99% av dina behov.
Posted
Vad tycker ni om F1 då?/.../
En jättebra kniv. Du kommer inte att "göra bort dig" med en F1:a i någon situation och troligen täcker den 99% av dina behov.

Tack för svaret.

Nu står valet melan en gerber gator fixed och en F1. Det som talar för gerber´n är priset. Och för F1 kvaliten. Kan inte bestämma mej :baskerHV:

Posted (edited)
Nu står valet melan en gerber gator fixed och en F1. Det som talar för gerber´n är priset. Och för F1 kvaliten. Kan inte bestämma mej :rockon:

Köp båda. Knivar bra. Skinande. :baskerHV:

:D

Har du möjlighet så testa hur knivarna känns i handen, alla människor är olika och vissa knivar känns helt fel bara man känner lite på dem. Det kan vara lite jobbigt att lägga någon tusenlapp på en kniv och upptäcka att man inte alls trivs med så att ta en sväng till en butik som har knivarna inne kan löna sig med andra ord.

Edited by kronvrak
Posted

@HVU-Johan

F1'an rekommenderas. Slut, frågor, försent, utgå.

F1'an är den bättre kniven, med det betydligt bättre stålet.

Gerberns 420-stål är lämpligt för diskbänkar. F1'ans laminerade VG10 är överlägset.

(och ja, någon petimeter lär väl påpeka sen att VG10'ets laminering består av 420...)

@Kronvrak

Hade det varit en F1 vs. en A1 så hade det varit aktuellt med bägge. Nu så talar vi en svensk kvalitetskniv kontra Gerber...

Finns bara en kniv att köpa...

Posted
Taget. Jo jag har nu mer eller mindre bestämt mej för en F1 :baskerHV:
Köp bara inte en med svart blad - om det inte är så att du hittar en billig/billig begagnad (fast då vill du troligen inte ha den).
Posted
Taget. Jo jag har nu mer eller mindre bestämt mej för en F1 :baskerHV:
Köp bara inte en med svart blad - om det inte är så att du hittar en billig/billig begagnad (fast då vill du troligen inte ha den).

Varför inte?

Posted
Den svarta beläggningen släpper väldigt lätt och kniven blir snabbt ful efter lite användning.

Tack för tipset.

God bless soldf forum :banghead:

Posted
Är inte detta något för kamraterna som har kors på uniformen?

Kanske dags att föreslå Carola som fältartist istället för Rolle R?

Hallelujah...???

Vad svamlar du om? Inlägg i fel tråd eller? 0:)
Posted
@Kronvrak

Hade det varit en F1 vs. en A1 så hade det varit aktuellt med bägge. Nu så talar vi en svensk kvalitetskniv kontra Gerber...

Finns bara en kniv att köpa...

Jo Gerbern är intressant.

Posted

Är det nån som har ett tips på nått schysst bryne(?) eller liknande som man kan vårda kniven med på en tråkigt eldpost eller liknande. Är ganska ny i knivvärlden, Så förklara gärna lite hur man vårdar en en kniv så att den håller sej i toppskick hela tiden :baskerKav: