Jump to content

Knivtips?

Stefan_O

Recommended Posts

• Replies 100
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Rekomenderar också något ur Fällknivens sortiment.

Både F1 och S1  är mycket trevliga knivar...

Angående priset så får man vad man betalar för... och lite till i Fällknivens fall

Snygga men dyra. En Mora 2000 räcker långt

Långt ifrån bara snygga och det är inte precis "snyggheten" som sätter prislappen på kniven, utan kvaliteten.

Helt ärligt skulle jag inte alls någonsin för allt smör i Småland och Sola i Karlstad förlita mig på en Mora2000, eller annan kniv med 3mm "kraftigt" blad (detta gäller i situationer som inte omfattar GU eller kursverksamhet).

Ska man kapa lite snöre, sprätta kartonger eller bre smör på nattmackan... Ok, men inte annars.

Edit: Om jag i vilken given situation som helst däremot inte hade annan kniv än den kniv jag hade, så skulle jag så klart vara mer glad över denna än att inte ha någon kniv alls, om än en Mora 2000.

Edited by Sir Vival

Spetsen på Mora 2000 är ju stark som om den vore gjord av en torr kvist, knäcks hur lätt som helst, och som tidigare nämnts....helt ok om man ska bre macka, men absolut inte i ett läge där man ska förlita sin fortsatta existens på kniven.

Satsa på en kniv med relativt seghärdat blad så att den inte är för spröd, samtidigt som den är lätt att få vass igen (läs EJ Buck, eller Mora 2000 eller någon annan morakniv heller för den delen).

:huh: Fällknivens F1 är otroligt bra...Nu har även amerikanarna börjat köpa in den till några av sina förband...rekommenderas!

Trodde att det var knivar under tusenlappen grabben ville ha hjälp med? ;)

955:- är under tusenlappen, inte mycket under dock.

scattergun & Sir Vival

Jag klarade mig bra på mora 2000 under våran överlevnadsvecka i armén. Det gick ju inte att hugga träd precis men slaner och tjocka kvistar fungerade den bra till att hugga... Man fick ju slita, visst. Det hände ju att nåns mora 2000 knäcktes men det berodde mer på felaktigt handhavande.

Men iaf jag har alltid med mig en mora2000 oxå har jag min srk cooldsteel... Funderar starkt på en F1 för jakt.

Okej..tänkte skaffa mig en mora 2000 också..

men roligt att ha en lite "finare" kniv också..

att änvända när inte moran räckre till..

Ingen som har erfarehet om Spec-Plus Airforce Survival

skulle vilja ha en recension=)

Edited by Stefan_O

scattergun & Sir Vival

Jag klarade mig bra på mora 2000 under våran överlevnadsvecka i armén. Det gick ju inte att hugga träd precis men slaner och tjocka kvistar fungerade den bra till att hugga... Man fick ju slita, visst. Det hände ju att nåns mora 2000 knäcktes men det berodde mer på felaktigt handhavande.

Men iaf jag har alltid med mig en mora2000 oxå har jag min srk cooldsteel...  Funderar starkt på en F1 för jakt.

Tjena!

Och som jag skrev: "detta gäller inte situationer som omfattar GU eller kursverksamhet".

fråga dig vad du skall ha kniven till.

skall du ha jägartjänst och leva av kottar och barr i skogen i tio månader bör du satsa på F1 eller liknade.

skall du leva på ett trosskompani och öppna kaffepåsar i 7,5 månader klarar du dig med en mora 2000 eller en hyfsad fällkniv från hobbex.

mora 2000 är ett bra alt för den ka du ju lyckas få loss från förrådet om du lyckas förstöra en.

vet inte riktigt hur olikas regementens policys säjer om personalbutiker, men räkna inte med att du första veckan kan storma in och köpa på dig ny utr.

även om du skulle lyckas kommer befälen angripa dig som en flock hökar.

ryck in kolla vad dina befäl godkänner och gå efter det.

Precis som Bushman säger så måste man fråga sig vad man skall ha kniven till. Dock, skall klara av att hugga slanor, granris, klyva ved och annat lite grövre jobb som det oftast är frågan om i det militära så skulle jag satsa på nåt lite större än F1 faktiskt. Jag har använt den en del då vi har den i flygstället, och den är i minsta laget för ovanstående användningsområde.