Adam Wilhelm Posted July 18, 2006 Report Posted July 18, 2006 Här: Fällkniven står det lite tips. De säljer även brynen förutom knivar. Quote
tinhead Posted July 19, 2006 Report Posted July 19, 2006 (edited) Hittade denna kniv.. http://www.uscav.com/productinfo.aspx?prod...D=10690&TabID=1 Ursh va gulligt läcker den var.. :P nästan så man skulle köpa sig en ;) Edited July 19, 2006 by tinhead Quote
M00nStalker Posted July 19, 2006 Report Posted July 19, 2006 Är det nån som har ett tips på nått schysst bryne(?) eller liknande som man kan vårda kniven med på en tråkigt eldpost eller liknande. Är ganska ny i knivvärlden, Så förklara gärna lite hur man vårdar en en kniv så att den håller sej i toppskick hela tiden Kniven ska vara vass, minskar risken för skador på både dig och kniven. Gör inte dumheter med den, oavsett vad det är för kniv så klarar den inte hur mycket som helst, rätt verktyg för rätt uppgift, finns en anledning till varför det heter kniv och inte spett eller yxa. Lär dig hur du ska bryna kniven, lättaste sättet är om någon som kan det visar dig. Lär dig använda kniven, en självklarhet men alla kan inte hantera en kniv (därav den obligatoriska knivutbildningen) Skaffa en lämplig slida till kniven, inte alltid det finns med. Stoppa alltid tillbaka kniven i sin slida när du inte använder den, även om det bara är för en kort stund, man vill alltid veta var den är. Låna inte ut den, lånar aldrig ut mina knivar utom till folk jag vet kan hantera kniven rätt. Bär kniven på samma ställe varje gång du bär den (om möjligt med hänsyn till klädsel, omgivning osv.) Om den badar i saltvatten, så skölj av den med sötvatten så snart som möjligt, torka sedan noga så bör det inte vara några problem, speciellt inte om det är ett bra rosttrögt stål som t.ex. Fällknivens VG10. /M00nStalker, som inte har en fullgjord knivutbildning från Försvaret Quote
DanielJ Posted July 28, 2006 Report Posted July 28, 2006 Hej hopp, var och kände på lite fällkniven och en gerber gator idag, och kan inte riktigt bestämma mig vilken som skall få äran att bli min. Gatorn låg bättre i handen men bladet kändes ganska klent jämfört med fällknivens. Jag står och väljer mellan S1 och Gator, s1 kändes ganska oergonomisk och ogenomtänkt i handtaget. Det var för smalt. Men å andra sidan vill jag inte ha en kniv som går sönder, någonsin. Det vore tråkigt att behöva köpa en ny kniv för att den förra gått sönder. A1 låg bra i handen, men är alldeles för stor & tung. F1 låg bättre i handen än S1, men är tveksamt om bladet är tillräckligt stort. Jag har ganska stora händer. Quote
Rickard N Posted July 28, 2006 Report Posted July 28, 2006 Vad skall du ha kniven till eftersom du tycker F1 har för litet blad? Quote
DanielJ Posted July 28, 2006 Report Posted July 28, 2006 Spänta ved, skära kvistar, lite allt möjligt. Quote
Gusten Posted July 28, 2006 Report Posted July 28, 2006 (edited) @ DanielJ Tänk på att S1, F1 och A1 är knivar med fasta blad. Gerber Gator är en fällkniv som är avsevärt svagare än en kniv med fast blad och då kan gå sönder lättare. F1 brukar tåla det mesta. Och om man vill ha en större kniv som tål kanske lite mer så är S1 ett bra val. Tänk på att Fällkniven som tagit fram dessa knivar är mycket kunniga. Greppet är tänkt att funka i vårat klimat om vintern (ingen metall). Kniven går genom hela skaftet med nästan oförändrad bredd. Om du får tillfälle och får titta närmare på t ex en S1 så syns det baktill att bladet fortsätter genom skaftet. Min "kompis" som hakar med på alla möjliga äventyr är en A1. Visst den är stor och dyr. Jag störs inte så mycket av att den är stor för jag har även en mindre kniv med mig dels som reserv och för "finliret". Jag fick erbjudande att köpa en A1 avsevärt billigare så det fanns inget att tvekan. Läs, läs och läs om olika knivar. Sedan försök att känna på olika modeller hur de ligger i handen osv. Tänk på att den kommer att hänga med ett tag. Lycka till. /Gusten Ps. Tips om du inte ryckt in ännu. Flasha inte med en ny kniv det första du gör. Lär dig klara dig med den du blir tilldelad (röd Mora med plasthandtag ganska vanligt). Fråga sedan dina närmaste befäl om det är ok att plocka med en egen. Ds. Edit: Ps-tillägget. Edited July 28, 2006 by Gusten Quote
DanielJ Posted July 28, 2006 Report Posted July 28, 2006 Gusten: Tack för svaret. Det finns en slidknivs-gator numera också. Vet inte om det framgick så bra, men jag var och kände på knivarna idag nere på naturkompaniet, och rent allmänt kändes fällknivens handtag smala, speciellt s1ans. Rycker in om en tio dar eller så, och det var väl bra att du varnade mig, så jag inte får en -stämpel. Quote
Rickard N Posted July 28, 2006 Report Posted July 28, 2006 Ska du använda den under GU skulle jag rekommendera F1. Befäl brukar inte tycka om machete-stora knivar eller knivar som kan liknas vid "ramboknivar". Hör efter med dem efter några veckor som sagts tidigare (vet inte hur gatorn ser ut så jag kan inte rekommendera den ) Quote
Sir Vival Posted July 28, 2006 Report Posted July 28, 2006 Har skrivit det tidigare: med en F1:a gör du inte bort dig och klarar troligen de mesta du kan tänkas använda den till. Lär dig använda den med knivteknik som t ex att jobba med batong. (Detta sagt med en obotlig kärlek till Fällkniven A1!) Quote
Keno Posted August 7, 2006 Report Posted August 7, 2006 Är det nån som har ett tips på nått schysst bryne(?) eller liknande som man kan vårda kniven med på en tråkigt eldpost eller liknande. Är ganska ny i knivvärlden, Så förklara gärna lite hur man vårdar en en kniv så att den håller sej i toppskick hela tiden Jag har använt mig av Diamantbryne en tid. Funkar aldeles utmärkt. Man behöver inga andra tillbehör eller vätskor. Man använder den torrt. Smidigt tycker jag. (köpte den på MS.) Quote
Recommended Posts