Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

Posted

Som många vet brukar Strv kompanierna döpa sina vagnar.

Ni som kommer ihåg, skriv ner vilken vagn som hette vad, vilket år och förband det var.

Mitt år var 02/03, temat var "Heaven & Hell"

SL. Lucifer

SL2. Leviathan (min vagn i fredsorg)

-

AS. Azazael

EA. Astaroth

GA. Asmodeus

-

BS. Behemoth

EB. Belial

GB. Beelzebub

-

CS. Cthulhu

AC. Caasimolar

GC. Cerberus

-

SL4. Uriel

SL91. Gabriel

SL96. Selaphiel

ML3. Raziel

SL Röd. Raphael

:D

• Replies 62
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted (edited)

Pbv 204333 (KS01) fick heta "Kapten Krok". (Det finns faktiskt en jäkligt bra anledning till det namnvalet).

SISU 13531 (BA10) döptes till "Moilanen - Mjölnaren"

I lumpen kom vi aldrig till skott, blev aldrig att vi döpte vagnarna, dock "hittade" vi några vagnsnamn under alla lager färg när vi tvättade av dem med varmvattenshögtrycktvätt, innan ommålning av dem. "Porsche Lynn" och "DAF 66" är två namn jag minns.

Edited by APC-mannen
Posted

Tja

Våran vagn heter som jag, EBOLA!! Den är bäst...

i19/pbat 03/04

Posted

På något sätt fick min vagn (140282 Erik-Adam) namnet Shakira, gick även under namnet Bettan, inga officiella namn på kompaniet dock, besättningarna hade nog sina.

Raziel m.fl. känns igen... de fick sitt.

På I5 02/03 skall skyttekompaniets L1 döpts till Christoffer Robin och L2 till något annat.

Posted

På P4 lär man även ha haft temat drinkar på sina stridsvagnar, således fanns det t.ex. en "Bloody Mary"....osv.

På P10 i år går alla stri-vagnar undet temat Metallica, således finns "Master of Puppets", "One", "Saint Anger" m.fl. På temat Metallica skulle coola namn också kunna vara "Invisible Kid", "Am I Evil", "Killing Time", "So What", "Attitude", "Until It Sleeps", "The Thing That Should Not Be" och "Phantom Lord"

/RP

• Forumsledning
Posted

Man får hoppas att Metallica inte läser detta, annars lär en fet räkning komma till P10. Metallicas advokater stämmer ju allt som anspelar det minsta lilla på metall och deras namn oavsett bransch. :}

Appropå namn så hette vår SISU i KS06 "The King" eftersom det vart mycket Elvis i vagnen efter vagnsansvariges önskemål.

Personligen hade jag nog föredragit något tjejnamn. Med sin lilla bussmotor var det knappast någon "King" i internationell jämförelse, men mot de små Zastavas , Sprinters, GW, Land Cruisers som trafikerar vägarna så var man ju dock Kung på vägen. :)

Posted

Vi kallade vår vagn (splitterskyddad lastväxlarbandvagn) Prometheus på KS03. I den grekiska mytologin stjäl han elden från gudarna och ger den till människorna... och vi var ju amgrp på grk så mer passande namn får man leta efter! :)

Posted

Håller med danno!

Själv döpte jag min troppchefssprinter till the Flashmobile, dock fick folk spel när de fick höra namnmärkningsplanerna, så namnet är fortfarande minst sagt inofficiellt... :)

Posted (edited)

döpte den ena av våra två stabs-245:or till "christine" efter steven kings bok.

elakare kvinna till bil fanns inte på P4 under 89 - 90.

enda gången hon startade utan att det bads böner och hördes svordommar, var när ett blå-gult befäl stal henne under ett fi-moment.

den andra 245:an var lojal och oftast startade få första försöket.

hon fick namet "britta" efter en berömd mattant i skövde, som också brukade starta på första försöket.

befälen knorrade över dopet tills de fick höra vad namnen stod för, då de garvade så de höll på att dö och gav oss omgående godkänt.

vi hade iofs planerna på att döpa om "christine" till "clary" efter en mycket service inriktad dam på TSF under samma tid.

Edited by bushman
Posted (edited)

EATL 02/03 hette Oggy :=o:lol:

det var tider det, sprayade namnet med 042 på sidoskydden med gigantiska bokstäver. Teknikerna lackade stenhårt :)

Edit: Stridsvagn 122

Edited by Thelander
Posted (edited)

Vi hade det nog inte helt ovanliga temat Porrstjärnor i min pluton 00/01

Min vagn hette Traci Lords. Ni kan ju gissa vad am-vagnen som kom och fyllde på hette...

EDIT: 90-vagn, försöksvagn till AMOS

Edited by Vc_90
Posted
Pansardvärg hette inte våra pebbor John Doe i början på 03an...? eller är jag ute o cyklar?

Det bästa med 03:an (förutom när vi sköt massor av lys vid gränsen) var när ni på AS målade reg.numret på insidan av bakdörren. En alldeles ypperlig protest mot idiotiska regler och knölig trångsynt byråkrati!

Posted

En pansarbuss på PL (jag tror att det var V/E) på BA04 hette Explorer. Målningen var riktigt bra. Synd att den målades över på BA05, men då blev det ju grön/brun färg som gällde.

/Fk Krook

Posted (edited)
Pansardvärg hette inte våra pebbor John Doe i början på 03an...? eller är jag ute o cyklar?

Det bästa med 03:an (förutom när vi sköt massor av lys vid gränsen) var när ni på AS målade reg.numret på insidan av bakdörren. En alldeles ypperlig protest mot idiotiska regler och knölig trångsynt byråkrati!

hum gjorde vi? jag minns fan inte... :o fast jag har nåt svagt minne om det när jag tänker efter...SL13 hade ju en del luriga förslag :lol:

Edited by Pego
Posted

;)

hmm..hette alla det då elle?=)

Kommer faktiskt inte ihåg det alls....lääänge sedan nu!! :lol:

Posted

;)

hmm..hette alla det då elle?=)

Kommer faktiskt inte ihåg det alls....lääänge sedan nu!! :lol:

jepp, jag har för mig att alla hette det, för att locals inte skulle känna igen enskild vagn i händelse av stökigheter...

Posted

tja, våra pjäser på artreg i år heter... PIFF, PUFF, GIN, TONIC, LUCIFER samt MERLIN (eg MARILYN men våra analfabeta pjäsbesättningar hittade tio felaktiga stavningar på det och beslutade tillslut att nöja sig med MERLIN)

Posted
hum gjorde vi? jag minns fan inte... :angry: fast jag har nåt svagt minne om det när jag tänker efter...SL13 hade ju en del luriga förslag :baskerPa:

Grunden var att alla namn på alla fordon skulle målas över för att de inte skulle gå att känna igen från varandra. Den ordern kom från CO (eller högre) då det gällde hela KS03 men det var MTO som var drivande.

Luriga som ni var på AS målade ni sonika även över reg.numret med motivationen att ingenting identifierar väl ett fordon bättre än det. MTO blev galen och skrek och härjade om att alla fordon måste ha reg.nummer. Med ingångsvärdena:

1) alla fordon måste ha regnummer och

2) fordonen ska inte ha tydliga igenkänningsmärken (eller namn)

målade ni (jag vet inte om det bara var på en vagn) regnumret på insidan av bakdörren på pebban.

Ett ypperligt sätt att markera idiotin enligt mig. Tyvärr vågade inte AS1/2 kaxa mot CO och gänget så det blev tillslut som CO/MTO ville, men det var en härlig display av "militär olydnad" (den var ju knappast civil).

Posted

Jag har tydliga minnen av att vagnen "Explorer" fanns redan på BA01. Kanske kan någon annan verifiera det?

Diskussionen att personifiering av vagnar är dåligt då vagnarna kan identifieras samtidigt som registreringsskylt måste finnas är en gammal diskussion som jag tror kommit upp under alla missioner. Att inte låta folk döpa sina vagnar är inget annat än en total brist på försåelse för soldaternas behov. Det är mycket märkligt att de länder som faktiskt är vana vid strid och otyg inte finner några problem med att soldater döper sina vagnar på det som man gör i Sverige. Det är nog snarare brist på insikt än insikt som ligger till grund för den svenska inställningen. Sedan är det en annan sak att man kanske inte ska godta vilket namn som helt eller målningar som täcker halva vagnen.