Jump to content

Fråga P-skott

Guest Dedicated

Recommended Posts

Guest Dedicated

Fråga; fick i helgen lära mig att då P-skott bärs i famnen, transportsäkringen borta, ska man bära sin AK i vänstra handen. Finns det inte bättre sätt att göra det på? Få med sig AKn alltså. Största anledningen till frågan är att en kille ur gruppen tappade balansen i ett lerig uppförslut och dundrade näsan i P-skottet, han blev aningen groggy en stund.......balansera med en sak i händerna ok, men två brukar vara svårare. Empiriskt bevisat.

Tack Heiho och Södra Skånska Gruppen för en bra övning med en jäkla massa pang!

Edited by Dedicated

Är inte det sättet rätt så funkis?

När man väl konkar på p-skottet i famnen så har man rätt så hög eldberedskap med både handeldvapnet och p-skottet då man bara kan slänga den man inte behöver för stunden på ett snabbt sätt. Det är inte så kul om man har ak'n på ryggen och inte kan inta en bra eldställning med p-skottet.

Jaja, många sätt finns det dock så var detta jäkligt praktiskt under min tid som mekaniserad skyttesoldat.

Vi lärde oss att ha AKn på bröstet med remmen runt nacken.. ska man dessutom åka skidor har man P-skottet på ryggen över höger axel. På så sätt kan du verka riktigt snabbt med båda (med liite träning..) Bekvämt? Inte alls.. Funkis? Absolut!

Iofs drillade vi sammanstöt till förbannelse, men fan vad snabbt man kunde verka, helst med akn, även om man hade tjocka handskar å stavar i händerna..

Kan man inte tejpa P-skottet under pipan på AK:n som en något för stor granat kastartillsats? Varför bära båda i famen? Det ska ju ändå inte ta mer än max 10 sekunder från upptäckt till avfyrat skott med det på ryggen. Kan inte tänka mig att det går mycket fortare med det i famnen.

/Martinator

Kan man inte tejpa P-skottet under pipan på AK:n som en något för stor granat kastartillsats? Varför bära båda i famen? Det ska ju ändå inte ta mer än max 10 sekunder från upptäckt till avfyrat skott med det på ryggen. Kan inte tänka mig att det går mycket fortare med det i famnen.

/Martinator

Det gjorde vi på K4.. problemet var bara att man brände sig lite på handen när man skjöt.. på vintern gick det bättre..

:Malaj:

Ak´n runt halsen var funkis för min del också. Se bara till att öva in "knycket" i samband med att ni går ned i knästående, så att ak´n lägger sig över vänster lår.

Därmed skyddar ni den mot jord i pipan och den hamnar inte i vägen för rätt skjutställning. Detta funkar givetvis inte vid robotställning, men jag var ändå inte särskilt förtjust i robotställning så det gjorde inte mig särskilt mycket. Olika tekniker passar olika bra för olika individer, beroende på storlek, styrka tid att öva osv.

I min lilla rosa värld där jag bor så bär man det som det visas i infanterireglemente Skyttegrupp (M7741-111532), dvs geväret på ryggen och P-skottet i famnen.

Något jag skulle kunna tänka mig är att bära ak:n i vänsterhanden, P-skottet liggandes på högeraxeln (fortfarande med remmen runt mig) och höger handen på främre greppet. Har dock aldrig testat denna det men känns som om man skulle kunna verka med båda "vapensystemen" inom rimlig tid.

Annars är jag av den uppfattningen att antingen så har man ak som förstavapen, annars P-skott. Inget mellan.

EOD

Fråga; fick i helgen lära mig att då P-skott bärs i famnen, transportsäkringen borta, ska man bära sin AK i vänstra handen. Finns det inte bättre sätt att göra det på? Få med sig AKn alltså. Största anledningen till frågan är att en kille ur gruppen tappade balansen i ett lerig uppförslut och dundrade näsan i P-skottet, han blev aningen groggy en stund.......balansera med en sak i händerna ok, men två brukar vara svårare. Empiriskt bevisat.

Tack Heiho och Södra Skånska Gruppen för en bra övning med en jäkla massa pang!

Tackar.

En man i varje stridspar har p-skott i spädbarnsgreppet när det är stor risk för sammanstöt med pansar, den andre skyddar med sin Ak4.

P-skottet tas fram från ryggen till spädbarnsgreppet vid "pansar färdiga" och kommer inte att behöva bäras så någon längre stund.

Avs. robotställningen så är denna att föredra då man skjuter på rörliga mål i sida.

Ställningen har den fördelen att man "hinner" målfölja dagens snabba vagnar vilket man inte gör från den gamla hederligga knästående ställningen.

:D < Fyhr

:)

Avs. robotställningen så är denna att föredra då man skjuter på rörliga mål i sida.

Ställningen har den fördelen att man "hinner" målfölja dagens snabba vagnar vilket man inte gör från den gamla hederligga knästående ställningen.

samtidigt är det svårare att motverka dumpning av vapnet vid avfyrning, vilket jag tror kommer att vara den största anledningen till bom......

personligen så tror jag inte att ett stridsfordon åker så väldigt mycket snabbare en efterföljande infanteri.

Även i skog och stad så begränsas ju hastigheten av naturliga skäl.

Robot ställning är bra om man inte har förberett stridsställning eller om man har ett stort öppet fält framför sig.

Annars inte just för risken för dumpning.

Har jag fått för mig.

QUOTE (heiho @ Feb 2 2004, 22:03 )

Om man som jag är ganska smidig så kan man utifrån knästående ställning, sträcka på ryggen och vrida sig i sida och målfölja som i robotställning. Som jag sa tidigare funkar olika tekniker olika bra för olika individer. Om man som Heiho skall lära ut något så skall man givetvis lära ut grundtekniken på de sätt som de gjort. Helt korrekt. Om någon sedan vill utveckla teknikerna och uppnår bättre resultat med detta så är ju det helt OK. Detta förutsatt att man har tid att öva och prova sig fram vilket inte de flesta har.

Edit: Fick inte med citatet från början

Edited by Harald

Nu vet jag ju inte hur mycket "skottet" i Pskott väger.

MEN att skjuta i robotställning med 9/20mm övning är ju inte samma sak som att skjuta skarpt.

Har man övat robotställning med övningsvapen och får träff med det så är det inte alls säkert att man får det den dagen man skjuter sitt första skarpa Pskott.

Till att börja med vill jag påpeka att jag inte har någon större erfarenhet i ämnet, men ändå tänkte jag säga vad jag tycker :)

På ryggen (motsv) låg risk.

På ryggen men främre handtaget utfällt och främre samt bakre sikte förberett (dvs skydden något öppna så att man lätt kan slå till på dem). "Släng" AKn, dra i handtaget.

Spädbarnsgreppet när det är hög risk för pansar. På ryggen eller spädbarn? Bra fråga, måste utvärdera.

Mycket hög risk: På axeln, eldberedd.

Jag har tyvärr inte skjutit skarpt pskott, men jag antar att dumpningen är en väldigt viktig faktor. Angående skjutställning så är jag ett fan av robotställningen. Tycker att den är rätt skön, ganska snabb och man kan målfölja.

Nu vet jag ju inte hur mycket "skottet" i Pskott väger.

MEN att skjuta i robotställning med 9/20mm övning är ju inte samma sak som att skjuta skarpt.

Har man övat robotställning med övningsvapen och får träff med det så är det inte alls säkert att man får det den dagen man skjuter sitt första skarpa Pskott.

6,7 kg skarpt kan väga lite mer när man har BT, dock inte säker.

Du har rätt i att det är skillnad i att skjuta skarpt. Bl a tryckpunkt.

samtidigt är det svårare att motverka dumpning av vapnet vid avfyrning, vilket jag tror kommer att vara den största anledningen till bom......

Just den starka tendensen till dumpning med skarp p-skott, var en intressant iakttagelse vid mina FN-utbildningar. Trots att soldaterna fick höra att det är väldigt lätt att dumpa, gjorde de det... Jag misstänker att "robotställningen" måste övas in med skarpa skott för att kunna användas skarpt. (vilket man får göra ofta) ,O

Vet inte om det här är något jag faktiskt lärt mig eller om jag bara fått för mig det.

Men att robotställning lärs ut till Pskott och inte grg beror väl på att man skjuter fullbumpa med grg men aldrig skjuter skarpt med Pskott.

Altså att säkerhetsrisken är större med ett grg för man skjuter "skarpt" med det mer.

Jo men att skjuta skarpt med ett Pskott är ju får värnpliktiga förunnat, ja hörde inte talas om att en enda på hela Skövdes garnison (T2/P4) fick skjuta skarpt året jag låg inne. Och det bör väl vara något liknande runtom i landet...

Jo men att skjuta skarpt med ett Pskott är ju får värnpliktiga förunnat, ja hörde inte talas om att en enda på hela Skövdes garnison (T2/P4) fick skjuta skarpt året jag låg inne. Och det bör väl vara något liknande runtom i landet...

Vi (P4/2) skjöt två stycken på hela kompaniet ute på Kråk.

Kan tänka mig att närskydd på P4/Lif också borde ha skjutit, men jag vet inte alls om de gjorde det.