Millitant HV-are Posted February 4, 2004 Report Share Posted February 4, 2004 < Fyhr ! Better SAFE than SORRY? Fast inte när det är meningen det ska säga BOM så klart. Kommer aldrig någonsin glömma transportsäkringen fler gånger Glömde han säkringen, då vet jag vilken grupp som täcker den bakre flanken... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted February 4, 2004 Report Share Posted February 4, 2004 Kan ju säga att det är ytterst sällan någon VPL får skjuta skarpt med GRG. Däremot förekommer ju Barlastat en hel del. Ingen skillnad i drivladdning men utan RSV proj. En snygg metallklump är ersättaren. Däremot är rök och ljus skarpa. De har lite fetare drivladdning och skjuts ofta stående. /Martinator Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted February 4, 2004 Report Share Posted February 4, 2004 Nu finns också en spränggranat (m/00) till Grg som får skjutas från axeln (tidigare användes skottstol med personalen i skydd). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Shock Posted February 4, 2004 Report Share Posted February 4, 2004 (edited) Jo men att skjuta skarpt med ett Pskott är ju får värnpliktiga förunnat, ja hörde inte talas om att en enda på hela Skövdes garnison (T2/P4) fick skjuta skarpt året jag låg inne. Och det bör väl vara något liknande runtom i landet... Jag fick blåsa av ett skarpt pskott under min värnplikt, det var bland det häftigaste jag gjort. Trycket var gigantiskt och mitt nackhår blev svett. Synd nog så missade jag! Fick höra det ett tag kan man ju säga. Men det är inte alla som får blåsa av en 12000-kronors jordfräs. Finns en tråd om hur många som får skjuta skarpt, men jag hittar den inte, sökfunktionen gillar inte mig... Edit: Här är tråden: http://forum.SoldF.com/in...t=0entry75109 Edited February 4, 2004 by Shock Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted February 5, 2004 Report Share Posted February 5, 2004 Kan ju säga att det är ytterst sällan någon VPL får skjuta skarpt med GRG. Däremot förekommer ju Barlastat en hel del. Ingen skillnad i drivladdning men utan RSV proj. En snygg metallklump är ersättaren. Däremot är rök och ljus skarpa. De har lite fetare drivladdning och skjuts ofta stående. /Martinator lys har utgått som ammo till grg. vad jag vet så är pansarspräng ganska vanligt förekomande (eller var iaf) att skjuta. Anledningen till att man inte får skjuta skarp spräng ar jag uppfattat som att det risken till skador är så mycket större om man missar. Men rök väger och smäller mest så får jag panga med det så är jag nöjd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jed Posted February 5, 2004 Report Share Posted February 5, 2004 För att återgå till ämnet lite grann... ;) Det sätt som jag lärde mig under GU, var att när pansarrisken bedömdes som tillräckligt hög för att plocka fram p-skottet från ryggen så hade en person i stridsparet AK:n på ryggen (pipskydd på, remmen över vänster axel med pipan pekande ner över höger höft, axelstödet utfällt för att snabbt kunna växla till AK:n) med p-skottet på axeln med sikterna beredda (inte utfällda, men skydden lite öppnade). Den andra hade p-skottet på ryggen (om bägge hade ett p-skott vill säga) med förberedda sikten (lite öppnade, främre handskydd lite öppnat) för att snabbt kunna byta vapen. P-skottet i famnen använde vi aldrig... Efter lite övande (läs mååånga lååånga dagar i terrängen =) så gick det snabbt att växla mellan p-skott och AK. Ska det läras ut till HV (med begränsad tid och väldigt skiftande förkunskaper) så skulle jag ha gjort som Heiho och co valde att göra. Tilläggas bör att ingen hos oss fick skjuta skarpt p-skott (eller ens se det förevisat) när jag gjorde gu... :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C 2.a pjäs Posted February 5, 2004 Report Share Posted February 5, 2004 lys har utgått som ammo till grg. Jaså du, jag som hört att det tillförts IP. Annars var det ju mest pvrbförband som hade den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted February 5, 2004 Report Share Posted February 5, 2004 Jaså du, jag som hört att det tillförts IP. Annars var det ju mest pvrbförband som hade den. Det var PV pjäs (det däringa långa rekylfria kanonerna) som använde lys till grg. När de utgick så utgick även lys. Har precis påbörjat min grg utbildning och har reglementet hemma så jag e helt hundra på det här Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C 2.a pjäs Posted February 6, 2004 Report Share Posted February 6, 2004 (edited) Jaså du, jag som hört att det tillförts IP. Annars var det ju mest pvrbförband som hade den. Det var PV pjäs (det däringa långa rekylfria kanonerna) som använde lys till grg. När de utgick så utgick även lys. Har precis påbörjat min grg utbildning och har reglementet hemma så jag e helt hundra på det här Nä, så var det inte. Min kompis var pvrbplutch på Mekb18 1997 och de sköt minsann grg-lys. Man brände sig tydligen en del på ryggen... Och en annnan kompis var grggruppchef på pvpluton på I11 när det begav sig, och han har aldrig hört talas om lys till grg. Edited February 6, 2004 by C 2.a pjäs Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dies irae Posted February 6, 2004 Report Share Posted February 6, 2004 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C 2.a pjäs Posted February 6, 2004 Report Share Posted February 6, 2004 Jaha, jag antar att du vill styrka mina argument med att visa en bild på ammuntion från SoldI Mtrl G från 1990. Men det styrker ju ingenting, tyvärr. Frågan är ju om lys finns kvar idag. Och det tror jag åtminstone. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Bengtsson Posted February 6, 2004 Report Share Posted February 6, 2004 Den är inte med i denna publikation. Soldr Mtrl Grg Tror att den publicerades 2001.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted February 6, 2004 Report Share Posted February 6, 2004 Grg-lys finns INTE kvar. Läs SÄKI Am så ser ni vilken ammunition som finns. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted February 6, 2004 Report Share Posted February 6, 2004 Grg-lys finns INTE kvar.Läs SÄKI Am så ser ni vilken ammunition som finns. The Swede Gjorde precis det. Hittade då det här: M4084–405804 84/48B LYSGR82 Den kostade dessutom pengar, så den verkar inte vara på väg att avvecklas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted February 6, 2004 Report Share Posted February 6, 2004 Grg-lys finns INTE kvar.Läs SÄKI Am så ser ni vilken ammunition som finns. The Swede Gjorde precis det. Hittade då det här: M4084–405804 84/48B LYSGR82 Den kostade dessutom pengar, så den verkar inte vara på väg att avvecklas. Åfan, då ska jag strypa min kollega på jobbet. Vi pratade om grg-lys under veckan och enligt honom fanns den inte kvar i SÄKI Am och fick därmed inte heller användas. EDIT: Är det någon som har nya amkat och kan kolla i den? Min ligger på jobbet. The Swede *Dumstrut* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted February 6, 2004 Report Share Posted February 6, 2004 Är det någon som har nya amkat och kan kolla i den?Min ligger på jobbet. Vad är det här, går du hem naken Swede?? Såvida 2001 är senaste amkat så finns M4084-405804 LYSGR82 (lysgranat m/82) kvar.... Att det sedan inte skjuts med dem dagligen är väl en annan sak. Spräng skjuts ju heller inte speciellt ofta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted February 6, 2004 Report Share Posted February 6, 2004 Oki... Jag skyller helt på den som utbildade mig. Men läser man reglementet för GRG så finns INTE lys med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted February 10, 2004 Report Share Posted February 10, 2004 Jaså du, jag som hört att det tillförts IP. Annars var det ju mest pvrbförband som hade den. Det var PV pjäs (det däringa långa rekylfria kanonerna) som använde lys till grg. När de utgick så utgick även lys. Har precis påbörjat min grg utbildning och har reglementet hemma så jag e helt hundra på det här då kan jag som gjorde gu på ett rb56komp berätta att innan mörkersiktet till rb56 var ute hos alla sköt även rbplutonen lys..... med grg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts