Speedy2 Posted January 24, 2004 Report Posted January 24, 2004 Jag läste i denna tråden http://forum.SoldF.com/in...?showtopic=9408 om Cowboy och Indian betende hos B-styrkan. Jag trodde att kassa B-styrkor endast var ett smålänskt fenomen, men det verkar som om det finns på fler ställen. Kan detta vara riktigt?? Är det fler än Jag och Bellum som råkat ut för detta? Och varför uppstår denna cowboy och indian lek hos B-styrkan ? Jag vill inte gen några exempel på vad våran B-styrka hittat på för tokigheter, men dom sabbade grovt två Bat övningar innan Bat ledning insåg vad det var för jökar dom hadde att göra med. Speedy B-styrka Quote
Bellum Posted January 24, 2004 Report Posted January 24, 2004 (edited) Jajaja!!! Berättom vänligen för Speedy2 och mig om era kassa upplevelser, så att vi slipper känna oss som ensamma i situationen! -För jag hoppas att det inte är bara vi som råkat ut för härke-b-styrkor? (egentligen hoppas jag det, för det skulle ju innebära att det var kvalitet någon stans...) Edit: Typexempel kass b-styrka: -För få man (c´mon, tremanna b-styrka på en batövn???) -Uppträder i m-90 med armbintel eller dylikt... Visst "fi kan uppträda i sv unif, men måste dom alltid det???? -Omotiverade moment (av modellen tre man stormar posten för etthundraartonde gången...) -B-styrke ledaren läcker info till b-styrkan (av sådan karaktär som gör att de får ett orealistiskt överläge) -B-styrka med inställningen "grabbarna måste ju få panga lite" (Folk som tycker att det är kul att "panga" borde portförbjudas från all form av militär verksamhet...) *nu blev jag alldeles upprörd* Edited January 24, 2004 by Bellum Quote
dxl Posted January 24, 2004 Report Posted January 24, 2004 Det här med för få man och "fel" uniformer är sällan B styrkans fel utan ofta de som planerat övningens fel. Fenomenet med posten som för trehundrafemtioelfte gången råkar ut för ett fylla med M90 kängor tror jag också är "planerarnas" fel. Man kan INTE bara skicka ut ett par man med en hastigt påkommen order som Bstyrka. En B styrka ska planeras och gärna (om det är militär/terrister de ska vara) få en uppgift som även övar dom som t.ex eldöverfall, ytövervakning. Jag repeterar EN B STYRKA SKA FÅ EN ORDENTLIG GENOMGÅNG OCH INTE BARA KASTAS IN /lite tankar från DXL som är trött på att stöta på och trött på att vara en helkass b styrka\ Quote
Xit Posted January 25, 2004 Report Posted January 25, 2004 (edited) Några exempel på kassa b-styrkor jag upplevt: B-styrkan villa bort sig i skogen i ca 2 dygn, fick nästan gå skallgång men dom kom till rätta. B-styrkans blågula dömmer inte bort någon, trots ca 45*2*30 5,56 på ca 50 m. "Läckor" som gör att b-styrkorna INTE anfaller vissa plutoner, tex oss på flygdrivmedel. Vi skulle visst sova på natten, för att reglementerat kunna köra tankbil. Man blev ju inte väckt när det började smälla ca 75 m från tältet? Och att springa ut till eldställningen var strängt förbjudet av våra befäl, det ansågs som "arbete", och då gick ju inte vilotimmarna ihop... detta var lite frusterande när det väl brakade loss. Man låg där och bara ville ut å "ge dom j*vlarna " Edit - Ja Edited January 25, 2004 by Xit Quote
dxl Posted January 25, 2004 Report Posted January 25, 2004 och som sagts i andra trådar. hela grejen med Bstyrkor är kanske inte att man dom ska "dö" när man skjuter på dom utan att just DIN grupp/pluton ska öva in ett moment. T.ex B styrkan skjuter på er blågul säger att du och en till är skadade men han dömer inte ut en enda ur B styrkan. Hmm kan det kanske bero att DIN grupp ska öva skjukvård/omhändertagande? Quote
Xit Posted January 25, 2004 Report Posted January 25, 2004 jo iofs men idetta fall dömdes INGEN ut, det blev bara ett jäkla skjutande. Sedan fick vi återgå till normala sysslor. Kändes lite onödigt med just detta överfall. Quote
Guest Lt. Payne Posted January 26, 2004 Report Posted January 26, 2004 B-styrkan har inget självändamål. Den är och ska vara Övningledningens verktyg för att öva förbandet. Allt annat är ett missförstånd av verksamheten. Finns inget värre att råka ut för än en B-styrka som tror att de ska uppföra sig som SAS i M/90 och som dessutom är vaccinerade mot lös ammunition.. En realistisk hotbild mot ett Hv-förband? Ja knappast att posten angrips.. Men jag säger inte vad jag bedömer som troligt på ett offentligt forum. Jo, jag känner till två bra B-styrkor. En i Halmstad och en i Helsingborg. Quote
isa Posted January 26, 2004 Report Posted January 26, 2004 En "bra" B-styrka övar samtidigt med övriga inom batalojonen / kompaniet motsv och har samma övningsförutsättningar. Helt enkel att "B-styrkan" är ingen "B-styrka" utan ett förband som övar på samma sätt som övriga. På så sätt utnyttjas övningstiden korrekt, soldater/chefer i "B-styrkan" övas i sina uppgifter samt att realismen i övningen blir bättre. "-Övningsledningen till B-styrkan. 3:e pluton finns grupperad vid ÅBY. Anfall från NORR då deras larmminering inte är tillräcklig där." Någon som hört den förut?? Är det inte bättre i detta läge att en "B-styrka" inhämtar dessa uppgifter själv och på så sätt övas i underrättelsetjänst/spaning? Håller till viss del med Lt.P att övningsledning skall använda "B-styrkan" som verktyg att öva förbandet men då bör nog övningsledningen också se till att förutsättningar för de övade överensstämmer med "B-styrkans" agerande och vice versa samt att synkronosering mellan förbanden fungerar, både mot uppgift och mål. "B-styrkan" måste veta vilka mål som är satta för den övade truppen och hålla sig därefter. Diciplin helt enkelt. Quote
ABP Posted January 26, 2004 Report Posted January 26, 2004 (edited) Det är korrekt att det är A styrkan som är den som skall övas, ofta är det så att de i B styrkan just ser det som nu skall vi visa hur fräcka vi är, vilket dock inte alltid är fel. Ibland behövs det en styrka som faktiskt är bra och agerar oväntad för att få fram brister i ett förband ingen annan tänker på. Men visst alldeles för ofta har man en A styrka istället för en B styrka. Sen har jag vart med om fåniga saker av A styrkan när man vart B styrka. Hur man bara fått anfalla i en väldigt väldigt snäv "korridor" och där hela A styrkan redan blivit förvarnade att vi skall komma inom denna snäva korridor en halvtimma innan. Tror att sånt enbart leder till att A styrkan får bättre självförtroende, men i övrigt så får de sämra soldatkunskaper. En annan dum sak jag upptäckt var när jag var utlånad till ett annat Hv förband än vad jag tillhörde. Där tillhörde jag som inte var med i förbandet A styrkan, medan många som skulle tillhöra förbandet i krig var i B-styrkan FBU borde ordna en utbildning i B-styrke verksamhet så det blir lite uppstyrt. Helst en där man var tvungen att gå en kurs i angripar kunskap innan B-styrke kursen. Edited January 26, 2004 by ABP Quote
Fk Satan Posted January 26, 2004 Report Posted January 26, 2004 B-styrkan är till för att visa på brister eller skapa ett läga i vad A-styrkan skall öva. två exempel: skall A-styrkan öva sjukvård, då skall B-styrkan skapa ett sjukvårdsläge för A-styrkan Visar A-styrkan brister i ljud & ljusdiciplin, dålig maskering då skall B-styrkan slå till mot den punkten. Vid exempelvis komp. övningar eller bat-övningar när jag ingått i b-styrkan så har vi alltid avdelat en del av B-styrkan till att spana efter komp./bat stab de finns inom detta område. där b-styrke ledaren inte vet var de finns, men han vet att de finns inom ett område som kanske är på 4-5 kvadratkilometer. Hittar de komp/bat stab så får de i uppgift att slå/stör staben. Quote
Raptor Posted January 26, 2004 Report Posted January 26, 2004 Mitt enda B-styrkeuppdrag var synneligen kaotiskt. Min grupp fick en påse lösplugg tillkastat oss (12 skott var) och fick sedan order om att anfalla. Det blev ju också därefter. Lagom tills brigadledningskompaniet uppfattade att de var under attack från sju närskyddare (det var vår egen grupperingsplats vi anföll b.t.w.) så var alla lösplugg slut. Vår kännetecken att vi var B-styrka? Halsduken knuten runt huvudet. Själv har jag alltid saknat att B-styrkan använt en avvikande uniform. Hur svårt är det att ragga ihop lite Woodland overaller? Men det som alltid kommer verka för B-styrkans fördel är att de har tillgång till en av världens bästa spioner, nämligen övningsledaren. Quote
Fk Satan Posted January 26, 2004 Report Posted January 26, 2004 Själv har jag alltid saknat att B-styrkan använt en avvikande uniform. Hur svårt är det att ragga ihop lite Woodland overaller? Ett bra tipps på uniform för B-styrkan är försvarets gröna overall som är till för mekaniker. Den är bra att använda när man är B-styrka. Quote
dxl Posted January 26, 2004 Report Posted January 26, 2004 uniform för B-styrkan är försvarets gröna overall som är till för mekaniker. Den är bra att använda när man är B-styrka. eller den blåa sedan så kanske man får spela med lite om nu blågul säger till B styrkan var mineringarna finns och var ens tält är. Det kan ju vara så att dom spanat med satelit :P Quote
Fk.Mandrake Posted January 26, 2004 Report Posted January 26, 2004 I min värld(som förövrigt är en väldigt perfekt värld! ), där finns det dels B-styrkor och dels målstyrkor. En B-styrka övas på uppgifter som går emot A-styrkans, ex. anfall-försvar. Denna typ av övning skall eftersträvas att vara så tillämpad som möjligt för att alla skall få se vad som händer när Mr.Murphy är i farten. En slags utbildningskontroll. Denna övning kräver dock bra BlåGula. Både A- och B-styrkan får en ordergenomgång med förutsättning och läge och agerar utifrån detta. En målstyrka användas enbart i syfte att utbilda A-styrkan mot specifika mål, tex posttjänst etc. Målstyrkan får förhandsinfo av övningsledningen för att kunna agera så att övningen blir så bra och givande som möjligt för A-styrkan. Lt.Payne: tackar för berömmet! 8| Quote
Rifleman/Medic Posted January 26, 2004 Report Posted January 26, 2004 De genomkassa B-styrkorna som ni talar om är även dom HV-män? För är dom det förstår jag ingenting. För jag har i tråd efter tråd här på forumet fått lära mig om den omfattande omorganisation som hemvärnet genomgått. Hur den enskilde HV-mannen numera minsann är utomordentligt kompetent! Varifrån kommer nu alla dessa icke kompetenta HV-män? Jag förstår givetvis att agera B-styrka inte är hemvärnets huvuduppgift, men när man inte kan genomföra det relativt enkla momentet att under en övning fungera som B-styrka börjar i varje fall jag fundera över om ”helgkrigar verksamheten” verkligen är så bra som vissa på forumet vill göra gällande! Quote
Charlie Spartan Posted January 26, 2004 Report Posted January 26, 2004 Mål- styrka eller B-styrka När vi agerar som en B-styrka tenderar vi att hänga på oss en jäkla blandninga av diverse unifomer (Speciellt i HV) , man ser ut som ny version av militärligan som härjade runt, och rånade banker för några år sedan, speciellt när man springer omkring med Ak4, Ak 5 eller en Ksp 58. Varför har man inte tagit fram en officiell B-styrke uniform som klart skiljer sig från den vanliga M90. T ex en kamoflagefärgad overall med ett märke "B-styrka" på ärmen, att dra på utanpå kläderna tillsammans med ett likadant övedrag för hjälmen. Kan tänka mig att man kan unvika framtida problem med oroliga civila och poliser, som kan missförstå situationen. Själv var jag med om en HV övning där ett bortkommet papper hos polisen resulterade i att vi i nattens mörker hade en insats styrka från polisen med skarpa vapen smygande omkring i vår övningsterräng. Mindre bra att stöta ihop med, polisen skulle utan tvekan vunnit med tanke på skarpt hos dem och löst hos oss Officiell B-styrke uniform som alla lätt kan känna igen underlättar. Rick Ps. Numera ringer vi Polisen innan vi drar igång övningen. Quote
SSN Posted January 26, 2004 Report Posted January 26, 2004 Jag förstår givetvis att agera B-styrka inte är hemvärnets huvuduppgift, men när man inte kan genomföra det relativt enkla momentet att under en övning fungera som B-styrka börjar i varje fall jag fundera över om ”helgkrigar verksamheten” verkligen är så bra som vissa på forumet vill göra gällande! B-styrkor som gör bort sig är inte specifikt för Hv finns gott om fall även inom GU, eller är det bara jag som har upplevt det? Quote
Bellum Posted January 26, 2004 Report Posted January 26, 2004 (edited) Rifleman/medic: Jag kan bara svara för hur det står till i min närhet, och jag har använt ordalagen förr; Problemet ligger sällan hos de enskilda soldaterna i b-styrkan utan snarare högre upp i hierarkin. Där har nämligen ingen kompetensförändring skett på länge, om man inte räknar kompetensen att fylla ut en ännu större uniform än förr som någonting positivt. I de fall mitt förband blivit ställda mot kass b-styrka har vi påtalat detta till dem. De har faktiskt vid de flesta tillfällen haft rimliga ursäkter: Oftast har de fått egendomliga order från b-styrkeledningen. Detta har hänt: Bellums pluton får information om att fi varit synlig vid x och får order om att åtgärda problemet. Bellums pluton lämnar sin förläggning (som av övningstekniska skäl är "fredad zon") Vi bekämpar fi och tar tre fångar. Under avvisitation står deras chef (blågul) och skriker åt oss att vi ska ge f*n i att stjäla av dom, någonting vi naturligtvis inte ens skulle fått för oss. Nåväl... Under tiden vi gör detta har en annan del av b-styrkan (på order av deras ledning) rotat igenom vår förläggning och plockat på sig saker... Detta har hänt 2: Förutsättningar: Samma b-styrke ledare som i exemplet ovan. Vi övar larmmobilisering i anslutning till en övning. Del av förbandet finns på plats för att bevaka förrådet medan resten ansluter efter hand. Av en inkommande soldat får vi höra att det finns en infartspost längre ut på vägen. Eftersom vi visste att vi inte hade post där utgick vi från att det var b-styrkan. Vi skickar ut patrull för att plocka isär fi. I ögonvrån ser Bellum b-styrke ledaren plocka fram sin mobil när vi utgår. När vi kommer fram har b-styrkan grupperat för eldöverfall... Fråga: Vad skulle den övningen lära oss????????? ...Men för att återknyta till inledningen: I båda fallen var det inte b-styrkan som sådan som agerade fel. Problemet var ju snarare inkompetens hos deras chef. Slutsats: Vi skulle må bra av att se över våra resurser. Som ett led i "Från beredskap till kompetens" bör man ju göra sig av med inkompetens. Det borde bli bättre på alla fronter om man vågade ta itu med det faktum att alla kanske inte är lämpade för det dom gör... (Karln ovan var förövrigt enkelt åtgärdad. Då han tillhörde ett annat förband så var det ju bara att avbryta samarbetet med dem och se sig om efter andra b-styrkor.) Edit: Passar på att kommentera uniformsproblematiken på en gång: Bör inte varje (hv) kompani med stolthet kunna ställa upp minst en pluton i snygg, enhetlig b-styrke uniform? Visserligen kan man säkert iskallt räkna med att man får hosta upp pengar själv, men det är värt vartenda öre. För det första så blir känslan hos ett b-styrke lag bättre om man har snygga kläder än om man tvingas köra en improviserad härke-variant. För det andra: Mottagandet från a-styrkan blir oerhört mycket bättre. Övningen får ett högre inslag av realism, A-styrkan har lättare att ta problemet på allvar om inte problemet bär m90 med blå armbindel/ mots. Summa: B-styrkan blir uppskattad och kanske får förnyat förtoende nästa gång. Edited January 26, 2004 by Bellum Quote
Fk Satan Posted January 26, 2004 Report Posted January 26, 2004 (edited) Under tiden vi gör detta har en annan del av b-styrkan (på order av deras ledning) rotat igenom vår förläggning och plockat på sig saker... Att ta saker är dumt! hoppas ni fick tillbaka de saker som de tog av er! Personligen har jag varit med vid B-styrke uppdrag när vi slagit till mot förläggningen, och det inte varit ngt folk där, vid sådan tillfällen har vi enbart tagit med oss följande saker från förläggningen (ifall det ligger fullt synligt) 1, Eldpost lista 2, Vapen 3, Ammunition I övrigt brukar vi knäppa kort på förläggningen och förläggningsplatsen att för att visa att vi varit där, samt lägge en lapp på kaminen där det står "När du gick in i tältet utlöste du en mina, och ditt ben är nu avsprängt, hoppas ni har bättre bevakning i framtiden" Nu är det få gånger jag varit med om att hitta ngn annans förläggning och som är obevakad, för de order vi brukar få som b-styrka är "inom detta område antas det finns en fi. komp. finnas, hitta detta och rapportera åter till mig" området brukar vara 4-5 kvadrtatkm stort, och att hitta ngt sådant är inte allt för lätt ifall A-styrkan gör rätt. men gör A-styrkam fel så utför vi eldöverfall. (dvs tömmer 1-2) mag och sedan försvinner vi. Är det inte ngt folk där så gör vi som ovan. Passar på att kommentera uniformsproblematiken på en gång: Bör inte varje (hv) kompani med stolthet kunna ställa upp minst en pluton i snygg, enhetlig b-styrke uniform? Visserligen kan man säkert iskallt räkna med att man får hosta upp pengar själv, men det är värt vartenda öre. För det första så blir känslan hos ett b-styrke lag bättre om man har snygga kläder än om man tvingas köra en improviserad härke-variant. För det andra: Mottagandet från a-styrkan blir oerhört mycket bättre. Övningen får ett högre inslag av realism, A-styrkan har lättare att ta problemet på allvar om inte problemet bär m90 med blå armbindel/ mots.Summa: B-styrkan blir uppskattad och kanske får förnyat förtoende nästa gång. Tala med hv-samordnare om att få ut ett antal gröna mek. overaller från truppserviceförådet. de brukar kunna fixa detta. Edited January 26, 2004 by Fk Satan Quote
Bellum Posted January 26, 2004 Report Posted January 26, 2004 Fk Satan: Jodå, vi fick tillbaka sakerna. Jag håller med om att det i ditt scenario är helt korrekt att vidta tarvliga åtgärder. Men inte när förläggningen är fredad zon, något som b-styrkeledaren visste men sket i. Angående uniformer så har vi faktiskt varit ambitiösa och införskaffat privat genom en affär vars namn alla känner. Inte lika billigt som gratis mekställ, men mycket snyggare! GOTCHA: Om du ser detta, visst är vi söta?!?! Quote
Fk Satan Posted January 26, 2004 Report Posted January 26, 2004 Fk Satan: Jodå, vi fick tillbaka sakerna. Jag håller med om att det i ditt scenario är helt korrekt att vidta tarvliga åtgärder. Men inte när förläggningen är fredad zon, något som b-styrkeledaren visste men sket i. ifall förläggningen inte ingår i övningsområdet, då skall inte b-styrkan dit! Hoppas ni avbryter samarbetet med dessa pajaser så snabbt ni bara kan! och försök hitta ngr nya som ni kan ha som b-styrka. ett bra sätt att hålla uppsikt över b-styrkan är att ha egna bef. som b-styrke ledare. Quote
Adam Wilhelm Posted January 26, 2004 Report Posted January 26, 2004 B-styrke uniform: Grön overall och inget hjälmdok. Helgrön klädsel som skiljer sig från M90. Motivera med att de är bra att använda vid skogsbrand!! Quote
Forumsledning henke Posted January 26, 2004 Forumsledning Report Posted January 26, 2004 Alla som läst Richard Marcinko tidiga böcker om RED CELL kan lära sig ett och annat hur en riktig B-styrka agerar. Då är det inte snack om att övningen börjar kl 15.00 och Bat.-ledningen blir rasande om B-styrkan kommer 14:58 eller 15:30 eller gör saker som de inte "får" göra. Fi kommer definitivt ALDRIG göra som VI vill. Att sedan som A-styrka få ligga kvar och bara vänta in B-styrke anfall är ju högst orealistiskt och anfall som består av en salva på 100 m 1 gång/tim är knappast annat än att få folk att sova lite. Inget normalt förband stannar som sittande hönor och inväntar nästa miniattack utan att skicka ut egna enheter att leta upp fi och/eller omgruppera. När sedan detta görs blir a-styrkan bannad av övn.ledn för att de skall snällt ligga kvar och BARA försvara sig. Dessutom blir man ensam pluton mot en hel b-styrka trots att Sverige inte är i krig utan vare sig understöd från polis eller andra förband... he he. Tror hela FM behöver omvärdera hur en tänkt Fi agerar, han kommer knappast på utsatt tid iaf och ger fullkomligen fan i om lastbilschaffisarna behöver sova. Sist vi krigade på riktigt var det ju mer som en sport på öppna fält där man klubbade ihjäl varandra på utsatt tid och plats. Av ageranden som Marcinkos RED CELL gjorde lär man sig mycket, även om man trampar folk med mässing på axlarna på fötterna. Men så är det, train hard- fight easy gäller inte enbart att låta soldater springa långt med packning eller att vårda länge. Eller att alla övningar som en tillräckligt hög chef håller i per automatik blir LYCKAD. Alla dunkar varann på ryggen hela vägen uppifrån den höga chefen som är ansvarig och låta berömet det rinna neråt genom mannskapet. Alla blir förblindade av de fina ordern från en ståtlig chef och allt är, trots att man upplevt allt som ett kaos och allt gåt fel i praktiken. Q.E.D. En Fiende måste agera och tänka som en Fiende och inte som en Fiende i SoldF-boken. Små sabotageförband och terrorister som ju är de nya hoten agerar knappast efter nån rysk version Brig A Mekbat och behöver inte följa samma regler som vi gör då de inte skrivit på samma internationella avtal. (uppträda i annans uniform, landminor, etc) Quote
Bellum Posted January 27, 2004 Report Posted January 27, 2004 (edited) Nog ska b-styrkan komma på utsatt tid alltid. I alla fall den tid som övningsledningen bestämt, för i ett hv perspektiv är ju varje timme man väntar på ett moment en förlorad timme. Man har inte tid att öva grupps väntan på en simpel helgövning. -Däremot bör ju övningsledninget tillse att utsatt tid är en för truppen som skall övas oväntad tid. Problemet med utveklingen den senare tiden är att säkerhetskraven kring övningarna blivit så monstruösa att b-styrkan egentligen aldrig kan anfalla. -Om inte chaufförerna får sin skönhetssömn kan dom inte köra bil dagen efter (Vilket i ett hv perspektiv kan innebära att upp till 30% av förbandet MÅSTE få 8 timmars vila sista natten...) -Man får inte anfalla folk som inte har hörselskydd. Så antingen måste alla ha det jämt (försök gå på patrull mitt i natten med hörselskydd och omvärdera sedan iden.) Eller så får blågul smyga runt och beordra folk att aptera skydden innan överaskningsanfallet. (hoo-haa...) -Om det dessutom är mörkt och regnigt blir det ju halt och läskigt i skogen! Naturligtvis måste säkerheten hållas högt, och ingen ska behöva bli skadad på en övning, men håll med om att det är ett dilemma. Edited January 27, 2004 by Bellum Quote
bushman Posted January 27, 2004 Report Posted January 27, 2004 @henke och bellum: utsätt er a-styrka för lite enkel telekrigföring, och upplev det kaos som utbryter. efter 13 år inom hv har jag endast en gång upplevt telekrigföring. vilket gjorde bat-ledningen vansinnig och övn var på väg att avblåsas. då jag vid den här tiden inte ansågs värdig nog att få handha RA 172:an som vår PC hade i en sele på bröstet. frågade vid något tillfälle om prickskyttar men fick till svars att det fanns inte enl de övnplaner som alltid hade används. står i allafall brevid PC när han sänder meddelande om att vi har rest förläggning och är klara att utföra vår uppgift på objektet. PC får till svar att förläggningen skall brytas och att vi skall bege oss till vår andra plut. objekt. jag hör på tre m avstånd att det inte är samma sign och protesterar å det vildaste. PC tillrättavisar mig men att "sänds det via radio så är det sant" ´samt "det är ju ingen annan som går in och sänder på vår radio" sagt och gjort en timme senare kommer en kolon på ca 5 civilbilar, in på 2:a pluts objekt. vi åkte civilt pga de 11-bilar vi fått ut från I15, hade batledningen tagit till sin transport, dvs de stod parkerade utanför hv gården som utsmyckning. plutchf på andra plut, ser ut som en fågelholk i ansiktet när vi rullar in. ett ansiktsuttryck som snabbt förbyts i vrede när lede fi anfaller trafikkaoset som uppstått. min PC var så arg att han vägrade återvända till vårt ursprungliga objekt, och kunde inte förstå att lede fi kunde vara så barnsliga, att det sände falska meddelanden. blå-gul från I15 fick en rejäl utskällning, innan det beordrades uppsittning och tp till HV-gården. väl där fick vi åka hem för sömn i egen säng, och med order att inställa sig vid hv-gården 6 timmar senare. sedan dess har jag inte upplevt mer telekrigföring än egna störmoment i form av bokstaverande fro-sign under SIB: "cesar adam" "cesar adam kom" "cesar adam skriv" "du vi befinner oss i strid sänd ditt meddelande och glöm skrivmeddelanden" och sedan började den långsamaste bokstaveringen jag någonsin har hört utmynnandes i "vårt flyg i luften" någon mer än jag som tror att det sitter ryska beväringar i kallinggrad och asgarvar varje gång HV övar? Quote
Fu Dahlberg Posted January 27, 2004 Report Posted January 27, 2004 Har själv lekt telekrigare som B-styrka, genom att singnalera allt från stridslarm till at sjunga "arbetarbröder"... Det var ett upskattat moment, eftersom kanalbyte fick praktiseras, och vikten av ständig passning framkom... Dock var det genom "beslagtagna radioar", en fick vi när vi gjorde eldöverfall och tog över en 20-bil, och radion låg kvar, och igång. En annan gång under samma övn så var vi ute och rekade, och smög runt en parkerad 20-bil, när vi helt plötsligt hör röster, det visar sig vara en radio som ligger och sändar... Då blev Fu Dahlberg -> Prickskytteskräck var ett annat uppskattat moment Quote
Bellum Posted January 27, 2004 Report Posted January 27, 2004 Bushman: Nu skedde följande: A: Jag fick visioner! Telekrig skulle vi behöva övas på. B: Jag blev rädd. Skrivmeddelanden under strid, och dessutom onödig sådana trodde jag var förbehållet mitt förbands FRo människor. Att även andra skall lida av sådant är oacceptabelt. Detta kräver revolt. (själv fick jag nog efter att ha mottagit skriftmeddelandet "rapportera enligt 7s varje timme" mitt under brinnande krig... *suck*) Quote
Fk Satan Posted January 27, 2004 Report Posted January 27, 2004 sedan dess har jag inte upplevt mer telekrigföring än egna störmoment i form av bokstaverande fro-sign under SIB:"cesar adam" "cesar adam kom" "cesar adam skriv" "du vi befinner oss i strid sänd ditt meddelande och glöm skrivmeddelanden" och sedan började den långsamaste bokstaveringen jag någonsin har hört utmynnandes i "vårt flyg i luften" någon mer än jag som tror att det sitter ryska beväringar i kallinggrad och asgarvar varje gång HV övar? FRO är kung! *IRONI* Ifall man har med FRO på övningar behöver man inte ha ngn telestörning... det är nog stor störning ändå... Quote
LYNX Posted January 27, 2004 Report Posted January 27, 2004 Jag har vid ett flertal gånger gått B-styrka mot FBJS. Bla med en blandad styrka av ex FJ och ex FBJ. Vi har aldrig känt något behov av att "vinna" eller "fuska"för att hävda oss. Innan vi "arbetar" så tränar vi upp vår kondition samt att vi recogniserar terrängen för att veta hur vår uppgift skall lösas. En B-styrka skall vara en "sparringspartner"! Med andra ord så är våran existens enbart till för att ge "motståndarna" så bra träning som möjligt. Quote
Bellum Posted January 27, 2004 Report Posted January 27, 2004 Lynx: Tänk om alla b-styrkor hade den inställningen. Mötte motsatsen för ett tag sedan. Vi hade som uppgift att förstöra en grk som hotade vårt obj (töntigt moment, men det var mest till för att repetera jägarladdning och dylikt. Däremot lyckades vi inte för b-styrkan (3 man) var odödliga. Striden i kort: Spärreld från en ksp under en kritisk fas av anfallsgruppens framryckning. I verkligheten kan de ju ha överlevt den där de låg på sin nakna bergsknalle så det var ju inte så störande. Under denna nedhållande eld grupperade anfallsgruppen, uppdelad på en spränggrupp (4 man) och en understödsgrupp (8 man) Understödsgruppen tog strid med b-styrkan/pjäsbesättningen medan sprängstyrkan sökte sig runt på flanken för att kunna bryta sig fram till pjäsen i fråga. När spränggruppen kommit ungefär 20 meter ifrån pjäsen har understödsgruppen slut på ammo, och blir tvungna att dra sig ur. De har då skjutit 7x4x20 skott + ca 250 med ksp:n på ett avstånd av ca 50 meter mot en väl synlig fiende som inte behagade ta skydd. Summa fientliga förluster av dessa 810 skott (enligt officiell am-mängd, troligtvis hade de mer än 4 mag var och mer än 5 band till 58:an) = Noll utslagna fiender. Således blir spränggruppen tvungna att skjuta sig fram, men när de kommit halvvägs och gjort av med 75% av ammunitionen känner deras chef att de måste dra sig ur. Fortfarande inga fientliga förluster... Visserligen kan ju någon som står upp när tio man tömmer sina resurser mot honom på ett avstånd mellan 50 och 20 meter överleva, men chansen är ganska liten. Att sedan alla på platsen överlever bedömmer i allafall jag som föga troligt. Quote
Recommended Posts