Jump to content

Recommended Posts

• Replies 106
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Använd Simfire utrustning så blir det bättre uppträdande.

:)

Rick

om man kommer ihåg att skjuta in den.

Jag stod en gång på ca 20m avstånd från en hel pluton deras simfire var INTE inskjuten.

Följdaktligen så.... överlevde jag och gick långsamt framåt som en rambo och sköt dom en och en.

(hade inte skjutit in min heller iof men det verkade som att den var kalibrerad rätt :P )

Posted

BT utrustning är utmärkt att använda, vi försöker alltid att få ut den till stridsövningar. Dock så finns det mycket annat som borde övas med B-styrka som jag tycker vi borde ta upp här. Exempel på detta är;

1. Demonstrationer

2. Sabotage

3. Skademoment

4. Checkpoints o bilbomber

5. Sök

Samtliga dessa har vi övat inom stadens ram (där vi inte alltid kan eller bör använda lösam), många käns väldigt mycket mer aktuella för HV än stridsuppgifter.

Posted

Demonstrationer ska man vara försiktig med är min erfarenhet.

Dels för att det lätt spårar ur och blir bråk på riktigt. (samma anledning som varför handgemäng är så reglerat)

Dels för att det lätt spårar ur och blir en kalleanka lek.

Men det behövs verkligen verkligen övas.

Eftersom just demonstrationer är något av det som ligger närmast till hand vad gäller "hotbild"

Posted

:worthy:

Rick

Vet du hur svårt det är att få ut det till en övning. Vi har stått i kö en sisådär ett år eller så. :)

Posted
BT utrustning är utmärkt att använda, vi försöker alltid att få ut den till stridsövningar. Dock så finns det mycket annat som borde övas med B-styrka som jag tycker vi borde ta upp här. Exempel på detta är;

1. Demonstrationer

2. Sabotage

3. Skademoment

4. Checkpoints o bilbomber

5. Sök

Samtliga dessa har vi  övat inom stadens ram (där vi inte alltid kan eller bör använda lösam), många käns väldigt mycket mer aktuella för HV än stridsuppgifter.

skulle man ens ta upp den listan skulle man bli betraktad som galen.

det där har ju inget med strid att göra.

IP skall ju bli bäst på strid, för då klarar vi allt annat.

de grejorna du räknar upp är bra övn, som inte kostar speciellt mycket, mer än hv-manens tid och hörsel.

men har får man också räkna in hur många HV-gubbar som kan tänka sig att komma på en övn, som inte innehåller pang-pang.

väldigt många är ingrodda i systemet där det skall eldöverfallas på fientlig pansartät, på halvt nedlaggda övn-fält i obyggden.

detta är nu oftast övn lednings fel, de ligger i en generation som inte har haft tillgång till utlandstjänst.

kolla på din MD-grp hur många som har någon form av utlandstjänst.

har du tur så kanske svaren blir kongo och sinai.

Posted
wolfie666 Posted den Jan 28 2004, 00:36 

QUOTE (Charlie Spartan @ Jan 27 2004, 18:58 )

Rick 

Vet du hur svårt det är att få ut det till en övning. Vi har stått i kö en sisådär ett år eller så.

Förslag är att ni skickar någon som kan skolas in på simfire utrustningen, själv har vi ordnat så att vi själva hämtar sakerna inför varje övning och under våren har vi planerat in tre övningar som vi kommer att använda simfire.

Med tiden kommer vi att bli bättre och bättre på att utnyttja sakerna, bara en fråga om att skaffa sig erfarenhet.

Det går att få ut mer än 40 enheter, bara man beställer i god tid, dock så kan det nog vara problem med så många som till en battaljon.

Till B-styrkan ordnar vi simfire för AK 5, så kan alla i A-styrkan öva med eget vapen.

Riktigt roligt att se även de äldre gubbarna börjar agera riktigt fältmässigt när simfire används.

Lycka till

:banana

Rick

Posted

Ett problem med BT utrustningen för oss är hämtning och inlämning. Simavdelningen är bara öppen på kontorstid, vilket innebär att kvm (dvs jag) måste spendera fredag och halva måndag på LG.

Posted

Hans: men det gör du bra, och vi uppskattar dig för det!!!

BT (anser jag) kan vara skillnaden mellan övning och lek i skogen... Speciellt om övningsledningen inte har plåtkoll (vilket vår oftast har, men BT är ett lyft ändå)

Posted

Som det är nämnt tidigare för att sammanfatta det hela. B-styrkan är till för att övningsledningen skall kunna öva A-styrkan. Därför blir inte alla moment så "realistiska".

Vad som däremot spelar stor roll tycker jag är just att man kan särskilja B styrkan från sina egna, genom annan uniform och hjälm och gärna annat vapen. Det känns tråkigt när man ser ett antal soldater i terrängen i M90 och man inte bekämpar dem och sedan får höra att man "missat" B styrkan.

Tanken med B styrka och målstyrka är utmärkt tycker jag. Då får man skillnad på dubbelsidig övning och mer styrd övning (där A sidan faktiskt övas i det som den skall övas i)

Posted
detta är nu oftast övn lednings fel, de ligger i en generation som inte har haft tillgång till utlandstjänst.

kolla på din MD-grp hur många som har någon form av utlandstjänst.

har du tur så kanske svaren blir kongo och sinai.

Vi har ganska många i våran kader (MDS) som gjort utlandstjänst desutom en del kadetter av någon anledning.

Våra övningar blir allt för ofta kaos eftersom alla i ledningen har planerat var sitt moment (förutom allt det vanliga med med fel utrustning på fel plats m.m)

Posted

En tanke som har slagit mig tidigare men som jag tvekat att ta upp här.

Skulle det vara möjligt att upprätta någon typ av "B-styrke pool" här på forumet?

De flesta verkar vara överrens om hur B-styrkor skall uppträda samt vara trötta på att ha dåliga dylika. Dessutom är det ju oftast en fördela att inte öva mot kamraterna i "grannplutonen" då man vet vilka det är varför tex. postövningar kan bli en aning flamsiga.

Dessutom främjar detta sammarbete mellan olika län och HV-distrikt.

Synpukter?

Posted

När det gäller bstyrka som ska vara civil så har MDS ett antal gånger "fixat" fram riktiga skådespelare.

Ett mycket bra initiativ tycker jag :wub:

Posted

@dxl:

ok för att jag vet att du bor i gbg eller i närheten.

men vi som även tillhör MDS och inte upplever samma övn som dig.

den MDS-grp som jag tillhör börjar numera lika ett militärt förband.

fler officerare har tillkommit, men vissa befäl undrar man hur FM kan hålla kvar i tjänst.

iofs så sysslar de bara med HV, men de hade aldrig fått utbilda trupp i något annat vapenslag.

anser inte att folk över 65 har något som instruktörer att göra......

Posted (edited)

@Bushman

Jo jag satt just och läste igenom tråden och insåg att MDS inte bara e Göteborgsgruppen eller ens min pluton/kompani.

Jag gör 20 snabba för den missen.

Eftersom våran "hemma kasern" är just kasernB på amf4 och att staben för MDS och GBGgruppen sitter i samma korridor så blir det ju som det blir.

Jag är väldigt medveten om att jag dels genom att vara i en IP som desutom "hänger" utanför dessa staber (och därigenom kan snacka med de som bestämmer när de är ute på rökpaus) och ha en bataljonschef som precis kommit hem från Afghanistan och ha en drös med folk i plutonen som varit i Libanon, Bosnien, Kosovo, mm.

Vad jag vill ha sagt är att jag och min grupp/pluton har haft en jädrans tur med våra chefer.(även om en del är helt bakom flötet)

Och att vi som en IP blir ennu prioriterade.

Det är faktiskt så att när man stöter ihop med andra från MDS på övningsfält som fortfarande bär stålhjälmar och som saknar gruppradio m.m då skäms man lite över att man klagar.

Kortsagt, även om det inte känns så, så vet jag att jag har det ganska bra i den organisation jag tillhör.

Kanske gick lite ot och blev lite otydlig.

Men jag hoppas alla förstår vad jag vill ha sag.

Edited by dxl
Guest Lt. Payne
Posted
En tanke som har slagit mig tidigare men som jag tvekat att ta upp här.

Skulle det vara möjligt att upprätta någon typ av "B-styrke pool" här på forumet?

De flesta verkar vara överrens om hur B-styrkor skall uppträda samt vara trötta på att ha dåliga dylika. Dessutom är det ju oftast en fördela att inte öva mot kamraterna i "grannplutonen" då man vet vilka det är varför tex. postövningar kan bli en aning flamsiga.

Dessutom främjar detta sammarbete mellan olika län och HV-distrikt.

Synpukter?

Hmm...

Den tanken har även jag haft ett tag, Kan nog bli intressant.

Det skulle nog kunna göras med vår gemensamme nämnare/videofilmare som samordnare. Ska kolla detta med Raqulin när han kommer tillbaka.

Som nämnts tidigare, en viktig detalj är ju att uppträdande, uniform, utrustning och liknade skiljer sig från svensk standard.

Posted

Vi var ute på en övning som inte helt gick enligt övningsledningens planer. Vi skulle vakta en bränsledepå som tänkas att bli saboterad av terrorister. Till saken hör att denna depå låg mitt i mellan en ladugård med kor och ett hus med massor av nyfödda djur som inte fick störas. Alltså fick vi inte skjuta så mycket inom området. Vi var en grupp på ca 8 personer som skulle bevaka detta område. Vi skulle få tid att reka av och ordna med avspärrning runt området. Vi fick också ut en ansenlig stor ammo pott ca 5 skott per man. När vi gick in i området blev vi direkt på skjutna av några liggande på en angränsande byggnad. Då innan övningen hade börjat enligt övningsledning. Efter en diskussion med våran ”d-styrka” så fortsatte övningen enligt följande. Vi placerade ut poster och spärrade av ett område då denna ”styrka d” gick till anfall dom sköt hur mycket som helst mot våra poster som befann sig inom område där man ej fick skjuta för mycket. Vi sköt tillbaka sporadiskt ”med våra 5 skott per man”. Droppen var när en av ”styrka d” tog sig upp på taket av huset där dom nyfödda djuren befann sig och drog av minst 40 skott. Vi ett senare tillfälle när rambo kopierna tog fram sina crossmotorcykla och sköt med en handsfattning från motorcyklen när dom åkte förbi . Fick veta att ”styrka d” också fått ca 5 skott per man och inte 200. Detta är en av alla lysande övningar som "styrka d" varit ute på. styrka D = b styrka fast sämre. Bland det sämsta hv kan uppbringa. Slå detta om ni kan. :Malaj: Styrka D

Posted

Nu får jag ta bladet från munnen eftersom jag var med på samma

övning som FURIR JC.

"D-Styrkan"Hadde på eget bevåg skaffat mer am än dom fem tilldelade patronerna.

Och som JC skriver vi hade alla blivit tillsagda, att ta det lungt med eldgivningen.

Tilläggas bör att "D-styrkan"även har en stor förkärlek till att ta fångar.

Vid detta övningstillfället tog dom en från övnings staben till fånga??

Vid samma tillfälle övades även eftersök, då passade vår kära D-Styrka på att

ta en fyramannagrupp tillfånga :ph34r: Gruppen försöker förklara att dom inte deltar i det övnings momentet, men det struntar dom i :wub:0:):=o

När vi och övningsledningen efterår konfronterade dom, så ursäktade D-styrkan sig med, att vi i Vakt/Bevaknings momentet BARA var sura för att vi åkt på stryck. :Malaj:

Tilläggas bör också att civilpersoner under övningen ringt polisen och undrat var

det var för några som åkte hoj med vapen i händerna??????????????

Dom har sabbat ytterligare en övning men det är så mycket att skriva så jag måste ta en pause.

Posted

@JC och Speedy

:Malaj:

efter era berätelser så ser man sina egna kassa övningar i ett helt nytt ljus.

vet inte om jag ska tacka er eller försöka trösta er

Posted

Tack för omtanken DXL i vissa lägen så har man inte vetat om man skall skratta eller gråta

Posted

Jag får lägga mig i debatten lite om B-Styrka

Först Lt Payne Hd B-Styrka tackar för berömmet

Hör av er till mig om det blir ngt med B-Styrke Poolen jag har en del kollegor som kan vara väldigt intresserade av att hänga med

Jag har sett från båda hållen hur det är att bli utsatt för en b-styrka och vara en del av den styrkan själv

Under F7 stora slut övn 99 så råkade vi inom Nsky ut för en rejält kass b-styrka

Styrkan bestod av 2-3 man från väder som var utrustade med M/45b och en vit armbindel som markerade dem som fi

En grp var ute och fordons patrulerade och så dessa individerna gå helt öppet på ett fält. Nämnda grp krö sitt fordon i skydd och går upp linje och anfaller klåparna

De blev utslagna inom 1-3 min från upptäckt

När det gäller det övriga

Jag var inblandad under Göteborgs Skärgårdsbat´s övn under april

Jag var ute på en ö med ett am förråd

Order från Övn led: Am förråd du skall bryta dig in, låt dem ta dig till fånga och genomföra skyddsvisitation.

Begränsningar: inget handgemäng och helst ingen skott lossning iövrigt fria händer

Min utr: Civil klädsel, ett antal vapen attraper, 2kg blind sprängdeg i ryggsäck riggad med pentyl och fjärstyrd detonator

Resultat: De fick en bra övn och de missade ett antal saker som jag bar på mig

Alla missade en kniv i ena kängan. Två grp missade att jag bar en Glock i ryggslutet

De som missade pistolen gjorde det när C-Grp var och kollade övn

Posted

Om särskilda kläder för b-styrkan.

Vänd på M-90kläderna så är det väl klart, lite opraktiskt att ha fickorna på fel sida men annars är det väl inget problem?

Annars är det synd att försvaret verkar ha sålt ut allt av grötställ, M-59 osv, något måste väl finnas i något gammalt förråd?

Att samla ihop gamla kläder och släng ner i ett färgbad kostar ju bara några kr per person så det är väl inte omöjligt att lösa utan att det kommer från ett förråd för den delen.

Posted

har upplev det mest inom b-styrkesvängen under mina 13 år inom HV.

alltifrån att ha vart b-styrka men växlande kvalitet, till att de första åren kunna ställa klockan efter b-styrkan.

"jahapp killar nu är kl 13, två blå-gul har anlänt, och fi kommer idag från söder"

de bästa övn har dock varit de som alla HV-gubbar hatar, de utan överdriven eldgivning.

tyvärr verkar det som om att är man bestyrka så måste man uppträda i M90 och soldatmässigt.

kan lova att den dagen det blir skarpt läge så kommer det vara jävligt ont om uniformerade fiender runt objekten.

iofs så är det nog mest troligt att de kommer i M90, eftersom då tror ju 90% att de är ok och skiter i legkontroll.

sätt på dem en K3 basker också, och de får access till alla objekt, i vårt område iallafall :)

ty en jägare talar väl alltid sanning......

jag har gjort en förberedels för om jag skulle bli tillfångatagen under övn.

i hjälmen har jag gömt en kniv och en kompass.

i skyddsmaskväskan har jag ytteligare en kompass och en glock 17 softair.

detta för att testa de som tar mig tillfånga.

eftersom man ha rätt att få behålla sin hjälm och skyddsmask enl folkrättsliga regler, kommer jag att propsa på detta.

kan man något om visetering så kollar man igenom hjälmen och väskan.

tyvärr tror jag att utb i fångtjänst är i stort sett obefintlig hos de flesta HV-män.

det övas för mycket skarpa eldöverfall mot fientlig pansartät och för lite skyddsvakt tjänst.

HV borde övas mot de uppgifter vi förväntas att få och inte mot de uppgifter HV-kompchf drömmer om att vi skall få.

att vakta klassiska skyddsobjekt åt vattenfall känns inte så aktuellt efter tomahawkmissilens uppfinnande.

och en sabotör behöver ju inte spränga hela kraftstn, när det är enklare att slå ut elen i ett område genom att fälla ett träd över ledningarna och sedan tokminera platsen.

det är sådan övn HV behöver, inte leva kvar i kalla krigets rysskräck i hopp om "det röda massanfallet"

Posted

@bushman

Det där med att gömma grejer i hjälmen gav ju mig helt klart lite nya saker att tänka på.

Dels så måste jag ju också prova att stoppa något i min hjälm :P

Och sedan om jag tar någon med hjälm tillfånga så kommer jag numera att se till så att även hjälmen blir kollad :=o

Posted

God idé med hjälmen får se om jag och minna kollegor inom gruppen kan använda det eller att vi kan vidare utveckla grund iden som är baserad på de reglerna som finnes i soldat reglementet

Väldigt god idé att se hur långt man kan gå med de reglerna

Posted

Att utöva bevakning av skyddsobjekt i det nuvarande temporära läget av okrig alternativt i ett kommande skymningsläge är bland det svåraste man kan göra. Och konstigt nog det som verkar prioriteras lägst inom hv, som ju ändå troligtvis kommer att får göra just sådana bevakningar.

De "bevaka objekt i skymmningsläge" övningar jag sett på sistonde har sett ut ungefär som följer:

"Första och andra pluton skall säkra och bevaka objekt x"

-I klartext: 1:a pluton (14 man) och 2:a pluton (10 man) lägger sig i hög vid obj.

En gång i timman dyker tre man i m90 och armbindel upp vid infartsposten och avfyrar en salva. Sen flyr de, eller blir skadade. Om de blir skadade blir det naturligtvis sjukvård och sedan transport till staben (Vi är ju trots allt två plutoner, så det är klart vi kan avvara ett dussin man till sånt!)...

...Upprepa övningen till stabens kaffe tar slut"

-Behållning: Viss repitition av sjukvård och en extremt skevkn*llad bild av hur bevakning kan te sig för de i förbandet som inte gjort det på riktigt.

Ärligt talat så har jag nog inte upplevt en bra skyddsobjektrelaterad övning sedan muck. Fast vi hade ju iofs överdj*vligt mycket sådant under värnplikten. Däremot tycker jag synd om de som känner sig en smula osäkra på hur man skall bete sig och vad man kan vänta sig vid ett skarpt läge, eftersom varje övning som genomförs bidrar till att förvirringen ökar och klarheten minskar...

Nu känner jag att jag kommer att bli lite OT, men är det inte så att det är bättre att låta en skyddsvakt med erfarenhet leda övningarna snarare än en gubbe som gått en tvådagars kurs, även om gubben är kapten och den tidigare bara furir?

-På samma sätt som man lämpligtvis vänder sig till en statsskytteloldat för SiB kunskap och någon som verkat i norrland för vintertips...

...men vem lyssnar på en furir?

...även om inläggen tidigare om dold mtrl talar för att jag har rätt.

Posted

Är det inte så enkelt att väldigt få har kunskapen om hur man uppträder i grupp under patrulltjänst? Man kan inte bli expert på patrulltjänst under några timmars förberedelse utan det krävs längre träning. Vet man sedan hur gruppen uppträder under patrulltjänst och vilka begränsningar som finns inom patrulltjänsten blir nog B-styrkans uppträdande bättre. Lösningen borde nog vara att vända sig till någon FBU förening som har många jägarsoldater som medlemmar och fråga om de kan få ihop en grupp som kan vara b-styrka. I några fall borde det kunna ge jägarsoldaterna träning i patrulltjänst och HV en bra inblick i hur förband av denna typ uppträder.