Jump to content

Ny grad?

MEDROK

Recommended Posts

Posted

Muckade som furir i den stolta armén. Har nu pluggat till sjuksköterska och enligt kamrater ska man då få en ny grad. De pratar om sergant eller fänrik?! Kan någon hjälpa mig med detta? Stämmer det???

Gjorde 10 månader som gruppbefäl på sjukvårdspluton (Sjtrp). Diskussionen som uppkommit var att en sjuksköterska som åker på utlandstjänst erhåller fänriks grad under tjänstgöringen. Dock endast under tjänstgöringen. Mitt argument mot mina kamrater har varit att för att erhålla fänriks grad måste du gå MH!

Posted

Varför skulle du bli befordrad när du pluggat civilt?

Vet många som läst till civilingenjör efter lumpen och inte har dom blivit kaptener för det inte.

• Forumsledning
Posted

Du får förklara lite mer detaljerat vad du muckades som och din Beffatning och antal månader/dagar du låg inne.

Att plugga civilt till sjuksköterska och därmed få högre grad låter lite fantasiaktigt och har inget med din grad att göra vad jag vet.

finns risk för att jag flyttar tråden till luckan.. men jag håller mig lite till.

Posted

Det enda som slår mig är att om du åker på utlandstjänst som sjuksyster så får du graden Fänrik. Om det var det du menade?

Posted

@MEDROK

Jag känner till åtminstone 2 personer som fått ny grad efter utbildning till Sjuksköterska, men det har inte varit knutet till utbildningen, utan till befattningen.

Det har rört sig om personal som har grundutbildats som sjukvårdare och efter sin sjuksköterskeutbildning krigsplacerats i en "högre" sjukvårdsbefattning.

Posted

Förr i tiden, då vi hade en lite större Försvarsmakt, blev leg. sjuksköterskor och läkare krigsplacerade som sådana och därmed även förordnade i grad. Jag har för mig att då blev vanliga SSK sergeanter, översköterskor [som väl inte finns längre], avdelningsföreståndare (motsv.) fänrikar. Läkare blev fänrik-kapten. Förr (fram till NBO?) hade äver regementsläkaren majors tjänsteställning.

Posted

...och om du ska ha en ny grad så kommer den automatiskt. Jag visste inte om att jag hade befodrats tills det ramlade ner ett beslut från pliktverket i brevlådan. Så som sagt, om du ska ha en ny grad så kommer den automatiskt.

Posted

I normal fallet brukar ssk bli utnämda till sergant efter krigsplacering och genomförd BARTS.

Sen kan man alltid tycka att du borde veta svaret på frägan med tanke på ditt användarnamn....

• Forumsledning
Posted

..oh vad coolt. Hade ingen aning om mil. grad. kontra civil utb. inom krigs.org. intressant. Om man skulle bli nån tuff civilingenjör så kanske jag bli major då.. ;)

Posted

Om man är nån form av sjukvårdare/ syster motsv i lumpen. Och pluggar o jobbar så man blir typ överläkare. Det måste ju betyda nåt när kriget kommer. Vem och hur ändrar/s befattningar och grader så att varje filur hamnar där dom gör mest nytta?

Även om en kille är grym ammopack, kan han ju vara lämpligare på andra platser i fm om han utvecklas på andra saker.

Ni försår säkert vad jag vill få fram. 0:)

Posted

PDGGT (på den gamla goda tiden) så antogs ROKare inte till Majors utbildning förrän de nått en chefsposition i det civila. Läkare var väl automatiskt Kaptener om jag minns rätt.

tillägg, hänger med en krigsbefattning naturligtvis, syrra på kompaniet blir nog Fk nu. Vet dock ej hur det funkar nu när krigsplaceringsordrana förstörts.

Posted

@Kimster

Finns ju Väg och Vatten kåren, full med civilingenjörer inom ämnet...

(Tror iof att de e rokare med)

Posted
Jag muckade som Fu men efter att ha fått legitimation som Psykolog befodrades jag till Fk.

Det måste väl rimligen också ha inneburit att du fått någon annan krigsplacering med koppling till din nya kompetens? Det är ju definitivt inte så att en akademisk examen med automatik ger en högre militär grad, allt annat lika. Om man däremot genom högre civil kompetens uppfyller kraven för placering på en annan militär befattning än tidigare får man den grad som befattningen berättigar till (detta gäller förstås bara särskilda kompetenser där försvaret har behov som inte kan tillgodoses genom militär utbildning, som läkare, sjuksköterskor, veterinärer, psykologer, apotekare och miljö- och hälsoskyddsinspektörer). Jag misstänker att någon suttit med personaltabellerna framför sig, sett en vakans på en befattning som kräver psykologutbildning, sökt i registren och funnit en krigsplaceringsbar person med rätt kompetens. Den högre graden har följt med på köpet.

Eller finns det något exempel på någon skyttesoldat som genom en fil kand-examen i praktisk filosofi befordrats till högre grad - men kvarstått i samma befattning?

Posted
Jag muckade som Fu men efter att ha fått legitimation som Psykolog befodrades jag till Fk.

Det måste väl rimligen också ha inneburit att du fått någon annan krigsplacering med koppling till din nya kompetens? Det är ju definitivt inte så att en akademisk examen med automatik ger en högre militär grad, allt annat lika. Om man däremot genom högre civil kompetens uppfyller kraven för placering på en annan militär befattning än tidigare får man den grad som befattningen berättigar till (detta gäller förstås bara särskilda kompetenser där försvaret har behov som inte kan tillgodoses genom militär utbildning, som läkare, sjuksköterskor, veterinärer, psykologer, apotekare och miljö- och hälsoskyddsinspektörer). Jag misstänker att någon suttit med personaltabellerna framför sig, sett en vakans på en befattning som kräver psykologutbildning, sökt i registren och funnit en krigsplaceringsbar person med rätt kompetens. Den högre graden har följt med på köpet.

Eller finns det något exempel på någon skyttesoldat som genom en fil kand-examen i praktisk filosofi befordrats till högre grad - men kvarstått i samma befattning?

Tror nog att du har rätt, då jag överfördes till en tjänst som Psykolog inom armén, men nu när jag är hemvärnare har jag kvar graden trots att krigsplaceringen upphörde. Kan tillägga att jag har plutch utbildningen också, så det är egalt. Men Det där med att all akademisk utbildning ska ge tjänstegradsförändring är inget som finns inom FM.

Posted
PDGGT (på den gamla goda tiden) så antogs ROKare inte till Majors utbildning förrän de nått en chefsposition i det civila. Läkare var väl automatiskt Kaptener om jag minns rätt.

PDRGGT (på den Riktigt gamla goda tidet) var det säkert så.

Idag så befordras man tack och lov utifrån militära meriter (ja, utom på livgardet då. där väger ju släktskap tyngre. Och jag är glad att jag inte tillhör den organistionen).

Men på den PDGGT så var bataljonsläkaren major - och ansvarig för sjukvårdskedjan

Dessutom fanns det på den gamla goda invasionsförsvarets tid också möjligheten att avancera från plutonsjukvårdare till kompanisjuksköterska. Med följande befordran.

Men då krävdes en civil examen som sjuksköterska.

Posted

Pliktverket har ett register ifrån Socialstyrelsen där all legtimerad sjv personal finns. Man samkör sedan den listan med Pliktverkets för att hitta legtimerad sjv personal med genomförd GU. Därefter bli krigsplacerad genom FCS "personal pott". Efter genomförs BARTS/BATLS blir du knuten till ett förband. Ibland går det inte riktigt till som ovan då ett förband handplockar någon till sig. Graderna är vpl serg för leg ssk och vpl FK för Vpl leg Läkare. Det stämmer dock inte alltid då några har högre grad innan de utbildar sig, andra vill ha kvar GU grad osv.

Posted

Min flickvän/sambo som är utbildad undersköterska blev krigsplacerad vid sjukhuset hon jobbat vid... eller skall jag säga "sjukhusen". På grund av sjukvårdens skriande brist på kommunikationsförmåga krigsplacerades hon vid två sjukhus samtidigt eftersom hon hade jobbat på båda. :P

Hon har dessutom en gång påbörjat grundutbildningen men blev tvungen att avbryta. Hon har också förflutet inom FRO. Just den här veckan påbörjade hon sjuksköterskeutbildningen... vilket bör innebära en ny krigsplacering.

/J

Posted

Detta är ju samma sak som att man tilldelats en "tjänste grad"/ "tjänste ställning". Om jag inte läst min "MÖP-porr" fel så har dessa personer enbart befälsrätt ifrågor som rör deras specifika kompetens. läkare då inom sjukvård etc. omjag inte kommer ihåg fel så ser färgen på stjärnorna på m/90 annorlunda ut också silvriga/vita om jag inte kommer ihågfel men ni får gärna rätta mig GMY

Guest Panzarpluttt
Posted
Muckade som furir i den stolta armén. Har nu pluggat till sjuksköterska och enligt kamrater ska man då få en ny grad. De pratar om sergant eller fänrik?! Kan någon hjälpa mig med detta? Stämmer det???

Gjorde 10 månader som gruppbefäl på sjukvårdspluton (Sjtrp). Diskussionen som uppkommit var att en sjuksköterska som åker på utlandstjänst erhåller fänriks grad under tjänstgöringen. Dock endast under tjänstgöringen. Mitt argument mot mina kamrater har varit att för att erhålla fänriks grad måste du gå MH!

Du kan få höjd grad om du får en annan befattning eller om du gör utlandstjänst och söker på din civila merit. dock gäller den graden bara under den tid du tjänst gör utomlands, när du kommer hem blir du Fu igen. Så kommer du att få en annan grad, NEJ.

Du kan alltid hör med din förbandschef där du gjorde värnplikten, han vet garenterat vad som gäller och han har möjlighet att ge dig en annan befattning och i såfall annan grad.

:)

Guest Panzarpluttt
Posted
Detta är ju samma sak som att man tilldelats en "tjänste grad"/ "tjänste ställning". Om jag inte läst min "MÖP-porr" fel så har dessa personer enbart befälsrätt ifrågor som rör deras specifika kompetens. läkare då inom sjukvård etc. omjag inte kommer ihåg fel så ser färgen på stjärnorna på m/90 annorlunda ut också silvriga/vita om jag inte kommer ihågfel men ni får gärna rätta mig GMY

Du har rätt, söker man på civilkompetens så är graden endast en så kallad löne grad utan befälsrätt. Det stämmer också som du säger att de har en vit gradbetäckning eller ett färgat band runt gradbetäckningen. :)

Posted

Hmmm detta låter ju lovande för mig då, gjorde lumpen som bilförare samt elverksskötare. Nu har jag en tekologien magister i elkraft och kommer snart att ha min teknoligie licensiat examen inom elektriska maskiner. Vad bli jag då?? Överste med besluts rätt om elverket :)

Posted

Hittade följande i UniR FM 2003 sid 181:

Tjänsteställningstecken bärs på fältuniform (motsv) av
  • inkallad tjänstepliktig personal som, utan formell utbildning, tilldelas
    viss tjänsteställning beroende på befattningens nivå i krigsorganisationen

• anställd civil personal i Utlandsstyrkan som, utan formell utbildning
    tilldelas viss tjänsteställning beroende på befattningens nivå

• värnpliktig personal som p g a folkrättsliga skäl/internationella konventioner
    men utan formell utbildning tilldelas tjänsteställning från
    fänrik och högre.

Tjänsteställningstecken kombineras alltid med yrkesband på båda kragsnibbarna.

Posted

Frågan om befälsrätt eller inte torde inte avgöras av huruvida man bär bronsfärgade eller vita gradbeteckningar på kragspeglarna. Avgörande är istället om personen ifråga har en chefsbefattning eller inte, se 3 kap. Försvarsmaktens föreskrifter för Försvarsmaktens personal, FFS 1997:2.

En med tjänsteställningstecken försedd veterinär med befattningen chef fälthygiengruppen (fänrik eler möjligen löjtnant - någon som vet?) måste således i alla avseenden ha befälsrätt över sin grupp.

Posted
Hmmm detta låter ju lovande för mig då, gjorde lumpen som bilförare samt elverksskötare. Nu har jag en tekologien magister i elkraft och kommer snart att ha min teknoligie licensiat examen inom elektriska maskiner. Vad bli jag då?? Överste med besluts rätt om elverket :baskerPa:

skämt åsido så blir du nog el-ingejör om du ger dig ut i utlandstjänst.

alltså får du ha hand om all el på en camp.

vet inte om detta bara finns på 01:or eller om alla missioner har en.

låter otroligt att ha en ny varje sexmånaders period, utan sånt sköts väl centralt.

och även om du skulle vara kvar i graden som menig. så är du ändå killen med makten på campen.

ty vem fan bråkar med mannen som har hand om nycklarna till el-verket?

Posted
Frågan om befälsrätt eller inte torde inte avgöras av huruvida man bär bronsfärgade eller vita gradbeteckningar på kragspeglarna. Avgörande är istället om personen ifråga har en chefsbefattning eller inte, se 3 kap. Försvarsmaktens föreskrifter för Försvarsmaktens personal, FFS 1997:2.

Håller med dig. Mitt förra inlägg syftade bara till att visa vilka som skall bära vita gradbeteckningar, inte förklara befälsförhållande.

Tittade lite i författningssamlingen du länkade till och anser att följande text var värd att citera.

3 kap. avsnittet Särskilda bestämmelser

14 §

Läkare har befälsrätt i fråga om ordningen vid hälso- och sjukvårdsenheter över den personal som vårdas eller behandlas vid enheterna.

Tandläkare har befälsrätt i fråga om ordningen vid tandläkarmottgningar över den personal som vårdas där.

Sjuksköterska får kräva att patienter samt personal som tjänstgör under hans eller hennes ledning skall följa gällande ordningsföreskrifter.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...