Jump to content

Recommended Posts

Posted

Då har jag en annan fundering: Om du nu bir så att inga officierare från FBJS får fortsatt anställning: vem ska du utbilda nästa års värnpliktiga? Det är trots allt en lite speciell utb som kräver befäl med specialkompetens.

• Replies 1,4k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted (edited)
Då har jag en annan fundering: Om du nu bir så att inga officierare från FBJS får fortsatt  anställning: vem ska du utbilda nästa års värnpliktiga? Det är trots allt en lite speciell utb som kräver befäl med specialkompetens.

Med all sannolikhet de säkförbandsofficerare som då finns på F17...

Edited by BJE
Posted
Menas det att vi kommer utbildas av några flygbassäk? låter lite konstigt vi ska ju förhoppningsvis bli Flygbasjägare ;)

Gissa vad? Alla säkförbandsofficerare går på samma skola...

Posted
Menas det att vi kommer utbildas av några flygbassäk? låter lite konstigt vi ska ju förhoppningsvis bli Flygbasjägare ;)

Nästan alla fbassäks befäl på F7 förra året var flygbasjägare (eller så hade de annan jägarbakgrund), så chansen är nog rätt stor att det är så på andra flottiljer med.

Posted
oki..då vet jag..tänkt bara att det skulle bli fel om vi utbildades av några som inte gjort utbildningen..

Varför tror du att man måste ha gjort GU som fbj för att kunna utbilda fbj? Det är ju knappast under GU som man lär sig att utbilda soldater...

Det finns många officerare som gått på BasUhS/Säk utan att ha gjort GU på ett säkförband. Finns för övrigt officerare som inte gått på den skolan heller som utbildar säkförband.

• Forumsledning
Posted

Gissa vad.. det finns officerare på fbssäk på F17 som gjort GUFBJS.

Ej heller är det säkert att ingen personal från skolan kommer flytta.

Så tar ni det lilla lugna om det nu betyder så mycket.

Posted
Sen kommer ju F17 sätta upp KS15 tillsammans med Amf 1 som det ser ut nu, så det blir väll chans till mycket FBJ på den missionen kan jag gissa om det finns de som vill förlänga kontrakten.

Mycket intressant information!

Måste erkänna att jag blir allt mindre insatt i verksamheten, men detta var ju något att glädjas över. Då kanske man har en chans att få åka iväg en sväng.

Posted

Nästan alla fbassäks befäl på F7 förra året var flygbasjägare (eller så hade de annan jägarbakgrund), så chansen är nog rätt stor att det är så på andra flottiljer med.

Det beror snarare på att F7 inte utbildade Närskydd/Flygbassäk ett tag, så man tog de säkförbandsofficerare man redan hade på flottiljen vilket alltså var de som tidigare tjänstgjort på FBJS. På övriga flottiljer kommer de flesta (men långt ifrån alla) från Närskydd/Flygbassäk.

För officerare som vill tjänstgöra på FBJS finns kursen 2282 (FHS kurskod) som efter godkänt genomförande innebär att de kan placeras som flygbasjägarplutonchef. Den är endast ett par veckor så det lär inte vara något större problem att rent formellt omutbilda personal.

Posted
För officerare som vill tjänstgöra på FBJS finns kursen 2282 (FHS kurskod) som efter godkänt genomförande innebär att de kan placeras som flygbasjägarplutonchef.

2282 har väl å andra sidan fått en del kritik då det helt enkelt inte var så enkelt :banana

Jag kan bara se på min egen f.d krigsplutonchef och F21 försöken.

Posted (edited)

Kursen (2282) har dessutom legat nere något år nu.

Jag håller med de som är oroliga. Det finns all anledning att vara det. Följer inte den personal som arbetar där nu kommer i stort sett all kompetens gå förlorad.

En yoff som har genomfört en kurs, hans uppfattning om hur man bedriver tjänsten är baserad på den kursen. Det kan ha gått 10 är sedan den genomfördes.

Sverige är en liten försvarsmakt. Kompetensen finns hos dom som sysslar med verksamheten dagligdags. Detta gäller speciellt förband under utveckling (FBJ/SÄKBAT) som dessutom ställer högre krav (föregångsmannaskap, fältmässighet, personlig färdighet m.m.).

Mycket kompetens kan förloras iom det här FB.

Edited by NDR
Posted

För officerare som vill tjänstgöra på FBJS finns kursen 2282 (FHS kurskod) som efter godkänt genomförande innebär att de kan placeras som flygbasjägarplutonchef.

2282 har väl å andra sidan fått en del kritik då det helt enkelt inte var så enkelt :)

Nej självklart är det inte så enkelt att man går sex veckor kurs och sedan är färdigutbildad, men det är förhoppningsvis bättre än att inte gå någon kurs alls. Det jag avsåg var att man rent formellt skulle kunna få flygbasjägarbefäl, men kompetensen på förbandet beror ju på mer än vilka kurser personalen har gått. Däremot verkar det vara en vettig tanke att personal som vill tjänstgöra vid förbandet först går en kurs, men det systemet fungerar ju endast om det redan finns erfarna befäl och att de som går kursen sedan tjänstgör en tid på förbandet.

Posted
men det är förhoppningsvis bättre än att inte gå någon kurs alls.

Helt sant :)

Som tidigare påpekats skulle det svida i mig om man "tappade" mycket av den kompetens man samlat på sig, inte minst ang. hundtjänsten.

Å andra sidan har det tappats massor med kompetens redan så..

[iRONI]Vi lägger ner allt och förlorar all kompetens, sedan bygger vi upp det från scratch, dvs uppfinner hjulet igen.. det blir både ineffektivare och dyrare, glockrent![/iRONI]

:)

Posted (edited)

Det bästa vore väll om så många som möjligt av utbildarna följermed skolan, men ni kan väll inte mena att kompetens om hundtjänst endast finns innom fbj.

edit: ett 'l' för lite

Edited by NisseNord
Posted
Det bästa vore väll om så många som möjligt av utbidarna följermed skolan, men ni kan väll inte mena att kompetens om hundtjänst endast finns innom fbj.

Helt rätt, hundar finns på många ställen.

För övrigt så har ju inriktningen på fbj ändrats rejält de senaste åren, så frågan är ju om det är så farligt att alla befäl inte följer med. Vem vet, det kanske till och med blir bättre utbildning om det visar sig att det finns gott om befäl som gjort GU som spaningssoldater på F17?

Eftersom dessutom fbj förmodligen försvinner inom några år så är det ju ett övergående problem... ;)

Posted
Det bästa vore väll om så många som möjligt av utbidarna följermed skolan, men ni kan väll inte mena att kompetens om hundtjänst endast finns innom fbj.

Visst, det finns hundar på flera ställen inom försvarsmakten, men jag vågar sticka ut hakan och säga att FbjS är det förband som är ledande inom hundtjänsten.

Posted (edited)

1989 så blev "Årets bästa soldat" på PBS Mark direkt krigsplacerad som stf fbjplutch (om inte mitt minne sviker alldeles), kan iofs även bero på att han skulle in på OHS samma år.

Edit: korr

Edited by Sir Vival
Posted (edited)

Visst, det finns hundar på flera ställen inom försvarsmakten, men jag vågar sticka ut hakan och säga att FbjS är det förband som är ledande inom hundtjänsten.

Och jag som trodde det var FHTE som ledde den verksamheten...

Edited by Sir Vival
Posted
För övrigt så har ju inriktningen på fbj ändrats rejält de senaste åren, så frågan är ju om det är så farligt att alla befäl inte följer med. Vem vet, det kanske till och med blir bättre utbildning om det visar sig att det finns gott om befäl som gjort GU som spaningssoldater på F17?

Eftersom dessutom fbj förmodligen försvinner inom några år så är det ju ett övergående problem... ;)

Om du tror att en yoff som är GU Spaningssoldat (kan lika gärna vara FJS), tillför ett förband lika mycket som de yoff som utvecklar och driver verksamheten, DÅ tror du FEL.

Jag säger inte att det är omöjligt att återta kompetens men det tar tid.

K4 flyttade till Aridsjaur från Umeå 1980 och första åren var det rena främlingslegionen. Det tog närmare 10 år innan utbildningen satte sig och man producerade egna yoff.

Posted

Mmm... Men FHTE är ju knappast ett krigsförband i den bemärkelsen, utan en utbildningsenhet.

Posted

Om du tror att en yoff som är GU Spaningssoldat (kan lika gärna vara FJS), tillför ett förband lika mycket som de yoff som utvecklar och driver verksamheten, DÅ tror du FEL.

Jag säger inte att det är omöjligt att återta kompetens men det tar tid.

Då måste jag sticka ut hakan och mena att den stridsteknik som specifikt rör hundtjänsten inte är så jäkla speciell och en soldat med erfarenhet från ett spanings- eller jägarförband har mycket gratis genom erfarenhet från "andra sidan".

Posted

Jag säger inte att det inte tillför ngt, snarare tvärtom.

Det jag säger är att de som jobbar med verksamheten dagligdags är kompetensryggraden.

Posted (edited)

Jo det är förvisso FörsvaretsHundTjänstEnhet som leder den verksamheten. Intressant att notera dock att just FHTE en gång är uppbyggt av gamla FBJ befäl (Bla en viss tidigare skolcC FBJS)...Samt att verksamheten i mångt och mkt gått hand i hand med FBJS utveckling på hundfronten inom FM...(Kanske inte så ödmjukt men med mkt sanning). Det är verksamheter som gått hand ihand under lång tid.

Edited by Razvedka
Posted

Det jag säger är att de som jobbar med verksamheten dagligdags är kompetensryggraden.

Näe... Det var inte det du sa, utan att "det tar tid" att inhämta kunskapen.

Med GU på j- eller spanförband och OHS på BasUhS/Säk så är man till 99,99% säkerhet väl kvalificerad att utbilda soldater på fbj/fbassäk och även tjänstgöra i sin krigsbefattning som chef för dessa soldater och då helt utan att ha "trampat samma mylla".

Men vi kanske snackar förbi varandra och det känns som om jag bara upprepar det BJE sagt här ovan.

Posted

Näe... Det var inte det du sa, utan att "det tar tid" att inhämta kunskapen.

Med GU på j- eller spanförband och OHS på BasUhS/Säk så är man till 99,99% säkerhet väl kvalificerad att utbilda soldater på fbj/fbassäk och även tjänstgöra i sin krigsbefattning som chef för dessa soldater och då helt utan att ha "trampat samma mylla".

Men vi kanske snackar förbi varandra och det känns som om jag bara upprepar det BJE sagt här ovan.

Till det du nämnt kommer även förbandsutveckling.

Men din och min uppfattning bygger på våra olika erfarenheter.

Antagligen så är fakta någonstans "mitt i mellan"?.

Har man bara rätt person på rätt plats så brukar det lösa sig!

Posted

Jo det är förvisso FörsvaretsHundTjänstEnhet som leder den verksamheten. Intressant att notera dock att just FHTE en gång är uppbyggt av gamla FBJ befäl (Bla en viss tidigare skolcC FBJS)...Samt att verksamheten i mångt och mkt gått hand i hand med FBJS utveckling på hundfronten inom FM...(Kanske inte så ödmjukt men med mkt sanning). Det är verksamheter som gått hand ihand under lång tid.

Jag kan garantera dig att det har funnits en hel massa andra kategorier av personal på hundtjänstenheten än flygbasjägare - t.ex. en hel hop med civilanställda och lämplig, kvalificerad militär personal.

Flygvapnet grundade hunddetaljen på F14 1980 och FbjS grundades 1983... Så ditt påstående att det är personal från flygbasjägarna som utgjort grunden för FHTE sämmer inte helt.

Posted (edited)
Flygvapnet grundade hunddetaljen på F14 1980 och FbjS grundades 1983... Så ditt påstående att det är personal från flygbasjägarna som utgjort grunden för FHTE sämmer inte helt.

Det ena behöver inte utesluta det andra, Sir Vival. Jag vet minst två herrar som var med från början. Att de inte var där i egenskap som representanter från FbjS, utan flyttade dit när skolan startades är väl av ringa betydelse?

Vill f.ö inte ha något sandkastande här..

Edited by Fbj972
Posted

Hoppas att flytten till rånneby inte blir ett nytt F21-försök.. Ok jag vet inte mykcet mer än hur det gick på FBJS baskerprov och endel internt snack, men det pekar endel på den kompetens som finns på FBJS @ k23 f7.. Jag tror inte befälen på F21 var dåliga på nått som helst vis men det gick ju som det gick..... det visar bara hur svårt det är att gemföras med en FBJ....

Hoppas dom inte lökar till saker och ting.. Tex fältdelen, 12 dagars tjänst - 2 dagar hemma mm och allt annat (roligt) som gör oss till lite bättre soldater .. pricis ;)

Hur tycker ni som rycker in 06 om att bli flyttade till f17? Hoppas ni springer som galningar nu, det lär ni (förhoppningsvis) behöva!

:)