Jump to content

Recommended Posts

• Replies 1,4k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

LYNX.jpg

Jag har "snickrat" ihop tema till SonyEricsson T601/T610.

Finns det någon broder som har ovanstående mod/vill ha

dessa bilder så är ni välkommna att maila mig.

Posted
Det är alltid intressant att se vilka eventuella belägg man kan ha för sina påståenden! SÄRSKILT som du benhårt framför ngt som det ännu ej fattats beslut om!

Tja, att krigsbaserna är under avveckling är ingen hemlighet. Just nu är det Hagshult, Jokkmokk, Råda-Såtenäs och Färila som återstår. Läggs F4 ner så försvinner med all säkerhet även Färila.

Ovanstående baser finns kvar, men det satsas i princip ingenting på underhåll. På Hagshult finns flygplanfickor där flygplan inte längre kan parkeras för att träden växer för nära, när cisterner för flygdrivmedel behöver underhåll så grävs de upp istället osv.

Den utveckling som pågår rörande basbataljonen går helt emot internationell tjänst. Där handlar det inte om att vi ska gruppera ensamma vid en rullbana utan om att "hyra in oss" på en befintlig flygbas, troligen en NATO-bas. I det scenariot finns helt enkelt inget behov av de uppgifter som fbj löser idag.

Tråkigt för fbj? Javisst, men utvecklingen går framåt och behoven förändras. Sedan kommer det nog att ta några år innan man slutar att utbilda mot basbat 04. Som jag skrev ovan så talar man nu om 2009 som troligast startdatum för nästa inkarnation av basbat.

Posted

Nu är det i allafall klart att FBJ ska flytta till F17.

Det är inte bestämt när än. Problemet är att instruktörerna från F7 inte bara kan flyttas över utan ev blir uppsagde. Men förhoppningsvis kan man få över dem till F17.

:clap:

Posted
Nu är det i allafall klart att FBJ ska flytta till F17.

Det är inte bestämt när än. Problemet är att instruktörerna från F7 inte bara kan flyttas över utan ev blir uppsagde. Men förhoppningsvis kan man få över dem till F17.

:baskerPa:

När beslutades det?

Posted

Vet itne när det beslutades, men hade möte med F7 så sas det att det skulle bli så.

Förbanden har ju fått sina styrkort om vad för verksoamhet som skall bedrivas där.

Men de kan säkert ändras när FB04 är helt klart.

Posted
Vet itne när det beslutades, men hade möte med F7 så sas det att det skulle bli så.

Förbanden har ju fått sina styrkort om vad för verksoamhet som skall bedrivas där.

Men de kan säkert ändras när FB04 är helt klart.

Och med det sagt så kanske vi kan vara överrens att avvakta alla ryktesspridningar tills det är fast förankrat i FB04????

Posted

Vilken röra.. inte bara relaterat till FBJS då..

Skall bli intressant att se hur det ser ut när alla besparingar, omflyttningar, omprioriteringar, omorganiseringar och allt vad det heter är klara, det verkar ju, minst, sagt kaotiskt...

Det måste ju vara en organisatorisk och logistisk mardröm.. ,O

Jag tror det blir pannkaka av det mesta tyvärr, men jag hoppas ju att jag har helt fel..

Posted
så att vi som ska in som fbj 2005 behöver inte vara oroliga?

Ni bör ha en mental beredskap på att höstinrycket 2005 blir uppskjutet till 2006.

Posted

Flygvapnet ska ha en basbataljon efter FB2004 om jag inte minns fel, då snackar vi maximalt om 3-4 flygbasjägarplutoner - det behövs då inte utbildas speciellt många.

Posted (edited)
Flygvapnet ska ha en basbataljon efter FB2004 om jag inte minns fel, då snackar vi maximalt om 3-4 flygbasjägarplutoner - det behövs då inte utbildas speciellt många.

I basbat 04 ingår en flygbasjägarpluton. Just nu ingår det två bataljoner i FB04, så det betyder två fbjplut totalt.

@think

Försvarspropositionen, intern-tv sändningar, allmän utbildning på BasUhS m m

Edited by BJE
Posted

I basbat 04 ingår en flygbasjägarpluton. Just nu ingår det två bataljoner i FB04, så det betyder två fbjplut totalt.

@think

Försvarspropositionen, intern-tv sändningar, allmän utbildning på BasUhS m m

Bra, då kan det grundutbildas 2 grupper om året :lol: :

Posted

Bra, då kan det grundutbildas 2 grupper om året :lol: :

nja, tre patruller blir det väl. En Fbj-pluton i basbat04 skall om jag inte är helt senil vara sex patruller om fem man (flygbassäk fem grupper om sex man), därutöver plutonsledning mm.

Posted

och så var snacket igång som värsta måndagsryktet...avvakta och se, så kommer samtliga till insikt en gång! Inget beslut taget, intentioner finns förvisso, men ta det lugnt stoppa lite is i brallan och uppträd som folk! Det kommer mycket åsikter och ANTAGANDEN, låt de vara ett tag och invänta KONKRETA besked. FBJ plut 05/06 kommer att genomföras enligt planerna!

Posted (edited)

Låter skitbra det! Nån som vet hur det ordnas med resor till F7? bor i Hedemora(Dalarna) så jag har en bit att åka..

Edited by think
Posted
Låter skitbra det! Nån som vet hur det ordnas med resor till F7? bor i Hedemora(Dalarna) så jag har en bit att åka..

Resecentrat på F7 är bra, inga problem, men du lär ju få räkna med att komma hem lite senare än de från Götet.

Positivt e att du hinner vila upp dig på tåget så att du orkar dra ut och röja efter hemkomst...om det inte är allt för många tågbyten som håller dig vaken.

• 2 weeks later...
Posted

Angående det här med FBJS vara eller icke vara; våra befäl har sagt att det nästa år kommer att utbildas två st säkplutoner på F7, och efter det kommer FBJS att flyttas till F17.

* Jullov idag* :huh:

Posted (edited)

Låter jävligt bra det :lala: Hur ligger ni till med träningen grabbar?"ni som ska rycka in 2005"

Edited by think
Posted
Angående det här med FBJS vara eller icke vara; våra befäl har sagt att det nästa år kommer att utbildas två st säkplutoner på F7, och efter det kommer FBJS att flyttas till F17.

* Jullov idag* :baskerPa:

Ingen Fbj-pluton 05/06 ???

fan va surt ...

Posted

vänta med alla spekulationer tills allt är klart!

Jag är förtroendeman på FbjS och sitter således med på enhetsnämndsmötena här på Såtenäs och knappt någon här vet vad som kommer hända. Allt är bara spekulationer och inget är fastställt.

Det kommer bli en utbildning nästa år, sen om det blir enbart två markplutoner eller som det är i år, en av varje, det vet ingen. Det man däremot kan se på sikt är att Säkmark-verksamheten kommer få allt större utrymme o flygbasjägartjänsten kommer försvinna mer o mer, vilket fall så jag uppfattat det.

Alltså: ni kommer rycka in på FLygbasjägarskolan, antingen på F7 eller F17. Ni kommer antingen hamna på en Säkmark-pluton eller en flygbasjägarpluton.

Mer info finns inte i dagsläget!

Mvh