Jump to content

Fulla Hv med automatvapen?


Recommended Posts

Lyssnar just nu på Folkradion i P3 där de tar upp hur HV hanterar vapen. Inte alltför smickrande måste jag säga.

 

Någon mer som lyssnar? Reaktioner - främst från er som är engagerade. Hur hanteras HV-vapen i de förband ni är med i?

Link to comment
Share on other sites

Hos "oss" kommer alla vapen på alla nivåer inom kompaniet att centralförvaras from 24/12 2003.

Därtill "avhyses" den som kommer till övning i ett oacceptabelt tillstånd av berusning eller bakfylla - de facto 0-tollerans.

 

/Ulf

Edited by Sir Vival
Link to comment
Share on other sites

Jag har inte sett värre hantering i hemvärnet än vad jag gjorde i lumpen. Dessutom läser man ofta om jägare som tabbar sig med såväl hantering som förvaring. Vi är inte sämre än andra.

 

Att centralförvara vapnen skapar enligt mig större säkerhetsrisker. Plötsligt vet buset var det finns massor av vapen som de kan ta genom inbrott, hot eller rån. Ingen bra lösning. Dessutom är hv ett snabbmobiliserat förband. Men det blir en chimär om vi inte har vapnen greppbara.

 

Uttern

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr var ju repotaget (som vanligt i P3) ganska vinklat. Den enda som verkligen var vettig i sammanhanget var säkerhetskillen från fm.

Känns som att det alltid är samma visa, nån reporter som inte har en aning om vad det handlar om försöker göra "skjutjärnsjournalistik". Bara ljudinläggen av en eldskur mellan intervjuerna sätter ju tonen i reportaget. Och public service skall ge osaklig information.... suck.

/

R

Link to comment
Share on other sites

Guest Lt. Payne

Jag såg mycket värre saker under 13 månader än jag gjort under 14 år i Hv.

Exempel på detta: Sikta på civila fiskebåtar med 20mm Lv-akan, Larmminera in bärplockare..

 

En fråga som jag kanske av taktiska och praktiska skäl kanske inte får svar på är:

Hur sköts den skarpa bevakningen när kassunerna öppnas om "alla" vapen är inlåsta?

Link to comment
Share on other sites

Lyssnar just nu på Folkradion i P3 där de tar upp hur HV hanterar vapen. Inte alltför smickrande måste jag säga.

 

Någon mer som lyssnar? Reaktioner - främst från er som är engagerade. Hur hanteras HV-vapen i de förband ni är med i?

Inom de Hv plut/komp/bat jag varit med om har jag sällan sett bristande uppträdande med vapen. Det kan bero på att vi inför varje skarpskjutning kör 5-10 min rep. om hur man laddar, gör patron ur vad som skall ske vid olika kommandon osv. Finns det minst lilla misstanke på att man är påverkad av droger, trött osv så plockas denna individ bort från skjutvallen.

 

Något jag tycker att det skall införas är att individer som blir fällda för rattfylla, genomgår psykiskpåfrestande situation osv (och det kommer till närmaste C kännedom) så skall hans vapen plockas in för centralförvaring. För Hv har inte råd med att få ett enda stolpskott som använder AK:n på felaktigt sätt just nu.

 

Tyvärr tror jag att P3:s repotage bara följer den allmänna bilden om Hv som ett gäng åsa-nisse jägare som träffas på helgerna och dricker sprit och skjuter lite.

Link to comment
Share on other sites

Att centralförvara vapnen skapar enligt mig större säkerhetsrisker. Plötsligt vet buset var det finns massor av vapen som de kan ta genom inbrott, hot eller rån. Ingen bra lösning. Dessutom är hv ett snabbmobiliserat förband. Men det blir en chimär om vi inte har vapnen greppbara.

Hela bataljonens vapen kommer att centralhållas - på gott och på ont (mest på gott i mina ögon) - ordern kommer uppifrån så någon har väl tänkt.

 

Så länge det inte finns några indikationer på en annalkande ofred, så ser jag (m fl) ingen egentlig anledning att förvara vapen hos den enskilde.

 

/Ulf

Link to comment
Share on other sites

Hmmmmm.... om de skulle "ta" in all avapen hos oss för centralförvaring, så tror jag att vi skulle tappa oerhört mycket folk, då många tycker att utan vapen "hemma" så finns inte funktionen kvar, att som "snabb" HV-man kunna agera vid skarpa lägen, utan först behöva ta sig till "uppsamlingsplats för vapen", som då ofta INTE skulle bli på hemorten/ i närheten.

 

Och hur skulle transporten av vapen ske sen.....enligt SÄKI.....för som läget är nu så har vi jäkligt svårt att få ut Kulspruta 58, med hänvisning till SÄKI, enligt högre befäl.

 

Och det kan ju inte vara lättare att transportera o dela ut 100 AK4:or.....

 

Nej till Centralförvaring!!!!!

 

Ja för säkerhet!!!!! :((:angry:

Link to comment
Share on other sites

Jag har varit med i elva år och under den tiden har jag bara varit med om att en person blev avpolleterad på grund av olämplig vapenhantering. Vi fick höra talas om en yngre kille som var ny i plutonen och som betedde sig lite väl märkligt. Vi fick höra rykten om att han ofta bar kniv eller vapenatrapper när han var ute på stan och att gärna tog fram och förevisade vapnet när han hade folk på besök hemma. Han blev konfronterad med uppgifterna, medgav att det stämde och fick lämna in direkt. Den sociala kontrollen fungerade.

Under GU fick jag tyvärr se kamrater som siktade och gjorde blindavfyringar mot varann i början när vi fått ut vapnen, men det tolkar jag som en omogen och ovan attityd till skjutvapen och det försvann också snabbt.

 

Det finns rötägg och dumma människor överallt i alla organisationer och det kommer vi aldrig att kunna undgå. Det finns poliser som begår brott, präster som sätter på barn och läkare som är massmördare på sin fritid. I alla dessa fall skadar den enskildes olämpliga agerande organisationen som helhet i högre eller mindre grad. Är det en grupp (läkare, präster, poliser) som vi normalt har stor tilltro till, är skadan begränsad. Men när det rör sig om Hemvärnet, som av media gärna framställs som ett gäng skjutkåta åsa-nissealkisar, krypto-fascistiska vapenfetischister mm, blir skadan avsevärt större. Det är bara att försöka hålla rent och kasta ut idioterna. Jag ser både för och nackdelar med centralförvaring och för min egen del har jag valt att förvara mitt vapen i kassun tills läget kräver annorlunda.

Link to comment
Share on other sites

Guest Dedicated

Uppdrag; de av er som finns nära den här journalisten ser till att vederbörande släpas med på nästa övning för att se hur verkligheten utan för dennes redaktion ter sig egentligen!

 

De som ens dristar sig till att skoja om "fickpluntor" etc möts hos oss av omedelbart och totalt förakt.

 

/Fyhr

Link to comment
Share on other sites

Nu var det inte fylla under HV-verksamhet, utan tydligen någon :angry: som plockat fram sitt vapen under fest och brassat lite från verandan... Inte särskilt proffsigt i min mening om det skulle vara sant.

 

Vad finns det för regler kring förvarande av vapen hemma och hur följs de upp i era förband?

Link to comment
Share on other sites

Det är sådana här grejer som gör att man vill dölja sina kragspeglar när man åker till/från övningar.

 

Jag tror på att centralförvara vapnen och Jag personligen tycker att om man hoppar av för att man inte får ha sitt vapen hemma så är man nästan lika god kålsupare som killen Ragulin berättade om.

Man kan ju ordna så att man fortfarande har personliga vapen men att dom är inslåsta i en kasun.

Link to comment
Share on other sites

Så länge det inte finns några indikationer på en annalkande ofred, så ser jag (m fl) ingen egentlig anledning att förvara vapen hos den enskilde.

Nu är inte jag med i Hemvärnet ännu, och lär väl inte bli det än på många månader med tanke på hur snabba myndigheterna är med sin pappersexercis. Så länge jag bor som jag bor har jag heller inga planer på att ha vapnet hemma. Familjen hade förmodligen inte uppskattat det.

 

Mina tankar om vapenförvaring är ändå att de som har möjlighet bör ha sitt vapen hemma, oavsett DAGENS läge. Jag skulle vilja se den politiker som i tid beordrar en sådan upprustning i tid att vapen och am släpps ut i hemmen igen när de väl är indragna för samtliga, och inte bara av rent praktiska skäl.

 

Ang. P3: Det är ALLTID lätt att snacka skit om saker och ting när man bara ser saken från en sida och inte direkt behöver försvara sig eller få svar på tal. Sedan kan man kalla det fakta eller satir eller vad man vill. Jag blir mest förbannad över det jag läser, ser och hör.

Link to comment
Share on other sites

Centralförvaring är ju bra tanke säkerhetsmässigt men om man bor 3-4 mil från förvaringsstället så kanske många slutar. För det är inte så kul att åka 3-4mil för att sen åka nån kilometer till övningsområdet. För att öva nån timma för att sen vårda och låsa in vapnet.

 

:blink:

Link to comment
Share on other sites

Centralförvaring är ju bra tanke säkerhetsmässigt men om man bor 3-4 mil från förvaringsstället så kanske många slutar. För det är inte så kul att åka 3-4mil för att sen åka nån kilometer till övningsområdet. För att öva nån timma för att sen vårda och låsa in vapnet.

 

:blink:

Prova 20-30 mil enkel... Så långt har vi i mitt komp. till Und.vapen, så central förvaring ser jag som en ohållbar lösning i mitt fall, både ekonomiskt och övnings tekniskt. :) Resulterar för övrig i att vi i mitt komp. får se en Kulspruta 58/PSG/GRG i genomsnitt (uppskattat) 0,75 gånger per år. :Malaj:

 

//Sgt Fjellman

Link to comment
Share on other sites

Vi har fått en tvärtom order :blink:

Alla som INTE förvarde sina vapen centralt (vissa valde att göra det av diverse skäl) skall nu ha vapnen hemma, all central förvaring skall upphöra. Dom vapnen vi måste ha så, skickas till Dalregements gruppen så får dom förvara dem. (vart dom nu har vapnen)

 

En kompis lämnade in sitt vapen pga att hans namn och adress, samt vart han förvarde vapnet hittades i ett antekningsblock hos en kriminell person, när polisen hadde gjort en husrannsakan. När han fick komma till polisen i och se honom hadde han alldrig sett denna förut och bestämde sig för att central förvara det.

Nu får han inte ha vapnet så längre, vårat ställe är tydligen inte tillräkligt säkert.

*suck*

Link to comment
Share on other sites

Prova 20-30 mil enkel... Så långt har vi i mitt komp. till Und.vapen, så central förvaring ser jag som en ohållbar lösning i mitt fall, både ekonomiskt och övnings tekniskt.  :/  Resulterar för övrig i att vi i mitt komp. får se en Kulspruta 58/PSG/GRG i genomsnitt (uppskattat) 0,75 gånger per år.  :((

 

//Sgt Fjellman

och DXL börjar känna sig lite bortskämd med att ha MD ledning, regemente, kasuner skjutbanor och allt annat som hör till i samma stad han bor i. :blink:

 

Det är ju klart att bor man så långt bort som jag endå vet att många gör från närmsta kasun/övningsområde så är det ju naturligtvis mer praktiskt med vapnet hemma.

Eftersom man samtidigt kanske inte bor i större städer så är väl kanske inte risken lika stor att vapnet blir stulet.

 

 

Jag som åker spårvagn till och från AMF4 (det är godkänt att få vapen även om man inte har bil) skulle se en vapen tjuv i varenda buske om jag hade eget vapen. :)

Link to comment
Share on other sites

Ang centralförvaring:

 

Vi är väl förunnade med att alltid påbörja våra övningar i anslutning till där vi förvarar våra vapen och jag förstår vilka logistiska och ekonomiska problem det kan innebära på många platser i landet.

Vidare så jämställer jag inte centralförvaring med indragning, då alla med rätt behörighet har ett personligt vapen förvarat i kasun.

Beslutet är inte taget på "politisk" nivå utan av C MDG (möjligen av batchefen) och således borde inte "politisk obeslutsamhet" eller "ovilja" medverka till att inte centralförvaringen hävs om läget så kräver det.

 

Jag är helt enig med dxl om att den som lämnar verksamheten pga att ingen får ha vapen hemma, baserat på ett beslut från högre chef, inte alls hör hemma i organisationen.

 

Vapenförvaring i hemmet är ingen rättighet som så. Däremot är det många som inte klarar av att efterleva de skyldigheter det innebär, av yttre eller personliga orsaker.

Link to comment
Share on other sites

Beslutet är inte taget på "politisk" nivå utan av C MDG (möjligen av batchefen) och således borde inte "politisk obeslutsamhet" eller "ovilja" medverka till att inte centralförvaringen hävs om läget så kräver det.

Det är just detta som är problemet: att lägre befattningshavare lägger upp egna hemsnickrade planer för landets försvar. Det här är precis som när kompanichefer på eget bevåg riktar om verksamheten mot stöd till samhället. "För nu när det inte kommer bli krig är ju övning i skallgång prio ett!

 

I vårt land har våra högsta beslutsfattare bestämt att Hv, i det säkerhetspolitiska läge vi nu har, SKA förvara personliga vapen i personalens hem. Då ska INTE lokala viktigpettrar hitta på egna strategier.

 

Som det redan påpekats skapar centralförvaring dessutom nya, än mer allvarliga säkerhesproblem, som våra högsta beslutsfattare redan begrundat.

 

Det är fanimig skandal att sånt här får förekomma! :(

Link to comment
Share on other sites

Håller med om att centralförvaring är bra.

 

Men som vanligt har man bara tänkt halva vägen.

Man köper in patronlägeslås för x antal miljoner, förstör en mängd vapen( lås som fastnar). Denna kostnad är man beredd att ta för att hemvärnsmännen skall kunna förvara sina vapen på ett betryggande sätt i hemmet.

 

Nu skall vapnen centralförvaras utan att låsen sitter i.

 

Briljant tankevurpa. :dong:

 

Jag har sagt det förr och det stämmer med allt större tydlighet "Är det något som är ordentligt gjort så är inte Försvarsmakten inblandade".

 

:lol:

Link to comment
Share on other sites

Central förvaring av nycklar till vapen kan jag tänka mig, men då skall denna förvaring vara på plutonsnivå, dvs att plutch har samtliga nycklar till vapnen alt att stf plutch och plut C har hälften var. det är ngt jag kan tänka mig när det gäller förvaring av nycklar. ev kan grpch få detta ansvar. Detta är min syn på hur framtida "centralförvaring" av AK4:an kan se ut.

Link to comment
Share on other sites

Det är just detta som är problemet: att lägre befattningshavare lägger upp egna hemsnickrade planer för landets försvar.

/.../

Det är fanimig skandal att sånt här får förekomma!

Jag kan kanske förmå Översten att kontakta dig - han har säkert stort intresse av att diskutera detta...

Link to comment
Share on other sites

Det är just detta som är problemet: att lägre befattningshavare lägger upp egna hemsnickrade planer för landets försvar.

/.../

Det är fanimig skandal att sånt här får förekomma!

Jag kan kanske förmå Översten att kontakta dig - han har säkert stort intresse av att diskutera detta...

Vad menas? Är karln inte reggad på SoldF? :P

 

Skämt och sido, be honom ta upp saken med riksdag, regering och försvarledning istället. Så kan han ju förklara att hans bedömning av Sveriges säkerhetspolitiska läge är mycket mer genomtänkt än deras.

Link to comment
Share on other sites

Lyssnar just nu på Folkradion i P3 där de tar upp hur HV hanterar vapen. Inte alltför smickrande måste jag säga.

 

Någon mer som lyssnar? Reaktioner - främst från er som är engagerade. Hur hanteras HV-vapen i de förband ni är med i?

Vapen kontrollerna blir väl bättre och bättre det krävs en uppsnäppning i fall vi skall få behålla våra vapen i framtiden. Det har ju faktiskt varit på tal att avväpna Hv. För att slippa Hv soldater som slarvar med vapnen krävs en bättre kontroll innan man släpper i nya personer i organisationen.

Link to comment
Share on other sites

Lyssnar just nu på Folkradion i P3 där de tar upp hur HV hanterar vapen. Inte alltför smickrande måste jag säga.

 

Någon mer som lyssnar? Reaktioner - främst från er som är engagerade. Hur hanteras HV-vapen i de förband ni är med i?

Vapen kontrollerna blir väl bättre och bättre det krävs en uppsnäppning i fall vi skall få behålla våra vapen i framtiden. Det har ju faktiskt varit på tal att avväpna Hv. För att slippa Hv soldater som slarvar med vapnen krävs en bättre kontroll innan man släpper i nya personer i organisationen.

Och just vapenkontroll och hembesök är "a horses as of work"!

 

Vore intressant och se vad myndiheten skulle säga om de fick betala den reella kostnaden för det arbetet, eller om myndigheten själv skulle vara "tvingade" att utföra.

Edited by Sir Vival
Link to comment
Share on other sites

För det första skulle jag vilja kommentera Folkradions inslag med följande ord: värdelöst.

 

Deras (vänstervridna) försök till undersökande journalistik anser jag vara det mest värdelösa jag vet, näst efter begagnat toalett papper. Vem kan inte glömma deras hjärtknipande reportage om hur medeltemperaturen på Växjö universitet skulle sänkas av besparingsskäl med hela en (1) grad.

 

Angående centralförvaring av HV-vapen så får jag lov att citera mig själv från ett annat inlägg.

 

"Om vapnen skulle centralförvaras så skulle övningstiden användas till att eskortera dom fram och tillbaka. Vilket innebär att vi skulle väldigt duktiga på att eskortera vapen men inte hinna med så mycket annat."

 

Kanske inte precis ordagrant men grundmeningen är densamma.

 

 

Edit: korvfingrar.

Edited by mace
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...