Jump to content

Fulla Hv med automatvapen?


Recommended Posts

Jag kanske må vara helt ute och cyklar men det är väl knappast HV:s vapen som är problemet i Sverige utan alla kriminella avskums!

Sen är det ett enormt ansvar att förvara AK 4 i hemmet, men är det något som kommer sprängas, jagas, nedkämpas vid ett anfall så borde det väl rimligtvis vara uppsamlingsplatserna.

 

Och JA ett anfall emot Sverige kommer vara ett överraskningsanfall, utan krigsförklaring tio år innan!

Link to comment
Share on other sites

Hos oss har vi möjligheten att själva få välja om vi vill förvara vapnen hemma, eller om vi vill centralförvara dom i kasun.

Den stora nackdelen är att de kasun förvarade vapen används till övningar och vården efteråt är obefintlig... :camo::((:o , detta gäller även våra understödsvapen som står i en annan kasun.

Link to comment
Share on other sites

Jag kanske må vara helt ute och cyklar men det är väl knappast HV:s vapen som är problemet i Sverige utan alla kriminella avskums!

Sen är det ett enormt ansvar att förvara AK 4 i hemmet, men är det något som kommer sprängas, jagas, nedkämpas vid ett anfall så borde det väl rimligtvis vara uppsamlingsplatserna.

 

Och JA ett anfall emot Sverige kommer vara ett överraskningsanfall, utan krigsförklaring tio år innan!

Det blir ett problem då någon fyllnar till och tappar omdömmet.

Link to comment
Share on other sites

Och JA ett anfall emot Sverige kommer vara ett överraskningsanfall, utan krigsförklaring tio år innan!

Jo om fienden kan dölja mobilisering, ett antal brigader, mobplatser samt all den rek som behövs för oss så blir det nog en överaskning.

Men annars så får vi nog minst ett års varning innan vi blir överkörda.

Link to comment
Share on other sites

Och JA ett anfall emot Sverige kommer vara ett överraskningsanfall, utan krigsförklaring tio år innan!

Jo om fienden kan dölja mobilisering, ett antal brigader, mobplatser samt all den rek som behövs för oss så blir det nog en överaskning.

Men annars så får vi nog minst ett års varning innan vi blir överkörda.

1 ÅR!!! :) Jotack Och det tror du riksdagen hade hunnit reagera på? Mitt inne i ett budgetplanläggande. Nejdu minsta möjliga tid är 10 år för att inte Sverige skall vara helt utklassat ifrån början!

Link to comment
Share on other sites

@mace

 

Om vapnen skulle centralförvaras så skulle övningstiden användas till att eskortera dom fram och tillbaka. Vilket innebär att vi skulle väldigt duktiga på att eskortera vapen men inte hinna med så mycket annat.

 

Absolut, håller med till 120% MEN... jag fårstår inte argumentet i det hela?

dom är ju emot oss helt och hållet, och att säga "om vi måste ha vapnen centralt kommer vi bara hinna med transporter" är ju som att spotta i motvind :)

 

föresten, har det hänt nåt allvarligare med en Hv mans vapen någon gång? med Hv mannen inblandad förståss... ?

Vet att det för några årsen va en äldre man som sköt en inbrotttjuv med M45a, självförsvar och åttal väktes alldrig... men har det hänt att en Hv man slagit slint i skallen och dummat sig?

Edited by Panzerfaust
Link to comment
Share on other sites

Många av inläggen i denna tråd (och i många fler än just denna) är kritiska till beslut fattade av "högre chef" och visar ett öppet förakt mot politiska makthavare.

 

Den som känner sig träffad av nedan refexion kan ju ta åt sig, ni övriga behöver inte.

 

[känga]

Om man har en sådan stor misstro till de som i detta land, på demokratisk väg, är satta att fatta beslut och om man i mycket ifrågasätter order från och bedömmanden gjorda av militära befattningshavare, är man då verkligen lämplig att representera Sveriges Försvarsmakt som soldat? (Retorisk fråga!)

[/känga]

Link to comment
Share on other sites

Många av inläggen i denna tråd (och i många fler än just denna) är kritiska till beslut fattade av "högre chef" och visar ett öppet förakt mot politiska makthavare.

 

Den som känner sig träffad av nedan refexion kan ju ta åt sig, ni övriga behöver inte.

 

[känga]

Om man har en sådan stor misstro till de som i detta land, på demokratisk väg, är satta att fatta beslut och om man i mycket ifrågasätter order från och bedömmanden gjorda av militära befattningshavare, är man då verkligen lämplig att representera Sveriges Försvarsmakt som soldat? (Retorisk fråga!)

[/känga]

Jag tycker absolut att man är lämpad som soldat för att försvara sitt land trots att man inte står för allt som politker och chefter säger och beslutar.

 

Grundtanken bakom alltihop är väl (för det mesta) ungefär den samma, och "bara" medlen och sättet att ta sig dit som skiljer?

 

Ordning och reda på stan är vi väl hyfsat överens om att vi vill ha, därmed finns polisen, sedan har vi ett antal olika åsikter även på vårt insnöade lilla forum om hur ordning och reda ska skapas.

 

Försvara vårt land och ibland även omvärlden är vi väl också relativt överns om att vi vill.

Även där har vi olika åsikter om hur det bör göras, invasionsförsvaret är borta, "gilla läget" och försvara landet på ett nytt sätt.

 

Sedan måste det väl ses som ett sundhetstecken att folk uttrycker sina åsikter, och så länge de inte är HELT galna så kan de t.o.m. få uttrycka dem här ;)

Link to comment
Share on other sites

Håller delvis med ING i ovanstående.

Däremot så tror jag det faktiskt kan bli problem om vi skulle bli utsatta för "terrorism" och samhället, inklusive vi i grönkläder inte på något sätt slöt upp bakom våra politiker.

I extrema lägen så tror jag även vårat kungahus (även om jag tycker det ska bort) fyller en viktig funktion som något som är konstant i ett land som "brinner"

 

 

(sedan så är att säga vad man tycker om ett parti visst förmycket ibland :P *sneglar på ING... har skickat dig ett PM)

Link to comment
Share on other sites

Guest Dedicated
föresten, har det hänt nåt allvarligare med en Hv mans vapen någon gång? med Hv mannen inblandad förståss... ?

När jag umgås med delar av släkten i Nybro ombedes jag alltid hålla tyst med mitt engagemang i Hv eftersom Hv inte är speciellt populärt hos en av mannarna! Han blev nänligen skjuten i benen genom dörren av en bekant som dessutom visade sig vara Hv-man och i besittning av en AK4. Och dessutom utrustad med ett synnerligen dåligt omdöme när han var på snusen!

 

Jag har av förklarliga skäl inte fördjupat mig mer i ämnet........

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...