Jump to content

Recommended Posts

Posted
Jag tycker samtiga rätter av guldburk var helt ok. Undantaget korv och vita bönor i tomatsås, troligtvis för att den åts kall.

Har heller inga större besvär med bukstatus efter intagen burk.

Korvarna i död mans hand är alldeles för mjuka, om de hade varit lite mer al dente än en överkokt manet så skulle dom va mumma!

Smaken är det inge fel på, har dock bara ätit det varmt.

Har inte heller haft några bukproblem, men man är ju ganska kaffehärdad! :baskerHV:

• Replies 70
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Har legat inne i lumpen nu i 3 månader (flygbassäk på F7), men har ännu inte sett röken av någon guldburk (trodde dock igår att vi fick en guldburk, men det visade sig vara leverpastej). Vi får alltid dom gröna, norska påsarna med frystorkat eller Wildlife. Kan det vara så att vi som är ute i fält rätt mycket får frystorkat, medan andra med betydligt mindre fält får nöja sig med guldburkar?

Posted
Kan någon förklara hur "Guldburkarna" smakar för en som bara har sett dom på bild?  :blink:

som vanlig mat! Det är ju grytor eller tjocka soppor alla guldburkarna. Vanlig husmans kost.

Posted (edited)
Kan någon förklara hur "Guldburkarna" smakar för en som bara har sett dom på bild?  8-/

som vanlig mat! Det är ju grytor eller tjocka soppor alla guldburkarna. Vanlig husmans kost.

Ursäkta att jag frågar, men som en som låg inne under "besparingsår" så har jag ätit mycket, mycket(!) guldburk.

Och det smakar enligt mig INTE som vanlig mat.

Kanske när man inte ätit på nått dygn och är trött, men om du värmer på en hemma där du har RIKTIG mat så märker du skillnaden.

Måste ju lägga till att det är min åsikt.

Så ingen tror att jag är sanningen och ljuset :P

Edited by dxl
  • Forumsledning
Posted
Kan någon förklara hur "Guldburkarna" smakar för en som bara har sett dom på bild?  8-/

Har du aldrig ätit Konsvermat ?? ...handla o smaka.. sak samma fast annan färg på burken.

Posted (edited)
Har legat inne i lumpen nu i 3 månader (flygbassäk på F7), men har ännu inte sett röken av någon guldburk (trodde dock igår att vi fick en guldburk, men det visade sig vara leverpastej). Vi får alltid dom gröna, norska påsarna med frystorkat eller Wildlife. Kan det vara så att vi som är ute i fält rätt mycket får frystorkat, medan andra med betydligt mindre fält får nöja sig med guldburkar?

Eller så är det så att der rika flygvapnet äter norskt lyxfrystorkat medan den fattiga armén äter försvarets avskrivna guldburk (avskriven på grund av att hållbarheten gått ut).

Låg i fält ung 1/3 av värnplikten, åt bara guldburk den senare delen då man hade kök i vagnen...

Edited by GeB
Posted

käkade guldburks ravioli idag... förstärkte upp den med paprika, tomat, vatten, vitlökspulver, cayenne peppar, oregano, heinz 57 samt ägg nudlar på sidan... Gick ju äta tyckte jag... och då satt jag hemma vid bordet... inte i terränglådan...

//Sgt Fjellman

Posted

Tog med mig en Präriegryta(M0802-500074) och en leverpastej(M0804-051062) när jag var upp idag.

"Data/prestanda för präriegryta (nya i parantes)"

Nettovikt: 310g (400g)

Höjd: 8cm (10,5cm)

Diameter: 7,5cm (7,5cm)

Näringsvärde/100g:

Energivärde: 580Kj = 140kcal (308Kj = 74kcal)

Protein: 8g (5,4g)

Fett: 6% (2,6g dvs 2,6%)

Kolhydrater: 12g (7g)

Natrium:520mg (-)

Salt; 1,3g (1,1g)

Vilket ger att den nya t.ex. inte har samma energivärde som den gamla (3,1*580=1798Kj mot 4*308=1232Kj)

Sedan när man kollar på innehållsförteckningen så har de ändrat lite men tror inte att det kommer märkas när man sitter i sitt värn och äter sin kalla guldburk.

Står inget om tillverkar på burkarna, tillverkningsdatum på de jag har är Kod 033 (alltså Mars i år om jag inte tar fel när det kommer till kodens betydelse), står faktiskt inget om bäst före datum eller hållbarhet.

På leverpastejen står det på tillagning, ätes som den är. Kan redan nu se ändringtrycken i säkI "Soldat skall informeras om att han måste öppna leverpastejburken innan han äter den" :P

EOD

Posted

Kosthållning efter två veckor med bara dödmansfinger

05.00 Frukost

Hälften kaffe hälften varmchoklad och en cigg

11.00 Lunch

Hälften Kaffe Hälften Varmchoklad, 2 cigg, pansarkex och leverpastej

16.00 Middag

Två koppar kaffe, 2 cigg, pansarkex och nyponsoppa

20.00 Kvällsmål

Blanda ner kaffe, pansarkex och nyponsoppa i Dödmansfinger, skölj ner med 4 cigg.

FY FAAN för dödmanfinger, och fy fan för befäl som tycker det är roligt att äta hamburgare inför bassar som bara får dödmansfinger. Konsten att göra underbefälens jobb fullständigt hopplöst. Target :uuh:LV offare

Ni som inte får guldburk, VAR GLAD!

Posted

Präriegryta???

Är det en ny smak?? Iofs så har man förträngt mycket guldburk, men det ringer inga klockor alls.

Posted
Präriegryta???

Är det en ny smak?? Iofs så har man förträngt mycket guldburk, men det ringer inga klockor alls.

Bönor.. köttfärs... majs.. om jag inte minns fel.

*suck* :/

Posted

Gott med Präriegryta :/

men tycker att det är lite dåligt att den innehåller mindre energi än den gamla varianten trots större förpackning

Posted

Den gamle Präriegrytan innehöll väl 12 sorters bönor i en delikat köttfärsblandning. (Delikat min fot!). Den var dock fullt ätbar även om jag får utfärda denna varningen:

:/

Posted

Jag tycker guldburk är alldeles perfekt, har käkat det till lunch ett par gånger förra veckan.

Jag brukar göra så att jag kokar upp en jävla massa vatten i den stora "kastrullen" i köket

och låter guldburken simma under uppkokning, så får man i sig varm dryck och slipper käka guldburken iskall,

sen är det förstås jävligt schysst att man slipper diska köket.. :camo:

Posted

Eller så är det så att der rika flygvapnet äter norskt lyxfrystorkat medan den fattiga armén äter försvarets avskrivna guldburk (avskriven på grund av att hållbarheten gått ut).

Låg i fält ung 1/3 av värnplikten, åt bara guldburk den senare delen då man hade kök i vagnen...

Som fältjägare borde du väl nån gång fått VA-mat, det fick vi på både sommar- och vinterfjällövningar då man inte hade vagnarna med sig.

Posted

Kycklingrisotto och pyttipanna Gott,gottigottgott

Felixpytten i guldburk är(var) exakt samma som i affären förutom storleken på burken

Posted

Fick käka den nya modellen av Guldburk nu i helgen (Spagetti och köttfärssås) och skälva innehållet var väl ingen större skilnad på , men burken var lättare att använda oga av öppningsfunktionen, och det var MER i och mer = bättre (?) :((

Posted (edited)

Som fältjägare borde du väl nån gång fått VA-mat, det fick vi på både sommar- och vinterfjällövningar då man inte hade vagnarna med sig.

Klart jag käkade VA tills jag spydde (nästan i alla fall), men då kronans. Helt ok om man inte äter den flera veckor i sträck, allt smakar lika efter ett tag...

Wildlife fick vi dock inte, svindyr norsk lyxVA...

Snygg bild du har i profilen förresten, gissar på sylarna, strax ovanför fjällstationen...

Edited by GeB
Posted

Visst är det sant det du (GeB) säger, kronans VA-mat smakar lika det är bara färgen som skiljer..... Föresten, höns i dillsås, vilket jävla bottennapp....

Angående fjället, ja det är där i krokarna.

Posted
Nya burkar, med en inbyggd grunka att öppna dem med!

Vad ska jag nu använda min ihopfällbara konservöppnare till? :D

Affektionsvärde...

Men då Murphy har den humor han har så lär man väl drabbas av guldbrukar av gamla märket i många år framöver.

Guest Old No.7
Posted

Liten sak.

K4 har dem inte tilldelade direkt, vi har fått använda dem lite nu, bla under J1:an men annars har det vart de underbara <--se ironi-- blå band. Dock blir det väl norskt nu när det börjar bli kallt.

Vi frågade vår Fk om just varför vi inte kunde få dry tecken jämt, hans svar var det att dry techen är skitdyr jämfört med blå band som finns undanlag för mer än tio år framåt.

*Längtar efter dry tech*