EOD Posted October 19, 2003 Report Posted October 19, 2003 Har varit borta ett tag från forumet p.g.a av datamask på min burk så blågul får sätta lås på denna om det redan varit uppe (har dock sökt...) Har i alla fall haft äran att få hålla en helt ny guldburk i näven. Den nya burken har samma guldfärg som den gamla men är något högre. Anledningen till detta är att den nya har inte samma energivärde per 100 gram som den gamla så man har helt sonika gjort en större burk. Vidare så har de en "öppningsögla" på locket så det behövs inte längre någon konservöppnare för att få upp den. (Finns även en väldigt fin bildbeskrivning alá jänkare så att t.o.m. beväring kan öppna den utan handledning) Rätterna är samma som förut vilket man kanske hade kunnat bytt ut för omväxling men men. EOD Quote
Vargas Posted October 19, 2003 Report Posted October 19, 2003 Hmm, utvecklingen går framåt. Guldburk 2000 måhända? Quote
Fk Satan Posted October 19, 2003 Report Posted October 19, 2003 *smaskens* GULDBURK RULES! är det guldburk M/2000? Quote
Emil Posted October 19, 2003 Report Posted October 19, 2003 Skulle man inte helt byta ut dem mot de norska stridsportionerna? Sparade då tid vad jag minns och definitivt moralshöjande. Quote
Smocken Posted October 19, 2003 Report Posted October 19, 2003 *smaskens* GULDBURK RULES! Du kanske borde söka hjälp? Quote
Sytare Posted October 19, 2003 Report Posted October 19, 2003 (edited) Skulle man inte helt byta ut dem mot de norska stridsportionerna?Sparade då tid vad jag minns och definitivt moralshöjande. Dom norska portionerna är ju svindyra, så det är nog inte så aktuellt att mata samtliga förband med dessa... Så det gäller att istället söka sig till regementen och förband som har dom tilldelade... K4 Next! @Smocken Smocken --> <-- Guldburksgorumanderna Inget ont om guldburken... så länge man inte äter den varje dag Edited October 19, 2003 by Tollen Quote
EOD Posted October 19, 2003 Author Report Posted October 19, 2003 Är inte så glad i guldburk men fick okontrollerbara ryckningar när jag började se civila konservburkar istället för guldburken!! Går ju 2 burkar civiltkäk på 1 guldburk så det är ju opraktiskt i den meningen också. @Mats Såg inga nya smaker när jag kollade men ska upp på fredag tänkte jag, ska kolla lite mer på dem. @Tollen Dels var de för dyra men har för mig att det var för dåligt energivärde i dem så det föll på bägge punkterna. @Fk Satan Har för mig att den har samma M-nummer så den kommer nog inte kallas för M/2000. Vet heller inte om det är någon sak som har kommit för att stanna eller om det bara är en nödlösning till man kan få fram något nytt. EOD Quote
VH Posted October 19, 2003 Report Posted October 19, 2003 Hur många kcal ligger den nya guldburken på? En av rätterna till nya jstaten ligger på 660kcal. Så dom ligger väl nånstans däromkring allihop. Quote
Fk Satan Posted October 19, 2003 Report Posted October 19, 2003 *smaskens* GULDBURK RULES! Du kanske borde söka hjälp? HAr hittat en butik i staden som sålde guldburkar, så jag köpte en kartong med ärtsoppa. smaskens till sista droppen :P Quote
Vakten_F4 Posted October 20, 2003 Report Posted October 20, 2003 Trodde att guldburkarna var på väg bort, men som tur är hade jag fel! Guldburkar får ju vem som helst att bli (och ) Quote
Fk Satan Posted October 20, 2003 Report Posted October 20, 2003 Guldburkar får ju vem som helst att bli (och ) Guldburkarna är ju helt underbara! Quote
Fu Frippe Posted October 20, 2003 Report Posted October 20, 2003 Om nu näringsvärdet var sämre per 100 gram, så de var tvungna att göra större burkar, varför inte byta rätt då också? Om det är samma rätter torde det ju vara samma näringsvärde? Eller är det så att någon har kommit på att: "Hmm, denna guldburken innehåller ju 0.098 % ftalsyreanhydridbromdioxid om den upphettas till temeraturer som vida överstiger 99.87 grader celsius och det kan ju på sikt göra att lacken lossnar på vagnarna när soldaten är andfådd inne i de samma." Min fråga är alltså: Vad innehöll de gamla burkarna som gjorde att samma maträtt gav mer näring/energi per gram? Quote
Ing Posted October 20, 2003 Report Posted October 20, 2003 Min fråga är alltså: Vad innehöll de gamla burkarna som gjorde att samma maträtt gav mer näring/energi per gram? Mer fett? Mindre vatten? Märkligt att de inte kan få till någonting som är smidigare än tidigare modell, 30 ( ? ) år senare. Guldburk Quote
Fk Bodin Posted October 20, 2003 Report Posted October 20, 2003 När jag gjorde GU disskuterades det att Felix "guldburkar" (de man kan köpa i affären) skulle ersätta försvarets guldburk. Den är större och har en ögla för att riva av locket som beskrivs. Det är inte en chans att det är denna burk som disskuteras? Quote
bushman Posted October 20, 2003 Report Posted October 20, 2003 ingen som minns de smörpaketslika förpackningarna av "likfingrar"? fick dessa korv i vita bönorpaket på några övn runt 1990 men har aldrig sett dem sedan dess. totalt odugliga minns jag att de var iallafall. Quote
Fbj972 Posted October 20, 2003 Report Posted October 20, 2003 Huu... Mår illa bara jag tänker på ordet guldburk... Quote
JBP Posted October 20, 2003 Report Posted October 20, 2003 Har bara fått dom som guldburk! jepp jag också...går under smeknamnet "död mans finger".. Mycket smarriga B) Quote
SBP Posted October 20, 2003 Report Posted October 20, 2003 Huu... Mår illa bara jag tänker på ordet guldburk... Speciellt som man sällan fick tid att värma den... Brrrrr huga för kall guldburk.. Quote
Vapenfett 101 Posted October 20, 2003 Report Posted October 20, 2003 Personligen föredrar jag kall, för när man värmer eländet så smakar den mer. *rys* Makaroner med köttfärssås, kall, dränkt i ketchup var en helt ok anrättning. Annars Quote
Guest Fågel Fenix Posted October 20, 2003 Report Posted October 20, 2003 Men va fasen? Var det inte tal på att det var för dyrt med att ha "egen" FM mat ? Blev väl billigare att köpa civilt? SKall man bunkra upp med den nya guldburken ? och i så fall vart? Vi har väl knappt några mobförråd kvar ? Quote
Sytare Posted October 20, 2003 Report Posted October 20, 2003 Låt oss kalla det för ett "Mobbat" beslut... ;) Quote
facit Posted October 20, 2003 Report Posted October 20, 2003 Låt oss kalla det för ett "Mobbat" beslut... ;) Hahahahahahaha!.... Fan jag som hoppats på nått nytt gott coolt GULDBURK Quote
Raptor Posted October 20, 2003 Report Posted October 20, 2003 Kanske är det bara jag som har en känslig mage men... Ja, hur som helst blev jag jävlig skum i magen när vi fick ut guldburk. Tror det är konserveringsmedlen eller nåt, vad vet jag? Ärtsoppan ger mig fortfarande mardrömmar. Men med mycket kärlek, krydor och god vilja så blir guldburken nästan ätbar. Hur kommer det sig förresten att FM inte kör mer med frystorkat? Quote
Hans Engström Posted October 20, 2003 Report Posted October 20, 2003 Frystorkat=Dyrt Guldburken var helt OK tyckte jag. Hatar dock lapskojsen. Raviolin var favvo för mi. Gjorde raviolisoppa på den (mycket vatten som kokades med) för att få i mig mer vätska på vintern. Quote
Vakten_F4 Posted October 21, 2003 Report Posted October 21, 2003 Guldburken var helt OK tyckte jag. Hatar dock lapskojsen. Raviolin var favvo för mi. Gjorde raviolisoppa på den (mycket vatten som kokades med) för att få i mig mer vätska på vintern. Uj, lapskojsen är ju den goaste! Som pyttipanna fast färdigtuggat! Quote
SBP Posted October 21, 2003 Report Posted October 21, 2003 Uj, lapskojsen är ju den goaste!Som pyttipanna fast färdigtuggat! Just det.... VEM har förtuggat den... Quote
Vakten_F4 Posted October 21, 2003 Report Posted October 21, 2003 Uj, lapskojsen är ju den goaste!Som pyttipanna fast färdigtuggat! Just det.... VEM har förtuggat den... Äääähh! va fasen, det är gott, det är huvudsaken!! B) Frukost: Fruktsoppa + ett pkt pansarkex och ett par mackor Lunch: Lapskojs, rödbetor, knäckebröd, druvsockerdryck Middag: Som lunchen men ev. annan guldburkssmak. Quote
Lindeberg Posted October 21, 2003 Report Posted October 21, 2003 Jag tycker samtiga rätter av guldburk var helt ok. Undantaget korv och vita bönor i tomatsås, troligtvis för att den åts kall. Har heller inga större besvär med bukstatus efter intagen burk. Quote
Recommended Posts