Jump to content

Recommended Posts

Posted
@Kjellberg

Missnöjd med STRIKE-M4-fickorna du hade förut ? Eller bara ren prylsukt ?  :P

:blink:

Är inte missnöjd med STRIKE fickorna. Men jag får plats med 4 mag på västen på samma yta som jag fick 2 innan.

STRIKE fickan kommer nog att hamna på stridsäcken så att stridsparskamraten kan ta mag därifrån vid SIB. Samma tanke med hgr-fickor på ryggen.

Fick ett bra pris och kunde inte låta bli. :lol:

• Replies 2,7k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted (edited)

Kanske en del som tänker ge någon eller några av försvarsmaktens böcker i julklapp. (Handbok överlevnad exempelvis kommer jag förära några nära och kära med). För er kan leveranstiden vara intressant.

Jag mailade min beställning den 13 oktober och fick böckerna igår den 29 oktober.

Ha en bra dag

Edited by M203
Posted (edited)

Min nya Stridssäck, en Snugpak RocketPak på en 40L med två avtagbara sidfockor på en 15L vardera, totalt 70L. Tyvärr är den inte i närheten att vara fullpackad på bilderna, nya (och bättre) bilder kommer.

Lovar.

snugpak_rocketpak_01test.jpg

snugpak_rocketpak_02test.jpg

snugpak_rocketpak_03test_pixelerad.jpg

Och inte direkt min "nya" sele, men den har inte fastnat på kort tidigare.

En STRIKE CRCH (Commando Recon Chest Harness) från Blackhawk Ind med fem stycken M/2003 Magasinsfickor från recon.se, samt medicpouch och radiopouch från Blackhawk.

Selen tar mellan 10 till 15 magasin beroende på vapentyp (ak5 eller ak4), en radio modell Motorola, Recon's lilla kartfodral, visselpipa o kompass och ett fullt "snälla-låt-mig-inte-blöda-ihjäl"-kit.

Plats finns även för annat, fler bilder kommer nångång senare :clap:

Denna har blivit något modifierad (omsydd) av mig själv, tyvärr tog batterierna i kameran slut (dumma bror) innan de hann fotas :blink:

crch_2004103002test_pixelerat01.jpg

Fu Kjellberg> Any time, glad att du blev nöjd :D

Edited by Mordred
Posted

Fu Kjellberg> Jodå jag kör med "biben" uppfälld ibland, har kört med en gammal pouch från Blackhawk som tar en 6st 40mm granater där. Tyvärr dog kameran innan jag hann fota just det :(

På inköpsstadiet är nu två Combifodral från recon.se som ska bäras på biben, ska bara modifiera dem först så de får en "tyst" låsning ;)

Blir vapenvårdskit o annat smått o gott i dem.

Bilder på de kommer upp när de är klara :)

Förresten så har jag sytt om just "biben" och locket till den interna fickan (ni ser locket precis ovan magasinsfickorna). De har fått byta plats så jag alltid kommer åt internfickan, och biben vids "bakåt", ned i hållaren för skyddsplattan, när den inte används.

Och axelremmarna har fått extra "fästpunkter" så man kan bära extra breda fickor på biben utan problem.

Tänk vad man kan göra med lite tankeverksamhet, nål o tråd och lite tid :lol:

Jag ska fixa bilder på hur det ser ut, med en kamrats Recon-sele som jämnförelse.

Förresten så gick ALL stridspackning som man ska ha i SS2K (inkl vinter-kitet) ned i Snugpaken OCH jag hade plats över för extra dricksflaska, ammo etc.

Och då hade jag inte ens satt fast de två sidfickorna! :blink:

Men jag ska troligen sprätta bort avbärarbältet och sy fast ett midjebälte liknande den som SS2K har (enkelt 50mm band), fast med en "Berghaus-buckle", längre ned på säcken.

Avbärarbältet som sitter på säcken nu sitter faktiskt fast lite för högt upp, iaf om man är en 190cm som jag :)

Diezel> Det fungerar bra, det är lite pilligt att komma åt mittenfickan när man ska ladda om (om man ligger ned), men de andra fyra fickorna kommer man åt utan problem. Att jag är rätt lång med ap-armar hjälper nog till :P

Du har också PM :)

Posted

Ok för svaret.

Jag kör med recons första förbandsficka som vapenvårdskitficka.

Passar perfekt.

Här är min rigg med dom nya fickorna.

nya_saker.jpg

Tänkte att jag skulle ha en BHI STRIKE hydration carrier i OD på ryggen. Synd att den du säljer var i fel färg ;)

Posted

@Kjellberg

Man tycker sig att ha set en Falcon + H3 annanstans...

Care to comment these rumours? :P / :banana

@Mordred

När du plåtar dom bilder som fattas, var snäll o' göra närbildar av alla gör-det-själv områden på STRIKE'n :banana

MVH

Troels

Posted
@Kjellberg

Man tycker sig att ha set en Falcon + H3 annanstans...

Care to comment these rumours? :P / :banana

.

Troels@

Det är foton jag tagit åt Fk. Mandrake.

Men frugan snackar om att jag skall ha en sådan i julklapp :banana

Posted (edited)

Johansson I5> huh? är det viktigaste att den "liknar" SV2K?

Under min värnplikt var jag utrustad med 304K, men hade även möjlighet att pröva på olika västar/selar, vissa var väldigt "olikt" 304k (en svart BHI Omega TAC-1 står ut en del i en grupp som i övrigt har 304k) men varken jag eller befäl såg något problem i detta.

För övrigt så hela grundtanken bakom min sele inspirerad av den bröstsele som användes/testades av I22 och K4 under sent 90-tal/tidigt 2000-tal.

En bröstsele som har plats för magasin/hgr, radio för gruppsamband, sjv-mtrl och ev extra mtrl i form av lilla "jägarköket" (Mini-trangia, motsv.)

Dvs det viktigaste man behöver i stird (motsv.)

Under mitt sista år som "yrkesmilitär" var jag utrustad med SV2K, och fann både för och nackdelar med dess konstruktion. Denna bröstsele finner jag smidigare och den går utmärkt att bära ihop med en ryggsäck på 100L+

I min nuvarande tjänst är jag inte utrustad med SV2K och får därför lösa uppgiften på egen hand. Allt efter KompCh bestämmande.

Den dag Chefen säger nej, är det nej som gäller, men just nu (under denna chef) har jag tillåtelse.

Patroels> Ska ske! :banana

Edited by Mordred
Posted

_OT_

bara en fråga mordred:

möter du aldrig andra chf:er eller hv folk.

inom hv är ju jantelagen guds fösta bud och ingen annan får vara bättre utr än honom själv.

och utr måste av med en gång.

har sett en helt IP upplösas pga att de inte fick mat för att de bar bassäk-hatt som b-styrka.

ett befäl från ett annat HV-förband inom samma MD-grp vägrade låta dem äta förren de kom tillbaks i rätt utrustning.

deras PC bad detta befäl att fara åt helvet och IP-plut lämmnade övn.

efter denna övn hoppade flertalet av medlemmarna i IP plutonen av och lämnade HV.

ja visst själviskt och dumt kanske man att förvägras att få föda för att man har fel utr.

skulle någon komma med din bröstsele på sig skulle han bli tvungen att byta till 304 K.

vet inte ens om det ens tillåta att enskild soldat använde SV2K inom vår MD grp.

men skulle tro att avundsjukan slår till där med.

slut OT

Posted (edited)

bushman> Jag är rätt bra på att be folk dra åt helvete :banana

Har man sin chef i ryggen som uttrycker det med "Det är mitt kompani, mitt ansvar, mitt uppdrag, mina krigsmän" så går det.

Men givetvis har jag mött mängder med sk "chefer" både som yrkesmilitär och HV-man som varit paragrafryttare, men oftast (med undantag för en plutCh som _tyvärr_ fick bli Mj och KompCh sen) har jag haft bra chefer och ledare som ser till att uppgiften löses.

Om detta då kräver att den enskilde soldaten har "egen" utrustning till viss del så är det något de kan leva med.

Dessutom har majoriteten av de PlutCh och KompCh jag haft varit på mission (främst BA01 och KS01-02) och där haft egen utrustning i form av egna stridsvästar från USA o dyl, och de anser att de skulle hyckla om de förbjöd oss att ha liknande mtrl och öva med den hemma i sverige.

Man går ju inte i strid (motsv.) med utrustning man inte övat med, eller hur?

Bara att göra ett tanke experiment, vad skulle DU (alla som läser tråden) använda om det smällde imorgon?

Tänk på det, och kom ihåg:

Öva, öva, öva, pröva, utvärdera, öva! :banana

Edited by Mordred
Posted
Bara att göra ett tanke experiment, vad skulle DU (alla som läser tråden) använda om det smällde imorgon?

Öva, öva, öva, pröva, utvärdera, öva! :surprise:

Man tager vad man haver och försöker att lösa uppgiften. Om det är tilldelad 304 kass eller egen utr det får väl var och en bestämma. Men jag skulle inte tjafsa om någon i min pluton kommer med bättre utrustning...

Posted

Min SV2K.

Öva, öva, öva, pröva, utvärdera, öva!  :surprise:

Har konfigurerat om min SV2K ett flertal ggr tills jag landade på den nuvarande konfigurationen, så det kan jag hålla med om.

Posted

@mordred:

tack för svaret.

det är väl där skon klämmer, vi sitter med folk i ledningen som inte kan stava till mission och anser att kosovo är en del av asien.

folk som vägrar vara flexibla och inte fick vara högst upp på snöhögen i lekskolan.

jag har inget emot 304K den täcker mina behov som signalist.

jag är däremot inte nöjd med andra delar av utr.

skyddsväst 90 a tex och vill göra kunna fixa ett bättre sätt att bära ra 145.

men när man får strida för att få ha avbärarbälte på LK35, så kanske du fattar vilket folk man fått dragits med.

nä nog med gnäll, tillbaks till prylorgien!!!!

Posted
Hur var det, Var det någon därute som hade testat den här !?:

Maxpedition Thermite Versipack

Det här inlägget har ändrats av TEN den Jun 23 2004, 20:49

Nu har jag själv testat den, och jag är supernöjd!

Äntligen ett bra sätt att ständigt bära med sig alla nödvändiga (och kanske inte fullt så nödvändiga) små pryttlar.

Efter lite syslöjd som innebar montering av kardborre på byxbältet och motsvarande på versipacken så sitter den som gjuten på benet.

Innehållsförteckning:

1st Ficklampa Maglite med vitt sken

1st Ficklampa Mitylite med rött sken

1st Multiverktyg Gerber

1st Anteckningsblock

1st Kulspetspenna

1st Blyerspenna

1st Tuschpenna/marker

1st Vapenvårdskit AK4

1st Läsklina AK4

1st Bunt linnelappar

1st Tub av vardera maskeringsfärg Grön, Brun, Svart

1st Burk "Maskeringsfärgborttagningsmedel"

1st Karta

1st Magnesiumeldstål

1par Reservhandskar Hatch tactical eller nåt

15par Hörselskyddsproppar

Ska nog förse den med lite snöre/ståltråd och några kraftiga buntband också... B)

Posted (edited)

Nya prylar till samlingen...

Ett multi/flaskfodral från Recon. Passar perfekt til en 1 liters Nalgeneflaska!

Ett handfängselfodral från Recon

Ett sovsäckslakan (Carinthia) från Recon

Ett par Fältvante, Lovikka m/95 från Lovikkavanten AB

Väntar fortfarande på lite prylar från Lightfighter... Restat, restat...

/ERI

Edited by ERI
Posted
"du kan aldrig ha för många Surefire" :P

WORD!

Jag behöver en M6, en U2, en X-200, en M1... till att börja med.. :winner:

Nya prylar för mig är de otroligt spännande bungy cordsen, skall använda de att fästa strids/patrull-säck på LK70 när det beger sig :)

Nytt eller nygammalt är att en gammal klassiker hittade hem till mig i förraveckan :)

En Timberline SpecWar i nyskick, otroligt snygg men liiiite stor, särkilt med knivslidan.

http://www.eb263.com/display/timberline.htm

Snygg! :uzi

Posted (edited)
@Johan ES

Dom där måste du skriva en utvärdering på :winner:

D-Gear eller?

Jag ber att få återkomma på den punkten så fort prylarna har levererats (förhoppningsvis i början på nästa vecka). Det stämmer att det är beställt från D-Gear.

MAXPEDITION SINGLE SHEATH - Fodral till kommande SureFire-lampa.

MAXPEDITION LARGE CELLULAR PHONE SHEATH - Användas till komradio.

/Johan ES

Edited by Johan ES
Posted
du kan inte slita dig från den modellen :P

2Sharps gamla till höger. :uzi

Nej!

Den gör mig lycklig varje gång... detta är min 4:e....

:winner:

Posted

Var å köpte ett par FAL Husky High och en Brittisk Näthalsduk (Woodland)

Var och köpte en Remington 700 VS och ett par Harris benstöd igår på torsbo också.. :/

Vet inte hur man lägger upp bilder? har bild på kängorna och näthalsduken bara, geväret kommer hem så fort licensen är fixad (och det vet väl alla att det kan ta tid!)