Jump to content

162 members have voted

1. 1. Repmånad?

• Ja, före eller under 1995
      17
    • Ja, Efter 1995
      8
    • Nej, aldrig
      102

Recommended Posts

Posted

Tänkte jag skulle ta reda på hur många som egentligen gjort repövning i min generation d.v.s. de som gjort lumpen kring 1995 eller där omkring. Men alla andra är givetvis också välkomna att svara.

Till er som gjort repmånad, hur var det?

Hade en kusin (är i 35 års åldern idag) som gjorde repmånad minst sagt mot sin vilja. Trots att han hade jobb och en arbetsgivare som kunde intyga om att han behövdes på jobbet så släpades han ut i skogen under en månad. Inte helt oväntat blev han ganska sne... Till detta kan vi lägga att de inte fick käk på två dagar och andra mardröms historier.

:D

När farsan gjorde sin repmånad för herrans många år sedan (kan det varit -85 kanske?) så berättade han om att de serverades käk som han inte visste vad det var(charmen med guldburk), tristess och ren avsittning av tiden. En kväll så tröttnade han och hela hans grupp på det hela, så de gick till en gästgivaregård i närheten och åt gott. (De blev inte fulla däremot som i filmen "repmånad").

Så är det någon som har positiva minnen från repövningen? Är det bara skit eller är det någon repövning som blivit lyckad? Kanske några roliga historier från en?

Posted

Jag fick ett berv hem i brevlådan där det stogd att jag blivit kallad till Rep, där och där då och då.

Tog mig dit och deltog sedan som skyddsvakt (SKARPT) under en Civilförsvars övn i ett bergrum någonstans i Sverige 96 tror jag att det var. Såg inte dagens ljus på 21 dagar och trodde att detvar snö upp till hakan när jag väl komut för att finna att det fortfarande vara strålande höstväder och svamp dax.

Lyssnade till fejkade radiosändningar och nyhetssändingar under den tiden där dom målade upp sverige som under brinnande krig med den kallaste vintern i mannaminne. Viste ju att det inte var krig det var ju en övning. Men varför skulle dom ljuga om vädret,.

Hela upplevelsen var bissar på något vis, jag var yngst i vaktstyrkan den över mig var 35 tror jag, gissa vem som blev chef vaktstyrkan :P . Fick faktist till slut ganska god ordning på mina soldater, dom var i alla fall hela och rena, ingen direkt puts och stuts men vafan dom klarade i alla fall inspektionerna (isf så var dom inte så många).

98 blev jag kallad till en liknade övn på 14 dagar inte lika uppstyrd som den första tyvärr, det var en totalmiss...

Posted (edited)

det ända posetivt med repmötet var att träffa gamla polare igen. detta var i maj 94.

jag fick också lämna jobb, hade premiär på en turnerande teater-föreställning.

sökte uppskov.

fick hotbrev hem där det stod att om jag inte infann mig i skövde, så skulle jag dömas till tre veckors fängelse.

och eftersom min repmånad var på fem veckor, så hade jag tjänat två på att spika lastpall i mariestad. :D

vi såg förjävliga ut, eftersom vi fick ut en blandning av alla uniformstyper, sedan 1900-talets början.

något som däremot var roligt var när vi fick ut våra bilar, som vi skulle transportera stabens mtrl i.

vi fick en golf gti och en toyota celica, direkt från fabrik istort sett.

vår kompchf undrade var de två nissan kingcab han hade beställt tog vägen, de var uthämtade av vårt kompani men ingen hade sett dem.

vi fick i allafall bytt golfen mot en 245:a men behöll celica:n, och den var inte terrängående.

:wub:

den ena kingcaben hittades när vi kom hem från fältövn. den hade vår adjutant behållt i skövde, med moteveringen "en så fin bil skall inte några jävla väringar, köra sönder"

kul när han fick se räkningen på toyotan som vi körde sönder totalt.

eftersom man av ekonomiska skäl inte vill flytta på ett pansartrosskompani allt för mycket, 35 fordon kostar bränsle,.

så bodde vi en hela vecka vid brösarps station, på österlen i skåne.

tog ung. tio min innan vi tog museejärnvägens vagnar i bestittning och byggde upp staben i en gammal postvagn, samt sov i en gammal godsfinka med kamin och ett par snabb revirerande logementsängar.

stället var tydligen någon slags beredskapsplats som skulle användas av någon större stab i händelse av ofred.

så vi hade ett stort förråd att leka med, men är man "in the rear whit the gear" så är man.

Edited by bushman
Posted

På farsans sista repövning upptäcktes det att den typ av bastropp han var utbildad inom inte fanns mer. Så min store tjocke far fick gå omkring med en skruvmejsel och skruva upp den lucka (någon form av bajonettskruvar) som måste öppnas för att komma åt filmen på de fotospaningsflygplan som var grupperade där farsan låg. Plocka ur filmen och ladda med ny var han inte betrodd med utan det fanns det andra som gjorde. När dessa var klara var det farsans uppgift att skruva igen luckan igen.

Resten av tiden låg han i gräset vid start- och landningsbanan och mådde gott i sommarvärmen.

Posted

Jag lyckades bli kickad från min tropp och fick ligga med repgubbarna som kom när vi låg inne. Så jävla mumma, ordnade upp det så att man blev avskriven från den jävla cirkusen för gott.

Guest Fågel Fenix
Posted
Jag lyckades bli kickad från min tropp och fick ligga med repgubbarna som kom när vi låg inne. Så jävla mumma, ordnade upp det så att man blev avskriven från den jävla cirkusen för gott.

Du verkar inte tycka om FM ? :D

Fast å andra sidan har du blivit medlem här så ngt måste det vara :P

Hur lyckas man bli "kickad" ? :ak:

Guest Lt. payne
Posted

Jag gjorde två, sen tröttnade jag och sökte till Hemvärnet för att slippa fler (!!!)

Den första var Väst 86, mötte min bästa kompis från Gu igen. Den varade i 21 dar och vi deltog i två skarpa ubåtsjakter. Intressant när en övning blir skarp det kan jag lova! Sammanlagt övade ca. 16000 man ur alla vapenslagen då.

Den sista var sydfront 89, mötte inga jag kände då. Den varade i 11 dar men då var det inga skarpa lägen, det allvarligaste var när vi nästan blev sänkta av en Hercules som släppte sandsäckar. Det skulle föreställa en flygminering.

Felet var lite vårt eget eftersom vi var på fel plats vid fel tid..

(Har småhatat flygvapnet sen dess... ;) )

Var mitt uppe i att bygga upp en familj och sökte efteråt till Hemvärnet för att slippa fler repövningar, men det är en annan historia. :ak:

Posted

Fågel Fenix: Vänta du bara tills du rycker in, tänk efter lite då så förstår du varför man inte tycker om lumpen.

Att bli kickad är inte alls svårt, säg bara sanningen till överordnade och när du kommit på att en sak kan göras bättre (händer ofta) fråga om ni inte kan göra så istället. Då de flesta som ger order har svårt att inse att det kanske finns någon annan som är smartare än dom blir de oftast sura. Då anses man som obekväm.

Gå runt och mummla att det var synd att du inte kunde bli KB när du mönstrade, du som så gärna ville bli det.....när KB sedan fattar att du driver med dom blir dom sura igen.

Fråga om du får låna deras eldstål som dom alltid ha med sig och säg att det var synd att du inte hade ett sånt bra eldstål som dom har......(För det går ju inte att använda tändstickor etc.). Slå KB på PEK-skytte. Häng på deras logement på kvällarna. (dom kan ju inte vara kompis med någon annan än andra KB, (då skulle ingenting fungera säger dom). Det finns många saker man kan göra som retar gallfeber på KB utan att för den sakens skull vara en usel beväring. Men jag kombinerade allmänt usel med ovan nämnda saker och en hel del till. Man sliter ju inte röven av sig direkt för 40:- om dan.

Detta var mina erfarenheter och jag har inte för avsikt att reta upp någon KB eller annan här på forumet. När jag skriver KB menar jag mina KB, inga andra!

Guest Fågel Fenix
Posted

Synd att du inte trivdes! :(

Alla kan inte gilla militärlivet.

Därför skall jag försöka komma in på ngn Jägarutb så att man slipper omotiverade folk...

(Det finns motiverade soldater överallt. Jag vet!) :baskerHV:

SLut OT.

Posted

Tilläggas bör att jag var motiverad, men det gick bara inte att hålla uppe modet. Det är liksom lönlöst med en sådan tillvaro.

Posted
Tilläggas bör att jag var motiverad, men det gick bara inte att hålla uppe modet. Det är liksom lönlöst med en sådan tillvaro.

Vadå för tillvaro? Att inte få frukost på sängen varje morgon, eller?? :sniper:

Hälsningar, Foxtrot Lima :blink:

Posted

Det här har inte ett dugg med den här tråden att göra.

Tillbaks till ämnet!

/BlåGul

Posted

Gjorde rep under Sydfront -82 tror jag att det var.

De bästa minnena var när vi parkerade våra 3 Pbv'er utanför ett dagis i C4, ungarna fick klättra på vagnarna ett par timmar och var helt saliga. En annan kul grej var att vi hade Carsten Erics ( katastrof Carre) på Radio Malmöhus inrattad på radion och fick då förhandsinfo om fienden. Han låg ungefär en kvart före strilnätet, vi slog en luftlandsättning innan dom nått marken. Han såg herkan när den var på inflygning och gick ut på radion och berättade om en ll, var och när den skulle ske, innan planet öppnat rampen var vi på väg.

Posted

"Vadå för tillvaro? Att inte få frukost på sängen varje morgon, eller?? "

Ska jag behöva upprepa det jag just skrev?

Guest Fågel Fenix
Posted

Ngn som kan svara på när den sista remånaden ägde rum ? :)

för de är väl ute ur systemet nu med alla besparingar ?

Posted

Gjorde KFÖ 1997. Övning Nordvart längs norrlandskusten. 6:e Amfibiebataljonens första KFÖ med huvudsakligen "repgubbar".

Fenix: Jag har inte hört någon övning där större mängder repgubbar deltog senare än 1997.

Posted

Jag tycker det skulle vara grymt kul att genomföra repövning. Skit i om det bara är lökning, men det vore ju riktigt kul att träffa alla som man gjorde lumpen tillsammans med, sådär 20 år senare... Haha,,, :baskerHV:

Posted (edited)

När jag ryckte in (hösten 99) så såg jag en del sergeanter på MekB19, eller snarare Lv7, som såg ut att vara äldre än den genomsnittlige lumparen. Förmodligen var det någon form av repövning. Ska se om jag hittar något om det på google..

edit: Mycket riktigt. Verkar som om PBS97 hade repövning i början av september.

Nån som vet om någon senare?

Edited by Fosk
Posted

Gjorde lumpen 95/96, då var det tal om att vi skulle på repövning ungefär år 2000. Men redan ett år efter muck, sommaren -97, så kom det ett brev på posten där det stod att vi inte längre var krigsplacerade... Schysst... 8-/

Posted (edited)

Japp kom i håg när vi låg inne oxå 96-97 då sa dom att vi skulle

bli krigsplacerade samt ha repövningar och det såg man ju fram i mot.

men efter muck fick vi inte redan på något alls..

i fall vi i min pluton hade blivigt krigsplacerade skulle vi

vara till FJS regi på något konstigt vänster.. :huh::ph34r:

Men varje år så är vi uppe i Karlsborg för återträff

för att festa och minnas gamla goa stunder och det

är kanon kul.

//Livhusaren :ph34r:8-/

Edited by Livhusaren
Posted

Min krigsbataljonchef hävdade att min bataljon skall ha repövning om ungefär 3 år. Min LV bat är tydligen någon sorts insats bat. Intressant med tanke på att bara en av LV enheterna blev godkända.

Hur som helst verkar det kunna vara kul att göra.

Får man inte göra repövning om man är HV?

Posted

Lumpen 1982

Rep 1985, 1990 och 1995.

P18 (Visby)

Betydligt roligare och mer tempo än lumpen.

På sista repet ställdes vi upp inför vår batch som sa till oss att detta var sista repet och nu skall ni alla söka till Hemvärnet.

Jag lydde order :camo: och nu gör jag (tidsmässigt) ett antal repmånader varje år....

Uttern