TKraften Posted July 2 Report Posted July 2 1 hour ago, Pärmtroll said: Ja, det finns många UUV. Men ingen som har målsökare, verkansdel eller fartresurser nog för att köra ikapp ett fartyg. Kan den göra det kallas den nämligen torped. Fortfarande är INTE avsikten att KBV ska söka strid med eventuella VPD på ryska skuggflottans fartyg. Beväpningen är till för att kunna försvara sig mot t.ex. USX och för att kunna besvara elden så man kan dra sig undan om man i något läge skulle bli påskjutna. Dessutom är en km inte något långt avstånd till sjöss utan snarare ett tämligen normalt säkerhetsavstånd när man agerar mellan fartyg under gång. De ryska fartyg man observerat med beväpning har vidare enbart haft automatkarbiner och ett par Kord 6P50 (d.v.s. 12,7x108mm) i trefotslavett på däck. Några RPG, MANPADS eller annat har inte observerats. Och oavsett så är det mycket osannolikt att en beväpnad rysk oljetanker skulle gå in på svenskt TVG och därmed bryta mot svensk lag samt riskera att orsaka en internationell incident när de likaväl kan hålla sig på internationellt vatten där svenska myndigheter inte har någon rätt att ingripa. Varför inte Danmark, Tyskland eller något annat land ingriper mot skuggflottan när de befinner sig på deras vatten får du fråga dem om. De lyder under samma internationella sjölagar som Sverige. Sjömålsrobot är naturligtvis helt uteslutet. Artilleri är vad man använder. Om handelsfartyget inte lyder befallningarna att dreja bi så börjar man med prejskott (d.v.s. varningsskott) och därefter kan man välja att insätta verkanseld, och det kan man göra mot olika delar av fartyget beroende på vilken effekt man vill uppnå. T.ex. kan man skjuta in i maskinrummet (som USN nyligen gjorde utanför Iran) eller (som sista åtgärd) mot kommandobryggan. Den bästa och effektivaste lösningen är dock naturligtvis att borda fartyget och därefter helt enkelt stoppa motorerna. Nej, det finns inget internationellt vatten i Öresund, däremot regleras detta farvatten av Öresundstraktaten från 1857. Och oavsett så går huvuddelen av skuggflottans oljetankers ändå inte genom Öresund då djupgåendet i Flintrännan är otillräckligt. De går i stället via Bälten (d.v.s. danskt och tyskt vatten). Spännande om vi Natoländer utför en totalblockad av alla ryzka falskflaggade, oförsäkrade och ej sjövärdiga skepp. //TF Quote
Peo Posted July 3 Report Posted July 3 6 hours ago, TKraften said: Spännande om vi Natoländer utför en totalblockad av alla ryzka falskflaggade, oförsäkrade och ej sjövärdiga skepp. //TF Det är inte spännande alls. Som rättsstater håller vi våra avtal. 1 Quote
Efraim Posted July 3 Report Posted July 3 1 hour ago, Peo said: Det är inte spännande alls. Som rättsstater håller vi våra avtal. Det vore också en krigshandling och ett rätt legitimt casus belli för ett väpnat angrepp mot oss. Quote
TKraften Posted July 3 Report Posted July 3 2 hours ago, Peo said: Det är inte spännande alls. Som rättsstater håller vi våra avtal. Fast dessa tankfartyg är ju ofta en säkerhetsrisk för miljön. Sedan falskflaggade, ingen försäkring så hur kommer det sig att dessa tickande miljöbomber är tillåtna att färdas i Östersjön? //TF Quote
TKraften Posted July 3 Report Posted July 3 1 hour ago, Efraim said: Det vore också en krigshandling och ett rätt legitimt casus belli för ett väpnat angrepp mot oss. Fast ryzzland bedriver redan viss krigföring emot oss sedan en tid tillbaka inom arenorna cyber, propaganda samt hybrid och förbereder sig för även att snart gå in i kinetisk krigföring. Det bättre att föregripa än föregripas. //TF Quote
AR123456789 Posted July 3 Report Posted July 3 1 hour ago, TKraften said: Fast ryzzland bedriver redan viss krigföring emot oss sedan en tid tillbaka inom arenorna cyber, propaganda samt hybrid och förbereder sig för även att snart gå in i kinetisk krigföring. Det bättre att föregripa än föregripas. //TF Det är bättre att genomföra en krigshandling så att vi riskerar att hamna i krig med Ryssland utan NATO-stöd? 1 Quote
TKraften Posted July 3 Report Posted July 3 26 minutes ago, AR123456789 said: Det är bättre att genomföra en krigshandling så att vi riskerar att hamna i krig med Ryssland utan NATO-stöd? Givetvis inte utan min förhoppning är att om en blockad genomförs så görs detta gemensamt inom Nato och då är det inte bara Östersjön utan även Svarta havet och Medelhavet blockeras. Få se hur det då går med deras ekonomi. Sen ngn skrev rättstat. Vår fiende är ingen rättstat och följer inga regler eller konventioner så jag tycker att vi militariserar Åland och befäster Svalbard. //TF Quote
Efraim Posted July 3 Report Posted July 3 Du får tycka vad du vill men det är inte relevant i frågan. Quote
IED Posted July 3 Report Posted July 3 15 hours ago, TKraften said: Fast egenskydd blir ju otillräckligt med bara 7.62 kulspruta när motståndaren har tyngre vapen. Jag är lite nyfiken på hur det tänks här. Det står alltså en lätt berusad rysk kapten på ett sönderrostande falskflaggat fartyg fullt av brännbara petroleumprodukter och initierar en vapeninsats mot en myndighet synligt beväpnad med en 7.62 kulspruta och potentiellt understödd av sjömålsbeväpnat flyg. Hur ser hans ROI kalkyl ut där? Vilket positivt vägt utfall kompenserar för den uppenbara risken att hans framtid plötsligt går upp i rök? På samma sätt kan man fundera på kaptenen på KBVXXX. Vilken vapeninsats tänker han sig är proportionerlig i situationen och gynnsam i nästa lönesamtal? I vilket svenskt havsområde tycker han det är förenligt med personliga utvecklingsmål att medelst boforskanon sprida en medelstor tankerlast petroleum i olika kvaliteter, lätt förorenad med små delar av berusad rysk kapten? Jag ser inget fel i att Kustbevakningen får någonting som motsvarar tjänstevapen till sina fartyg, men om det skall bedrivas örlog så tänker jag att tankfartyg och Kustbevakningsfartyg båda föredrar att vara åskådare på behörigt avstånd. Quote
TKraften Posted July 3 Report Posted July 3 25 minutes ago, IED said: Jag är lite nyfiken på hur det tänks här. Det står alltså en lätt berusad rysk kapten på ett sönderrostande falskflaggat fartyg fullt av brännbara petroleumprodukter och initierar en vapeninsats mot en myndighet synligt beväpnad med en 7.62 kulspruta och potentiellt understödd av sjömålsbeväpnat flyg. Hur ser hans ROI kalkyl ut där? Vilket positivt vägt utfall kompenserar för den uppenbara risken att hans framtid plötsligt går upp i rök? Fast nu gör du spegeltänk. Du tror att fienden tänker lika klart som du. Han kanske vill sätta de flata överregeltolkande svenskarna på plats när de kränker hans och Rhodinas heder när han tuffar fram på sitt rostande falskflaggande sjöovärdiga fartyg som saknar försäkring. 25 minutes ago, IED said: På samma sätt kan man fundera på kaptenen på KBVXXX. Vilken vapeninsats tänker han sig är proportionerlig i situationen och gynnsam i nästa lönesamtal? I vilket svenskt havsområde tycker han det är förenligt med personliga utvecklingsmål att medelst boforskanon sprida en medelstor tankerlast petroleum i olika kvaliteter, lätt förorenad med små delar av berusad rysk kapten? Nej jag tror KBV kommer ta det easy. Skall nog mycket till innan du ser en vapeninsats. Kulsprutor på KBV ser ut att vara mest symboliskt. 25 minutes ago, IED said: Jag ser inget fel i att Kustbevakningen får någonting som motsvarar tjänstevapen till sina fartyg, men om det skall bedrivas örlog så tänker jag att tankfartyg och Kustbevakningsfartyg båda föredrar att vara åskådare på behörigt avstånd. Ja om inte annat bör man nog även se över fartygets skydd och förstärka de mest kritiska ytorna. Polykarbonatskivor och titanplåtar kommer vara värd sina kostnader om det blir en fet eldduell. //TF Quote
IED Posted July 3 Report Posted July 3 52 minutes ago, TKraften said: ... Polykarbonatskivor och titanplåtar kommer vara värd sina kostnader om det blir en fet eldduell. Jag uppskattar tanken på att jag är smartare än en genomsnittlig smådragen rysk kapten men jag tror ändå att just feta elddueller ligger mycket långt ner på petroleumtransportörernas önskelista. 1 Quote
Efraim Posted July 3 Report Posted July 3 Inget skuggfartyg kommer att inleda en eldstrid med kustbevakningen. I de fall där man satt ksp på fartyg, vilket är typ ett, är det mot Ukrainska drönare och liknande. Quote
torpedorør Posted July 3 Report Posted July 3 3 hours ago, TKraften said: så jag tycker att vi militariserar Åland och befäster Svalbard. //TF Mener du at Sverige skal befeste Svalbard?????? Før du drar til Svalbard og planter det svenske flagget foreslår jeg at du stikker innom den norske ambassaden i Stockholm og hører med norske myndigheter hva de tenker om dette først. Jeg tror ikke at norske regjeringen har sett for seg at den største trusselen mot norsk suverenitet på Svalbard kommer fra Sverige... 1 Quote
TKraften Posted July 3 Report Posted July 3 2 hours ago, torpedorør said: Mener du at Sverige skal befeste Svalbard?????? Nej Ja jag skrev "vi" men jag menar Norge tillsammans med stöd av Nato befäster Svalbard. 2 hours ago, torpedorør said: Før du drar til Svalbard og planter det svenske flagget foreslår jeg at du stikker innom den norske ambassaden i Stockholm og hører med norske myndigheter hva de tenker om dette først. Jeg tror ikke at norske regjeringen har sett for seg at den største trusselen mot norsk suverenitet på Svalbard kommer fra Sverige... Jag är så otroligt glad att vi sen 1905 inte ingår i ngn union med er. //TF 2 1 Quote
torpedorør Posted July 3 Report Posted July 3 37 minutes ago, TKraften said: Ja jag skrev "vi" men jag menar Norge tillsammans med stöd av Nato befäster Svalbard. I likhet med Sverige følger Norge internasjonal lag og har ingen planer om å bryte Svalbardtraktaten som har fungert godt siden 1920. Selv om Russland uttrykker misnøye med traktaten fra tid til annen har de aldri egentlig seriøst utfordret den. Det er verken den svenske Kustbevakningen eller den norske Sysselmesteren på Svalbard sin oppgave å starte en væpnet konflikt med Russland. 1 hour ago, TKraften said: Jag är så otroligt glad att vi sen 1905 inte ingår i ngn union med er. Jeg vil nå heller, her jeg sitter på mitt värmlandske torp, heve mitt snapsglass og utbringe en skål for godt grannskap. Skål grannar! 2 2 Quote
TKraften Posted July 3 Report Posted July 3 14 minutes ago, torpedorør said: I likhet med Sverige følger Norge internasjonal lag og har ingen planer om å bryte Svalbardtraktaten som har fungert godt siden 1920. Nja ryssarna är verkligen inte att lita på. 14 minutes ago, torpedorør said: Selv om Russland uttrykker misnøye med traktaten fra tid til annen har de aldri egentlig seriøst utfordret den. De klagade 1978. 14 minutes ago, torpedorør said: Jeg vil nå heller, her jeg sitter på mitt värmlandske torp, heve mitt snapsglass og utbringe en skål for godt grannskap. Skål grannar! Detsamma. Sitter själv med ett glas välkylt Gin Sour blickandes ut över Stockholm skärgård. Njut av din semester i ljuvliga Värmland. Tack för att ni hjälpte in oss i Nato. Tack för att ni är sådan god granne. //TF Quote
torpedorør Posted July 3 Report Posted July 3 9 minutes ago, TKraften said: De klagade 1978. Jada, og flere anledninger siden. Men det er et langt steg fra å klage til faktisk å utfordre den militært eller på annen måte bryte traktaten. Vi får, på vårt sindige skandinaviske vis, ha litt is i magen. Det er som sagt ikke vår oppgave å provosere fram en konflikt. Og takk det samme. 1 Quote
Perman Posted August 8 Report Posted August 8 (edited) Max Villman besöker KBV 002 Triton på youtube för att få Kustbevakningens syn på de nya systemen och förmågorna. Den som håller i förevisningen är Kustbevakningens chef generaldirektör Lena Lindgren Schelin och ministern för civilt försvar Carl-Oskar Bohlin (M). KBV 001 serien ska få två eller tre lavetter för KSP 58 och de mindre kustbevakningsfartygen ska få två lavetter i en första omgång under 2026-27. De tre största fartygen är först ut. Fartygen får även nya sensorer, antidrönarsystem och kassuner för vapenförvaring. I förlängningen så kommer även fast monterad bestyckning att tillkomma med utökad förmåga för självskydd. Även det personliga egenskyddet förstärks med AK24, skyddsvästar, hjälm och glasögon. "Svenska Kustbevakningen beväpnas. För första gången får de riktiga militära förstärkningsvapen ombord på sina fartyg. Tidigare har besättningarna bara haft pistoler, men i det nya säkerhetsläget står det klart: i en konflikt kommer Ryssland inte att bry sig om att Kustbevakningen formellt är en civil myndighet. Jag fick åka till Almedalen, gå ombord på Kustbevakningens största fartyg, klämma och känna på de nya systemen och prata med både ministern för civilt försvar Carl-Oscar Bohlin och chefen för Kustbevakningen om vad det här faktiskt innebär, och om den stora kulturella resan från civil myndighet till en del av Sveriges och NATO:s gemensamma försvar." Kustbevakningen MILITARISERAS! /Per Edited August 8 by Perman 2 Quote
madman Posted August 8 Report Posted August 8 10 minutes ago, Perman said: Max Villman besöker KBV 002 Triton för att få Kustbevakningens syn på de nya systemen och förmågorna. Den som håller i förevisningen är Kustbevakningens chef generaldirektör Lena Lindgren Schelin och ministern för civilt försvar Carl-Oskar Bohlin (M). KBV 001 serien ska få två eller tre lavetter för KSP 58 och de mindre kustbevakningsfartygen ska få två lavetter i en första omgång under 2026-27. De tre största fartygen är först ut. Fartygen får även nya sensorer, antidrönarsystem och kassuner för vapenförvaring. I förlängningen så kommer även fast monterad bestyckning att tillkomma med utökad förmåga för självskydd. Även det personliga egenskyddet förstärks med AK24, skyddsvästar, hjälm och glasögon. "Svenska Kustbevakningen beväpnas. För första gången får de riktiga militära förstärkningsvapen ombord på sina fartyg. Tidigare har besättningarna bara haft pistoler, men i det nya säkerhetsläget står det klart: i en konflikt kommer Ryssland inte att bry sig om att Kustbevakningen formellt är en civil myndighet. Jag fick åka till Almedalen, gå ombord på Kustbevakningens största fartyg, klämma och känna på de nya systemen och prata med både ministern för civilt försvar Carl-Oscar Bohlin och chefen för Kustbevakningen om vad det här faktiskt innebär, och om den stora kulturella resan från civil myndighet till en del av Sveriges och NATO:s gemensamma försvar." /Per Vi får väl hoppas att de får även bättre sikten till sina ksp58. Quote
Stromoren Posted August 9 Report Posted August 9 Märk att ministern påpekar att FM "lånar ut" ksp till KBV. Det innebär att något förband tvingas låna ut sina ksp till dess nyanskaffning av ksp27 påbörjas! Quote
Peo Posted August 9 Report Posted August 9 6 minutes ago, Stromoren said: Märk att ministern påpekar att FM "lånar ut" ksp till KBV. Det innebär att något förband tvingas låna ut sina ksp till dess nyanskaffning av ksp27 påbörjas! Svårt att tänka mig det råder någon enorm brist på ksp58. Quote
Slenke Posted August 9 Report Posted August 9 Kan det inte finnas administrativa skäl till att KBV lånar istället för äger dylika vapen för att slippa en parallell organisation med verkstad mm mm? Quote
Pärmtroll Posted August 9 Report Posted August 9 (edited) 2 hours ago, Stromoren said: Märk att ministern påpekar att FM "lånar ut" ksp till KBV. Det innebär att något förband tvingas låna ut sina ksp till dess nyanskaffning av ksp27 påbörjas! KSP 58B finns i förhållandevis stor volym i FM förråd så inga av FMs förband blir av med några vapen i.o.m. att ett några dussin exemplar lånas ut till KBV, det finns kulsprutor så det räcker till och blir över. Anskaffningen av nya KSP 27 har förövrigt pågått ett tag redan och MSS håller som bäst på med brukartester av de aktuella modellerna. 33 minutes ago, Slenke said: Kan det inte finnas administrativa skäl till att KBV lånar istället för äger dylika vapen för att slippa en parallell organisation med verkstad mm mm? Det är förmodligen en stor del i det hela. När det rör sig om såpass små volymer vapen så är det såklart både enklare och mer kostnadseffektivt att kunna använda sig av FM befintliga utbildnings- och underhållsresurser i stället för att själv skapa en parallell organisation. Det betyder förvisso inte att FM måste äga vapnen i fråga, men däremot att båda myndigheterna måsta använda samma vapenmodeller. Att KBV just nu lånar kulsprutor och personlig skyddsutrustning från FM är i grunden troligtvis enbart för att det går mycket snabbare att få på plats än att upphandla prylarna. Edited August 9 by Pärmtroll Quote
Perman Posted August 9 Report Posted August 9 29 minutes ago, Pärmtroll said: KSP 58B finns i förhållandevis stor volym i FM förråd så inga av FMs förband blir av med några vapen i.o.m. att ett några dussin exemplar lånas ut till KBV, det finns kulsprutor så det räcker till och blir över. Anskaffningen av nya KSP 27 har förövrigt pågått ett tag redan och MSS håller som bäst på med brukartester av de aktuella modellerna. Jag är utbildad på KSP 58 en gång i tiden men jag vet inte vad som sklijer KSP 58 och KSP 58B. När det gäller KSP 88 så är det ju att man snabbt kan byta pipa på B versionen. Kanske är likadant med KSP 58? /Per Quote
Wolfpack Posted August 9 Report Posted August 9 KSP 58 B blev det när vi gick över till 7,62x51 Nato och bytte kaliber från 6,5x55 mm. Detta gjordes tidigt 70-tal och har man gjort lumpen sen sent 70-tal så har man utbildas på 58B. 1 Quote
Perman Posted August 9 Report Posted August 9 (edited) 28 minutes ago, Wolfpack said: KSP 58 B blev det när vi gick över till 7,62x51 Nato och bytte kaliber från 6,5x55 mm. Detta gjordes tidigt 70-tal och har man gjort lumpen sen sent 70-tal så har man utbildas på 58B. Ok tack. Jag gjorde lumpen 1970-71 och jag minns att vi oftast använde 6,5x55 under övningar och fältskjutningar, men jag tror att vi ibland även använde 7,62x51. Till våra dubbla 8 mm KSP m/36 på KP bilarna så fanns det även brand- och pansarbrytande ammunition. Imponerande eldkraft på 36:orna, men vi i pansarskytte grupperna sköt faktiskt bättre med våra Ak4:or mot en bogserad korv vid en luftvärnsskjutning.Det gällde ju att rikta 36:orna med hjälp av spårljuset men alla fatta nog inte det helt. /Per Edited August 9 by Perman Quote
Pärmtroll Posted August 9 Report Posted August 9 4 hours ago, Perman said: Jag är utbildad på KSP 58 en gång i tiden men jag vet inte vad som sklijer KSP 58 och KSP 58B. Likt Wolfpack föredömligt förklarat så fick KSP 58 versionsbokstaven B när FM på 70-talet bytte kaliber på vapnen från 6,5x55 till 7,62x51. Sedan dess har ett antal ytterligare versioner av vapnet tagits fram och just nu pågår ett större modifieringsprogram där huvuddelen av alla KSP 58 som ska kvarstå i organisationen ska renoveras, moderniseras och likriktas till version E, F eller G (vill jag minnas). Det som skiljer dessa åt är om de är avsedda för helikoptrar, fast fordonsmontage eller för avsutten strid. Uppgraderingarna omfattar i huvudsak en ny matarinrättning för att vapnen ska kunna använda både de traditionella KSPBAND 58 och sönderfallande länk M13, MIL std 1913 skenor på matarlocket och runt pipan (kl 3, 6 och 9) för montering av optiska riktmedel och mörkerriktmedel (t.ex. laserpek), och de vapen som inte är fast monterade i ett fordon eller i en vapenstation får också ett nytt axelstöd i plast. 4 hours ago, Perman said: När det gäller KSP 88 så är det ju att man snabbt kan byta pipa på B versionen. Nja, det finns ingen ”B” modell av KSP 88. Den enda tunga kulspruta som idag är i bruk i svenska FM är KSP 88 (utan versionsbokstav) som är en helt vanlig M2 HB QCB (Heavy Barrel Quick Change Barrel) från FN Herstal i Belgien. För ett gäng år sedan köpte Sverige förvisso ett par hundra begagnade tunga kulsprutor från norska FM som var av den äldre modellen M2 HB vilket innebär att de saknar möjlighet att byta pipan snabbt. Dessa visade sig dock fungera dåligt för sitt tänkta syfte och har numera därför utgått och istället ersatts av nyanskaffade M2 HB QCB från FN Herstal. Dessa f.d. norska kulsprutorna fick i svenska FM benämningen KSP 60. 3 Quote
madman Posted August 11 Report Posted August 11 (edited) Annars står det även om ksp58 på soldf. förträffliga faktasidor. Men vad hände med den ksp58 strv modellen som satt i våra Centurion. Hamnade de slutligen i CV90 som fick sina ksp 39 utbytta mot ksp 58C strv? Edited August 11 by madman Quote
Perman Posted August 11 Report Posted August 11 3 hours ago, madman said: Annars står det även om ksp58 på soldf. förträffliga faktasidor. Men vad hände med den ksp58 strv modellen som satt i våra Centurion. Hamnade de slutligen i CV90 som fick sina ksp 39 utbytta mot ksp 58C strv? Det var väl Ksp m/39 svenskt fabrikat (Carl Gustaf), baserad på amerikansk Browning-konstruktion som satt i Centurion vagnarna. Den sitter för övrigt fortfarande även i StrF 9040A/B. KSP m/39 var egentligen en lättare luftkyld version av den vattenkylda KSP m/36. Kulspruta m/39 /Per Quote
Pärmtroll Posted August 11 Report Posted August 11 4 hours ago, Perman said: Det var väl Ksp m/39 svenskt fabrikat (Carl Gustaf), baserad på amerikansk Browning-konstruktion som satt i Centurion vagnarna. Den sitter för övrigt fortfarande även i StrF 9040A/B. KSP m/39 var egentligen en lättare luftkyld version av den vattenkylda KSP m/36. Ungefär så. Strv 81, 101, 102 och 104 var utrustade med KSP m/36, det var Strv 103 som var utrustade med KSP 58C. 2 Quote
Recommended Posts