k9-gavleborg Posted June 4, 2019 Report Share Posted June 4, 2019 Vi hör många rykten om en standardiserad båt för Hemvärnet. En PB8 på sjön. Där samma typ av båt finns på varje båtkompani och båtpluton. Inte som idag där båtarna på båtplutonerna kan variera helt och hållet på vad Försvarsmakten kan hyra in lokalt. Är det någon som sitter på fakta om dessa båtar?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted June 4, 2019 Report Share Posted June 4, 2019 Strb90 åt alla tänker jag. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FurirJönsson Posted June 4, 2019 Report Share Posted June 4, 2019 Det fanns nån rad i nån matrielplan eller perspektivplan för 5-10 år sedan att hv skulle tillföras en patrullbåt( tror jag att den benämndes) Jag ska de om jag hittar texten 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
k9-gavleborg Posted June 4, 2019 Author Report Share Posted June 4, 2019 4 hours ago, Chassi said: Strb90 åt alla tänker jag. Ja, absolut. En redan fungerande plattform som redan finns i organisationen. Själv tycker jag också att 90båt och g-båt löser uppgifterna. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
k9-gavleborg Posted June 4, 2019 Author Report Share Posted June 4, 2019 2 hours ago, FurirJönsson said: Det fanns nån rad i nån matrielplan eller perspektivplan för 5-10 år sedan att hv skulle tillföras en patrullbåt( tror jag att den benämndes) Jag ska de om jag hittar texten Senaste (ryktet) jag hörde var att en typbåt för hv.båtplut skulle vars projekterad till 2020-2021. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted June 5, 2019 Report Share Posted June 5, 2019 Pratar vi om en öppen båt eller en täckt båt med överbyggnad? Eller kanske bäggedera? /Per Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FurirJönsson Posted June 7, 2019 Report Share Posted June 7, 2019 Uppgifterna skiljer sej en del mellan komp och plut. Komp ska kunna upprätta marin checkpoint och bedriva eskorttjänst. Båtpluton ska bedriva främst transporttjänsten inom var område, Min lekmannna åsikt är att det kan behövas speciell båt för plut uppgiften att transportera trupp och mtrl. Jag anser att en båt med storlek och konstruktion liknande 200-båten. Dock är jag pragmatisk nog att inse att det inte blir någon sådan båt utan en båt som finns att köpa på marknaden i dag OM det blir nån överhuvudtaget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speculatores Posted June 7, 2019 Report Share Posted June 7, 2019 9 hours ago, FurirJönsson said: Uppgifterna skiljer sej en del mellan komp och plut. Komp ska kunna upprätta marin checkpoint och bedriva eskorttjänst. Båtpluton ska bedriva främst transporttjänsten inom var område, Min lekmannna åsikt är att det kan behövas speciell båt för plut uppgiften att transportera trupp och mtrl. Jag anser att en båt med storlek och konstruktion liknande 200-båten. Dock är jag pragmatisk nog att inse att det inte blir någon sådan båt utan en båt som finns att köpa på marknaden i dag OM det blir nån överhuvudtaget. Ingår inte båtplutonen i ett kompani ? eller har jag missat något. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted June 7, 2019 Report Share Posted June 7, 2019 Nej, en del är lösa plutoner utan en kompaniorganisation bakom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
k9-gavleborg Posted June 10, 2019 Author Report Share Posted June 10, 2019 Båtplutonerna lyder direkt under Bataljonen. Det är främst båtplutonerna som jag tror (i teorin) ska tillföras en ny typ av båt. Då båtkompanier har 90H, G-båt och trossfärja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
subwar Posted November 17, 2019 Report Share Posted November 17, 2019 Verkar inte finnas någon info online i alla fall, någon som hört något nytt sen sommaren? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted November 30, 2020 Report Share Posted November 30, 2020 Här är väl svaret på många frågor: Var tog hemvärnets nya båtar vägen? (blogg.forsvarsmakten.se) /Per 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
subwar Posted August 20, 2024 Report Share Posted August 20, 2024 Länken verkar inte fungera längre? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted August 20, 2024 Report Share Posted August 20, 2024 (edited) 1 hour ago, subwar said: Länken verkar inte fungera längre? Nån dedikerad blogg för hemvärnet verkar tyvärr inte finnas längre åtminstone inte i FM:s regi. Här är de FM bloggar som finns idag: Våra bloggar Petri-bloggen är dock en blogg för hemvärnsintresserade: Petri-bloggen /Per Edited August 20, 2024 by Perman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adeptus Bellum Posted August 20, 2024 Report Share Posted August 20, 2024 2 hours ago, subwar said: Länken verkar inte fungera längre? Allting är förgängligt, även bloggar på Internet. Som regel så är det alltid värt ett försöka att mata in brutna länkar i sökfältet på Archive.org Quote Internet Archive is a non-profit library of millions of free books, movies, software, music, websites, and more. Det Internet Archive gör är att dom laddar ner en kopia av innehållet (ibland med bifogade bilder, ibland utan) och gör det tillgängligt framgent. Ibland finns flera versioner från olika datum av samma adress, och ibland så har ägaren själv lagt till en sidbestämmelse som inte medger att Archive.org tar säkerhetskopior på deras innehåll. Just det här inlägget hade sparats vid ett tillfälle: https://web.archive.org/web/20201129193702/https://blogg.forsvarsmakten.se/inifransett/2020/11/29/var-tog-hemvarnets-nya-batar-vagen/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
subwar Posted August 20, 2024 Report Share Posted August 20, 2024 Ok, tack för det. Antar att det inte finns något nytt i trådens ämne....? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pärmtroll Posted August 21, 2024 Report Share Posted August 21, 2024 19 hours ago, subwar said: Ok, tack för det. Antar att det inte finns något nytt i trådens ämne....? Jodå. Anskaffning av två nya typer av standardiserade arbetsbåtar till Försvarsmakten pågår faktiskt för fullt. Dessa benämns MSMB 200 (Mindre Snabbgående MotorBåt) och SSMB 300 (Större Snabbgående MotorBåt) och båda modellerna är tänkta att även tilldelas Hemvärnet. Båda båttyperna avses baseras på kommersiellt tillgängliga (COTS) civila arbetsbåtar i aluminum som ges enklare militära anpassningar, t.ex. målas i lämplig kulör, vapenfästen, monteringsmöjligheter för ett militärt radiosystem (RA 180/RA570 motsv.) o.s.v. MSMB 200 är först ut att beställas och där har FMV redan begärt in offerter. Något i stil med Arronet 30 tycks vara det man är ute efter, och leveranser är planerade att inledas under 2025. Det ramavtal som FMV avser teckna med en leverantör för MSMB 200 är på upp till 535 miljoner SEK. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
subwar Posted August 21, 2024 Report Share Posted August 21, 2024 Tack så mycket för det! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted August 21, 2024 Report Share Posted August 21, 2024 1 hour ago, Pärmtroll said: Jodå. Anskaffning av två nya typer av standardiserade arbetsbåtar till Försvarsmakten pågår faktiskt för fullt. Dessa benämns MSMB 200 (Mindre Snabbgående MotorBåt) och SSMB 300 (Större Snabbgående MotorBåt) och båda modellerna är tänkta att även tilldelas Hemvärnet. Är det känt vilken ungefärlig storlek som det troligen blir på SSMB 300? /Per Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pärmtroll Posted August 22, 2024 Report Share Posted August 22, 2024 21 hours ago, Perman said: Är det känt vilken ungefärlig storlek som det troligen blir på SSMB 300? I grova drag ungefär som en Stridsbåt 90H. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tombola Posted August 24, 2024 Report Share Posted August 24, 2024 On 8/21/2024 at 6:28 PM, Pärmtroll said: Jodå. Anskaffning av två nya typer av standardiserade arbetsbåtar till Försvarsmakten pågår faktiskt för fullt. Dessa benämns MSMB 200 (Mindre Snabbgående MotorBåt) och SSMB 300 (Större Snabbgående MotorBåt) och båda modellerna är tänkta att även tilldelas Hemvärnet. Båda båttyperna avses baseras på kommersiellt tillgängliga (COTS) civila arbetsbåtar i aluminum som ges enklare militära anpassningar, t.ex. målas i lämplig kulör, vapenfästen, monteringsmöjligheter för ett militärt radiosystem (RA 180/RA570 motsv.) o.s.v. MSMB 200 är först ut att beställas och där har FMV redan begärt in offerter. Något i stil med Arronet 30 tycks vara det man är ute efter, och leveranser är planerade att inledas under 2025. Det ramavtal som FMV avser teckna med en leverantör för MSMB 200 är på upp till 535 miljoner SEK. Intressant. Även om jag förstås förordat Arronets ”cci work” modeller, som har inombordsmotorer och ramp för diverse uppdrag som dykning, bärgning, och ilandstigning med mindre fordon: https://arronet.se/batmodeller/30cciwork Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts