Jump to content

Recommended Posts

Posted

Vi hör många rykten om en standardiserad båt för Hemvärnet.
En PB8 på sjön.

Där samma typ av båt finns på varje båtkompani och båtpluton.
Inte som idag där båtarna på båtplutonerna kan variera helt och hållet på vad Försvarsmakten kan hyra in lokalt.

Är det någon som sitter på fakta om dessa båtar??

Posted

Det fanns nån rad i nån matrielplan eller perspektivplan för 5-10 år sedan att hv skulle tillföras en patrullbåt( tror jag att den benämndes)

Jag ska de om jag hittar texten

• Like 1
Posted
4 hours ago, Chassi said:

Strb90 åt alla tänker jag.

Ja, absolut. En redan fungerande plattform som redan finns i organisationen.

Själv tycker jag också att 90båt och g-båt löser uppgifterna.

• Like 1
Posted
2 hours ago, FurirJönsson said:

Det fanns nån rad i nån matrielplan eller perspektivplan för 5-10 år sedan att hv skulle tillföras en patrullbåt( tror jag att den benämndes)

Jag ska de om jag hittar texten

Senaste (ryktet) jag hörde var att en typbåt för hv.båtplut skulle vars projekterad till 2020-2021.

Posted

Uppgifterna skiljer sej en del mellan komp och plut.

Komp ska kunna upprätta marin checkpoint och bedriva eskorttjänst.

Båtpluton ska bedriva främst transporttjänsten inom var område,

Min lekmannna åsikt är att det kan behövas speciell båt för plut uppgiften att transportera trupp och mtrl. Jag anser att en båt med storlek och konstruktion liknande 200-båten.

Dock är jag pragmatisk nog att inse att det inte blir någon sådan båt utan en båt som finns att köpa på marknaden i dag OM det blir nån överhuvudtaget.

Posted
9 hours ago, FurirJönsson said:

Uppgifterna skiljer sej en del mellan komp och plut.

Komp ska kunna upprätta marin checkpoint och bedriva eskorttjänst.

Båtpluton ska bedriva främst transporttjänsten inom var område,

Min lekmannna åsikt är att det kan behövas speciell båt för plut uppgiften att transportera trupp och mtrl. Jag anser att en båt med storlek och konstruktion liknande 200-båten.

Dock är jag pragmatisk nog att inse att det inte blir någon sådan båt utan en båt som finns att köpa på marknaden i dag OM det blir nån överhuvudtaget.

Ingår inte båtplutonen i ett kompani ? eller har jag missat något.

Posted

Båtplutonerna lyder direkt under Bataljonen.

Det är främst båtplutonerna som jag tror (i teorin) ska tillföras en ny typ av båt.
Då båtkompanier har 90H, G-båt och trossfärja.

• 5 months later...
  • 1 year later...
  • 3 years later...
Posted (edited)
1 hour ago, subwar said:

Länken verkar inte fungera längre? 

Nån dedikerad blogg för hemvärnet verkar tyvärr inte finnas längre åtminstone inte i FM:s regi. Här är de FM bloggar som finns idag:

Våra bloggar

Petri-bloggen är dock en blogg för hemvärnsintresserade:

Petri-bloggen

Skärmklipp Materielutveckling HV-Bat 2021-2030 (2034).PNG

/Per

Edited by Perman
Posted
2 hours ago, subwar said:

Länken verkar inte fungera längre? 

Allting är förgängligt, även bloggar på Internet.

Som regel så är det alltid värt ett försöka att mata in brutna länkar i sökfältet på Archive.org

Internet Archive is a non-profit library of millions of free books, movies, software, music, websites, and more.

Det Internet Archive gör är att dom laddar ner en kopia av innehållet (ibland med bifogade bilder, ibland utan) och gör det tillgängligt framgent. Ibland finns flera versioner från olika datum av samma adress, och ibland så har ägaren själv lagt till en sidbestämmelse som inte medger att Archive.org tar säkerhetskopior på deras innehåll.

Just det här inlägget hade sparats vid ett tillfälle: https://web.archive.org/web/20201129193702/https://blogg.forsvarsmakten.se/inifransett/2020/11/29/var-tog-hemvarnets-nya-batar-vagen/

Posted
19 hours ago, subwar said:

Ok, tack för det. Antar att det inte finns något nytt i trådens ämne....? 

Jodå. Anskaffning av två nya typer av standardiserade arbetsbåtar till Försvarsmakten pågår faktiskt för fullt. Dessa benämns MSMB 200 (Mindre Snabbgående MotorBåt) och SSMB 300 (Större Snabbgående MotorBåt) och båda modellerna är tänkta att även tilldelas Hemvärnet.

Båda båttyperna avses baseras på kommersiellt tillgängliga (COTS) civila arbetsbåtar i aluminum som ges enklare militära anpassningar, t.ex. målas i lämplig kulör, vapenfästen, monteringsmöjligheter för ett militärt radiosystem (RA 180/RA570 motsv.) o.s.v. 

MSMB 200 är först ut att beställas och där har FMV redan begärt in offerter. Något i stil med Arronet 30 tycks vara det man är ute efter, och leveranser är planerade att inledas under 2025. Det ramavtal som FMV avser teckna med en leverantör för MSMB 200 är på upp till 535 miljoner SEK.

• Thanks 3
Posted
1 hour ago, Pärmtroll said:

Jodå. Anskaffning av två nya typer av standardiserade arbetsbåtar till Försvarsmakten pågår faktiskt för fullt. Dessa benämns MSMB 200 (Mindre Snabbgående MotorBåt) och SSMB 300 (Större Snabbgående MotorBåt) och båda modellerna är tänkta att även tilldelas Hemvärnet.

Är det känt vilken ungefärlig storlek som det troligen blir på SSMB 300?

/Per

Posted
21 hours ago, Perman said:

Är det känt vilken ungefärlig storlek som det troligen blir på SSMB 300?

I grova drag ungefär som en Stridsbåt 90H.

• Thanks 1
Posted
On 8/21/2024 at 6:28 PM, Pärmtroll said:

Båda båttyperna avses baseras på kommersiellt tillgängliga (COTS) civila arbetsbåtar i aluminum som ges enklare militära anpassningar, t.ex. målas i lämplig kulör, vapenfästen, monteringsmöjligheter för ett militärt radiosystem (RA 180/RA570 motsv.) o.s.v. 

MSMB 200 är först ut att beställas och där har FMV redan begärt in offerter. Något i stil med Arronet 30 tycks vara det man är ute efter, och leveranser är planerade att inledas under 2025. Det ramavtal som FMV avser teckna med en leverantör för MSMB 200 är på upp till 535 miljoner SEK.

Intressant. Även om jag förstås förordat Arronets ”cci work” modeller, som har inombordsmotorer och ramp för diverse uppdrag som dykning, bärgning, och ilandstigning med mindre fordon: https://arronet.se/batmodeller/30cciwork

• 9 months later...
Posted (edited)
On 6/2/2025 at 9:52 AM, Wolfpack said:

Roliga nyheter hemvärnet på Gotland får två ny trupptransportbåtar. Ombyggda ledningsbåtar.

https://www.fmv.se/aktuellt--press/aktuella-handelser/hemvarnet-far-trupptransportbatar/

Häftigt att man satsar på det marina hemvärnet på Gotland. Det blir verkligen ett lyft. Med dessa båtar så borde man relativt snabbt kunna förstärka hemvärnet från fastlandet alternativt förflytta trupp runt Gotland. De måste väl bli de största båtarna i det marina hemvärnet med råge. Alltid kul när äldre fartyg och båtar som legat upplagda får nytt liv. Förmodar att det är Swede Ship Marine som renoverat och byggt om dem. Dessa f d ledningsbåtar är f ö föregångare till de 24 båtar som byggdes av f d Djupviks Varv (numera Swede Ship Marine) för Förenade Arabemiratens räkning. Eftersom båtarna tydligen stått på land i tio år så finns väl inget behov av dem längre som ledningsbåtar i amf bataljonerna. Imponerande att man kan testa båten i 35 knop med nya drivlinan när den gamla officiella toppfarten var 25 knop. Måste vara frågan om en rejäl ökning av motoreffekten. Tvärt om f ö mot spaningsbåtarna som gick från 25 knop till 17 knop när de modifierades och fick nya motorer. KSP 88 ska tydligen användas i hemvärnet så då antar jag att man behåller möjligheten att bestycka dem med dessa.

Ledningsbåt 2000

Det finns även en tråd om transportbåt 2000 sedan tidigare med lite info om dem:

Transportbåt 2000

image.png.140ac033b58e6a791335e168d5ab4285.png.webp

Foto Djupviks Varv

UPDATE:

För dom som var inne och läste fmv artikeln på fm så har den nu utökats med betydligt mer info om renoveringen och ombyggnaden. Det är Simrishamns Varv som utfört den.

En gissning bara men jag tror att dessa två båtar var prototypbåtar för de 24 transport-, robot- och grkbåtar som senare byggdes för Förenade Arabemiraten hos Swede Ship Marine, och att den viktigaste anledningen till att de byggdes var för att underlätta affären med UAE navy. 

/Per

Edited by Perman
  • Like 1
  • Thanks 1
  • 2 weeks later...
Posted

Tydligen så ska Trupptransportbåt större 2000 inte bara användas av det marina hemvärnet på Gotland utan också av Marinen. Leverans av den första båten (efter ombyggnaden) sker under 2026.

/Per

• 5 months later...
Posted (edited)

Nu har de bägge trupptransportbåtarna levererats:

Gotlands regemente på FB:

Gotlands regemente 

tepsorSdno7382m1tuu07u 5g10590in7m9ca6gc2u3iag1652m52lmu32cm ·

Gotlands regemente tar emot trupptransportbåtar

Med en kort ceremoni i snålblåsten mottog 32. hemvärnsbataljonen på Gotland i dag två båtar av modellen Trupptransportbåt större 2000. Båtarna är hemvärnsförbandens första egna stambåtar och lämpar sig väl för de behov som finns i farvattnet runt Gotland.

Gotlands regemente, som hemvärnsbataljonen är en del av, är det enda förbandet i Sverige vars operationsområde är helt omgivet av vatten. Med robusta, snabba och flexibla båtar får nu förband som verkar på Gotland en bättre förmåga att agera i gränslandet mellan land och hav. Det innebär att vi kan hantera fler typer av uppgifter, från patrullering och transporter till att upprätthålla kontroll över vårt eget kustnära område

– Båtarna är efterlängtade då vi inte har haft egna båtar tidigare. I stället har vi hyrt båtar för vår verksamhet via Sjövärnskåren. Nu får vi stambåtar som är speciellt anpassade för förhållandena på Gotland, vilket innebär att vi får en helt annan möjlighet att bedriva vår verksamhet, säger förvaltare Stefan Svensson på P 18.

Även om båtarna tilldelas hemvärnsbataljonen så kommer de till vardags att nyttjas av regementet för andra uppgifter, exempelvis som säkerhetsbåtar.

– Med en heltidsanställd besättning och tre frivilliga besättningar får vi en god tillgänglighet och beredskap för att lösa både planerade uppgifter och hastigt uppkomna situationer. Det tillför även den civila krisberedskapen en värdefull resurs om vi får en begäran om stöd genom lagen om skydd mot olyckor, säger ställföreträdande regementschef överstelöjtnant Joakim Marklund.

Vid överlämningsceremonin närvarade även rikshemvärnschef generalmajor Laura Swaan Wrede, som välkomnar den nya förmågan till hemvärnet.

– Det här är inte bara två båtar. Det är två verktyg som tydligt visar att Gotland är prioriterat, att vår beredskap stärks och att vi fortsätter bygga ett trovärdigt totalförsvar., säger rikshemvärnschef generalmajor Laura Swaan Wrede.

Text: Tomas Ängshammar/försvarsmakten

Foto: Daniel Klintholm/försvarsmakten

image.thumb.png.4380b93d852498a54dcf31ed1f203cc8.png.webp

image.thumb.png.d7d6aaffc45874713b8f9bedf4be3b7a.png.webp

UPDATE: Militärbåtar förstärker hemvärnet på Gotland

(svt.se)

helagotland.se fick en provtur med de nya fartmonstren

/Per

Edited by Perman
  • Like 3
  • 2 months later...
Posted

I början av december 2025 genomfördes den första provturen med Försvarsmaktens nya mindre snabbgående motorbåt, MSMB typ 200. Provturen ägde rum vid inloppet till Göteborg, utanför båthamnen i Långedrag.

Första provturen med ny snabbgående motorbåt

(fmv.se)

image.thumb.png.dfc148ded4262c0b37767c9e3e62b438.png.webp

Foto fmv

MSMB 200, Mindre Snabbgående Motorbåt Typ 200, är mycket robust och sjövärdig. Båten byggs i aluminium, är 11,2 meter lång och utrustas med kraftfull inombordsmotor. Båten har kapacitet att transportera två besättningsmän och åtta passagerare med utrustning. Nimbus Group vann kontraktet avseende MSMB 200 ihop med Svensk Konstruktionstjänst och avtalet tecknades med FMV. MSMB 200 bygger på de helsvetsade aluminiumkonstruktioner som utvecklats av Nimbus Groups varumärke Alukin. Projektet MSMB 200 är ett lyckat exempel på hur befintliga civila produkter snabbt kan anpassas för användning inom myndighets- och försvarsorganisationer.

FÖR FÖRSVARSMAKTEN HAR FRAMGÅNGSRIKT GENOMFÖRT DE FÖRSTA SJÖTESTERNA

(nimbusgroup.se)

/Per

• 3 months later...
Posted (edited)

Enligt Baltic Defence Review på youtube så har 60 st båtar typ MSMB 200 beställts från Svecon och Nimbus i Finland. Båttypen har nu testats med gott resultat av 43:e Hemvärnsbataljonen i Göteborg, och båtarna kommer huvudsakligen att tilldelas det marina hemvärnet. Andra förband kan dock också komma att  få dem:

"Back in 2024, The Swedish Armed Forces gave its procurement agency, the FMV, the task of acquiring a high-speed boat. A framework agreement would eventually be signed and manufacturing and testing would be conducted. The latest news with this project, named MSMB 200, is that tests have been conducted in a unit environment where Armed Forces' requirements were validated."

Skärmbild 2026-05-30 205744 Test av MSMB 200 båt.jpg

Cleared For Series Production: Sweden's New High-Speed Motorboat MSMB 200

/Per

Edited by Perman
  • Like 2